Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door vynkce » wo 27 apr 2011, 9:38

Knack 27-04-2011 schreef:Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn op de autosnelwegen

Afbeelding
Het agentschap Wegen en Verkeer onderzoekt in ijltempo waarom de witte stippellijnen op de E19 Brussel-Antwerpen tezamen met het asfalt eronder loskomen.
Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad woensdag.
"Door de stippellijnen ontstaan inderdaad smalle, langwerpige putten in het wegdek, net zo groot als de stippellijn zelf", zegt woordvoerster van het agentschap Ilsse Luypaerts.
"Op dit moment hebben we het raden naar de juiste oorzaak. Onze experts zitten hiervoor samen met hun collega's uit Wallonië en ook Rijkswaterstaat in Nederland, omdat zij ook met dit probleem worden geconfronteerd."
Het agentschap onderzoek verschillende scenario's. "Het vriesweer zou een rol kunnen spelen. Het zou ook kunnen dat de combinatie van het asfalt en de verflaag wrijvingen veroorzaakt, waardoor het asfalt afbreekt. Misschien moeten we de oorzaak zoeken in de manier waarop de witte stippellijnen op het wegdek worden aangebracht. Mogelijk wordt daarbij het asfalt beschadigd", klinkt het.
Vreemd verhaal... Hoe staat het hier mee in Nederland? Blijkbaar komt het probleem daar ook voor.

hugomol
stadsweg
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 11:37

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door hugomol » wo 27 apr 2011, 9:58

Bij amsterdam was het ook zo op de oprit van de S116. Daar hadden ze gelemarkering gebruikt omdat ze daar met de weg bezig waren.
Na verloop van tijd was de gele markering veranderd in dit soort gaten

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door JB81 » wo 27 apr 2011, 10:13

Op de Graaf Engelbertlaan in Breda, vanaf het Esso-gebouw richting het ziekenhuis, is dit verschijnsel ook duidelijk waar te nemen.

De witte strepen die je hier nog ziet: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 5,,0,21.82
zijn inmiddels veranderd in een serie kuilen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Rene » wo 27 apr 2011, 10:41

Volgens mij gewoon een gevalletje vorstschade.

Mogelijke verklaring: Het water onder de streep kan niet naar boven, vriest op en tast de asfaltstructuur aan. Na de vorstperiode rij je dan zo het asfalt met de markering eruit.

In Nederland zijn volgens mij met name de bibeko-SMA-wegdekken er gevoelig voor. Vraag me niet waarom - ik ben geen deskundige op dit vlak - slechts een observator...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2011, 11:40

Rene schreef:In Nederland zijn volgens mij met name de bibeko-SMA-wegdekken er gevoelig voor. Vraag me niet waarom - ik ben geen deskundige op dit vlak - slechts een observator...
Tevens slechts een observant: ik zie het voornamelijk op snelwegen. Wat voor asfalt het is durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval geen ZOAB. DAB denk ik dan?

Zuivere gok: ik denk dat je eventueel aangebrachte thermo als kleine drempel kan zien en het vrachtverkeer dus forse klappen aan het onderliggende asfalt uitdeelt. En het is algemeen bekend dat zodra er een kleine beschadiging optreedt, het gat niet lang uit zal blijven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 apr 2011, 12:52

Ik heb dit verschijnsel toevallig vorige week ook voor het eerst waargenomen en wel op de E25 tussen Visé en knooppunt Cheratte.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Alfa » wo 27 apr 2011, 15:09

Rene schreef:Volgens mij gewoon een gevalletje vorstschade.

Mogelijke verklaring: Het water onder de streep kan niet naar boven, vriest op en tast de asfaltstructuur aan. Na de vorstperiode rij je dan zo het asfalt met de markering eruit.

In Nederland zijn volgens mij met name de bibeko-SMA-wegdekken er gevoelig voor. Vraag me niet waarom - ik ben geen deskundige op dit vlak - slechts een observator...
Maar waarom komt dit dan pas nu voor en vroeger niet?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door captain007 » wo 27 apr 2011, 15:11

^^ Misschien type markering en asfalt?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2011, 15:11

Omdat er tegenwoordig veel meer thermo in plaats van verf wordt toegepast?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Davy » wo 27 apr 2011, 15:13

Inderdaad een raar fenomeen dat ik ook al meermaals vastgesteld heb, en het komt specifiek voor bij thermoplast, bij markeringen met gewone wegenverf zie je het niet...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Vinny » wo 27 apr 2011, 15:30

Alfa schreef:
Rene schreef:Volgens mij gewoon een gevalletje vorstschade.

Mogelijke verklaring: Het water onder de streep kan niet naar boven, vriest op en tast de asfaltstructuur aan. Na de vorstperiode rij je dan zo het asfalt met de markering eruit.

In Nederland zijn volgens mij met name de bibeko-SMA-wegdekken er gevoelig voor. Vraag me niet waarom - ik ben geen deskundige op dit vlak - slechts een observator...
Maar waarom komt dit dan pas nu voor en vroeger niet?
Nu valt het gewoon meer op. Nu is het allicht zo dat het vroeger minder vaak voorkwam (minder zware belasting, minder strenge winters, ander type asfalt, ander type thermoplast etc.), maar het is volgens mij ook geen nieuw issue. Op oudere wegen zag (en zie) je het ook wel eens. Sowieso slijten wegen harder dan in het betonplatentijdperk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2011, 15:50

daviedoff schreef:Inderdaad een raar fenomeen dat ik ook al meermaals vastgesteld heb, en het komt specifiek voor bij thermoplast, bij markeringen met gewone wegenverf zie je het niet...
Mjawel maar dan op een andere manier en met aanwijsbare oorzaak. Bij bijvoorbeeld tijdelijke wegenverf zie je soms dat het asfalt beschadigt bij het stralen (verwijderen) ervan. Dat gebeurt met zo'n 2800 bar dus dat kan wat wegdekschade veroorzaken die dan in de loop van de jaren erger wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Chris » wo 27 apr 2011, 16:13

Ik zie dit al jaren gebeuren. Op de één of andere manier zorgt de markering ervoor dat het wegdek minder stevig wordt. Wellicht komt het ook omdat bij het asfalteren de naad veelal ter plekke van de markering zit, en dat dat een zwakker punt is.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Pete » wo 27 apr 2011, 16:38

Zou dit (weer) niet enkel en alleen met de kwaliteit van het asfalt te maken hebben?
Dit fenomeen merk ik her en der reeds een 3-tal jaar op...

Ook al vastgesteld: af en toe is er schade aan het kersverse asfalt wanneer men de geel/oranje gekleefde tijdelijke wegmarkeringen verwijderd heeft... :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2011, 17:00

Pete schreef:Ook al vastgesteld: af en toe is er schade aan het kersverse asfalt wanneer men de geel/oranje gekleefde tijdelijke wegmarkeringen verwijderd heeft... :facepalm:
Mwah dat geloof ik niet zo. Vaak heeft er dan plakmarkering op gezeten die eraf is getrokken en een beetje lijm achterlaat. Kan geen kwaad en kan je geen schade noemen.

Er wordt door aannemers erg zorgvuldig met verse verharding omgegaan, gezien het feit dat de aannemer er garantie op geeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Het mysterie van de asfaltvretende stippellijn

Bericht door Wimpie24 » wo 27 apr 2011, 19:47

^^
Bwa, vroeger hadden de aannemers hier geen verantwoordelijkheid af te leggen. Ze moesten enkel aantonen dat ze de materialen, voorgeschreven door het standaarbestek, gebruikt hadden. Het resultaat deed er niet toe.
Sinds 2 jaar moeten aannemers hier echter wel verantwoording afleggen in verband met de afgeleverde kwaliteit. Ik heb al enkele keren gezien dat een nieuwe weg achteraf nog aangepast moest worden omdat het resultaat niet voldoende was. Ook sinds de opkomst van die verantwoording, gebruiken aannemers niet langer tijdelijke wegmarkeringen van verf maar van prints die op het wegdek geplakt worden. Daar blijft enkel lijm achter in tegenstelling tot een geul van weggestraald asfalt.
Alfa schreef:
Rene schreef:Volgens mij gewoon een gevalletje vorstschade.

Mogelijke verklaring: Het water onder de streep kan niet naar boven, vriest op en tast de asfaltstructuur aan. Na de vorstperiode rij je dan zo het asfalt met de markering eruit.

In Nederland zijn volgens mij met name de bibeko-SMA-wegdekken er gevoelig voor. Vraag me niet waarom - ik ben geen deskundige op dit vlak - slechts een observator...
Maar waarom komt dit dan pas nu voor en vroeger niet?
Dit verschijnsel bestaat al zo lang thermoplast gebruikt wordt. Echter, de schade begon pas op te vallen met de komst van de open wegverhardingen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie