Geinspireerd door een topic van Pino ivm het herzien van de wegnummering, vond ik het eens leuk om die kaart als sjabloon te gebruiken en, met de kennis van nu, uit te tekenen hoe jij het "ideale" snelwegennet van België ziet.
Belangrijk is wel om je zoveel mogelijk aan de lijntjes te houden die al op de kaart staan, lichte afwijkingen van de traces zijn toegestaan.
Ik heb op de kaart wel enkele verbindingen toegevoegd die vandaag wel gerealiseerd zijn, maar blijkbaar toen niet gepland (zoals de A11 Antwerpen-Zelzate en de passage door Luik, ring Kortrijk), en ook een aantal kleine aanpassingen die later zijn gepland maar ook niet uitgevoerd (zoals de verbinding van de R2 naar Ranst).
Ik wist niet goed waar ik dit topic moest openen, dus heb ik het maar hier gedaan. Het mag gerust nog verplaatst worden als dat nodig zou zijn.
Hierbij de blanco kaart (ik heb een screenshot genomen van wegen-routes.be, als er bezwaren zijn, laat maar weten):

Dit is mijn visie:

Het belangrijkste vind ik de volgende punten:
- Grote ring Antwerpen: door de completering van de grote ring, kan zuidelijke en oostelijke deel van de R1, die door dichtbevolkt gebied loop, gedegradeerd worden tot een stadssingel.
- Grote "boog" rond Brussel die via Leuven, Mechelen en Aalst gaat voorziet een alternatieve route voor de R0.
Graag hoor ik jullie opmerkingen en eigen voorstellen.