Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door jdb2 » di 12 mar 2013, 23:47

Ik heb onlangs op wegen-routes.be een kaart opgemerkt met het geplande snelwegennet van 1972. Opvallend is het aantal verbindingen die gepland waren maar nooit gerealiseerd zijn.

Geinspireerd door een topic van Pino ivm het herzien van de wegnummering, vond ik het eens leuk om die kaart als sjabloon te gebruiken en, met de kennis van nu, uit te tekenen hoe jij het "ideale" snelwegennet van België ziet.
Belangrijk is wel om je zoveel mogelijk aan de lijntjes te houden die al op de kaart staan, lichte afwijkingen van de traces zijn toegestaan.
Ik heb op de kaart wel enkele verbindingen toegevoegd die vandaag wel gerealiseerd zijn, maar blijkbaar toen niet gepland (zoals de A11 Antwerpen-Zelzate en de passage door Luik, ring Kortrijk), en ook een aantal kleine aanpassingen die later zijn gepland maar ook niet uitgevoerd (zoals de verbinding van de R2 naar Ranst).

Ik wist niet goed waar ik dit topic moest openen, dus heb ik het maar hier gedaan. Het mag gerust nog verplaatst worden als dat nodig zou zijn.

Hierbij de blanco kaart (ik heb een screenshot genomen van wegen-routes.be, als er bezwaren zijn, laat maar weten):
Afbeelding

Dit is mijn visie:
Afbeelding


Het belangrijkste vind ik de volgende punten:
- Grote ring Antwerpen: door de completering van de grote ring, kan zuidelijke en oostelijke deel van de R1, die door dichtbevolkt gebied loop, gedegradeerd worden tot een stadssingel.
- Grote "boog" rond Brussel die via Leuven, Mechelen en Aalst gaat voorziet een alternatieve route voor de R0.


Graag hoor ik jullie opmerkingen en eigen voorstellen. :)
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 13 mar 2013, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » wo 13 mar 2013, 0:01

Ik vind het westelijke deel van jouw 'grote ring brussel' (Aalst - Mechelen) toch een beetje absurd, het loopt in een rare knik en is niet verbonden met de E17. Ik denk dat verkeer Aalst - Mechelen/Antwerpen niet zo'n grote relatie is, dat kan prima via de R0. Van het stuk Mechelen (E19) - Leuven (E314) - Wavre (E411) ben ik wel overtuigd dat dit een nuttige verbinding zou zijn die de R0 zou ontlasten; niet alleen verkeer tussen deze twee vrij grote steden zou daar gebruik van maken, ook al het verkeer van Antwerpen richting het zuiden kan er gebruik van maken, tevens een alternatief voor de E313 richting Luik. Een weg van Leuven naar Waterloo lijkt me dan ook weer minder nuttig, dan lijkt een completering van de R0 rond brussel mij een stuk logischer (helaas niet realistischer...). Dit komt omdat verkeer van wallonië naar vlaanderen toch relatief beperkt is. Wat ik verder nog mis in jouw plaatje is de A19 om west-vlaanderen te ontsluiten en een fatsoenlijke R4-Oost tussen Gent en Zelzate/Nederland.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » wo 13 mar 2013, 0:18

jdb2 schreef:Grote ring Antwerpen: door de completering van de grote ring, kan zuidelijke en oostelijke deel van de R1, die door dichtbevolkt gebied loop, gedegradeerd worden tot een stadssingel.

Mag ik eerlijk zijn? Ik zie in zoiets alweer een typisch Nederlandse visie dat als er een nieuwe snelweg komt, de oude route meteen moet afgewaardeerd worden. Het Belgische wegennet kan zeker verbeteringen gebruiken, maar ik zit er zeker niet op te wachten dat men Nederland achterna gaat in de zin van dat van je zodra je een afstand van +5 km. moet doen dit via de snelweg moet omdat het OWN ter plekke naar de knoppen is geholpen. Ik vind het nog altijd een pluspunt dat er in het Belgische landje er nog een redelijk OWN aanwezig is :!:

Het is net hetgeen ik elders aanhaalde: dit soort topîcs lopen uiteindelijk vaak uit op een "ons systeem is het beste"-gehalte. En dat laat de openingspost eigenlijk meteen uitstralen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door harry » wo 13 mar 2013, 1:22

Daviedoff schreef:En dat laat de openingspost eigenlijk meteen uitstralen...
Dat ben ik niet met je eens. Ik vond het eigenlijk pas een "ons systeem is het beste"-gehalte krijgen toen ik jouw post las:
Daviedoff schreef:Ik zie in zoiets alweer een typisch Nederlandse visie
Je kunt overal wel een typisch Nederlandse visie in zien als je wil...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door captain007 » wo 13 mar 2013, 7:10

Mis in dit netwerk nog wel een aantal snelwegen naar Frankrijk. De E46 Libramont - Sedan is zo'n verbinding die eigenlijk wel snelweg waardig had mogen zijn, ondanks dat deze nooit zo is gepland. En natuurlijk nog een snelweg Charleroi - Rocroi (huidige N5) wat een missing link in het netwerk is.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » wo 13 mar 2013, 7:39

@Harry: als ik mijn post herlees heb je wel een beetje gelijk, heb me wat ongelukkig uitgedrukt en de lijn wat te algemeen doorgetrokken. Ik reageerde eigenlijk enkel op het puntje van "bij een nieuwe weg meteen de oude afwaarderen", iets wat in NL heel vaak gebeurt. En ik durf toch te stellen dat men het op zich wel met me eens is, als ik hier in diverse andere topics de klaagzangen lees over de degraderingsziekte in Nederland :p .

Echt nieuwe snelwegverbindingen: een paar missing links, zoals een completering van de R0 (dichterbij Brussel) en de R1 (Oosterweel), afwerking E429 en een paar noordzuid-verbindingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2013, 8:25

Daviedoff schreef:
jdb2 schreef:Grote ring Antwerpen: door de completering van de grote ring, kan zuidelijke en oostelijke deel van de R1, die door dichtbevolkt gebied loop, gedegradeerd worden tot een stadssingel.
Mag ik eerlijk zijn? Ik zie in zoiets alweer een typisch Nederlandse visie dat als er een nieuwe snelweg komt, de oude route meteen moet afgewaardeerd worden. Het Belgische wegennet kan zeker verbeteringen gebruiken, maar ik zit er zeker niet op te wachten dat men Nederland achterna gaat in de zin van dat van je zodra je een afstand van +5 km. moet doen dit via de snelweg moet omdat het OWN ter plekke naar de knoppen is geholpen. Ik vind het nog altijd een pluspunt dat er in het Belgische landje er nog een redelijk OWN aanwezig is :!:

Het is net hetgeen ik elders aanhaalde: dit soort topîcs lopen uiteindelijk vaak uit op een "ons systeem is het beste"-gehalte. En dat laat de openingspost eigenlijk meteen uitstralen...
De topicstarter, jdb2, is toch een Belg? Dus wat heeft dit met een Nederlandse visie te maken?

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » wo 13 mar 2013, 8:38

^^ Zie mijn post daarnet ;) . Zoals ik zei wat ongelukkig uitgedrukt...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » wo 13 mar 2013, 8:49

captain007 schreef:Mis in dit netwerk nog wel een aantal snelwegen naar Frankrijk. De E46 Libramont - Sedan is zo'n verbinding die eigenlijk wel snelweg waardig had mogen zijn, ondanks dat deze nooit zo is gepland.
Ik vraag me in de Ardennen wel eens af of het wel zo'n logische keuze was om de A26 in haar huidige vorm de hoofdroute van Luik naar het zuiden te maken. Nu heb je de A26 en de A27 vrij dicht bij elkaar. Ten westen daarvan bestaat grote leegte qua snelwegen en ten oosten daarvan is de A27 maar nauwelijks gebruikt omdat het nu eenmaal een weg van niets naar nergens is. Vroegâh vervulde volgens mij juist de huidige E46 de rol van belangrijkste route van Luik naar het zuiden. Door juist de E46 uit te bouwen (dus volledig snelweg Luik - Libramont - Sedan, met aansluiting bij Libramont op de snelweg Brussel - Luxembourg) bied je in de Ardennen zuidelijk van Luik wat meer opties aan de reiziger, zowel naar de richting Sedan / Reims als naar Luxembourg / Metz.

Elders in België vraag ik me met name af of het radiale systeem zo'n gelukkige keuze was. Door de verbindingen zo ongeveer recht op de stadscentra van Antwerpen en Brussel te routeren is de druk op de ringen daar groot geworden. Als we echt volkomen fictief zouden gaan doen (zeg: de klok 80 jaar terugdraaien), dan zou ik de snelwegen veel meer routeren als een grid: de E19 ruim oostelijk van Antwerpen en Brussel, de E40 zuidelijk langs Brussel, de E314 juist noordelijk ervan en de oude E3 Lille - Eindhoven als een weg die de E19 ergens zuidoostelijk van Antwerpen kruist. Uiteraard met goede inprikkers. Als je dichterbij het gerealiseerde wegennet moet blijven, zoek je feitelijk naar ontlastingen van de verzadigde punten op het Belgische wegennet, Antwerpen en Brussel. Je hebt daar feitelijk de keuze tussen buitenringen (alsnog een R2) en doorgaande verbindingen die het hele stedelijk gebied wat verder omzeilen. Je praat dan al snel over verbindingen die op de website van Rien staan omschreven als de gridverbindingen, want die zouden de ringen helpen ontlasten. Sint Niklaas - Mons, Aarschot - Aalst, ik zie dat wel zitten (*)

(*) Uiteraard is alles wat ik zeg hier puur gericht op de verkeersaders. Over impact op leefmilieus en natuurgebieden heb ik niet nagedacht, evenmin als over technische moeilijkheden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » wo 13 mar 2013, 11:33

Als we echt over ideaalontwerpen gaan hebben, zou ik vanuit dat oogpunt op de volgende schets zijn gekomen:

Afbeelding
Let wel: deze schets houdt GEEN rekening met geografie. Ook inprikkers zijn niet meegenomen en lokale behoeften voor ringwegen ook niet.

Opvallende verschillen met de daadwerkelijke situatie:
  • Geen A12 tussen Antwerpen en Brussel.
  • Geen E34 ten westen van Antwerpen
  • E34 Oost sluit pas aan bij Geel in plaats van verder westelijk.
  • E313 wordt ondebroken tussen Hasselt en Genk, loopt een stukje mee met E314.
  • Snelweg Hasselt-Eindhoven. Nooit gerealiseerd.
  • Volledige ringwegen Brussel en Liège. Antwerpen moet het met een halve ring doen en de meeste steden moet en een groot deel van hun ring inleveren...
  • E411 sluit noordelijker aan bij Bastonge en splitst zicht weer af bij Arlon.
  • A19 wordt doorgetrokken naar Dunkerque.
  • E314 sluit ten oosten van Leuven aan in plaats van ten westen. Zelfde geldt voor de E42 bij Verviers...
  • Nooit gerealiseerde snelweg naar Terneuzen en Vlissingen
Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » wo 13 mar 2013, 12:24

Denk je, dat de A27 (E42 tenzuiden van Verviers) echt nodig is?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » wo 13 mar 2013, 12:29

Ik weet het niet. Ik denk dat het wel een goede verbinding tussen Liège en Trier kan bewerkstelligen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door HAFRABAisfun » wo 13 mar 2013, 13:46

Als belangrijkste snelweg denk ik dat een snelweg die het Oost-Westverkeer tussen Brussel en Antwerpen door leidt, een snelweg Aarschot-Mechelen-Dendermonde-Lokeren als een echte oost-westsnelweg, of meer ringwegachtig de snelweg Leuven-Mechelen-Willebroek-Sint-Niklaas-Stekene, met in Willebroek een afsplitsing naar Dendermonde en Aalst. Ook snelwegen als Bergen-Gent en Eindhoven-Hasselt-Hoei zouden het verkeer tussen de grote steden door kunnen sturen. Ook een weg die een soort verlengde van de oostelijke R3 via Waver naar Leuven als een soort ringweg aansluit op de ringwegachtige snelweg zal waarschijnlijk een grote verlichting beteken voor de Brusselse ring.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » wo 13 mar 2013, 13:48

Mandelsoft schreef:Ik denk dat het wel een goede verbinding tussen Liège en Trier kan bewerkstelligen
Trier is natuurlijk niet echt een stad die veel verkeer trekt. Middelgrote stad, geen noemenswaardige industrie. De verbinding richting Saarbrücken voegt meer toe aan de E42, ook voor mensen die op deze manier met een minimum aan tol richting Strasbourg willen rijden. En verder heb je natuurlijk ook een regio die je enigszins wilt ontsluiten: Spa, Malmedy, St. Vith enzovoort. Maar ik blijf erbij dat het ontsluiten van Ardense regio's niet handig is gebeurd; men had dat optimaler kunnen aanpakken door de A26 verder naar het westen aan te leggen, waarmee de A27 een groter bereik en dus een groter nut zou hebben gekregen.

Het schrappen van de E313 Hasselt - Luik vind ik trouwens apart. Behalve een verbinding tussen twee van de grootste steden van het land, is de verbinding naar Luik altijd toch als zeer belangrijk gepercipieerd als achterlandverbinding vanuit de Antwerpse haven.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » wo 13 mar 2013, 13:55

^^ Die verbinding wordt in deze variant opgelost via Genk. Daar loopt wel een verbinding naar Liège. Hasselt-Genk wordt dan een knoop in de richtingen naar Maastricht, Liège, Eindhoven en Leuven\Brussel. Het deel Hasselt-Gent is gebundeld, net als nu bijvoorbeeld Liège-Verviers of Brussel-Leuven is gebundeld...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » wo 13 mar 2013, 15:27

Het ontbreken van een weg equivalent aan de E34 west is natuurlijk een grote misser op dat plaatje, op deze manier zou er geen handige verbinding tussen Antwerpen en Brugge zijn, toch twee van de grootste steden van het land.

Dat een verbinding op dat plaatje ingetekend staat hoeft niet te betekenen dat het per se een snelweg met 2x2 rijstroken moet zijn. Zeker voor een weg als Verviers - Duitsland (prüm) lijkt een goed uitgebouwde autoweg voldoende.

Ik kan me sowieso weinig vinden in Mandelsoft zijn plaatje. Van meet af zijn er geen buitenringen voor de grote steden antwerpen, brussel en in mindere mate luik gepland. Charleroi zou helemaal geen ring hebben volgens dit plan.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » wo 13 mar 2013, 15:58

^^ Mag ik je even wijzen op de disclaimer, vooral het laatste deel?
Mandelsoft schreef:Let wel: deze schets houdt GEEN rekening met geografie. Ook inprikkers zijn niet meegenomen en lokale behoeften voor ringwegen ook niet.
Het kan dus best zo zijn dat bij steden als Gent, Antwerpen en Charleroi de behoefte voor een volledige ring groot is.

Ook moet je de grootte van Brugge niet overdrijven. Gent lijkt mij groter. Zelfs nu ligt er tussen Antwerpen en Brugge geen snelweg. Via Gent is niet eens zo'n eind om. Mijn voorbeeld laat zien hoe het netwerk eruit kan komen te zien zonder dat het netwerk te veel vermaasd wordt (duur) of dat de bereikbaarheid in het gedrang komt (goedkoop, maar gebruiks onvriendelijk).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » wo 13 mar 2013, 16:36

Ik heb zelf een plaatje gemaakt dat meer verbonden is met de realiteit zoals die nu is. Kleine stukken snelweg zijn geschrapt en enkele missing links zijn aangebracht in rood, groen zijn bestaande snelwegen. De rode stukken zijn niet per se altijd snelweg; dit kunnen ook expresswegen zijn of zelfs enkelbaans autowegen die goed uitgebouwd zijn. Bijvoorbeeld Charleroi-Frankrijk, Ieper - Frankrijk en het meest westelijke stuk E34.

Opvallende zaken die ik heb toegevoegd/geschrapt:
Regio Brussel
Bypass Mechelen - Leuven, ter ontlasting van de R0.
Verlenging E314 tot Ittre.
Completering R0 Brussel
Schrappen R0 Waterloo-Brussel
(uiteraard kan de verlening van de E314 nog steeds nuttig zijn zonder een aanpassing van de R0)

Regio Antwerpen
Bypass R2 - E17
Bypass E19
Completering R1
(eventueel kan er nog een verbindingsweg tussen de twee bypasses komen zodat de R2 volledig wordt)

Regio Gent
R4 Gent - Terneuzen als snelweg of toch wat beter uitgebouwde hoofdweg
R4 sluit beter aan op E40
Sifferverbinding R4 - R4 west

Regio Luik
Completering ring i.p.v. traverse door de stad

Regio Charleroi
Stukken van de R3 lijken me enigszins overbodig rond luik; de stad zou meer hebben aan een doorgaande verbinding richting Frankrijk. Enkele bypassjes zoals de A501 heb ik ook verwijderd.

Regio Brugge
Betere aansluiting op E34 richting Antwerpen
Verlenging E403

Regio Kortrijk
A19 Ieper - Poperinge - Frankrijk (sluit aan op A25 naar Duinkerken)
Stukjes R8 geschrapt

Verder is ook de noord zuid Limburg ingetekend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Alfa » wo 13 mar 2013, 16:50

Mandelsoft schreef:Als we echt over ideaalontwerpen gaan hebben, zou ik vanuit dat oogpunt op de volgende schets zijn gekomen:

Afbeelding
Let wel: deze schets houdt GEEN rekening met geografie. Ook inprikkers zijn niet meegenomen en lokale behoeften voor ringwegen ook niet.
Dat is eigenlijk bijna krak hetzelfde als het huidige wegennet. Met het verschil dat er in de realiteit juist MEER verbindingen zijn. Zoals inderdaad de A12 en de A11.

Dus eigenlijk zou je dan het Belgische wegennet ideaal moeten vinden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mar 2013, 17:13

^^
Die 3 knooppunten op de "nieuwe" E314 liggen nogal dicht bij elkaar maar het feit dat de snelweg nu dichter langs Hasselt passeert lijkt mij wel een kleine verbetering. Overigens zijn er ontelbare tracés uitgedacht én uitgewerkt geweest voordat het huidige er gekomen is maar het stuk achter Lummen ligt er al wel veel langer.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door jdb2 » wo 13 mar 2013, 17:18

Daviedoff schreef:
jdb2 schreef:Grote ring Antwerpen: door de completering van de grote ring, kan zuidelijke en oostelijke deel van de R1, die door dichtbevolkt gebied loop, gedegradeerd worden tot een stadssingel.

Mag ik eerlijk zijn? Ik zie in zoiets alweer een typisch Nederlandse visie dat als er een nieuwe snelweg komt, de oude route meteen moet afgewaardeerd worden. Het Belgische wegennet kan zeker verbeteringen gebruiken, maar ik zit er zeker niet op te wachten dat men Nederland achterna gaat in de zin van dat van je zodra je een afstand van +5 km. moet doen dit via de snelweg moet omdat het OWN ter plekke naar de knoppen is geholpen. Ik vind het nog altijd een pluspunt dat er in het Belgische landje er nog een redelijk OWN aanwezig is :!:

Het is net hetgeen ik elders aanhaalde: dit soort topîcs lopen uiteindelijk vaak uit op een "ons systeem is het beste"-gehalte. En dat laat de openingspost eigenlijk meteen uitstralen...
Even ter info, ikzelf ben geen Nederlander. Bij deze post kwam het idee dat Nederland of België beter zou zijn totaal niet in me op.
Dit topic is ook niet wetenschappelijk bedoeld of zo. Ik heb proberen rekening te houden met de volgende zaken:
- Welke routes hebben de grootste verkeerstromen.
- Proberen zoveel mogelijk dichtbevolkte stedelijke gebieden of beschermde natuurgebieden te vermijden. Als je een complete grote ring rond Antwerpen hebt, kan het zuidoostelijke deel afgewaardeerd worden tot een stadsring voor lokaal verkeer. Natuurlijk is het leuk om overal lijntjes te trekken, maar dan is de uitdaging wat minder.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door jdb2 » wo 13 mar 2013, 18:35

^^ Ik heb mijn kaartje uit de openingspost vervangen door een "creatievere" versie.
Mijn eerste ontwerp was een beetje snel in elkaar geflanst, bij deze heb ik wat beter nagedacht.

Aanpassingen
- Verbindingen Charleroi-Frankrijk en Mons-Frankrijk om betere verbinding te voorzien vanuit Frankrijk met Brussel
- Integratie van Ring Gent in de E17, die nu wat zuidelijker loopt en dus niet meer dwars door de Gentse agglomeratie.
- Verbinding Gent-Zelzate
- Completering A19
- Rechttrekking van de verbinding Mechelen-Aalst (voorheen maakte die een onlogische knik naar het zuiden)
- Verbinding Nijvel-Waver

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » wo 13 mar 2013, 18:35

Ik vind het zo opvallend dat mensen zich aan het huidige netwerk blijven vasthouden. Ten zuid-oosten van Verviers is geen snelweg nodig. Aan de andere kant, het aantal snelwegen tussen Frankrijk en Wallonië laat ook in de voorstellen te wensen over. Opvallend is dat niemand met een tussenliggende oost-westverbinding aan komt (Gent-Mechelen-Hasselt), maar wel een verre oostelijke ringweg van Brussel. Daar zie ik het nut niet van in.
In vijf minuten getekend:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Daar moet ik natuurlijk eigenlijk wel langer over na denken. En een goede bestemmings/herkomstmatrix zou ook helpen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door jdb2 » wo 13 mar 2013, 18:46

^^ Jouw voorstel is inderdaad meer out of the box. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat de exacte verkeersstromen zijn en je kan natuurlijk geen weg dwars door een stad leggen.

In mijn voorstel zou je met wat verbeelding nochtans wel een oost-west verbinding tussen Hasselt-Mechelen-Aalst en daarna via de E40 naar Gent zien. :)

Wat me ook opvalt is dat veel mensen de ring van Brussel dwars door het centrum van Ukkel en het zonienwoud trekken. Als je de ring aan de noordzijde verdubbelt is die zuidelijk tak niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2013, 19:24

Timmetje schreef:Denk je, dat de A27 (E42 tenzuiden van Verviers) echt nodig is?
Met 15.000 mvt/dag bij Malmedy denk ik dat dat zeker wel een snelweg rechtvaardigt. Dat verkeer moet je niet over wegen als de N62 willen hebben. Als op de E42 een rijstrook is afgesloten voor werkzaamheden dan loopt het daar toch regelmatig vast als het ook maar iets drukker dan normaal is.

Natuurlijk is de E42 erg rustig, vooral het deel na Sankt Vith-Süd, maar die laatste paar kilometer kunnen net zo goed snelweg zijn.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Mandelsoft » wo 13 mar 2013, 19:40

Nu ik het zo bekijk had ik in mijn ontwerp nog een snelweg naast Charleroi naar het Zuiden moeten leggen. Ik had namelijk Reims over het hoofd gezien, dat al weer een stuk verder over de grens ligt. Dan krijg je toch weer een flink deel van de Ring Charleroi weer terug.
Wimpie25 schreef:Die 3 knooppunten op de "nieuwe" E314 liggen nogal dicht bij elkaar maar het feit dat de snelweg nu dichter langs Hasselt passeert lijkt mij wel een kleine verbetering. Overigens zijn er ontelbare tracés uitgedacht én uitgewerkt geweest voordat het huidige er gekomen is maar het stuk achter Lummen ligt er al wel veel langer.
Valt wel mee. De knooppunten op de Ring Antwerpen liggen dichter bij elkaar...

Bij andere voorstellen zie ik dat mensen wel heel veel lijntjes gaan trekken. Ik probeer dat juist te beperken en probeer met maar vrij weinig verbindingen een goed netwerk te maken. Zo lijken de twee parallelwegen E19-A12 tenminste een ervan overbodig (A12 is nauwelijks een fatsoenlijke snelweg...). Een oost-west Hasselt-Gent? Dat kan toch via Brussel? Is niet eens zo'n eind om. Lijntjes trekken is wel leuk, maar probeer maar eens een netwerk te maken waarbij je zo min mogelijk lijntjes (bundeling is het sleutelwoord) nodig hebt zonder dat je grote omwegen krijgt (kan je snel checken door twee willekeurige plaatsen met elkaar te verbinden en kijken hoeveel de route afwijkt van die rechte lijn), want je wilt ook natuurlijk dat dit enigzins realistisch blijft en het niet al te veel gaat kosten. Dat het ik proberen te doen en dan kom ik toch uit op een netwerk dat aardig lijkt op het huidige. Wat dat betreft heeft België het eigenlijk niet eens zo slecht voor elkaar...

... al mis ik wel een complete ring bij Liège en Brussel...

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » wo 13 mar 2013, 19:41

Vinny schreef:Ik vind het zo opvallend dat mensen zich aan het huidige netwerk blijven vasthouden. Ten zuid-oosten van Verviers is geen snelweg nodig.
Luik-Aken lijkt me toch wel een belangrijke verbinding... En de Oostkantons zonder snelwegen lijkt me ook op kwa politiekniet helemaal handig...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » wo 13 mar 2013, 20:16

Luik-Aken blijft in mijn voorstel een snelwegverbinding, maar dan via Nederland. Maar waarschijnlijk heb je gelijk en is de verbinding op zich zelf te druk om samen te lopen met een snelweg Brussel-Heerlen-Keulen, zoals ik dat net even bedacht heb. Ik had alleen nog even het driehoekje bij Heerlen eruit moeten halen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mar 2013, 20:36

De grote reden waarom het snelwegnet zo radiaal is opgebouwd is omdat de eerste snelwegen de grote steden verbonden zonder ringwegen, ze liepen er als het ware recht in. Bovendien volgenden ze ook de tracés van de eennummerige N-wegen, waarvan velen nog altijd hun orginele nummer dragen (omdat ze ook bij de hernummering van'86 nog logisch waren). De eerste 3 snelwegen waren logische verbindingen, Brussel-Oostende, Brussel-Antwerpen en Antwerpen-Luik.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » wo 13 mar 2013, 20:49

^^ Brussel-Antwerpen derde snelweg?
Volgens mij waren A'pen-Gent en Brussel-Luik eerder klaar, en misschien zelfs nog andere (zo als A'pen-Eindhoven?)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Plaats reactie