Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Alfa » za 26 jan 2013, 0:54

^^Men beschouwd dat blijkbaar als nuttige informatie voor de automobilist. Wat het nut is zou ik echter niet weten. Dat soort informatie is alleen handig als je de hele route aflegt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Wimpie25 » za 26 jan 2013, 15:45

Het is toch onmogelijk om enkel informatie te verschaffen op een deel van een snelweg, bij de radio kunnen ze niet weten wat jouw route van die dag is ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Davy » za 26 jan 2013, 15:55

Chris schreef:In Duitsland vind ik het altijd wel prettig dat ze een volledig overzicht van alle files geven. In Nederland heb je als ter plekke niet bekende er bijna niks aan als ze van de 30 files er 8 noemen van meer dan 7 km lengte. Aan de andere kant hoef ik geen vertragingen op het onderliggend wegennet te weten tenzij er wellicht sprake is van een volledige blokkade op een belangrijke niet-autosnelweg.
Inderdaad, ik vind dat ook altijd zo verschrikkelijk irritant als ik eens in NL rij: "de files staan op de gebruikelijke plaatsen". Wat ben ik daar nu mee? :dontknow:

Wel misschien nog een idee om in de spitsen enkel verkeersinfo te geven in de ruime regio waar jij rijdt, dan kan makkelijk met de radiofrequenties per provincie. Enkel ernstige calamiteiten buiten die regio kan je nog vermelden (vooral i.v.m. omrijadvies).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Palance » za 26 jan 2013, 15:56

daviedoff schreef: Inderdaad, ik vind dat ook altijd zo verschrikkelijk irritant als ik eens in NL rij: "de files staan op de gebruikelijke plaatsen". Wat ben ik daar nu mee? :dontknow:
Wat wil je anders? Verkeersinformatie die 10 minuten duurt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Rein » za 26 jan 2013, 16:09

Ik vind het irritant in Nederland dat ze files op aansluitende wegen niet meetellen. Een file van 3 km op de A10 zuid lijkt mee te vallen, maar dus niet als ze er bij zouden zeggen dat op de A4 die op de A10 zuid uitkomt nog eens 6 km staat. Feitelijk is het 1 file, maar dat wordt eigenlijk nooit zo gecommuniceerd.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Davy » za 26 jan 2013, 16:45

Palance schreef:
daviedoff schreef: Inderdaad, ik vind dat ook altijd zo verschrikkelijk irritant als ik eens in NL rij: "de files staan op de gebruikelijke plaatsen". Wat ben ik daar nu mee? :dontknow:
Wat wil je anders? Verkeersinformatie die 10 minuten duurt?
Zoals ik zei: bij een groot aantal files (vaak de spitsen dus) werken per regio. Zit je bijvoorbeeld op de frequentie van Zuid-Holland, krijg je alleen de files van de ruime regio voorgeschoteld, dan kan je eventueel nog aanvullen met een globaal bericht "in en rond Amsterdam staan de files op de gebruikelijke plekken", want die info heb je nog niet meteen van doen. Enkel zeer ernstige calamiteiten buiten de regio moet je altijd vermelden omwille van omrijadvies.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Palance » za 26 jan 2013, 16:48

Dat werkt niet: De frequentiegebieden van radiozenders vallen veelal niet samen met die van de provincies. Het enige dat zou werken is het invoeren van je route in een app die dan voor jou verkeersinformatie op maat maakt. Maar dan moet je dus een app hebben die de informatie voor je uitspreekt, een radiozender kan dat niet voor elkaar krijgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door JonasCoryn » za 26 jan 2013, 17:07

Palance schreef:Dat werkt niet: De frequentiegebieden van radiozenders vallen veelal niet samen met die van de provincies.
Dat ze niet perse samenvallen met de precieze provinciegrenzen doet er niet perse toe he, sowieso staan zendmasten over het hele land verspreid. Dat men dan inderdaad enkel verkeersinfo geeft over het verkeer in een straal van pakweg 50km rond die zendmast (neem iets ruimer dan het zendbereik) zal al een hoop schelen. Vind dat best een goed idee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Palance » za 26 jan 2013, 17:37

Dan heb je er nog niets aan als je je aan de rand van het ontvangstgebiedt bevindt en er een file staat in het aangrenzende gebied.

Daarnaast zal een radiozender niet te happig hierop zijn: als je die regionale verkeersinformatie bv via Radio 2 laat uitzenden dan kan het gebeuren dat men in 1 gebied 2 minuten bezig is met oplepelen van files, terwijl er in een ander gebied geen file staat (en dus 2 minuten stilte hebt). 2 minuten stilte is voor een radiozender heel erg lang.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door mavas » za 26 jan 2013, 18:10

Sinds kort is er in Nederland ook de verkeersinformatiezender Trafficradio. Deze kun je helaas niet op de ether ontvangen, maar wel via internet of via de traffic-app.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door waldo79 » za 26 jan 2013, 22:01

^^Die traffic-app verlangt dan wel dat je tijdens je rit on-line bent. Genereert ook weer data :x

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jan 2013, 16:39

JonasCoryn schreef:
Palance schreef:Dat werkt niet: De frequentiegebieden van radiozenders vallen veelal niet samen met die van de provincies.
Dat ze niet perse samenvallen met de precieze provinciegrenzen doet er niet perse toe he, sowieso staan zendmasten over het hele land verspreid. Dat men dan inderdaad enkel verkeersinfo geeft over het verkeer in een straal van pakweg 50km rond die zendmast (neem iets ruimer dan het zendbereik) zal al een hoop schelen. Vind dat best een goed idee.
Mwa, in Nederland zijn een aantal zenders met een veel ruimer bereik, die in IJsselstein en Hoogersmilde halen met gemak een bereik van 100 km of meer. De 100.7 FM-frequentie van Q-music, die vanuit IJsselstein wordt uitgezonden, loopt van pak 'm beet Rotterdam tot Zwolle en van Alkmaar tot Venray. De meest dichtbevolkte gebieden van Nederland, de hele Randstad, de hele Brabantse Stedenrij en de regio Arnhem-Nijmegen vallen binnen het bereik van die ene zendmast. Dan praat je dus over een zendbereik van een straal van ruim 100 km rondom de zendmast. Min of meer hetzelfde geldt o.a. ook voor de 96.8 FM-frequentie van Radio 3FM en de 98.9 FM-frequentie van Radio 1 (die hebben zelfs een nog iets groter bereik). Radio 5 zendt op de middengolfzender van Zeewolde uit, op 747 AM, en dat is zelfs in heel Nederland te ontvangen en zelfs tot ver daarbuiten, zeker 's avonds. Ik heb van een oud-klasgenoot wel eens gehoord dat hij de 747 AM tot vlak voor Parijs op de autoradio kon ontvangen.

Op een normale werkdag zul je dan nog steeds hebben dat alle files genoemd moeten worden, omdat bijna alle files in Nederland juist in dat gebied staan. Kortom, misschien zou zoiets in België kunnen werken, maar in Nederland absoluut niet.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door boe! » zo 27 jan 2013, 17:13

Coen Tunnel schreef:Kortom, misschien zou zoiets in België kunnen werken, maar in Nederland absoluut niet.
Of je moet afstemmen op een regionale zender. Die noemen alleen de files in of in de directe nabijheid van de provincie.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Wimpie25 » zo 27 jan 2013, 20:23

Palance schreef:Dan heb je er nog niets aan als je je aan de rand van het ontvangstgebiedt bevindt en er een file staat in het aangrenzende gebied.

Daarnaast zal een radiozender niet te happig hierop zijn: als je die regionale verkeersinformatie bv via Radio 2 laat uitzenden dan kan het gebeuren dat men in 1 gebied 2 minuten bezig is met oplepelen van files, terwijl er in een ander gebied geen file staat (en dus 2 minuten stilte hebt). 2 minuten stilte is voor een radiozender heel erg lang.
Dit levert totaal geen praktische problemen op. De zender Radio 2 van de publieke omroep zendt per provincie uit en heeft in elke provincie voor meerdere programma's ook andere presentatoren. Het zendschema zit zo in elkaar dat die regionale programma's in theorie allemaal even lang duren maar dat is praktisch niet altijd haalbaar en daarvoor gebruikt men vaak een reclamebuffer. Is een programma vroeger afgelopen dan verwacht, dan zend men gewoon wat meer reclame uit.
Bij de commerciële zender Nostalgie gaat men daar nog verder in, daar verschilt de uitgezonde reclame per provincie (of stad). Wij zitten op de grens tussen Antwerpen en Vlaams-Brabant dus soms verspringt de zender van muziek naar reclame naargelang de ontvangen frequentie. Nostalgie stemt zijn reclame ook af op de provincie, die van Antwerpen is totaal anders dan die van ons in Vlaams-Brabant (en dit levert vaak hilarische constructies op).

Traditioneel werd er vroeger altijd naar Studio Brussel verwezen op de bordjes RADIOINFO langs de snelwegen. In mijn woonplaats kan ik die op 4 verschillende frequenties ontvangen, let ook op de 2 kleine zendgebieden in Leuven en Gent. Historisch gezien kent de zender het grootste luisterpubliek in deze 2 studentensteden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Alfa » zo 27 jan 2013, 21:56

Ik blijf het altijd vreemd vinden dat men Studio Brussel op die bordjes zet. Je zou verwachten dat ze eerder Radio 2 ofzo kiezen als standaardzender voor verkeersinformatie. Een zender voor een breder publiek.

(PS: het centrum van de cirkel voor de frequentie 102.1FM ligt duidelijk in Egem. 100.6 zal wel van de mast in Sint-Pieters-Leeuw zijn. 101.4 deze mast in Genk en 100.9 deze mast in Schoten. Altijd leuk te weten waar je radio vandaan komt.)

Het interessante hieraan is dat veel radiozenders via twee frequentie uitgezonden worden omdat geen enkele zendmast exact 1 provincie bedient (vaak meerdere). Radio 2 West-Vlaanderen kan je vinden op 100.1 FM en Radio 2 Oost-Vlaanderen op 98.6 FM. Het bereik van zendmast Egem omvat zowel West-Vlaanderen als een deel van Oost-Vlaanderen. Daarom zend Zendmast Egem zowel Radio 2 Oost-Vlaanderen als Radio 2 West-Vlaanderen uit. De exacte ligging van de zendmasten hoeft dus niet noodzakelijk een beperkende factor te zijn.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door tovm74 » zo 27 jan 2013, 23:00

Die bordjes van studio brussel stammen nog uit de tijd dat deze zender de RDS dienst deed, tegenwoordig is dit Radio 1.

Maar die plaatjes moeten inderdaad eens aangepast worden.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Sophie » ma 28 jan 2013, 2:20

Coen Tunnel schreef:). Radio 5 zendt op de middengolfzender van Zeewolde uit, op 747 AM, en dat is zelfs in heel Nederland te ontvangen en zelfs tot ver daarbuiten, zeker 's avonds. Ik heb van een oud-klasgenoot wel eens gehoord dat hij de 747 AM tot vlak voor Parijs op de autoradio kon ontvangen.
Parijs is 430 kilometer. Ik zelf heb het in Balingen (520 kilometer) ontvangen, ook overdag (maar dan slecht).
S nachts is het goed te ontvangen, evenals 1008 AM (Nu Grootnieuwsradio). 10 jaar geleden (2002 zat Radio 1 nog op 1008 AM) heb ik 's avonds voor de radio gezeten en de championsleaguewedstrijden van Ajax beluisterd . Nu zou het een kwestie van webradio aanzetten zijn. Ik word oud :-)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Tommy » ma 28 jan 2013, 9:28

De extra masten rond Gent en Leuven zijn er om in het stedelijk gebied een goede ontvangst van de radio zenders te waarborgen. Door de overlappingen van bvb de masten Egem en Schoten zijn de zenders in Gent zonder extra mast slecht te ontvangen. Heeft dus niets met 'studentenstad' en StuBru te maken :)

(Btw redelijk off topic)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Tokke1976 » ma 28 jan 2013, 21:36

tovm74 schreef:Die bordjes van studio brussel stammen nog uit de tijd dat deze zender de RDS dienst deed, tegenwoordig is dit Radio 1.

Maar die plaatjes moeten inderdaad eens aangepast worden.
Opgelet: RDS-TMC wordt niet alleen door de openbare omroep gebracht. JOE FM doet dit voor de commerciële zender. En er is een duidelijk verschil qua bron, de openbare omroep werkt samen met Touring, JOE FM krijgt de info vanop het Vlaams Verkeerscentrum.

Die bordjes langs de snelweg zijn wat mij betreft zinloos, duur, belachelijk en vooral overbodig.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Vinny » ma 28 jan 2013, 22:30

:(
Niet iedereen heeft hi-tech apperatuur aan boord. Een bordje met "Radio(zender) verkeersinformatie xxxFM" is best zinvol. Ook en met name voor buitenlanders. Je zoekt het betreffend FM-kanaal op en je bent weer op de hoogte van files, stremmingen en gevaarlijke rijomstandigheden... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Onbekende en niet genoemde structurele files in België

Bericht door Sophie » di 29 jan 2013, 13:28

Hoezo geen beknopte verkeersinformatie uitzenden, en daarbij een extra verkeerszender?
In Duitsland had (of heeft?) de WDR een middengolfzender, die continu verkeersinformatie uitzendt, in Frankrijk heb je autoroute 107,7.
Men zou het ook met nieuws kunnen mengen, dus nieuwsblok-verkeersinformatie-nieuwsblok-verkeersinformatie...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Plaats reactie