Land in kering: Autowegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Land in kering: Autowegen

Bericht door vynkce » zo 30 jun 2013, 11:49

In 1950 lag er in België nog maar 28 kilometer autoweg. Vijftig jaar later hebben we een van de dichtste autowegnetten van de wereld. In de jaren zestig raakten de autowegenbouwers op dreef, met gemiddeld honderd nieuwe kilometers per jaar en met pronkstukken als de Kennedytunnel in Antwerpen. In de jaren zeventig botste het autowegenproject op de economische crisis en op toenemende kritiek, o.a. van boeren en milieuactivisten. De autowegenbouw vertraagde en viel uiteindelijk bijna stil. Nieuwe wegen waren op het einde van de 20ste eeuw haast onbespreekbaar...

Dinsdag 2 juli om 20.35h op Canvas!
http://www.canvas.be/programmas/land-in ... #panel-epi

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » zo 30 jun 2013, 17:42

Dank voor de tip, staat genoteerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Vinny » zo 30 jun 2013, 18:13

Zoals Guy Verhofstadt het zou zeggen: "Na het kantelmoment is de samenleving veranderd" :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Willem » zo 30 jun 2013, 21:00

Normaal wordt op die tijd (na Terzake) toch altijd de Canvascrack uitgezonden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Palance » zo 30 jun 2013, 21:16

Dat komt volgens canvas.be nu om 21.00
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » ma 01 jul 2013, 17:04

Vinny schreef:Zoals Guy Verhofstadt het zou zeggen: "Na het kantelmoment is de samenleving veranderd" :rofl2:
Je mag van Verhofstadt zeggen wat je wil, van mij krijgt hij samen met Dehaene toch de prijs voor strijdvaardigste politici. Verhofstadt ziet er in het Europees parlement nog altijd uit alsof hij elk moment een revolver vanonder de bank gaat bovenhalen.
Wat de documentaire betreft, allemaal zeker kijken want dit is toch verplichte kost voor mensen van onze slag :D

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wesso » di 02 jul 2013, 21:07

Goed, ik heb net wat oude beelden gezien maar de helft gemist. Het programma begon om 20:35 in plaats van 20:51 zoals eerder aangekondigd. Nu maar hopen dat ik het nog online kan 'herbekijken' zonder abonnement.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Victor » di 02 jul 2013, 21:21

Wesso schreef:Het programma begon om 20:35 in plaats van 20:51 zoals eerder aangekondigd
Bij mij stond het gewoon goed in de TV gids, en in de krant van vandaag. (VARA gids, BN De Stem).
Ik heb het in zijn geheel gezien, erg mooi programma :)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door sirdanilot » di 02 jul 2013, 21:50

Bestaat er in B zoiets als 'uitzending gemist'? Ik zou het graag terugzien namelijk, ik kon niet kijken want ik heb geen televisie.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door sirdanilot » di 02 jul 2013, 21:52

EDIT: Ik zie dat er inderdaad zoiets bestaat (Ooit Gemist) en dat 'land in de kering' van deze week erop staat. Nu nog kijken of er een gratis versie is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » di 02 jul 2013, 23:27

sirdanilot schreef:Bestaat er in B zoiets als 'uitzending gemist'? Ik zou het graag terugzien namelijk, ik kon niet kijken want ik heb geen televisie.
Elke zender heeft zijn eigen opvraagfunctionaliteiten. Bij de VRT is dat Net Gemist en Ooit Gemist. Als openbare omroep is zij verplicht verscheidende programma's gratis heropvraagbaar aan te bieden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Palance » wo 03 jul 2013, 10:32

Wesso schreef:Goed, ik heb net wat oude beelden gezien maar de helft gemist. Het programma begon om 20:35 in plaats van 20:51 zoals eerder aangekondigd. Nu maar hopen dat ik het nog online kan 'herbekijken' zonder abonnement.
vynkce schreef:Dinsdag 2 juli om 20.35h op Canvas!
;)

Ik heb het ook gezien, leuk programma met die oude beelden. Vooral het bord "Terminus 300m" dat aan het begin even zichtbaar was, was wel grappig.

In oude Nederlandse documentaires is de spraak wel leuk om te horen. Het viel me hier op dat ook hier de spraak anders leek te zijn dan nu, ik had bij veel sprekers het idee dat ze met een Waals accent praatten, klopt dat, of hoor ik nu iets anders?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » wo 03 jul 2013, 10:56

Je hoorde het goed. Ik hoorde ook een accent in het Nederlands, vooral te merken bij het woord tunnél. Ik heb de aflevering opgenomen, mocht ik iets makkelijk vinden om het van een digibox op de pc te krijgen, zou ik ze ergens online gooien.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door JB81 » wo 03 jul 2013, 11:05

Bedankt voor de tip!

Mooie beelden van o.a. de Kennedytunnel en het viaduct Vilvoorde in aanbouw, oude bewegwijzering (met bijvoorbeeld een vermelding "Nederland" ipv Breda, Eindhoven of Bergen-op-Zoom) en de protesten tegen de A9 en de A24 (die er beide ook nooit gekomen zijn, toch?).

Twee zaken die me opvielen:
- net na het stuk over de protesten is een luchtopname te zien die in Nederland lijkt te zijn gemaakt (te zien aan de markering);
- vlak voor het eind zijn fragmenten te horen over Antwerpen in 1998-2000. Op de begeleidende beelden is al rijstrooksignalering opgehangen. Maar die is toch (veel) nieuwer, of vergis ik mij?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 11:14

^ Zolang ik mij kan herinneren is er rijstrooksignalering bij Antwerpen, iig bij de Kennedytunnel. Volgens mij waren het vroeger kleinere pijltjes dan nu maar ik kan mij vergissen. Vroeger reden we daar niet zo vaak als enkele jaren geleden (en tegenwoordig weer minder vaak).

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door JB81 » wo 03 jul 2013, 11:17

^^
Nee, ik heb het dan echt over de grote panelen zoals die er nu nog hangen van Kleine Bareel tot na de Kennedytunnel en vice versa. Ik kwam in de periode 1988-1999 bijna jaarlijks wel over de Ring Antwerpen op weg naar vakantie, maar kan me niet herinneren dat ze er toen al waren. Daarna ben ik er een paar jaar nauwelijks geweest en sinds 2006 weer regelmatig. Maar ik zou zelfs niet met zekerheid durven zeggen of ze er in 2006 al waren.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » wo 03 jul 2013, 11:30

^^
In 2004 rustte de Vlaamse Overheid de snelwegen naar de Antwerpse Ring uit met rijstrooksignalisatie. In 2005 was de Antwerpse Ring tussen knooppunt Antwerpen-West en knooppunt Antwerpen-Noord (Ring 2) aan de beurt. De andere richting (Ring 1) volgde in 2006.
Bron: http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... ddelen_rss

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 03 jul 2013, 12:08

Palance schreef:
In oude Nederlandse documentaires is de spraak wel leuk om te horen. Het viel me hier op dat ook hier de spraak anders leek te zijn dan nu, ik had bij veel sprekers het idee dat ze met een Waals accent praatten, klopt dat, of hoor ik nu iets anders?
Wat je hoort is het Vlaams-Brabantste accent. Een halve eeuw en meer geleden was de wereld nog veel groter door het ontbreken van grote wegen met als gevolg dat het voltallige personeel van de BRT uit de regio Vlaams-Brabant en het Brusselse kwam. Eind jaren 80, begin jaren 90 is dit trouwens beginnen te veranderen toen er meer instroom uit de anderer provincies begon te ontstaan.

Omdat er voor de BRT nooit aandacht werd besteed aan de uitspraak van het Nederlands en deze taal ook helemaal geen vooraanstaande positie had in België is er dus nooit een organisatie geweest die zich bekommerde over de dictie. Met de komst van televisie heeft de BRT dus voorgoed het Nederlands in België voor de komende generaties haar gezicht gegeven. Bekende sprekers van dit Nederlands zijn Jan Becaus, Luc Appermont, Armand Pien en Louis Tobback.

Aan Louis Tobback werd door een journalist in de jaren 90 trouwens de volgende vraag gesteld bij de opening van een tunnel in Leuven. "Meneer Tobback, dit project, is dat nu een "Tunnel" of een "Tunnèl?" waarop Tobback van antwoord diende "Jongeman, bent u nu een "Pummel" of een "Pummèl?!".

Hier kan je goed het verschil horen tussen de uitspraak van de reporter en het taalgebruik van de dame

[youtube]E55UXIi7HOM[/youtube]

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Vinny » wo 03 jul 2013, 18:39

Dat stukje is totaal onbegrijpelijk, zelfs met ondertiteling...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » wo 03 jul 2013, 19:44

^^

Perfect verstaanbaar hier, zelf zonder ondertitels :p

Ik kan de opgenomen zaken niet streamen naar de pc, aangezien Yelo TV niet de rechten heeft van Canvas om deze blijkbaar opnieuw uit te sturen naar de pc. Via de digibox opnieuw bekijken is geen probleem.

Aflevering drie kan misschien terug interessant worden: Autorijden: Auto's werden in de loop van de jaren vijftig en zestig alsmaar goedkoper. Ze kwamen in het bereik van een grote massa gretige en onervaren chauffeurs. Het autoverkeer was in die jaren veel gevaarlijker en dodelijker dan vandaag. De chauffeurs werden maar heel langzaam 'getemd'. Tot 1969 mocht iedereen zonder rijbewijs de weg op gaan. Op autowegen was er geen snelheidsbeperking tot eind 1973. In de jaren tachtig groeide de anti-autobeweging. In de steden en dorpen kregen fietsers en voetgangers weer meer ruimte. Maar intussen bleef het autopark altijd maar aangroeien. In het jaar 2000 waren er 4.700.000 personenwagens ingeschreven.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 03 jul 2013, 20:10

^^
Ik dacht dat er nog een deel 2 van autowegen kwam of was dat de herhaling, of is dat gewoon de aflevering auto's? :p Alles hangen de 2 onlosmakelijk aan elkaar vast, geen wegen zonder auto's en geen auto's zonder wegen. Een pluim voor het gedigitaliseerde VRT archief :D

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Victor » wo 03 jul 2013, 20:19

Wimpie25 schreef:^^
Ik dacht dat er nog een deel 2 van autowegen kwam of was dat de herhaling, of is dat gewoon de aflevering auto's? :p Alles hangen de 2 onlosmakelijk aan elkaar vast, geen wegen zonder auto's en geen auto's zonder wegen. Een pluim voor het gedigitaliseerde VRT archief :D
De vooruitblik naar Land In Kering volgende week gaf in ieder geval een heel ander onderwerp.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door harry » wo 03 jul 2013, 22:17

Wat betekent "Land in kering" eigenlijk? Het klinkt mij als Zuidnederlands of vertaald Frans in de oren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » wo 03 jul 2013, 22:21

^^

In feite is het "Land in de kering". Kering staat niet in de Van Dale, maar betekend in feite dat je midden in een keerpunt zit. Van bijna geen autostrades naar veel autostrades, van bijna geen immigranten naar veel immigranten, ... Een ommekeer, wenteling, wending dus

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 03 jul 2013, 23:58

^^
Het gaat inderdaad over de grote omwenteling die we tussen 1950 en 2000 - want het programma gaat altijd net over die 50 jaar - hebben meegemaakt. Met andere woorden, de belangrijkste keerpunten uit die 5 deccenia en de grote kering over de lange lijn die tot het België van vandaag hebben geleid.
harry schreef:Wat betekent "Land in kering" eigenlijk? Het klinkt mij als Zuidnederlands of vertaald Frans in de oren.
Het klinkt mij vooral als (weeral) een originele Canvasprogrammatitel in de oren. Ik vraag me af wat men er in Nederland van gemaakt zou hebben, wellicht "Holland, the movie" :p
Victor schreef:
De vooruitblik naar Land In Kering volgende week gaf in ieder geval een heel ander onderwerp.
Klopt, het gaat inderdaad over immigratie. Tot nu toe zijn enkel de onderwerpen van aflevering één, twee en drie vrijgegeven. ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 04 jul 2013, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » do 04 jul 2013, 0:12

^^

Aflevering vier staat ook al op de Canvas website: Bouwen en wonen:
Na de Tweede Wereldoorlog kende Vlaanderen een 'babyboom'. Er waren veel huizen nodig voor de groeiende gezinnen. Die werden met premies aangemoedigd om zélf te bouwen, liefst op het platteland. Dat gebeurde vele jaren zonder veel beteugeling. Pas vanaf 1962 was er sprake van 'ruimtelijke ordening'. Intussen was België al uitgeroepen tot het 'Lelijkste Land Ter Wereld'. Pas tegen 1980 raakten de gewestplannen goedgekeurd. 'Bescherming van de open ruimte' werd een doelstelling van de Vlaamse regering. Maar lintbebouwing en verkavelingsdrift hadden het gezicht van Vlaanderen toen al diep getekend.
Dus aflevering drie en vier worden nog interessant denk ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door mavas » do 04 jul 2013, 9:08

^^ Waar kan je die vinden, en zijn ze gratis te kijken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » do 04 jul 2013, 9:28

^^

Op http://www.canvas.be/programmas/land-in-de-kering

Boven de foto van de aflevering kan je op "Volgende aflevering >" klikken, het gaat momenteel tot aflevering vier. Online kijken zit er niet in denk ik, tenzij je een abo hebt bij ooit-gemist/net-gemist.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door harry » do 04 jul 2013, 13:46

Wimpie25 schreef:Ik vraag me af wat men er in Nederland van gemaakt zou hebben
Wij hebben een vergelijkbaar programma dat Andere tijden heet.
"Kering" lijkt me een poging om het woord "revolutie" te vermijden. Misschien omdat het te radicaal klinkt, of omdat het te Frans klinkt. :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wesso » do 04 jul 2013, 17:35

Dit was waarschijnlijk een stukje van afgelopen dinsdag:

[youtube]wFm0YStPDEY[/youtube]

Ik blijf hopen op een aardige bijdrage op Youtube, want online kan ik het het niet herbekijken...

Plaats reactie