Wegenvignet en kilometerheffing

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 14 sep 2005, 21:14

Pino schreef:Zo'n kastje mogen ze wat mij betreft alvast gaan ontwikkelen.
1 systeem voor geheel Europa? Dát is pas een utopie, volgens mij krijg je dat met de beste wil nog niet voor elkaar. Hoewel ik het wel zou toejuichen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 14 sep 2005, 22:03

Vanavond stond in de krant dat het plan afgeblazen is en er toch gedacht werd aan 1 vignet voor heel Belgie (dat lijkt al een veel beter plan).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 22:06

Zoals ik reeds vermeld had, en wat ook reeds in dat artikel stond hier ergens boven. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 14 sep 2005, 23:06

Het is waanzin om voor die enkele keer per jaar dat de gemiddelde vakantievierder de grens over komt tol te gaan heffen. Ze dragen namelijk ook niet bij aan een slechte onderhoudstoestand van de wegen. Qua gevolgen voor onderhoud van de wegen speelt voornamelijk de belasting door het het beroepsgoederenvervoer een rol.

Het betoog van Peter (ds79m) is m.i. juist gezien.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 14 sep 2005, 23:52

Enkel een soort belasting, bijv. een vignet of het Duitse systeem, voor vrachtvervoer zou inderdaad geen slecht idee zijn, de gewone vakantieganger heeft er geen "last" van (wat ie eigenlijk met het andere systeem ook niet echt heeft, aangezien de bedragen absoluut niet hoog zouden zijn) en het zijn diegene die het meest het wegennet belasten die ervoor betalen. In dat geval blijft de gewone wegenbelasting voor auto's wel bestaan natuurlijk. Alleszins zou een bijkomende vorm van inkomsten voor aanleg en onderhoud van wegen zeker welkom zijn, dan kunnen we onze achterstand wat sneller inhalen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » do 15 sep 2005, 8:54

Waarom zouden vakantiegangers niet bijdragen aan de slechte toestand van de wegen?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 15 sep 2005, 20:06

Ik wil alleen betalen als de wegen goed zijn. En niet als de wegen slecht zijn.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 15 sep 2005, 20:10

poller1 schreef:Waarom zouden vakantiegangers niet bijdragen aan de slechte toestand van de wegen?
Omdat ze geen veroorzaker zijn.

Je kunt het dan ook beter andersom stellen:
Waarom zouden vakantiegangers wèl moeten bijdragen aan een land met een slecht onderhoudsregime op haar wegen ?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 15 sep 2005, 20:15

De vakantieganger is wel mede-verantwoordelijk aan het gebruik (dus slijtage) van de weg. Een beetje meebetalen zou op zich niet erg zijn, wel als je de vakantieganger net zoveel laaat betalen als de dagelijkse gebruiker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 15 sep 2005, 20:29

Palance schreef:De vakantieganger is wel mede-verantwoordelijk aan het gebruik (dus slijtage) van de weg.
Nee. Dat is namelijk absoluut nihil.
Slijtage van de weg (spoorvorming, desintegratie van de toplaag, etc.) ontstaat voor ruim 95% door het (vaak ook nog ens te zwaar beladen) vrachtverkeer. De rest ontstaat door het overige verkeer, waarbij het vakantieverkeer maar een zeer klein deel is van de totale jaarintensiteit.
Er zit een groot verschil tussen gebruik enerzijds en bijdrage aan de slijtage anderzijds, en daarmee noodzaak tot meebetalen aan onderhoud.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 20:39

Dus dan pleit je ook voor de afschaffing van péage in Frankrijk, Spanje, etc. en de vignetten in Oostenrijk en Zwitserland voor toeristen?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 15 sep 2005, 20:48

Tol is wat mij betreft wel OK als het gaat om een nieuwe verbinding die met private middelen wordt gefinancierd èn vervolgens privaat wordt geëxploiteerd.

Voor wat betreft Frankrijk: die wegen die zijn aangelegd met publieke middelen, die mogen wat mij betreft inderdaad wel zonder peage. Of in elk geval een lagere peage, want voor sommige wegvakken staat de te betalen peage aan de exploitatiemaatschappij absoluut niet in verhouding tot de jaarlijkse exploitatielasten.

In landen waar de aanleg en het onderhoud van de wegen door de belastingbetaler wordt betaald, zou je in principe geen vignetten moeten hebben.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 15 sep 2005, 21:00

R4 schreef:Zoals ik reeds vermeld had, en wat ook reeds in dat artikel stond hier ergens boven. ;)
Sorry, dat had ik even niet gezien. :oops:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 21:17

René schreef:In landen waar de aanleg en het onderhoud van de wegen door de belastingbetaler wordt betaald, zou je in principe geen vignetten moeten hebben.
En dat is nu net wat men wil veranderen: wegenbelasting sterk verminderen (dient dan enkel nog voor het OWN) en op snelwegen en expresswegen het principe van "de gebruiker betaalt" invoeren d.m.v. een vignet. Op die manier wil men sneller de wegkwaliteit kunnen verbeteren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 15 sep 2005, 21:18

R4 schreef:
René schreef:In landen waar de aanleg en het onderhoud van de wegen door de belastingbetaler wordt betaald, zou je in principe geen vignetten moeten hebben.
En dat is nu net wat men wil veranderen: wegenbelasting sterk verminderen (dient dan enkel nog voor het OWN) en op snelwegen en expresswegen het principe van "de gebruiker betaalt" invoeren d.m.v. een vignet. Op die manier wil men sneller de wegkwaliteit kunnen verbeteren.
Wil men het geld in andere doelen steken, of ook daadwerkelijk de wegenbelasting verlagen? Zo ken ik er ook nog een. Uiteindelijk ben je dan nog duurder uit... :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 21:20

Men gaat effectief de wegenbelasting verlagen. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 15 sep 2005, 21:24

Daar zit juist de kneep. De wegenbelasting is maar een schijntje.
De gebruikersbelasting gaat jaar in jaar uit omhoog, en de inkomsten vloeien overal naartoe, behalve naar het wegennet.
Mark my words... :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 21:48

Net daarom: nu mist België eigenlijk veel inkomsten voor onderhoud en aanleg van wegen, vandaar het overwegen van het invoeren van een vignet om meer geld ter beschikking te krijgen. Vooral van het vrachtverkeer verwacht men serieuze extra inkomsten op die manier.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 15 sep 2005, 22:37

Doe het dan alleen voor het vrachtverkeer... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 15 sep 2005, 22:39

René schreef:Doe het dan alleen voor het vrachtverkeer... :roll:

Een systeem zoals in Duitsland zou best kunnen werken. Maar als ze slim zijn doen ze precies hetzelfde systeem, zodat je niet met 20 kastjes rondrijdt over 10 jaar... :roll:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 23:51

René schreef:Doe het dan alleen voor het vrachtverkeer... :roll:
Zoals ik in een vorige post zei: dat zou ik ook geen slecht idee vinden, aangezien het vrachtverkeer nog steeds de meeste schade aan de wegen berokkent. ;-) En dan uiteraard op de manier zoals Chrizz het zegt, m.a.w. hetzelfde systeem als Duitsland, dat maakt het allemaal net iets gemakkelijker.

Nu ja, ik ben ergens wel voorstander van een vignet, maar dan ook liefst met een uniform Europees systeem. Indien België niet echt een groot transitland zou zijn, dan zou ik er niet direct het nut van inzien, aangezien het dan niet voldoende zou opbrengen om renderend te zijn. Maar we zijn dus wel een belangrijk transitland, een groot deel van de vrachtwagens op onze wegen komt uit het buitenland, en de huidige inkomsten voor wegenonderhoud en -aanleg zijn dus helemaal niet in verhouding met de effectieve hoeveelheid vrachtverkeer op onze wegen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 8:03

René schreef:
Palance schreef:De vakantieganger is wel mede-verantwoordelijk aan het gebruik (dus slijtage) van de weg.
Slijtage van de weg (spoorvorming, desintegratie van de toplaag, etc.) ontstaat voor ruim 95% door het (vaak ook nog ens te zwaar beladen) vrachtverkeer. De rest ontstaat door het overige verkeer, waarbij het vakantieverkeer maar een zeer klein deel is van de totale jaarintensiteit.
Er zit een groot verschil tussen gebruik enerzijds en bijdrage aan de slijtage anderzijds, en daarmee noodzaak tot meebetalen aan onderhoud.
Dan is het de schuld van Nederlanders die hun caravan te zwaar hebben beladen met aardappels, pindakaas en hagelslag :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 16 sep 2005, 8:58

Palance schreef:Dan is het de schuld van Nederlanders die hun caravan te zwaar hebben beladen met aardappels, pindakaas en hagelslag :mrgreen:
Uiteraard... 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2005, 11:00

Nou, dan verbied je toch gewoon de doorvoer van aardappels en hagelslag, in plaats van het invoeren van een vignet? :twisted: :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 11:08

Met de aankomende aardapplschaarste zal de smokkel van aardappelen toenemen. Terecht dat daar heel streng op gecontroleerd zal gaan worden. ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Bericht door poller1 » vr 16 sep 2005, 12:07

Wat wel raar is : er rijden dagelijks massaal meer Nederlanders over Belgische wegen dan andersom... en toch is de totaalsom van effectief betaalde verkeersboetes nog steeds hoger voor Belgen in Nederland dan voor vlammende Nederlanders in België ...
Namen van Nederlanders die hier geflitst worden kunnen of mogen blijkbaar niet doorgegeven worden aan het Belgische gerecht, en kunnen dus blijkbaar slechts effectief beboet worden dmv onmiddellijke inningen.

Zo ging de Antwerpse politie ooit op de leien staan om geflitste Nederlanders daadwerkelijk tegen te houden, want het bleken bijna enkel nog Nederlanders te zijn die geflitst werden (daar zij de boetes toch niet moesten betalen).

Dus ik zeg : kom maar op met die 25€-vignet! ;)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 16 sep 2005, 20:46

Wat een nonsens, als er zo wordt gedacht. Nou zal ik in de toekomst de lasten die anderen hebben veroorzaakt moeten dragen, bekijk het. Het wordt blijkbaar beloont om vaker over de weg te gaan (en dus het wegdek te verslijten> eigenlijk dus een tegenstrijdig effect). Een eenmalige rit per jaar is dus duurder dan er elke dag overheen te crossen. Voor de Belzen zelf is het erg aantrekkelijk, maar voor degenen die eens per jaar door Belgie moeten vind ik dit een zwaar trieste maatregel. Dat de Belgische wegen moeten worden onderhouden staat als een pal boven water. Ik wil best een kleine bijdrage leveren, maar met deze (*^$%)- maatregel kan ik dus echt niet leven. Ik vind zelf dat iets dergelijks ook op Europees niveau geregeld moet kunnen worden> danwel in de Benelux in het geheel. Ik vind zelf ook dat de vignetten in Oostenrijk/Zwitserland moeten verdwijnen, het is een oneerlijke maatregel. Voor mij als Nederlander is het portemonnaie-zuigerij, wat denken ze wel niet. Voor die ene keer per jaar dat ik er kom 25 euro dokken..... :roll:
Ik heb zelf het idee dat verschillende landen het elkaar proberen zuur te maken. Erg jammer.

en over die Nederlanders die geflitst worden, daar moet ook iets aan gedaan worden. Deze moeten gewoon bekeurd worden in Belgie. Raar dat het na 50 jaar EU nog geen goede samenwerking tussen politie is.

Dit plan krijgt van mij dan ook weinig sympathie.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 16 sep 2005, 21:31

Alles is relatief, voor €25 geraak je niet ver in Frankrijk + daar kan je slechts eenmaal van dat bedrag gebruik maken, een vignet geldt langer en voor alle wegen. Niet zo duur dus en de prijs voor een tiendagenvignet zou wel minder zijn dan €25. Valt allemaal nog goed mee dus, beter zou nog zijn: een beneluxvignet.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 16 sep 2005, 22:01

Beter nog: GEEN vignet. De weggebruiker betaalt al meer dan genoeg aan belastingen en accijnzen. Herleid maar wat meer van al die opbrengsten naar het wegonderhoud.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 17 sep 2005, 0:41

Hangt ervan af he, als je een deel van die belastingen vervangt door zo een vignet, dan is heb je als burger tenminste nog de keuze of je dat wel wil betalen. Nu betaal je het sowieso, ook bejaarden van 80 jaar die geen auto meer rijden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie