Maximumsnelheid vrachtwagens

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Willem » di 13 aug 2013, 19:07

Coen Tunnel schreef:Hoe zit het met de remweg als een vrachtwagen niet 85 maar 100 rijdt?
Het remvermogen is meegegroeid met de rest van de ontwikkelingen. Dat zal dan wellicht aangepast moeten worden met de nieuwe snelheid (geen idee hoe dat zit), maar zal niet leiden tot extreem langere remwegen.
Vanzelfsprekend brengt een hogere snelheid langere remwegen met zich mee, maar dat geldt voor personenauto's net zo. In Noord-Amerika mogen vrachtwagens rustig 120 rijden en daar hoor je niets over hele remwegen e.d..

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Mikhail » di 13 aug 2013, 21:48

De WIM sysytemen zijn volledig automatisch, de vaste weeginstallaties blijven nog altijd bestaan naast de WIM sysytemen.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Alfa » di 13 aug 2013, 21:59

Naar wat ik lees worden die WIM sysytemen vooral als steun gebruikt om gerichter vrachtwagens van de snelwegen te halen. De weegbruggen geven uiteindelijk uitsluitsel. Volgens de cijfers op de site is nog steeds 20% valspositief.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 14 aug 2013, 8:32

Daar (bijna) alle WIM op snelwegen liggen, heb je er dus ook niets aan om de (tonnage afhankelijke) maximum snelheid Vmax 60 van vrachtwagens te controleren op 1+1 wegen, tenzij dit geheel handmatig gebeurt (met staande houding en controle vrachtbrief na meting snelheid).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tommy » wo 14 aug 2013, 9:54

Controles op de tachograaf gebeuren wel vaak. Deze registreren tevens de snelheid.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 14 aug 2013, 10:40

Maar mag je op basis van de tachograaf op snelheid bekeuren ? Ook hier heb je handmatige controle nodig, dus staandehouding en onderzoek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door chriskrusz » wo 14 aug 2013, 11:25

Het lijkt me moeilijk om te bekeuren op een snelheidsovertreding op de tachograaf. Het probleem is dat je niet weet met hoeveel de snelheid is overtreden, omdat je niet weet wat de limiet was op de weg waar de vrachtwagen op dat moment reed. Of je moet gewoon uitgaan van de absolute maximumsnelheid die in .nl geldt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 14 aug 2013, 11:45

Bij een aanhouding ter plekke (dus binnen een paar kilometer na ontmoeting met agent/controleur) kan je tachograaf en laadpapieren vergelijken en weet je in de regel zeker dat hij niet op een snelweg (of 2+berm+2) zat. Wel omslachtig en daardoor nauwelijks handhaafbaar. Dat zal ook in Duitsland de reden zijn dat vrachtverkeer in de regel 80 rijdt en geen 60 buiten de snelwegen en Bibekozones.
Daarna (controle op losplaats of snelweg) kan je niets meer met de data inderdaad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Sophie » wo 14 aug 2013, 17:34

Peter schreef:Maar mag je op basis van de tachograaf op snelheid bekeuren ?
Het wordt wel geprobeerd. Mijn oom heeft koerierdienst gedaan naar Schotland - Daar mag je 70 mijl/uur met een vrachtwagen tot 7½ ton. Een keer kwam hij in bij Aken in een controle terecht - die zagen zijn tachograafbladen en wouden hem een fikse bekeuring geven...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » wo 14 aug 2013, 22:06

Willem schreef:Technisch kunnen vrachtwagens makkelijk harder. Wellicht is de doorstroming te verbeteren door de snelheid voor vrachtwagens te verhogen naar 100 km/h (en de begrenzers daarop aan te passen). Dan is er minder snelheidsverschil met de rest van het verkeer, zodat de hele handel beter zou moeten kunnen doorstromen.
Alleen zal de milieubeweging dan op hun achterste benen gaan staan.

Milieutechnisch zal het zeker 'not-done' zijn, maar ik vraag me wel eens af hoe veel het effectief scheelt qua uitstoot. Als ik bijvoorbeeld puur naar het toerental kijk: in mijn DAF XF zit ik bij 80 km/h in de hoogste versnelling 1100 rpm en bij 90 km/h 1200 rpm, waar het groene gebied doorloopt tot 1500 rpm. Als alles opgetrokken zou worden naar 100km/h (wat ik voorlopig echt niet zie gebeuren) kan ik me niet voorstellen dat de uitstoot heel schrikbarend zal toenemen. Overigens zou het niet onlogisch zijn de limieten op te schroeven, analoog aan de snelheidsverhogingen van het 'normale' verkeer in de loop van de jaren. Bij vrachtwagens zijn immers dezelfde ontwikelingen geweest als bij personenauto's: ze zijn veel stiller, schoner, comfortabeler en veiliger geworden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Vinny » wo 14 aug 2013, 22:54

Geluidhinder scheelt in ieder geval wel veel hoor. Een vrachtwagen die 79 km/h rijdt veroorzaakt veel minder geluidsoverlast dan een die 95 km/h rijdt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » wo 14 aug 2013, 23:07

Peter schreef:Bij een aanhouding ter plekke (dus binnen een paar kilometer na ontmoeting met agent/controleur) kan je tachograaf en laadpapieren vergelijken en weet je in de regel zeker dat hij niet op een snelweg (of 2+berm+2) zat. Wel omslachtig en daardoor nauwelijks handhaafbaar. Dat zal ook in Duitsland de reden zijn dat vrachtverkeer in de regel 80 rijdt en geen 60 buiten de snelwegen en Bibekozones.
Daarna (controle op losplaats of snelweg) kan je niets meer met de data inderdaad.
Een collega van me heeft op die manier al eens een snelheidsboete gekregen, maar weet niet meer in welk land dat was. De digitach geeft overigens wel een melding als je langer dan een halve minuut boven de 90 zit, wat in een afdaling vrij onopgemerkt kan gebeuren. De digitach begint dan te knipperen en je moet je overtreding bevestigen. Daar heb ik wel eens een waarschuwing van gekregen van de BAG, nadat ik een paar van dat soort meldingen op één dag had.

60 buiten bebouwde kom is tergend langzaam, zeker op dit soort wegen. Zelf rij ik in Duitsland 70 op de bundesstrasse. Bij 70-kruispunten (waar vaak flitsers staan) rem ik dan normaal gesproken niet af, nog nooit een boete voor gehad.
Timmetje schreef:Het wordt wel geprobeerd. Mijn oom heeft koerierdienst gedaan naar Schotland - Daar mag je 70 mijl/uur met een vrachtwagen tot 7½ ton. Een keer kwam hij in bij Aken in een controle terecht - die zagen zijn tachograafbladen en wouden hem een fikse bekeuring geven...
Nu weet ik niet precies hoe het met die tussencategorie zit, maar in Nederland moet een vrachtwagen boven de 3,5 ton begrensd zijn op max 90 km/h. Mogelijk dat dit in Duitsland anders is. Ik denk dat je zo'n discussie in ieder geval wel zou kunnen voorkomen door de landcode in te geven op de digitach. Dan weet de controleur tenminste dat die snelheid niet in Duitsland gereden is.

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Sophie » do 15 aug 2013, 2:40

Vrachtwagens van voor 2001 onder 12 ton hoeven in Dld geen begrenser...
En dat verhaal is ongeveer 15 jaar oud, toen had men nog (bijna?) geen digitach...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » do 15 aug 2013, 9:05

Ook met de oude schijven moet je iedere dag de plaats en het land van vertrek en aankomst opgeven. De digitach is in 2006 ingevoerd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Km357 » do 19 jun 2014, 8:25

Interessant topic, zeker omdat er een paar echte routiers reacties geven, wat is een juiste Vmax volgens hen eigenlijk? Misschien wel interessant om eens te vergelijken, ik herinner me trouwens nog als kind dat vrachtwagens niet begrensd waren, maar dat is wel al een hele tijd geleden dus om te vergelijken zal dat wel moeilijk zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » do 19 jun 2014, 23:29

^^ In de meeste Europese landen is 80 km/h de Vmax op autosnelwegen. Ik denk dat er best wat te winnen valt door de Vmax standaard op 90 km/h leggen, vooral om het aantal inhaalbewegingen en daarmee irritaties en hinder voor zowel chauffeurs als het overige verkeer te reduceren. Moderne vrachtwagens zijn dermate comfortabel en veilig dat nog hogere snelheden technisch gezien prima mogelijk zijn, hoewel de milieulobby daar waarschijnlijk heel anders over zal denken. Een groter pijnpunt is misschien de Vmax op het OWN. In Duitsland is die bijvoorbeeld maar 60 km/h, ook op breed uitgebouwde bundesstraßen en boven het feit dat dit onnodig traag is, houdt het vooral ook het overige verkeer nogal op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Chris » do 19 jun 2014, 23:38

Die lage vmax op het onderliggend wegennet schijnt ook in de UK te bestaan.

Ik denk dat de gedachtegang daarvoor ooit geweest is dat auto's dan een vrachtwagen sneller kunnen inhalen, maar verkeer is tegenwoordig dermate druk dat 60 km/h alleen maar al het verkeer ophoudt. Die regel kan dan ook het beste afgeschaft worden, en ik heb sowieso de indruk dat hij weinig gevolgd wordt. Vorige week reed ik over de B401 van Oldenburg naar Papenburg, ik had een vrachtwagen achter me en met 100 km/h op de teller liep ik eigenlijk niet eens uit op dat stuk van 60 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » vr 20 jun 2014, 0:29

^^ In Engeland geldt inderdaad 40mph voor vrachtwagens op enkelbaanswegen. Deze zijn echter vaak dermate smal, bochtig en vaak ook heuvelachtig dat dit meestal niet al te langzaam aan doet, in tegenstelling tot de vaak beter uitgebouwde bundesstraßen in Duitsland. In België is het trouwens officieel ook maar 60km/h en in veel andere landen (bv. Frankrijk, Italië) 70km/h.

Hoe hard je in Duitsland zou moeten rijden, daar heeft iedere chauffeur een andere mening over, wat de 'langzamere' chauffeurs niet altijd in dank wordt afgenomen. Wat in Duitsland denk ik wel mee speelt is dat Duitse chauffeurs een vast loon krijgen (en dus niet per uur betaald) en ook dat het vaker gebruikelijk is dat de werkgever boetes betaald.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Vinny » vr 20 jun 2014, 15:31

Ik ben alleen voor een verhoging van de limiet als de emissies fors worden teruggebracht. Daar ligt de focus van de sector helaas niet. Zolang uitbuiting van werknemers in de transportbranche een bekend fenomeen is denk ik overigens ook niet dat je dit aan de sector zelf kunt overlaten. Je zult dit vanuit de overheid keihard moeten gaan afdwingen... (net als een fair salaris voor de chauffeurs bijvoorbeeld)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Chris » vr 20 jun 2014, 15:36

Vinny schreef:Ik ben alleen voor een verhoging van de limiet als de emissies fors worden teruggebracht. Daar ligt de focus van de sector helaas niet.
Afbeelding

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door chriskrusz » vr 20 jun 2014, 17:44

De euro-normen zijn niet iets wat de sector zichzelf opgelegd heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Chris » vr 20 jun 2014, 17:46

Maakt dat uit? Feit is dat de emissies (enorm) zijn teruggebracht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Vinny » za 21 jun 2014, 20:02

Als ik eens om mij heen kijk zie ik vooral oude barrels op het wegennet... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » za 21 jun 2014, 20:36

Dan zou ik toch nog eens wat beter kijken. Vrachtwagens die met enkelbemanning maximaal benut worden (stadsdistributie is een ander verhaal) rijden zo'n 400 tot 800 km per dag en zijn meestal na een jaar of 7, 8 wel economisch afgeschreven. Met dubbelbemanning zelfs nog wel wat eerder. Vrachtwagens die vooral voor stadsdistributie ingezet worden maken wat minder kilometers en gaan wel wat langer mee, maar door de toegenomen hoeveelheid milieuzones in Europa worden transporteurs ook hierbij gestimuleerd om het wagenpark te vernieuwen. Daarnaast is in veel landen zoals Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk de hoogte van de tol afhankelijk van de milieuklassering. Ook het in veel landen (waaronder Nederland) verplichte eurovignet is daar van mede afhankelijk. In de praktijk komt het er op neer dat bijvoorbeeld in Duitsland het rijden met euro 3 of lager eigenlijk al niet meer rendabel is.

Plaats reactie