Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door vynkce » vr 10 okt 2014, 10:48

Wimpie25 schreef:De derde rijstrook/spitstrook zal er misschien in 2015 wel niet komen maar volgend jaar gaat men toch het wegdek tussen Wilsele en Holsbeek heraanleg.
Ook hiervoor is voorlopig geen geld meer voorzien...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » vr 10 okt 2014, 11:23

^^
Doeme, ja dan vrees ik dat het volgend voorjaar grindpadrijden gaat worden :D
Er is wel budget voorzien voor het vernieuwen van de bewegwijzering zoals 2 jaar geleden al aangekondigd. Op dit moment is men bezig met het vervangen van alle lichtbakken door reflecterende bewegwijzering, zowel de vorkborden (met Duitse Constructies) als de uitsmijters. Bij die laatste worden de uitsmijters die nog in goede staat zijn gerecycleerd en gerenoveerd, de rest wordt vervangen door een moderne versie van hetzelfde model.
Ik zal dit bericht ook in het E314 topic zelf posten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Alfa » vr 10 okt 2014, 17:27

Lichtbakken door reflecterende bewegwijzering vervangen opteren boven een slecht wegdek vervangen. Vreemde prioriteiten hebben ze daar bij AWV. :roll:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Rogier » vr 10 okt 2014, 18:06

vynkce schreef:
Wimpie25 schreef:De derde rijstrook/spitstrook zal er misschien in 2015 wel niet komen maar volgend jaar gaat men toch het wegdek tussen Wilsele en Holsbeek heraanleg.
Ook hiervoor is voorlopig geen geld meer voorzien...
De Vlaamse regering wil graag dat het achterstallig onderhoud weer groter gaat worden.
Men moet gewoon accepteren dat onderhoud noodzakelijk is. Misschien een stevige bezuiniging op het OV.
Aanbesteding kan een hoop geld opleveren, wat vervolgens in het wegenfonds gestopt kan worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Alfa » vr 10 okt 2014, 18:25

^^Die clichés zijn hier al eerder aan bod gekomen. Sowieso beargumenteer je hier nu om 0,zoveel procent van de begroting te besparen om elders 0,zoveel procent extra uit te geven. Dat is geneuzel in de marge.

Verder moeten we nu ook niet overdrijven. AWV heeft eigenlijk de besparingsronde goed overleeft. Dus op onderhoud is er niet echt bespaard. Enkel de uitvoering van enkele kleinere projecten is wat uitgesteld.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » vr 10 okt 2014, 22:24

Alfa schreef:Lichtbakken door reflecterende bewegwijzering vervangen opteren boven een slecht wegdek vervangen. Vreemde prioriteiten hebben ze daar bij AWV. :roll:
Men opteert niet het één boven het ander. Het proces van de vervanging van lichtbakken in VlaBra is al langer aan de gang en de E314 staat al langer op de planning dan dat er sprake is van de spitsstrook/verbreding op de E314. Ik weet dat je geen fan bent van de - nochtants zeer degelijke - reflecterende bewegwijzering maar je hoeft niet zo snel uit je duiven te schieten ;)

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Tokke1976 » di 14 okt 2014, 12:01

Alfa schreef:Lichtbakken door reflecterende bewegwijzering vervangen opteren boven een slecht wegdek vervangen. Vreemde prioriteiten hebben ze daar bij AWV. :roll:
Het vervangen van de inwendig verlichte borden staat al veel langer op de planning en wordt nu overal stelselmatig uitgevoerd.
Niet enkel op de E314, maar onder meer ook op de Antwerpse ring worden meer en meer borden vervangen.

Dit heeft dus niets, maar dan ook niets te maken met prioriteiten, eerder met een verschil in snelheden van projecten.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Alfa » di 14 okt 2014, 13:34

Het heeft wel te maken met prioriteiten he. Ze hadden dat geld ook anders kunnen besteden. In Brugge loopt er nu trouwens een testproject van nieuwe generatie bewegwijzering die intern verlicht is. Dan heeft die testopstelling weinig zijn als ze tezelfdertijd als een malle alles aan het vervangen zijn in 'basic' reflecterende borden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » di 14 okt 2014, 18:48

^^
Je afkeer tegenover reflecterende bewegwijzering begint een beetje afgezaagd te worden, Alfa :D

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Mikhail » di 14 okt 2014, 21:36

Alfa heeft wel een punt. Rol een project uit over Vlaandern maar geen 2 verschillende kwa nieuwe inwendig verlichte borden, ik denk dat dit Alfa ook bedoelde?
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » di 14 okt 2014, 21:52

Wat Alfa bedoelde is dat terwijl men over heel centraal-oostelijke Vlaanderen reflecterende bewegwijzering aan het uitrollen is, men nog bij Brugge een experiment heeft lopen met nieuwe inwendig verlicht bewegwijzering. Alfa had liever gezien dat men die reflecterende bewegwijzering op basis van LED had uitgerold.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Lambo19 » di 14 okt 2014, 21:54

Alfa schreef:Het heeft wel te maken met prioriteiten he. Ze hadden dat geld ook anders kunnen besteden. In Brugge loopt er nu trouwens een testproject van nieuwe generatie bewegwijzering die intern verlicht is. Dan heeft die testopstelling weinig zijn als ze tezelfdertijd als een malle alles aan het vervangen zijn in 'basic' reflecterende borden.
Met LED-technologie ?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door vynkce » wo 18 mar 2015, 9:21

Het Belang van Limburg spreekt vandaag over de aanleg van een spitsstrook op de E313 tussen knooppunt Lummen en de afrit Hasselt-West. Is eerlijk gezegd het eerste wat ik er van hoor. Iemand meer nieuws toevallig?

Zie:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150317_0158 ... egen-files

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 13:37

Opvallend nieuws, eigenlijk zie ik het nut er niet meteen van daar een spitsstrook aan te leggen, dan zijn er snelwegen waar een spitsstrook noodzakelijk is.
Anderzijds zijn we absoluut vragende partij voor drie rijstroken op onze autostrade
Voor het wegvak E313 Lummen-Ranst en de E314 van Wilsele tot Lummen zou dit inderdaad geen overbodige luxe zijn. Helaas zijn wegverbredingen niet populair bij de overheid en klungelt men liever klungelen met spitsstroken. :ongeduldig:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 15:57

Lambo19 schreef:
Alfa schreef:Het heeft wel te maken met prioriteiten he. Ze hadden dat geld ook anders kunnen besteden. In Brugge loopt er nu trouwens een testproject van nieuwe generatie bewegwijzering die intern verlicht is. Dan heeft die testopstelling weinig zijn als ze tezelfdertijd als een malle alles aan het vervangen zijn in 'basic' reflecterende borden.
Met LED-technologie ?
Ja, maar het blijft vooralsnog bij een lokaal experiment. De vervangen van de bewegwijzering op onze autosnelwegen door relflecterende borden, gaat onverminderd door.
vynkce schreef:Het Belang van Limburg spreekt vandaag over de aanleg van een spitsstrook op de E313 tussen knooppunt Lummen en de afrit Hasselt-West. Is eerlijk gezegd het eerste wat ik er van hoor. Iemand meer nieuws toevallig?

Zie:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150317_0158 ... egen-files
Ik had er al van gehoord, ja. Het is een "vergeten" maar zeer druk stuk snelweg. De afritten van Hasselt volgen elkaar in kort tempo op en het verkeer dat van de E314 op de E313 richting Hasselt invoert, conflicteert regelmatig met de drukte op de E313 zelf. Ik had wel gehoord dat men van zin was van er een volwaardige rijstrook bij te leggen. Van een spitsstrook was er niet echt sprake.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door tompie » wo 18 mar 2015, 21:10

Wimpie25 schreef:
Lambo19 schreef:
Alfa schreef:Het heeft wel te maken met prioriteiten he. Ze hadden dat geld ook anders kunnen besteden. In Brugge loopt er nu trouwens een testproject van nieuwe generatie bewegwijzering die intern verlicht is. Dan heeft die testopstelling weinig zijn als ze tezelfdertijd als een malle alles aan het vervangen zijn in 'basic' reflecterende borden.
Met LED-technologie ?
Ja, maar het blijft vooralsnog bij een lokaal experiment. De vervangen van de bewegwijzering op onze autosnelwegen door relflecterende borden, gaat onverminderd door.
.
Ik heb onlangs de vraag gesteld aan Awv welke richting men nu uitgaat reflecterend of verlicht, ik kreeg onderstaand kort antwoord terug waaruit blijkt dat men het zelf eigenlijk niet goed weet en dat elke afdeling dus zijn eigen zin kan doen:

Beste meneer ..... ,

Onze huidige richtlijn die stelt dat bij verkeerswisselaars en bij belangrijke afritten deze signalisatie inwendig verlicht uitgevoerd wordt, is momenteel in herziening. Her en der worden proefprojecten uitgevoerd met enkel een retroreflecterende folie enerzijds en anderzijds met een nieuwe technologie van inwendig verlichte signalisatie. Brugge en de Antwerpse Ring zijn daar telkens voorbeelden van.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groeten,

Afdelingshoofd EVT
Zeker in Oost- en West-Vlaanderen gaat men nog steeds vollop voor portalen met lichtbakken: Sinds een 2-tal maandenis er een volledig portaal vervangen op de E17 thv afrit UZ Gent, vorige week nieuwe lichtbakken geplaatst op de E403 thv E17 nav nieuwe wegconfiguratie en daar word binnenkort nog een extra portaal bij geplaatst, op de E40 thv de E403 worden er binnenkort 2 portalen volledig vervangen en deze week was men aan het werk aan een portaal op de E34xR4 aan zelzate.

Maar goed dit is niet het juiste topic om daarover te discussieren
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 22:08

^^
Ik heb het onlangs zelf gemerkt ja en het kwam zeer bevreemdend over om nog volledig nieuwe portalen met lichtbakken te zijn. Het is ook echt beperkt tot de westelijke provincies. In onze regionen worden ze en masse vervangen. Maar goed, niet de juiste plaats ;)

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door MrL » ma 06 apr 2015, 10:52

Hier doen ze dit, daar doen ze dat, ginds doen ze wat anders.
Het begint mij danig te storen dat er zo een wildgroei van werkmethodes aan het groeien is.

Kunnen ze nu eens niet eens consequent zijn en één ontwerp aanbieden, het wordt een kakofonie van jewelste.
Pijlen naar boven; pijlen naar onder, inwendig verlicht; reflecterend, op een aparte paal; dan op een portaal,...
Nog erger of in Afrika.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Chris » ma 06 apr 2015, 11:26

Hoe bekend zijn spitsstroken in België inmiddels? Ik reed gisteren over de A10 in Amsterdam en twee keer zag ik achter mij een Belgische auto abrupt naar links gaan op het moment dat de spitsstrook begon. Dat terwijl er een grote groene pijl boven de vluchtstrook hangt en de rest van het verkeer duidelijk gewoon over de vluchtstrook rijdt. Plus de borden dat de spitsstrook open is, alhoewel ik kan begrijpen dat een Waal dat niet kan lezen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Lambo19 » ma 06 apr 2015, 12:20

In Vlaanderen hebben de meesten ondertussen al weleens gehoord van een spitsstrook en de werking ervan. Aangezien Wallonië geen spitsstroken kent, is het dus wellicht een Waalse bestuurder geweest die niet bekend is met spitsstroken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » ma 06 apr 2015, 15:23

Ik maak het regelmatig mee dat verkeer op de E40 pertinent naast de spitsstrook blijft rijden, ook al is ze open. Soms voelt het als een tien kilometer lange privérijstrook. Ik snap het soms niet goed, men kan het niet duidelijker aangeven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Alfa » ma 06 apr 2015, 20:05

Chris schreef:Hoe bekend zijn spitsstroken in België inmiddels? Ik reed gisteren over de A10 in Amsterdam en twee keer zag ik achter mij een Belgische auto abrupt naar links gaan op het moment dat de spitsstrook begon. Dat terwijl er een grote groene pijl boven de vluchtstrook hangt en de rest van het verkeer duidelijk gewoon over de vluchtstrook rijdt. Plus de borden dat de spitsstrook open is, alhoewel ik kan begrijpen dat een Waal dat niet kan lezen.
In Nederland worden spitsstroken wel een beetje ongelukkig aangeduid met een ononderbroken witte lijn. In België wordt daarvoor een zwaargeblokte stippelijn gebruikt wat meer duidelijk maakt dat de rijstrook overrijdbaar is (maar niet in alle gevallen).

Maar dat neemt niet weg dat ook hier velen nog altijd het concept spitsstrook niet kennen en ze niet gebruiken als ze open zijn. Ookal ben je eigenlijk wettelijk verplicht zo rechts mogelijk te rijden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » di 07 apr 2015, 0:35

De spitsstrookmarkering in Vlaanderen (In Wallonië bestaat deze markering niet) is eigenlijk het letterlijke omgekeerde van de normale rijstrookmarkering. Strooken van tien meter met onderbrekingen van telkens 2,5 meter.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Alfa » do 09 apr 2015, 0:12

Juridisch is er zelfs geen verschil tussen normale rijstrookmarkering en die spitstrookmarkering. De spitsstrook is in wezen dus een volwaardige rijstrook die 'toevallig' een groot deel van de dag afgestreept staat.

Hoe dan ook: ik blijf het wel een mooie oplossing vinden hoe ze dat geregeld hebben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door boe! » do 09 apr 2015, 10:22

Alfa schreef:De spitsstrook is in wezen dus een volwaardige rijstrook die 'toevallig' een groot deel van de dag afgestreept staat.
Het omgekeerde dus van de Nederlandse situatie waar de spitsstrook een vluchtstrook is die 'toevallig' een deel van de dag wordt opengesteld voor het verkeer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Wimpie25 » do 09 apr 2015, 11:59

Alfa schreef:Juridisch is er zelfs geen verschil tussen normale rijstrookmarkering en die spitstrookmarkering. De spitsstrook is in wezen dus een volwaardige rijstrook die 'toevallig' een groot deel van de dag afgestreept staat.

Hoe dan ook: ik blijf het wel een mooie oplossing vinden hoe ze dat geregeld hebben.
Ik dacht dat het net omgekeerd was, dat de spitsstrook een volwaardige pechstrook is, die toevallig gedurende een bepaalde tijd van de dag kan opengesteld zijn?

EDIT: je had gelijk
Verkeerscentrum.be schreef:Is de dynamische signalisatie volledig gedoofd, bv. door een stroompanne, dan is de spitsstrook open.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 16 apr 2015, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door RSK » do 16 apr 2015, 9:40

^^ Ja, en in Nederland is de strook dan juist dicht. Dat leidt met enige regelmaat tot files als zo'n geintje zich voordoet in de spits.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Davy » do 16 apr 2015, 9:53

^^ En laat dat nu net afgelopen zondag het geval geweest zijn, op de E313-E34 tussen Antwerpen-oost en Wommelgem waren de signaalgevers defect en stonden op zwart. Je kon dus toen gewoon de spitsstrook gebruiken. In de praktijk gebeurde dat echter niet, heb er niemand zien op rijden.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Caesar » zo 19 apr 2015, 17:36

Het grote probleem zijn de links- en middenrijders.
Ik merk dikwijls op de spitsstrook van de E19 dat er plaats is om te rijden, maar dat veel chauffeurs toch gewoon op het midden en linkervak blijven rijden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vlaanderen krijgt nieuwe spitsstroken

Bericht door Lambo19 » vr 29 apr 2016, 22:15

In 2017 zal er naast de geplande spitsstrook op de E314 ook een spitsstrook gerealiseerd worden op de E17 tussen de Pinte en Zwijnaarde richting Gent. Ook worden er weefstroken aangelegd tussen Zwijnaarde en St-Denijs-Westrem
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aals ... -a2690116/

Plaats reactie