Land in kering: Autowegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door JB81 » do 04 jul 2013, 18:41

^^
Klopt, dat was een van de mensen die werd geïnterviewd in de file voor de Konijnenpijp (Waaslandtunnel).

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Victor » do 04 jul 2013, 20:07

JB81 schreef:^^
file voor de Konijnenpijp
Wat een ellende moet dat geweest zijn zeg, jarenlang totdat de Kennedytunnel open ging...
Om de beurt werden beide rijstroken steeds in één richting gebruikt. En de andere richting maar wachten.
Dat idee kende ik eigenlijk alleen van tijdelijke stoplichten bij wegwerkzaamheden op enkelbaans wegen...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door harry » vr 05 jul 2013, 13:33

Victor schreef:Om de beurt werden beide rijstroken steeds in één richting gebruikt. En de andere richting maar wachten.
Aha, dat verklaart de overdreven ruime opstelstroken (nu nog alleen aan de Linkeroever-kant).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » vr 05 jul 2013, 14:16

^^
De laatste keer dat ik de konijnenpijp gebruikt heb, waren er in Antwerpen Centrum ook nog een hoop voorsorteerstroken. Die zijn nog altijd te zien op Streetview.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door harry » vr 05 jul 2013, 22:03

^^ Nog niet zo lang geleden is de hele wegen1s :) daar gereconstrueerd. Volgens mij zijn daarbij de oude opstelstroken verdwenen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Vinny » vr 05 jul 2013, 22:55

Daar werd in een andere draad ook al aan gerefereerd als ik me goed herinner. Die opstelstroken zijn natuurlijk ook niet meer nodig. Ze zullen wel zijn wegbestemd. In België duurt zoiets altijd langer dan in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Alfa » za 06 jul 2013, 1:30

Victor schreef:
JB81 schreef:^^
file voor de Konijnenpijp
Wat een ellende moet dat geweest zijn zeg, jarenlang totdat de Kennedytunnel open ging...
Om de beurt werden beide rijstroken steeds in één richting gebruikt. En de andere richting maar wachten.
Dat idee kende ik eigenlijk alleen van tijdelijke stoplichten bij wegwerkzaamheden op enkelbaans wegen...
Die praktijk om in de spits twee rijstroken open te stellen is tot 2011 in gebruik geweest.

Verder: tot de jaren '60 was er niet zoveel verkeer tussen Linkeroever en Rechterhoever. De harde grens die de Schelde is heeft ook gevolgen gehad voor de ontwikkeling van de stad: Linkeroever is lange tijd onbebouwd gebleven.
harry schreef:^^ Nog niet zo lang geleden is de hele wegen1s :) daar gereconstrueerd. Volgens mij zijn daarbij de oude opstelstroken verdwenen.
Dat klopt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door sirdanilot » za 06 jul 2013, 1:32

Oh, ik dacht dat dat in de spits nog steeds zo was... nou ja, weer wat geleerd.

Vast in het kader van het willen 'downgraden' van de route door de stad :nuts: :ziek:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Alfa » za 06 jul 2013, 2:11

^^Het was gewoon onhandig. Op bepaalde momenten kon je de stad gewoon niet meer in of uit via de Waaslandtunnel als je net de pech had op een moment te komen dat de tunnel exclusief voor de tegenovergestelde richting voorbehouden was.


De Waaslandtunnel is gewoon een lokale weg geworden. Dat zal nog meer gelden als de Charles de Costerlaan in de verre toekomst afgesloten wordt. Er is dus geen nood aan die gekke en verwarrende maatregel om de tunnel op bepaalde momenten voor één richting af te sluiten.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door tovm74 » ma 08 jul 2013, 8:01

harry schreef:^^ Nog niet zo lang geleden is de hele wegen1s :) daar gereconstrueerd. Volgens mij zijn daarbij de oude opstelstroken verdwenen.
Harry, er staat een fout in een van de woorden hierboven ... ;)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door harry » ma 08 jul 2013, 13:17

^^ Probeer maar eens dat woord goed te spellen zonder dat er [] in de tekst verschijnt. :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door tovm74 » ma 08 jul 2013, 14:19

harry schreef:^^ Probeer maar eens dat woord goed te spellen zonder dat er [] in de tekst verschijnt. :(
ik weet het, stom hé?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » ma 08 jul 2013, 17:59

sirdanilot schreef: Vast in het kader van het willen 'downgraden' van de route door de stad :nuts: :ziek:
Het huidige stadsbestuur zet sterk in op afdoende voorzieningen voor de automobilisten dus op dat vlak zou ik mij niet teveel zorgen maken. Er wordt terug wat logischer nagedacht en bedachtzamer omgesprongen met het willen versmallen van wegen. In dat kader zijn er ook bepaalde projecten van het vorige bestuur die van tafel geveegd worden en in een aangepaste vorm zullen uitgevoerd worden; lees: terug bredere wegen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Alfa » di 09 jul 2013, 1:02

harry schreef:^^ Probeer maar eens dat woord goed te spellen zonder dat er [] in de tekst verschijnt. :(
Ik kan het. Wegenіs.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Rien » vr 12 jul 2013, 10:54

De titel van het programma moet je niet te ver gaan zoeken. Hij is geïnspireerd op een literair werk van een Vlaamse auteur, Karel Van Isacker.
Wikipedia - [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Van_Isacker]Karel Van Isacker[/url] schreef:Het tweedelige Mijn land in de kering geeft een subjectieve essayistisch opgevatte sociale geschiedenis van het Vlaamse volk in de jaren 1830-1980.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Vinny » vr 12 jul 2013, 19:40

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Land in de kering: Autorijden

Bericht door Victor » di 16 jul 2013, 21:14

Mooie aflevering weer daarnet, over autorijden :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Palance » di 16 jul 2013, 21:23

Ik heb alleen de laatste 10 minuten gezien, o.a. het stukje over de oliecrisis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 17 jul 2013, 11:22

Qua beeldvorming en samenspel tussen klank en het visuele, zat deze aflevering prachtig in elkaar. Het is de favoriet tot nu toe, ik heb er echt van genoten. Vooral hoe het duidelijk werd dat de Belgische cultuur verweven is met autorijden. Er zaten ook prachtige sfeerbeelden in, uit het drukke stadsverkeer in Brussel in de jaren zestig, vooral die live uitzending over hoe men met de Minister Van Verkeerswezen ging proberen van het Flageyplein naar het Rogierplein te rijden. In die beelden zag Brussel er werkelijk pseudo-Amerikaans uit en het leek nog veel drukker en metropolitaanser te zijn dan het vandaag al is. Je kon ook duidelijk nog ons wegmarkeringssysteem herkennen dat toen erg Amerikaans was, zelfs in Zwart-Wit!

De Quote van de aflerving van de Minister Van Verkeerswezen in 1965, "Om een einde te stellen aan de verkeersdrukte die ons land teistert, zullen wij naar Amerikaans voorbeeld een strikte scheiding invoeren tussen het Openbare Vervoer en het Privé-Vervoer. Dit zal tot gevolg hebben dat in onze steden - voorlopig althans - het Openbare Vervoer plaats zal moeten maken ten voordele van het Privé Veroer."
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 17 jul 2013, 12:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door paolie » wo 17 jul 2013, 12:02

Het was inderdaad een mooie aflevering, erg van genoten! De door Wimpie aangehaalde quote liet ook mooi zien dat men destijds een aantal fundamenteel verkeerde keuzes maakte, hetgeen iets verderop in het programma ook erkend werd. Ook een aantal behoorlijk straffe uitspraken: voetgangers konden met slechts veel moeite tussen de voorbijrijdende auto's de tram bereiken. Op de vraag of nu de voetgangers of de automobilisten het slachtoffer waren, werd heel stellig geantwoord: de automobilist!
Verder viel mij heel erg op dat de ministers in die tijd een soort staccato en daardoor slecht verstaanbaar Nederlands spraken. Franstalige ministers?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 17 jul 2013, 12:26

^^

Die manier van spreken was destijds de normaalvorm van het "Algemeen Beschaafd Nederlands" in België en je bent niet de eerste die hierover een opmerking plaatst. Franstalige ministers - met af en toe een uitzondering van de premier - spraken in die tijd spraken gewoon Frans. Sinds de jaren 60 tot aan de staatshevorming in 1993, zijn vrijwel alle Ministers Van Verkeerswezen Vlaming geweest. Om maar aan te tonen, er zijn nog zaken die in die 50 jaar enorm "gekeerd" zijn ;)

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door JonasCoryn » wo 17 jul 2013, 16:35

Verdorie, weeral gemist! Hopelijk komt dit nog allemaal in herhaling of ergens online beschikbaar.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Jump » wo 17 jul 2013, 16:40

Ik heb ze allemaal op de Digibox staan. Ik zou ze via Yelo TV makkelijk op de pc kunnen zetten, maar Canvas laat het niet toe om opgenomen programma's via die weg af te spelen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wimpie25 » wo 17 jul 2013, 19:45

JonasCoryn schreef:Verdorie, weeral gemist! Hopelijk komt dit nog allemaal in herhaling of ergens online beschikbaar.
Spoed u naar de dichtsbijzijnde Telenetwinkel en sluit een abonnement af op digitale televisie. Verbazingwekkend dat u het al zo lang zonder hebt volgehouden :D

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wesso » wo 17 jul 2013, 23:09

Jump schreef:Ik heb ze allemaal op de Digibox staan. Ik zou ze via Yelo TV makkelijk op de pc kunnen zetten, maar Canvas laat het niet toe om opgenomen programma's via die weg af te spelen...
Misschien kan je een camera voor het beeldscherm zetten en alles opnemen. Het uploaden komt later wel. We zouden er erg blij mee zijn :worship:

tiptop495
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 21:10

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door tiptop495 » do 18 jul 2013, 22:01

Hey, Ja de konijnepijp in de jaren '30 geopend begon in het begin van de jaren '60 vol te lopen maar vanaf midden de jaren '60 was er echt geen doen meer aan.
Camions mochten bepaalde uren niet door,maar wel vanuit Antwerpen,en na bepaalde tijd werd er ook dubbel gereden,dus ook voitures moesten dan wachten.
Het kon je uren kosten de ring nu is er zelfs niet mee te vergelijken,ondanks het feit dat er ook geen doen meer aan is.
Hier een fotoje van wachten s'avonds. Soms stond je tot in Zwijndrecht bijna, buiten het dorp had je in die tijd de dwarslaan die nu bijna onzichtbaar en verlaten is, dus afgesloten.Daarlangs stond het eveneens vol. Dus ging de nieuwe tunnel veel te laat open zoals zo vele autostades daarna.
De ring van Brussel bijvoorbeeld pas in 1977 volledig opengestelt,was ook zo plaisant aan de Van Praetbrug op het spitsuur.
Voorbeeld Ranst de brug ligt er,waarom werd dat niet doorgetrokken destijds tot kruibeke. Zou een enorme ontlasting zijn geweest voor de Kennedy Tunnel.
Ten tweede waarom geen tunnel onder de schelde aan het einde van het stukje dat de E17 met de express weg verbindt zo dat je met camions ineens op de scheldelaan uitkwam. Eveneens een ontlasting van de Kennedy Tunnel,maar ja wie zijn wij,ze kunnen nu nog wat blijven discussiëren over de Lange Wapper.

Groetjes,
A Fuller driver is a happy driver.

tiptop495
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 21:10

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door tiptop495 » do 18 jul 2013, 22:10

Hey hoe hier een foto op krijgen,noch Img of URL lukt mij niet.

Groetjes
A Fuller driver is a happy driver.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Victor » do 18 jul 2013, 22:21

^^ eerst uploaden op een foto-uploadsite, bijvoorbeeld Photobucket.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door Wesso » do 18 jul 2013, 23:26

Als je een link (URL) naar de foto hebt, kan je die tussen [img]en[/img] zetten. Als dat niet lukt, kan je ook eerst de link plaatsen.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: Land in kering: Autowegen

Bericht door JonasCoryn » vr 19 jul 2013, 1:24

Wimpie25 schreef:
JonasCoryn schreef:Verdorie, weeral gemist! Hopelijk komt dit nog allemaal in herhaling of ergens online beschikbaar.
Spoed u naar de dichtsbijzijnde Telenetwinkel en sluit een abonnement af op digitale televisie. Verbazingwekkend dat u het al zo lang zonder hebt volgehouden :D
Wij hebben een digibox hoor, maar zitten momenteel in de verbouwingen en kan deze dus niet gebruiken daar de UTP kabel er nog niet toekomt.

Plaats reactie