Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 05 apr 2006, 19:54

Allemaal leuk wat ze daar verzinnen in belgie echt zielig de buitenlanders hebben er niets aan en personenauto''s slopen geen wegen dat doen vrachtwagens daarom vind ik het duitse systeem heel eerlijk. In mijn ogen is de regering daar erg zielig als je dit doet ik ga wel via Duitsland. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 05 apr 2006, 19:55

snelwegracer schreef:ik ga wel via Duitsland. ;)
Dat zegt iedereen nu. Maar als het puntje bij het paaltje komt gaat iedereen toch wel door Belgie, want Duitsland is wel erg om. Dat weet de Belgische overheid ook dus kunnen ze cashen. :twisted:

Blijft wel dat ik dan voor één Europees systeem ben en niet voor ieder land zijn eigen sticker. Gelukkig willen de Belgen al met elektronica gaan werken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 05 apr 2006, 19:57

Op zich moet er ook een Europees systeem komen. Maar ja, er is altijd wel een land dat dwarsligt. Nederland bijvoorbeeld... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 05 apr 2006, 19:59

Hebben we het hier nu over een vignet op snelwegen (volgens NOS) of wegen (de Standaard) ? In het eerste geval: Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om snelwegen te mijden in België, vaak beter nog dan in Nederland. In het tweede geval wordt het wel wat lastiger, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 05 apr 2006, 20:13

we zouden eigelijk als nederland zijnde een tolsysteem moeten hebben dat alleen voor belgen geld. :twisted: Forummembers uitgezonderd. ;)

Wij nederlands moeten ons scheel gaan betalen als we naar frankrijk willen. ;) :idea:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 05 apr 2006, 20:19

Als je naar Zuid-Frankrijk of Spanje moet is omrijden over Duitsland niet zo erg als het wellicht lijkt; zeker niet als je uit noord of oost Nederland moet komen. Je hebt meerdere mogelijkheden. Na Köln westelijk te zijn gepasseerd zijn dat:
A61-A48-A1-A502-B52-A64-Luxemburg
A61-A63-A6-Frankrijk
A61-A65-B9-Frankrijk
A61-A5-DR Neuenburg-Frankrijk (de A5 kun je natuurlijk ook rechtsrheinisch bereiken)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 06 apr 2006, 0:28

Palance schreef:Hebben we het hier nu over een vignet op snelwegen (volgens NOS) of wegen (de Standaard) ? In het eerste geval: Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om snelwegen te mijden in België, vaak beter nog dan in Nederland. In het tweede geval wordt het wel wat lastiger, ja.
Misschien ter verduidelijking: het gaat over snelwegen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 06 apr 2006, 0:50

snelwegracer schreef:we zouden eigelijk als nederland zijnde een tolsysteem moeten hebben dat alleen voor belgen geld. :twisted: Forummembers uitgezonderd. ;)

Wij nederlands moeten ons scheel gaan betalen als we naar frankrijk willen. ;) :idea:
Ik vind dat als je zoiets invoert enkel voor het verker invoeren wat de wegen zwaar belast over vernield, vracthverkeer dus ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 06 apr 2006, 11:25

Als dit erdoor komt, dan denk ik dat het tijd wordt om een tegenmaatregel te stellen.

Namelijk dat Nederland voor alle motorvoertuigen afkomstig uit landen die een vignet ingevoerd hebben voor buitenlandse personenauto's, een speciale aso-heffing zet. Dat betekent dat een Duitser dan gastvrij wordt onthaald en geen heffing treft, en een Zwitser of Oostenrijker bijvoorbeeld wel. De hoogte van de heffing moet dan worden afgestemd op de schade die Nederlanders erdoor oplopen. Daarmee kan de heffing voor Tsjechen beperkt blijven, maar zullen Belgen fors meer moeten betalen.

Maar eenvoudiger (en gezelliger) is en blijft natuurlijk om voor personenauto's geen vignet in te voeren... :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 06 apr 2006, 11:29

Utrecht - 7-6-2008
De 47-jarige Jan P. uit Utrecht veroorzaakte gister een kop-staart aanrijding in zijn woonplaats. Hij verklaarde onvoldoende zicht vooruit te hebben gehad door de tolvignetten van Vlaanderen, Wallonië, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Polen op zijn voorruit...

:denk:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 06 apr 2006, 22:04

:hahaHAHA: Hopelijk wordt het geen waarheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 06 apr 2006, 22:09

René schreef:Als dit erdoor komt, dan denk ik dat het tijd wordt om een tegenmaatregel te stellen.

Namelijk dat Nederland voor alle motorvoertuigen afkomstig uit landen die een vignet ingevoerd hebben voor buitenlandse personenauto's, een speciale aso-heffing zet. Dat betekent dat een Duitser dan gastvrij wordt onthaald en geen heffing treft, en een Zwitser of Oostenrijker bijvoorbeeld wel. De hoogte van de heffing moet dan worden afgestemd op de schade die Nederlanders erdoor oplopen. Daarmee kan de heffing voor Tsjechen beperkt blijven, maar zullen Belgen fors meer moeten betalen.

Maar eenvoudiger (en gezelliger) is en blijft natuurlijk om voor personenauto's geen vignet in te voeren... :roll:
Dat Zwitserland en Oostenrijk een vignet hebben ingevoerd is redelijk. Beide landen hebben relatief veel transitverkeer te verwerken, zijn relatief klein en wegenaaleg is daar duurder door alle bergen die daar liggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 06 apr 2006, 22:10

René schreef:Als je naar Zuid-Frankrijk of Spanje moet is omrijden over Duitsland niet zo erg als het wellicht lijkt; zeker niet als je uit noord of oost Nederland moet komen. Je hebt meerdere mogelijkheden. Na Köln westelijk te zijn gepasseerd zijn dat:
A61-A48-A1-A502-B52-A64-Luxemburg
Dat zie ik niet vaak! René die een foutje maakt! ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 06 apr 2006, 22:12

op onze auto zitten momenteel 6 vignetten, het zich is nog prima. O ja, ook nog een ouderwetse APK-stikker (rondje met krul). Maar als de Belgen ook gaan stickeren gaat het wellicht wat veel worden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 07 apr 2006, 9:08

Coen Tunnel schreef:Dat Zwitserland en Oostenrijk een vignet hebben ingevoerd is redelijk. Beide landen hebben relatief veel transitverkeer te verwerken, zijn relatief klein en wegenaaleg is daar duurder door alle bergen die daar liggen.
Nee, het blijft onredelijk om die 0,x procent van de verkeersprestatie die wordt neergezet door buitenlandse personenauto's te belasten, zeker ook omdat die nauwelijks bijdragen tot de dagelijkse congestie of tot extra onderhoud.

De Oostenrijkers hebben al helemaal boter op hun hoofd. Iedere EU-burger mag aan de ASFINAG afdragen, maar voor de oost-west-verbinding van Wenen naar Vorarlberg moeten Oostenrijkers door Duitsland over de BAB8 en de BAB93. Daardoor hoeft men in eigen land geen snelweg aan te leggen. Ik denk echter dat Oostenrijk op z'n kop zou staan als de Duitsers een vignet zouden verlangen van de Oostenrijkers...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 07 apr 2006, 10:14

Dat wordt meestal met aanvullende verdragen opgelost, waarin de Oosterijkse overheid de tol voor Duitse snelwegen kan 'afkopen' op een bepaald tracé. Toen Wallonië en Vlaanderen nog een apart vignet overwogen wilde men dit principe toepassen op diverse snelwegen die delen van het ene gewest over het andere gewest zouden verbinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 07 apr 2006, 15:50

Op deze site vind je interessante informatie over het transitverkeer in Oostenrijk, en hier vind je veel interessante informatie over verkeer en mobiliteit in Oostenrijk. Vooral hoofdstukken 10 en 11 zijn interessant, dan krijg je een idee van de kosten die o.a. ontstaan door buitenlands verkeer.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 07 apr 2006, 16:12

Ach ja, die rapporten ken ik.
Alleen jammer dat de toedeling van de milieukosten (men zet bijvoorbeeld stomweg CO2-uitstoot om in geld) en de verdeling van de infrakosten naar LKW en PKW niet expliciet worden onderbouwd, en dat de ongevalskosten worden meegerekend in de kostendekkingsgraad maar de premies van de autoverzekeringen niet...

Je kunt het daarom net zo gekleurd krijgen als je het hebben wilt...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 07 apr 2006, 16:23

Uiteraard, en bovendien dateren ze al van 2002. Toch vind ik het wel interessant om ze eens te vermelden. Trouwens, je kan documenten inderdaad zo gekleurd krijgen als je wil als je zaken wil aantonen op vlak van milieu, maar dat geldt ook in de andere richting he, er zijn nogal wat wegenfreaks die de cijfertjes maar al te graag wat bijkleuren in de andere richting en dan krijg je ook documenten waar je veel vragen bij kan stellen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 08 jun 2006, 23:43

Brussel blokkeert nota over wegenvignet
do 08/06/06 - De Brusselse regering heeft een nota over het elektronisch wegenvignet niet goedgekeurd omdat ze niet akkoord gaat met de verdeelsleutel van de inkomsten van het vignet.
De Vlaamse en Waalse regering hebben de gemeenschappelijk opgestelde nota wel al goedgekeurd.
Volgens de nota zou Brussel vier procent van de inkomsten krijgen, maar de verdeelsleutel ligt nog niet vast.
Tijdens de volgende interministeriële conferentie zouden de bevoegde gewestministers de verdeelsleutel bespreken.
Maar dat volstaat niet voor Brussel. Het wil eerst duidelijkheid over de verdeelsleutel voor de nota goed te keuren.

Hoe het nu precies verder moet, is niet duidelijk.
Het elektronisch wegenvignet werkt met een systeem van nummerplaatherkenning door een centrale databank. Camera's registreren welke auto's op onze wegen rijden en zenden de nummerplaten door naar de databank.
Het e-vignet zou op 1 januari 2008 ingevoerd worden voor alle voertuigen onder de twaalf ton die op de Belgische wegen rijden. Ook buitenlandse voertuigen zouden dus moeten betalen.
Het vignet zou geen extra kosten voor de Belg betekenen. De gewesten denken aan een verlaging van de verkeersbelasting ter compensatie.
http://www.vrtnieuws.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 jun 2006, 0:12

Nummerplaatherkenning - is dat wel volgens de Europese regels ?
Je moet toch anoniem van de weg gebruik kunnen maken ?
Bij nummerplaatherkenning is dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 09 jun 2006, 8:13

Ach, de gewesten zijn nog lang niet uit over de verdeling. En België kennende zal zo'n discussie best wel eens lang kunnen duren, inclusief wat regeringscrises. Dus voorlopig geen vignetten :)

En zo wel: Dan heb ik medelijden met inwoners van de dorpen op het OWN, want die gaan veel last ondervinden. Als ik naar Antwerpen moet kan dat laatste stukje ook makkelijk via de gewestwegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 09 jun 2006, 10:14

En zo wel: Dan heb ik medelijden met inwoners van de dorpen op het OWN, want die gaan veel last ondervinden. Als ik naar Antwerpen moet kan dat laatste stukje ook makkelijk via de gewestwegen.
Waarschijnlijk niet. Het is namelijk ook de bedoeling om een vorm van cordonheffing in te voeren. Ook neem ik aan dat het vignet sowieso verplicht wordt, waarbij je alleen betaalt op specifieke wegen en specifieke tijdstippen. Althans dat was het idee in het document van de Vlaamse Overheid dat ik ongeveer een jaar geleden bestudeerd heb.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 jun 2006, 10:30

Als het er eenmaal is, dan stijgen de tarieven jaarlijks. En gaan uiteindelijk ook de Belgen jaarlijks veel meer betalen. Het gaat in feite om een verkapte vorm van rekening rijden, maar dat hebben de meeste Belgen volgens mij nog niet door. Die laten zich knollen voor citroenen verkopen met opmerkingen als "de buitenlander moet meebetalen en de Belg wordt qua belasting gecompenseerd". Eenmalig ja, maar daarna wordt het jaar in jaar uit telkens méér geld dokken... :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 09 jun 2006, 12:16

Het klinkt natuurlijk fantastisch, buitenlanders die gaan betalen voor binnenlandse wegen, in plaats van dat al die 'ollanders maar gratis door België scheuren onderweg naar Frankrijk. Maar voorlopig is het hoofdzakelijk een mooie stimulans om via Duitsland te rijden, en die waardeloze Belgische wegen te mijden (en helaas voor de ondernemers ter plaatse, geen gebruik meer te maken van verkooppunten aan of langs de wegen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 09 jun 2006, 12:20

Overigens:
FOK!Frontpage schreef:Alle automobilisten moeten van tevoren hun kenteken via internet doorgeven. Door middel van flitspalen wordt dan gecontroleerd of er betaald is.
Ik heb zo het idee dat als iemand zou voorstellen dit te doen uit het oogpunt van terrorismebestrijding, dat dan het land te klein zou zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 09 jun 2006, 12:31

Het is ook onzin. Als ik met een andere auto dan mijn eigen 'spontaan' naar België moet of wil? Nee, dat gaat dus nooit werken. Dat lijkt heel erg op het oude Sovjet "van te voren toestemming vragen om te reizen".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 13:26

Er zullen dan wel Duits-achtige verboden worden ingesteld voor doorgaand verkeer op het OWN. De N4 tussen Namur en Arlon is een goed alternatief voor de E411 zo schijnt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 09 jun 2006, 13:52

Ds79m schreef: Maar voorlopig is het hoofdzakelijk een mooie stimulans om via Duitsland te rijden, en die waardeloze Belgische wegen te mijden (en helaas voor de ondernemers ter plaatse, geen gebruik meer te maken van verkooppunten aan of langs de wegen).
Ik vind de wegen in België en vooral Vlaanderen nog best meevallen hoor. In Wallonië iets minder, maar daar is men eindelijk begonnen aan een inhaalslag nu.
Kan je misschien ook wat voorbeelden geven van "waardeloze wegen"??

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 jun 2006, 13:59

De E42, E25, E40, E34 zijn zomaar wat wegen met veel écht slechte stukken.

kwaliteit van E313, E314, E411, E25zuid etc vind ik ook niet denderend. Al is de E25 stukken beter geworden, dit was echt heel slecht. Verder zijn veel straten in Wallonie echt heel slecht, grote gaten en hobbels.

Maar het wordt allemaal langzaamaan beter.

Plaats reactie