Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Caesar » vr 05 okt 2012, 12:07

Hier een mooi initiatief in Turnhout. Dit juich ik toe.
Turnhout telt binnenkort bijna 100 doorlopende straten
Hoe heet een straat die voor wagens doodloopt op het einde, maar niet voor voetgangers en fietsers? Voor automobilisten is het duidelijk: als het verkeersbord F45 een doodlopende straat aanduidt, dan rijd je die alleen in als je ter plekke moet zijn. Geldt dat ook voor fietsers en voetgangers? Die hebben daar het raden naar. Voor hen is er dikwijls wel een doorgang aan het einde van zo’n straat, maar het verkeersbord F45 (doodlopende straat) geeft daar geen informatie over. Dit werkt voor voetgangers en fietsers vaak ontmoedigend. Nochtans zijn deze zogezegd doodlopende straten meestal de toegang tot een veiligere, aangenamere doorsteek.

Door de verkeersborden die een doodlopende straat markeren te beplakken met ‘Doorlopende Straten’-stickers, is het voor fietsers en voetgangers duidelijk dat zij hun weg wel mogen vervolgen. Stad Turnhout zorgt hiermee, samen met een aantal andere gemeentes, voor een primeur. Door het bestaan van steegjes en doorsteekjes beter zichtbaar te maken in de wegsignalisatie, verbetert de functionele samenhang in de openbare ruimte. Mensen worden zich bewust van de mogelijkheden van een straat waarvan ze steeds dachten dat ze er niets te zoeken hadden. Het verbeteren van de samenhang in het wegennetwerk heeft heel wat voordelen. Mensen leren onze gemeente beter kennen en vinden allicht een kortere en veiligere route naar school, winkel, werk … Wanneer er een kortere of aangenamere route blijkt te bestaan, wordt het gebruik van de fiets of een wandeling aantrekkelijker en blijft de auto misschien wat meer op stal. Minder lokale autoverplaatsingen zijn goed voor de verkeersveiligheid en het milieu en verminderen de parkeerdruk in de omgeving. Bovendien verhoogt de sociale controle door het toenemende gebruik van de doorlopende straten.
bron

Klik op de link voor een voorbeeld van het verkeersbord

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door sirdanilot » vr 05 okt 2012, 12:32

Wat een onduidelijk bord zeg ! Geef mij maar de aloude Polderlandse oplossing !


Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Groningen » vr 05 okt 2012, 12:46

Dat Belgische bord is duidelijk zat. Die stickers zijn bestemd voor fietsers en voetgangers en dus is het niet nodig dat je dat met 50 km/u kunt zien. Het bespaart een hoop onderborden. Ik zou ervoor pleiten dit meteen over te nemen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Rene » vr 05 okt 2012, 13:44

Dit is geen bewegwijzering, maar bebording.

Verplaatst dus.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Tommy » vr 05 okt 2012, 15:41

^^

Ik ben voorstander van het bord in het artikel. Het lijkt me beter dan allerlei onderborden en dergelijke.
Maar het mag geen chaotische boel worden zoals ze het in Mechelen nu al doen.
Zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=17675 -> Zo wordt het wél een wegwijzer...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 okt 2012, 20:31


Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Peter » zo 07 okt 2012, 7:25

Een manco in Nederland is dat er veelal (75%?) wel wordt aangegeven als een doodlopende straat (of gebied) wel doorgaand is voor (brom)fietsers, maar dat er vrijwel nooit wordt aangegeven dat een straat wel doorgaand is voor voetgangers (aansluiting op een park bijvoorbeeld) maar niet voor fietsers.

Als een straat wel doorgaand is voor fietsers, kan een voetganger voor 99.9% kan aannemen dat het ook doorgaand is voor voetgangers. Andersom zeker niet en dit is soms het aangeven wel waard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Doodlopende straat, ook voor fietsers?

Bericht door Egbert » zo 07 okt 2012, 14:58

Tommy schreef:^^

Ik ben voorstander van het bord in het artikel. Het lijkt me beter dan allerlei onderborden en dergelijke.
Maar het mag geen chaotische boel worden zoals ze het in Mechelen nu al doen.
Zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=17675 -> Zo wordt het wél een wegwijzer...
Het is een slecht bord. Het heeft uitleg nodig om duidelijk te zijn. Mij zegt het in eerste instantie dat het een doodlopende weg is voor fietsers en voetgangers, dus juist het tegenovergestelde van wat de bedoeling is.

Plaats reactie