Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wouter N14 » di 20 mar 2012, 12:49

vynkce schreef:Als er niet opnieuw een beperking aangegeven is, geldt na het kruispunt inderdaad terug gewoon 120km/h.
Ik bedoel vóór het kruispunt, bij het bord "einde snelweg". Daar wordt het volgens mij alweer 120, terwijl de wegbeheerder 90 bedoelt. Altans, volgens de Nederlandse regels.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 20 mar 2012, 14:48

^^ Ik vermoed dat dit in Belgie niet van toepassing is, omdat het autosnelwegenbord op zich niet aan snelheid gekoppeld is, dit in tegenstelling tot Nederland. Maar zeker ben ik dit niet...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 20 mar 2012, 15:07

Artikel 11.2.1.a is anders erg duidelijk: Autosnelweg = 120km/h
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 20 mar 2012, 15:17

Ik moet het eigenlijk anders zeggen: een autosnelweg is inderdaad 120, maar het bord op zich gaat geen andere snelheidsbeperking opheffen. Ook omdat 120 niet exclusief voor autosnelwegen is voorbehouden... In Nederland is die koppeling veel sterker: 120 kan enkel op de autosnelwegen, dus met bijbehorend bord en zonder autosnelwegbord kan er op een Nederlandse weg geen 120 gereden worden, hetzelfde geldt voor het OWN: 100 kan enkel met een autowegbord. een Belgisch autowegbord zegt niets over de ter plekke toegestane snelheid en daarom denk ik dat hetzelfde geld voor de autosnelwegborden.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 20 mar 2012, 15:25

:?:

Het verkeersbord autosnelweg betekent:
F5 Begin of oprit van een autosnelweg.
De bijzondere verkeersregelen op de autosnelwegen gelden vanaf de plaats waar het verkeersbord aangebracht is.
Dat houdt dan toch ook de snelheid in?

Volgens mij betekent het einde van de autosnelweg simpelweg dat je terugvalt op 11.2.1.b 120km/h op vierstrookswegen met middenberm.

Werkt een snelheidsbeperking in belgie ook over een komgrens heen?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 mar 2012, 16:47

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » di 20 mar 2012, 17:06

Het is in België niet zo dat er een autosnelwegbord staat dat je dan ook meteen 120 mag rijden, alhoewel dat meestal wel het geval is, volgens mij. Zo kan het dat je 90 moet rijden op een autosnelweg. Omgekeerd geldt hetzelfde, het is niet omdat er stond dat je op de autosnelweg maar 90 mocht dat er met het einde van de autosnelweg dat die snelheidsbeperking meteen wordt opgeheven, die geldt gewoon door. Overigens ken ik geen niet-autosnelweg in België waar je 120 mag.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 mar 2012, 18:21

HAFRABAisfun schreef:Het is in België niet zo dat er een autosnelwegbord staat dat je dan ook meteen 120 mag rijden, alhoewel dat meestal wel het geval is, volgens mij.
Dat is wel altijd het geval, ik heb ten minste nog nooit een bord C43 (?) "120" gezien in België.
HAFRABAisfun schreef:Overigens ken ik geen niet-autosnelweg in België waar je 120 mag.
Die zijn er genoeg, en daar is waarschijnlijk in de door mij getoonde situatie ook sprake van.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 20 mar 2012, 19:11

HAFRABAisfun schreef:Overigens ken ik geen niet-autosnelweg in België waar je 120 mag.
De eersten die mij te binnen schieten zijn de N74 en N49 ten westen van Zelzate.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 mar 2012, 19:13

^^Eigenlijk alle niet-autosnelwegen met 2x2 rijstroken met middenberm waar geen verminderd snelheidsregime heerst. Zo liggen er tientallen in Vlaanderen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 21 mar 2012, 10:31

^^ Ik zou nog steeds wel eens een kaartje willen zien van waar precies. Ik ken namelijk alleen de N49 ten westen van Zelzate en stukken A12 (al hebben die volgens mij wel snelwegstatus...). Ik weet nog wel andere wegen, maar daar ben ik zelf nog nooit geweest (zoals de N74).
Wouter N14 schreef:http://g.co/maps/datse
Hoe zit dit? Je komt aanrijden op een snelweg, 120 km/u. Dan staan er borden 90. Daarna wordt de autosnelweg beëindigd. Dan mag je strikt genomen toch ook weer 120, omdat de 90 niet herhaald wordt en het wegbeeld 120 toelaat (2 aparte rijbanen)?
In theorie mag je, op de paar honderd meter tussen het kruispunt en het bord '90', gewoon 120. Als er dus een flitspaal zou staan aan 90 km/u en je zou geflitst worden, dan kun je dit met succes aanvechten.

Het autosnelwegbord heft de 120 niet op, omdat je je nog steeds op een 2x2 weg met middenberm bevindt. Dit zou alleen zo zijn als dit een enkelbaansweg was. Dit komt bijvoorbeeld hier voor: je komt van een autosnelweg aan 120 km/u en komt terecht op een enkelbaans weg, die dus 90 per uur is. Bizarre situatie dit, trouwens, want er loopt een fietsstrook naast deze enkelbaans 'autosnelweg'.... Deze komt echter nergens vandaan; van fietsers heb je dus geen last op dit stuk.
geelhoed schreef:Artikel 11.2.1.a is anders erg duidelijk: Autosnelweg = 120km/h
Maar niet 'geen autosnelweg =/= 120 km/u', dus dit is een irrelevante opmerking.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 21 mar 2012, 11:54

^^ Zucht, 11.2.1.b stelt dat vierstrooks met middenberm 120 is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2012, 12:21

Het autosnelwegbord heft de 120 niet op, omdat je je nog steeds op een 2x2 weg met middenberm bevindt. Dit zou alleen zo zijn als dit een enkelbaansweg was. Dit komt bijvoorbeeld hier voor: je komt van een autosnelweg aan 120 km/u en komt terecht op een enkelbaans weg, die dus 90 per uur is. Bizarre situatie dit, trouwens, want er loopt een fietsstrook naast deze enkelbaans 'autosnelweg'.... Deze komt echter nergens vandaan; van fietsers heb je dus geen last op dit stuk.
Dit is nog een overblijfsel van een vervlogen tijdperk toen de N 49 nog een expressweg was waar fietsers overheen mochten rijden.

Ik heb trouwens nog een niet-autosnelweg/120 gevonden:
http://maps.google.nl/maps?q=zelzate&hl ... ,6.73&z=14

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 21 mar 2012, 12:22

Dus 120 is niet exclusief voorbehouden aan autosnelwegen zoals in Nederland. Dus dan kan een autosnelwegbord geen snelheidslimiet opleggen of beeindigen...
Jullie denken te "Nederlands" op dat vlak volgens mij...

Maargoed ik voel hier alweer een eindeloze discussie opkomen...
:denk:

Niet-autosnelwegen waar je 120 mag zijn er best nog redelijk veel hoor, hoewel minder dan vroeger. Veel 2x2 expresswegen in het Waalse landsgedeelte zijn gewoon 120.
In Vlaanderen hebben bijvoorbeeld de N31, N74, N28-45, N71 en het voorbeeld van Vinny, de N80 stukken waar je 120 mag en er zullen er nog wel meer zijn...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 21 mar 2012, 12:29

daviedoff schreef:Dus 120 is niet exclusief voorbehouden aan autosnelwegen zoals in Nederland. Dus dan kan een autosnelwegbord geen snelheidslimiet opleggen of beeindigen...

Huh!? drogredenering.

Op autosnelwegen is het 120, tenzij anders aangegeven.
Dat op andere wegen ook 120 geldt doet daar toch niets aan af?

Stel:
Een kanarie is altijd geel.
Een trein kan geel zijn.

Jouw "belgische" redenatie: omdat een trein geel kan zijn, is een kanarie niet geel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2012, 12:48

Daar is Belgie echt niet uniek in. In Duitsland is het autobahnschildje eveneens niet limitief, en geldt de maximumsnelheid dus op basis van het wegbeeld: 2x2 is onbeperkt tenzij anders vermeld (in de praktijk natuurlijk op 95% van de betreffende B-wegen). Enkelbaans autosnelwegen komen in België in principe niet voor - behoudens situaties gepost door Sirlandot maar dat zijn op- en afritten. Ik vermoed dat de limiet dan 90 is, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. In België heb je wel autosnelwegen met gelijkvloerse kruisingen die een snelwegstatuut hebben zoals de R 8.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 21 mar 2012, 12:56

^^ Op de kruisingen zelf heeft de R8 nergens snelwegstatus, wel autowegstatus. Ook in andere situaties, zoals totvoorkort bij Moerbeke werd de snelwegstatus onderbroken bij de kruising met bijhorende bebording, en vergezeld van borden "90".

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 21 mar 2012, 15:26

Nog een 120 niet autosnelweg:
http://g.co/maps/tw74r
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 21 mar 2012, 15:54

^^

Volgens mij is daviedoff in zijn uitleg helemaal juist en hebben vergelijkingen met kanaries niet veel zin.

Ik zie het zo. De 3 snelheidsregels in een notendop en met eigen woorden verteld:

1) In België is het zo dat er bubeko 90 gereden mag worden (tenzij beperkt tot bvb 70), tenzij het gaat over een baan met meerdere rijstroken en de rijrichtingen gescheiden met een middenberm. Dan mag er 120 op gereden worden (tenzij beperkt natuurlijk).
(Bibeko is beperkt tot 50 natuurlijk, tenzij beperkt tot bvb 30).

2) Vanaf het bord dat een autosnelweg aanduidt, mag er 120 gereden worden (ookal is dat vaak door de bocht in de oprit praktisch onmogelijk) en deze snelheidslimiet vervalt na het bord einde autosnelweg. Dan komt men terug op regel 1)

3) Iedere snelheidsregel kan beperkt worden aan de hand van een snelheids-bord (of omhoog getrokken worden, zoals bvb bibeko 70) en deze geldt tot aan het eerstvolgend kruispunt. Dan valt men terug op regel 1)
Indien het snelheidsverschil in dit geval met meer dan 20km/u naar beneden gaat dient dit 300m voor de beperking aangeduid worden (typisch op autosnelweg: 90 bij 300m)

Voorbeelden:
In dit geval op de A12 mag er dus vòòr deze 90-borden 120 gereden worden (regel 2), ná de borden 90 (regel 3 (beperkte regel 1)) tot aan het bord 'einde autosnelweg'. Daarna terug 120 (regel 1) tot aan het kruispunt, vanaf daar 90 (regel 3 (beperkt regel 1)). Detail: een snelheidsbeperking van meer dan 20km/u verschil moet 300m op voorhand aangekondigd worden en dit is hier niet het geval. Het staat er pas op 200m. Dus de beperking kan volledig in vraag gesteld worden!

Hier of hier mag er 120 gereden worden (regel 1), en zijn gewone bubeko-wegen.

Op deze bibeko weg, midden in Brugge mag er 70 gereden worden (regel 3 (verhoging regel 1))
Laatst gewijzigd door Tommy op wo 21 mar 2012, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 21 mar 2012, 15:59

^^ Duidelijk! :top: Precies zoals ik dacht dus ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2012, 17:00

Daarna terug 120 (regel 1) tot aan het kruispunt,
Hier geloof ik dus niet in. Kun je een artikel wijzen in de wegcode waar dat uit blijkt? Naar mijn mening geeft het bord einde autosnelweg geen andere limiet weer en blijft de limiet 90 gelden tot aan de kruising.
^^ Op de kruisingen zelf heeft de R8 nergens snelwegstatus, wel autowegstatus. Ook in andere situaties, zoals totvoorkort bij Moerbeke werd de snelwegstatus onderbroken bij de kruising met bijhorende bebording, en vergezeld van borden "90".
Belangrijke nuancering inderdaad. Klopt helemaal. Overigens is het wat technisch, het probleem "omzeilen" door gewoon een bord einde snelweg te plaatsen in plaats van de kruising ongelijkvloers maken komt wat gekunsteld over. Ik voor mij had de hele R 8 gewoon geen snelwegstatus gegeven..., maar je blijft twijfelgevallen als de A 12 houden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 21 mar 2012, 21:33

Ik vind het opzich wel een interessante vraag: hoeveel mag je rijden vanaf het bord 'begin autosnelweg'? Mag je 120 rijden vanaf dit bord en ervoor slechts 90? Ik leefde altijd in de veronderstelling dat het bordje begin autosnelweg ook begin 120 betekent maar als je ziet waar het bordje soms geplaatst wordt aan de afritten stel ik me daar soms vragen bij. Ik vind er alleszins weinig over terug in theorieboekjes van het rijexamen.

Het schept sowieso vreemde situaties als je het bord 'begin autosnelweg' daadwerkelijk opvat als 'hier begint de autosnelweg. Neem nu deze situatie. Het bordje 'begin autosnelweg' betekent ook dat je normaal gezien op een voorrangsweg bevindt. Hoe valt dat te rijmen met het feit dat je in dit geval 150 meter verder voorrang moet geven aan de eigenlijke autosnelweg?

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 21 mar 2012, 21:42

Tommy schreef: Volgens mij is daviedoff in zijn uitleg helemaal juist en hebben vergelijkingen met kanaries niet veel zin.
Jouw uitleg is juist. Maar wat daviedoff beweert strookt in het geheel niet met jouw punt twee.
daviedoff schreef:Dus dan kan een autosnelwegbord geen snelheidslimiet opleggen of beeindigen...

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » do 22 mar 2012, 6:53

Hier heb je er nog een de N37 naar Tielt, 50m verder begint de middenberm.
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 22 mar 2012, 10:00

^^
Deze stond ook bij mijn voorbeelden tompie ;)
www.vanityplates.be

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » do 22 mar 2012, 17:28

^^ sorry , niet opgemerkt ...
belgie is zo slecht nog niet

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 22 mar 2012, 19:49

geelhoed schreef:^^ Zucht, 11.2.1.b stelt dat vierstrooks met middenberm 120 is.
sirdanilot schreef:
geelhoed schreef:Artikel 11.2.1.a is anders erg duidelijk: Autosnelweg = 120km/h
Maar niet 'geen autosnelweg =/= 120 km/u', dus dit is een irrelevante opmerking.
Je ziet het verband niet tussen wat ik zeg en wat jij hebt gezegd, volgens mij. In isolatie zijn beide zaken die je hier noemt waar, maar op het plaatje staat nu juist einde autosnelweg. Dan is het dus irrelevant als je zegt dat je op een autosnelweg 120 km/u mag, omdat er hier geen sprake is van een snelweg. Dat je op een snelweg 120 km/u mag betekent niet dat dat elders niet mag (en inderdaad, op vierstrooks wegen mag het ook).

Nu is de vraag of 'einde autosnelweg' de 90 beperking opheft. Die stond immers op de autosnelweg. Ik denk eerlijk gezegd dat die beperking blijft, omdat er geen sprake is van een kruispunt of andere onderbreking.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 mar 2012, 19:58

En andersom dan? Stel dat je op een weg rijdt waar de snelheid beperkt is tot bijv. 90 km/h. Zorgt een bord "autosnelweg" er dan automatisch voor dat het 120 wordt?

Zal in de praktijk wellicht weinig voorkomen. Na een kruising is de snelheid sowieso "standaard" 120 op een 2x2 weg, maar goed als er een snelheidsbeperking staat dan zou ik het wel handig vinden als er naast het bord snelweg ook een bord "einde snelheidsbeperking" staat. Maar goed, dat vind ik ook handig op de N 2 bij Eindhoven, want daar zie je ook dat veel mensen over het bord "begin autosnelweg" heen lezen en 80 blijven rijden.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 22 mar 2012, 22:27

^^

Hier rijdt men 70 op een niet-autosnelweg (autoweg) en vanaf hier 120 door het autosnelwegsymbool...
PS: moest er enkel autoweg gestaan hebben zonder de 70km/u, was het ook 120 km/u...
www.vanityplates.be

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 mar 2012, 7:56

Volgens mij wordt het 120 doordat je invoegt op een 2x2 weg en niet zozeer door het snelwegbord. Maar goed, daar kun je natuurlijk eindeloos over door discussieren :mrgreen: