Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » do 14 jul 2011, 12:40

^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden

Bericht door feitelijk » do 14 jul 2011, 12:42

Wimpie24 schreef:Hoe bedoel je, we hebben ondertussen toch enkele jaren zones 70 in Vlaanderen hoor?
Hans Teeuwen schreef:Who gives a fuck, ik kom daar nooit!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Verkeersborden

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 12:47

^^
Spijtig voor jou zou ik zeggen :p
Wouter N14 schreef:^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
In principe wel maar je moet al van lotje getikt zijn om dat daar te rijden. Daarom dat op veel smalle landwegen nooit snelheidslimieten gelden, het zou belachelijk zijn om alles vol te plompen met beperkingen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden

Bericht door chriskrusz » do 14 jul 2011, 14:26

Wimpie24 schreef:^^
Spijtig voor jou zou ik zeggen :p
Wouter N14 schreef:^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
In principe wel maar je moet al van lotje getikt zijn om dat daar te rijden. Daarom dat op veel smalle landwegen nooit snelheidslimieten gelden, het zou belachelijk zijn om alles vol te plompen met beperkingen.
Met een Citroen 2CV kun je daar prima met 90 overheen, lijkt mij...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Verkeersborden

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 14:37

Ik denk dat eer je aan de 90 zit, je die weg al lang voorbij bent :p
En daarmee komen we meteen bij het punt waarom er vroeger op sommige wegen geen maximumsnelheid gelde omdat de meeste auto's nooit aan een hoge snelheid geraakten voor de weg afgelopen was.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden

Bericht door Davy » do 14 jul 2011, 23:48

geelhoed schreef:
Wimpie24 schreef:Hoe bedoel je, we hebben ondertussen toch enkele jaren zones 70 in Vlaanderen hoor?
Hans Teeuwen schreef:Who gives a fuck, ik kom daar nooit!
Eigenlijk word ik dit soort niets toevoegende opmerkingen zoals ik er de laatste tijd wel meer zie verschijnen toch een tikje beu ;) .

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden

Bericht door feitelijk » vr 15 jul 2011, 6:11

chriskrusz schreef: Dat bord betekent "Pas op, mist!" ;)
:rofl2:
Hij is zo groot omdat ook het onderbord erop moest. En geen haaien(onder)tanden? :?:
daviedoff schreef:
Eigenlijk word ik dit soort niets toevoegende opmerkingen zoals ik er de laatste tijd wel meer zie verschijnen toch een tikje beu ;) .
Dus jij prefereert het als ik gewoon recht voor zijn raap zeg dat Wimpies niet aflatende België ophemelen mij hemaworst zal zijn?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden

Bericht door Davy » vr 15 jul 2011, 7:20

^^
het is een algemeen bedoelde opmerking ;) . Ik zie trouwens niet in wat Vlaamse zone 70-borden nu te maken hebben met ophemelingen...

Ik zie de laatste tijd in BE-topics of draadjes die over Belgie/Vlaanderen gaan nietszeggende flauwe opmerkingen opduiken zonder voor de rest iets constructiefs toe te voegen, want dit leidt er dan soms toe dat ontopic discussies ofwel helemaal offtopic geraken ofwel doodbloeden, en ik heb me voorgenomen daar wat strikter op toe te zien. Daarom dus deze opmerking :!:

Edit: aangezien het topic waarin ik deze opmerking gepost heb over de Nederlandse verkeersborden gaat zoals het in de openingspost staat, heb ik de topictitel aldaar hernoemd naar "verkeersborden in Nederland" en de berichten over Belgische verkeersborden afgesplitst naar dit nieuwe draadje (later vandaag gooi ik hier dan ook nog de oudere berichten hierbij). Dus bij deze beken ik wel dat mijn opmerking hier wat ongelukkig gekozen was.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie24 » vr 15 jul 2011, 18:31

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ruben
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 17:53

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Ruben » vr 15 jul 2011, 19:07

Een bord dat duidt op een oversteekplaats voor fietsers... Waar is die oversteekplaats? Ik zie er geen...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie24 » vr 15 jul 2011, 19:34

Ruben schreef:Een bord dat duidt op een oversteekplaats voor fietsers... Waar is die oversteekplaats? Ik zie er geen...
Ha een terechte opmerking. Die oversteekplaats lag vroeger achter de drempel maar zoals je kan zien is die door het vernieuwen van het wegdek verdwenen ;)
Ik heb altijd vreemd gevonden dat het bord voor de oversteek ook mee aan deze paal hing omdat die toch de rijbaan diagonaal kruiste maar aan de andere kant beperk je zo wel het bordenwoud.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » vr 15 jul 2011, 19:53

Zo even schoonmaak gehouden hier. Aan allen: hou het hier a.u.b. een beetje fatsoenlijk, of dit topic gaat voor een tijdje op slot :!:

M.v.g., BE-moderator Daviedoff.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » zo 17 jul 2011, 21:40

Zou deze weg doodlopen? :hap:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » za 23 jul 2011, 16:35

Deze week is hier veel te doen rond een nieuw verkeersbord dat men invoeren.
Nieuw verkeersbord laat fietsers door rood rijden

vrijdag 22 juli 2011
Auteur: (ima)

Afbeelding
(dit is nog slechts een voorstel, het definitieve ontwerp moet nog uitgetekend worden)

Ons land is binnenkort weer een nieuw verkeersbord rijker. Een driehoekig bord met een rode rand, waarop in het zwart een fiets en een pijl staan afgebeeld, laat fietsers in de toekomst toe om door het rode licht te rijden. De eerste exemplaren van het verkeersbord duiken in het najaar op.

De Kamer heeft woensdagavond het wetsvoorstel goedgekeurd waardoor fietsers die rechts afslaan, in bepaalde gevallen door het rode licht mogen rijden. Ze moeten daarbij wel voorrang geven aan de andere weggebruikers. In een aantal gevallen zullen fietsers ook rechtdoor mogen rijden door een rood licht, op voorwaarde dat ze geen andere verkeersstromen kruisen.

Om alles in goede banen te laten lopen, komen er binnenkort speciale verkeersborden. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) stelde al een ontwerp voor. ‘Ik verwacht niet dat de definitieve tekening sterk gaat afwijken van het huidige ontwerp', zegt zijn woordvoerder Jan Pauwels.

Het is niet geweten op hoeveel kruispunten het bord wordt geplaatst. ‘Het zijn de wegbeheerders – gewesten, steden en gemeenten – die daarover beslissen. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat Gent gebruik gaat maken van het bord en Brugge niet, of omgekeerd', zegt Pauwels. ‘De Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) heeft al gezegd dat hij het bord gaat gebruiken.'
Bron: nieuwsblad.be
Wat moeten we hiervan vinden, bestaat een soortgelijke bord ook in het buitenland? Is dit veilig?

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Verkeersborden in België

Bericht door peejay » za 23 jul 2011, 17:09

In Nederland kennen we

VR06:
Afbeelding

Met als variant VR05:
Afbeelding

Beide borden worden gebruikt als onderbord bij verkeerslichten.

Dit zijn 'informatieve borden' die niet tot het RVV behoren, zie http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens ... _i3692.htm

Een variant voor rechtdooraand verkeer is er bij mijn weten niet.
Rij met je hart

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Seat Ibiza » za 23 jul 2011, 17:37

peejay schreef:In Nederland kennen we

VR06:
Afbeelding

Met als variant VR05:
Afbeelding

Beide borden worden gebruikt als onderbord bij verkeerslichten.

Een variant voor rechtdooraand verkeer is er bij mijn weten niet.
De tekst kan ook worden getoond in een zgn. verschijnlantaarn, zoals hier bijvoorbeeld (niet zo heel goed) te zien is. Het gaat dus om de lamp rechts van het fietserslicht. Ik ken in Nederland twee plekken waar in de verschijnlantaarn niet het woord "rechtaf" staat, maar "rechtdoor" en wel hier en hier. Helaas zijn de betreffende verkeerslichten op het moment van passeren van de auto van Streetview niet aan, zodat de tekst dus niet zichtbaar is... :(

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door mavas » za 23 jul 2011, 21:39

Alfa schreef:Afbeelding
(dit is nog slechts een voorstel, het definitieve ontwerp moet nog uitgetekend worden)
Ik hoop niet dat het zo'n driehoekig bord met de punt naar beneden wordt. Deze lijkt wat mij betreft te veel op de "verleen voorrang"-borden.
Wat ik er niet uithaal: Is het bord bedoeld voor fietsers zelf of juist voor weggebruikers die fietsers tegen kunnen komen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » za 23 jul 2011, 22:25

^^Misschien is het wel de bedoeling het voorrangsbord en het fietsbord te combineren? :dontknow:
mavas schreef: Wat ik er niet uithaal: Is het bord bedoeld voor fietsers zelf of juist voor weggebruikers die fietsers tegen kunnen komen?
Voor de fietsers zelf. Het moet immers aangeduid worden dat ze legaal het rode licht mogen negeren.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door keokiracer » za 23 jul 2011, 22:32

^^ Maar worden automobilisten dan niet gewaarschuwd dat fietsers door rood mogen rijden? (of geldt het alleen voor rechtsaf)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in België

Bericht door chriskrusz » za 23 jul 2011, 23:48

^^ In theorie mogen ze alleen rechtdoor als ze niemand anders kruisen dus heb je er als automobilist geen last van.

In de praktijk rijden ze sowieso door rood dus je hield er toch al rekening mee.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Gaiajohan » ma 25 jul 2011, 15:45

Seat Ibiza schreef:
peejay schreef:In Nederland kennen we

VR06:
Afbeelding

Met als variant VR05:
Afbeelding

Beide borden worden gebruikt als onderbord bij verkeerslichten.

Een variant voor rechtdooraand verkeer is er bij mijn weten niet.
De tekst kan ook worden getoond in een zgn. verschijnlantaarn, zoals hier bijvoorbeeld (niet zo heel goed) te zien is. Het gaat dus om de lamp rechts van het fietserslicht. Ik ken in Nederland twee plekken waar in de verschijnlantaarn niet het woord "rechtaf" staat, maar "rechtdoor" en wel hier en hier. Helaas zijn de betreffende verkeerslichten op het moment van passeren van de auto van Streetview niet aan, zodat de tekst dus niet zichtbaar is... :(
hier staat ie wel aan, maar is ie niet leesbaar.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » di 26 jul 2011, 17:18

De berichten over nieuwe Belgische verkeersborden en de nieuwe wegcode zijn samengevoegd met de bestaande draad over de wegcode:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 94#p555394

M.v.g., BE-moderator Daviedoff.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » wo 14 sep 2011, 21:06

Een lichtbak-verkeersbord bovenaan. Geen idee eigenlijk of ze nog nieuw worden geplaatst, ik denk eerder van niet. Wat je ook wel eens ziet is dat ze gewoon een reflecterend bord "inwerken" en dan is het bord ook niet meer verlicht.
Oja de paal zelf staat recht, het is de foto zelf die wat scheef genomen is...
Afbeelding

Geen SNV, maar dat lettertype ken ik toch wel ergens van :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Alfa » wo 14 sep 2011, 21:10

^^Het enige wat er op die borden ontbreekt is 'Made in Holland'. :p

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Groningen » wo 14 sep 2011, 21:50

^^ Alleen is in NL de vorm van die borden vaak anders. Qua lettertype heb je gelijk.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Mandelsoft » wo 14 sep 2011, 23:38

Nou, die bordindeling, pijlen en paalconstructie heb ik ook vaker gezien in Nederland...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Snelwegfreak » do 15 sep 2011, 18:33

Alles is 100% Nederlands, op de plaatsing na dan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » ma 10 okt 2011, 15:37

Een verzamelinkje verkeersborden:
Afbeelding

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in België

Bericht door chriskrusz » ma 10 okt 2011, 15:40

En dat gele bord (met de snelheden) is voor wie precies bedoeld?? Of hoef je in Belgie de verkeersregels niet te kennen? Of is dat de vrijstad Damme die zich van Belgie heeft afgescheiden?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Davy » ma 10 okt 2011, 15:46

Op het volledige grondgebied van de gemeente Damme (officieel een stad, en dan praat men ook wel over stad i.p.v. gemeente) mag er bubeko nergens nog harder dan 70 gereden worden, ook op de gewestwegen zoals hier de N9. Uitzondering is de N49, deze blijft 90. langs alle wegen aan de gemeentegrens staan begin en einde zone-70 borden. Het komt wel meer voor in Vlaanderen dat gemeentes een 70-regime voeren.

Plaats reactie