Maximumsnelheid vrachtwagens

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tricolores » di 06 aug 2013, 10:59

Beste,

Zoals jullie weten, bedraagt de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 90 km/u. Daar er in ons land op veel van deze wegen een snelheidsbeperking geldt van 90km/u voor al het verkeer, levert dit vaak gevaarlijke situaties op.

Waarom is de maximumsnelheid hier geen 80km/u, zoals bijvoorbeeld in Nederland?
In 2005 wou K. Van Brempt dit doorvoeren in Vlaanderen, waarom is dit uiteindelijk niet gebeurd?

Bedankt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Attietattie » di 06 aug 2013, 11:27

Tricolores schreef:Zoals jullie weten, bedraagt de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 90 km/u. Daar er in ons land op veel van deze wegen een snelheidsbeperking geldt van 90km/u voor al het verkeer, levert dit vaak gevaarlijke situaties op.
Dit is een aparte stelling. Een homogene snelheid wordt juist als veiliger gezien. Immers, men hoeft minder in te halen en er is geen sprake van (grote) snelheidsverschillen. Je verplaatst je met z'n allen als een blok in plaats van duwen en trekken door snelheidsverschillen.

Overigens wist ik helemaal niet dat de maximumsnelheid voor vrachtwagens 90 bedraagt in België. Althans, ik ga er even vanuit dat je het over België hebt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door keokiracer » di 06 aug 2013, 11:30

Attietattie schreef:Althans, ik ga er even vanuit dat je het over België hebt.
Kijk eens in welk subforum dit is geplaatst ;)
Forumindex ‹ Weginfrastructuur ‹ België ‹ Algemeen

Maar ik wist ook niet dat vrachtwagens in BE 90 mochten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tricolores » di 06 aug 2013, 11:34

Attietattie schreef:
Tricolores schreef:Zoals jullie weten, bedraagt de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 90 km/u. Daar er in ons land op veel van deze wegen een snelheidsbeperking geldt van 90km/u voor al het verkeer, levert dit vaak gevaarlijke situaties op.
Dit is een aparte stelling. Een homogene snelheid wordt juist als veiliger gezien. Immers, men hoeft minder in te halen en er is geen sprake van (grote) snelheidsverschillen. Je verplaatst je met z'n allen als een blok in plaats van duwen en trekken door snelheidsverschillen.

Overigens wist ik helemaal niet dat de maximumsnelheid voor vrachtwagens 90 bedraagt in België. Althans, ik ga er even vanuit dat je het over België hebt.
Ik ervaar het anders.

Persoonlijk rij ik op cruise control steeds 96 km/u, dan is het geen probleem. Als je echter 'netjes' 90 km/u rijdt, maken vrachtwagens steeds aanstalte om je in te halen, komen dicht achter je aanhangen...
Dat is nu toch niet echt veilig te noemen?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door keokiracer » di 06 aug 2013, 11:37

Volgens mij zijn vrachtwagens ook in België gewoon begrensd op 87 km/h aangezien ze dat in de rest van Europa dacht ik ook zijn, dus hoe het kan dat ze inlopen als je 90 op GPS rijdt weet ik ook niet :dontknow:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jump » di 06 aug 2013, 11:45

Als ze begrensd worden steken ze er iets oudere banden op en niet op volle druk. Daarna steken ze er nieuwe op, en de omtrek is groter :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Egbert » di 06 aug 2013, 13:30

Tricolores schreef:Beste,

Zoals jullie weten, bedraagt de maximumsnelheid voor vrachtwagens op de snelweg 90 km/u. Daar er in ons land op veel van deze wegen een snelheidsbeperking geldt van 90km/u voor al het verkeer, levert dit vaak gevaarlijke situaties op.
Dit vind ik een vreemde stelling. Waarom zou het voor gevaarlijke situaties zorgen als vrachtwagens 90 km/h mogen en de snelheidslimiet is 90 km/h?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door captain007 » di 06 aug 2013, 13:38

Defacto maakt het natuurlijk geen bal uit of de vmax 80 of 90 is. In Nederland rijden vrachtwagens al jarenlang tegen de begrenzer terwijl de vmax 80 km/h voor vrachtwagens is. Kortom vrijwel iedereen rijdt met die dingen al iets te hard. Ze hebben zelfs de maximumsnelheid voor aanhangers en caravans opgehoogd naar 90 km/h in Nederland om te voorkomen dat die dingen steeds de vrachtwagens in de weg gaan zitten. Hoewel je nog steeds idioten op de weg tegenkomt die zo traag rijden dat ze alsnog door vrachtwagens worden ingehaald :ongeduldig:. En wat betreft GPS: dat is niet helemaal nauwkeurig natuurlijk. GPS heeft zelf ook een afwijking van een paar procent, dus voor een goede indicatie zal je toch echt met een geijkte snelheidsmeter moeten controleren hoe hard men rijdt. Ik denk dat je dan voor de meeste vrachtwagens ergens rond de 87 km/h zoals hier al genoemd uitkomt. Wat betreft de reden voor het niet doorvoeren van de snelheidsverlaging, zoals in de openingpost aangehaald door de topicstarter ben ik je het antwoord schuldig. Ik vermoed zelf dat er gewoonweg te weinig draagvlak voor is geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Attietattie » di 06 aug 2013, 13:54

^^ De snelheid voor aanhangers is verhoogd omdat mensen ONDER de 80 gingen rijden omdat ze op de teller 80 gaan rijden. Nu rijden ze op de teller 90 en rijden ze dus lekker mee met het vrachtverkeer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jump » di 06 aug 2013, 14:03

Enkele artikels met de aankondiging:
Van Brempt wil maximumsnelheid vrachtwagens verlagen tot 80 km/u

En het afschieten ervan:
Van Brempt mag snelheidsbeperking vrachtwagens vergeten (VLD)
Vorige week presenteerde minister Van Brempt de resultaten van de economische impactstudie van de maatregel. Daaruit bleek dat de snelheidsbeperking de Belgische vrachtwagensector jaarlijks 104,1 miljoen euro extra zou kosten kosten. Dat is een kostenstijging met 1,46 procent. De vrachtwagensector vreest dat die kostenstijging het einde zal betekenen voor de winstmarges in de sector.
Volledig artikel op De Standaard.be: Van Brempt mag snelheidsbeperking vrachtwagens vergeten (VLD)

En een 45 pagina tellende pdf over: 80 km/h maatregel voor vrachtwagens: Wetenschappelijke screening van het effect op de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies.

En een oud topic van hier zelve: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=1974

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Jeroen » di 06 aug 2013, 14:12

Officieel moeten vrachtwagens begrensd zijn op maximaal 90km/h. Het kan echter wel wisselen, sommige bedrijven hebben de begrenzer (illegaal) iets hoger staan, dit zijn in het algemeen ook bedrijven die wel een handje lichten met de rijtijdenwet en de inhaalverboden. Sommige bedrijven hebben de begrenzer ook lager staan om bijvoorbeeld het brandstofverbruik te reduceren. Shell eist bijvoorbeeld dat hun vrachtwagens niet harder dan 82 km/h kunnen rijden.

Tussen wat de limiet is en waar de begrenzer ophoudt zit wel een verschil. In bijvoorbeeld België en Frankrijk is deze 90km/h, in de meeste andere landen 80km/h. In de meeste andere landen wordt 90 doorgaans echter wel gedoogd. Overigens werkt de begrenzer niet in een afdaling, daar kun je zonder gebruik van motorrem of voetrem vrij eenvoudig (veel) hogere snelheden mee halen. Limiet 80 of 90 maakt voor de verkeersveiligheid echt niet uit. Ik zou zelfs eerder geneigd zijn om te zeggen dat 90 veiliger is, omdat er dan minder ingehaald wordt.

Beter is het om te focussen op het afstand houden en op een normale toepassing (en handhaving) van inhaalverboden. Het omgekeerde systeem in België is bijzonder onduidelijk en de 24h inhaalverboden onrealistisch. In Nederland zijn de inhaalverboden daarentegen weer vrij mild te noemen, met vaak alleen een spitsinhaalverbod op drukke 2x2 autosnelwegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » di 06 aug 2013, 17:43

Het zou mijns insziens wenselijk zijn dat vrachtwagens, bussen (en alle aanhangers/caravans) op auto(snel)wegen gewoon 90 mogen rijden, wat met name op enkelstrooks autowegen voor minder inhaalmanouevres zorgt en dus vermoedelijk in totaal veiliger is (en meer doorstroming oplevert). De meesten rijden al 90 natuurlijk natuurlijk maar op een autoweg is het de "langzaamste schakel" die de snelheid van de karavaan bepaalt.

Zeker met de trajectcontroles zal het opschroeven van de limiet naar de begrenzersnelheid natuurlijk veel boetes (van 8-10 km/h te hard) schelen, die de regering graag binnenhaalt....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Vinny » di 06 aug 2013, 19:12

Het milieu is gebaat bij een lagere maximumsnelheid. Klassieke afweging dus. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tiptop495
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 21:10

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door tiptop495 » ma 12 aug 2013, 9:15

hallo, begrenzers,inhaalverbod en cruise control hebben geleid tot meer ongevallen om te zwijgen over cruise control bij inrijden op files.
Maar wet is wet gemaakt door onervaren pummels zoals andere wetten om geld te stelen van de gewone man, maar hun ongelijk toegeven dat kunnen ze niet. En statistieken vandaag is het zo en morgen anders dus ongeloofwaardig.
Spijtig dat sommige gewone mensen slecht maar zover denken als hun neus lang is,en maar de wet willen dicteren voor en ander.
Men zou beter wisselende snelheidsbeperkingen maken nu ze elektronische borden hebben.
Neem nu midden in de nacht op drievaksautostrades 120 wat is dat kijk eens naar Duitsland, niet dat ik zo'n hardrijder ben ik rij met mijn auto niet met mijn portemonnee. Maar 140 of 160 is nu toch niet overdreven voor goede wagens en wegen.
Neem nu bussen mogen sneller als vrachtwagens, ze wegen minder ok maar remmen ook op minder assen en rijden tenslotte met mensen.

Lignard,
A Fuller driver is a happy driver.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Attietattie » ma 12 aug 2013, 9:24

tiptop495 schreef:hallo, begrenzers,inhaalverbod en cruise control hebben geleid tot meer ongevallen om te zwijgen over cruise control bij inrijden op files.
Hallo, heb je hier een bron van?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Alfa » ma 12 aug 2013, 14:37

@tiptop495: Je hebt het over 'verder denken dan de neus lang is' maar je typt zelf eenzijdige en kortzichtige opmerkingen zoals:
tiptop495 schreef:Maar wet is wet gemaakt door onervaren pummels zoals andere wetten om geld te stelen van de gewone man, maar hun ongelijk toegeven dat kunnen ze niet.
tiptop495 schreef: Men zou beter wisselende snelheidsbeperkingen maken nu ze elektronische borden hebben.
Mijn ervaring op de Antwerpse ring is dat er niets vervelender is dan die dynamische snelheidslimieten. Soms komen er ontzettend vreemde limieten te voorschijn zoals 50 op een snelweg zonder hinderend verkeer. Voorts verspringt het altijd, eerst 50, dan 70, dan 110, dan weer 90, ... Dat gaat in tegen de basisregel dat je voor de duidelijkheid en het gemak best 1 snelheidslimiet handhaaft op langere afstand.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Willem » ma 12 aug 2013, 19:43

Technisch kunnen vrachtwagens makkelijk harder. Wellicht is de doorstroming te verbeteren door de snelheid voor vrachtwagens te verhogen naar 100 km/h (en de begrenzers daarop aan te passen). Dan is er minder snelheidsverschil met de rest van het verkeer, zodat de hele handel beter zou moeten kunnen doorstromen.
Alleen zal de milieubeweging dan op hun achterste benen gaan staan.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tokke1976 » ma 12 aug 2013, 21:06

Alfa schreef:@tiptop495: Je hebt het over 'verder denken dan de neus lang is' maar je typt zelf eenzijdige en kortzichtige opmerkingen zoals:
tiptop495 schreef:Maar wet is wet gemaakt door onervaren pummels zoals andere wetten om geld te stelen van de gewone man, maar hun ongelijk toegeven dat kunnen ze niet.
tiptop495 schreef: Men zou beter wisselende snelheidsbeperkingen maken nu ze elektronische borden hebben.
Mijn ervaring op de Antwerpse ring is dat er niets vervelender is dan die dynamische snelheidslimieten. Soms komen er ontzettend vreemde limieten te voorschijn zoals 50 op een snelweg zonder hinderend verkeer. Voorts verspringt het altijd, eerst 50, dan 70, dan 110, dan weer 90, ... Dat gaat in tegen de basisregel dat je voor de duidelijkheid en het gemak best 1 snelheidslimiet handhaaft op langere afstand.
De afbouw van 100 -90-70-50 heet filestaartbeveiliging :)
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door boe! » ma 12 aug 2013, 21:12

Die 'filestaartbeveiliging' heb ik ook een keer gehad toen er geen file was. Dan vraag je je toch echt af waarom die snelheid op de borden wordt getoond.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Vinny » ma 12 aug 2013, 21:15

Toen het bord streng maar rechtvaardig zijn rode kant liet zien, kon het beestje niet anders doen dan schielijk zijn staartje intrekken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 aug 2013, 22:38

Willem schreef:Technisch kunnen vrachtwagens makkelijk harder. Wellicht is de doorstroming te verbeteren door de snelheid voor vrachtwagens te verhogen naar 100 km/h (en de begrenzers daarop aan te passen). Dan is er minder snelheidsverschil met de rest van het verkeer, zodat de hele handel beter zou moeten kunnen doorstromen.
Alleen zal de milieubeweging dan op hun achterste benen gaan staan.
Hoe zit het met de remweg als een vrachtwagen niet 85 maar 100 rijdt?

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tommy » di 13 aug 2013, 9:35

Interessante discussie. Aangezien het over België gaat moei ik me wel :)

Hoe het momenteel wettelijk geregeld is voor voertuigen +7,5t (alsook voor autocars en autobussen):
1) Bibeko: idem -7,5t
2) Bubeko autosnelwegen (en vierbaanswegen, gescheiden door berm): 90 km/u
3) Bubeko andere wegen: 60km/u

Mijn persoonlijke ervaring:

Vrachtwagens op autosnelwegen (geval 2) rijden inderdaad op hun begrenzer en maken het de automobilist soms moeilijk om in te voegen. Bvb op een tweestrooks autosnelweg in industrieel gebied zoals hier invoegen, terwijl er een muurtje aan vrachtwagens op de rechter rijstrook is, is niet makkelijk. Indien deze muur zich met slechts 80km/u zou verplaatsen wordt het nog gevaarlijker omdat het snelheidsverschil met de tweede rijstrook (met wagens) nóg groter wordt. Langs de andere kant is het soms wel wenselijk dat het vrachtverkeer trager zou rijden. Bvb op deze plaats, waar er een weefbeweging gebeurt tussen autoverkeer en vrachtverkeer. Dat autoverkeer rijdt er vaak traag door de trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge verderop (90km/u). De weefbeweging is er dus geen evidentie.
Een snelheidsverlaging van het vrachtverkeer zal sowieso op groot protest van de sector stuiten. Zoals alle voorstellen tot aanpassing van de wet mbt vrachtvervoer trouwens...
Autocars en autobussen mogen in België op autosnelwegen ook slechts 90km/u (ookal zijn ze van een 100sticker voorzien!). Echter, hun begrenzer ligt op 100km/u. Deze voertuigen rijden dus vaak tóch te snel en rijden constant naast de muur van vrachtwagens. Soms vervelend voor de automobilisten die in het beste geval dan maar één rijstrook meer over hebben...

Vrachtwagens rijden op andere wegen (geval 3) ook vaak gewoon 90km/u terwijl ze wel degelijk van een 60-sticker zijn voorzien en natuurlijk ook slechts 60km/u mogen rijden. Zeker in industriële gebieden zoals bvb rond de N16 is dat het geval. Het is niet aangenaam een zware vrachtwagen op dergelijke wegen te zien razen!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » di 13 aug 2013, 9:59

Die Vmax-stickers op vrachtwagens, caravans en touringcars zijn volslagen zinloos, daar de regels in ieder land verschillen. Soms hangt er ook een trits 60-70-80-90 achterop....

Ik wist niet dat vrachtwagens (bussen harder ?) in Belgie slechts 60 mogen rijden op de meeste Bubeko 70-90 wegen. Overigens mogen vrachtwagens in Duitsland op (niet-autobahnahnliche) Bundesstrassen ook maar 60 rijden maar weinigen houden zich daaraan.

Daar zou je in Nederland op onze Vmax 100 1+1 autowegen (maar ook op veel provinciale 1+1 Vmax 80 wegen) met weinig legale inhaalmogelijkheden niet blij van worden.

Mogen vrachtwagens wel 70 op Bibeko 70 wegen in Belgie ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door waldo79 » di 13 aug 2013, 10:02

Vrachtwagens rijden op andere wegen (geval 3) ook vaak gewoon 90km/u terwijl ze wel degelijk van een 60-sticker zijn voorzien en natuurlijk ook slechts 60km/u mogen rijden. Zeker in industriële gebieden zoals bvb rond de N16 is dat het geval. Het is niet aangenaam een zware vrachtwagen op dergelijke wegen te zien razen!
In NL mag men met een vrachtwagen 80 km/h buiten de kom. Uiteraard buiten de talrijke 60-zones ;) Dus aan 80-90 voortgaan buiten de kom is niet zo vreemd :idea:

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tommy » di 13 aug 2013, 13:59

Opgelet ivm de 60km/u regel. Is enkel voor vrachtwagens +7,5t. 'Gewone' vrachtwagens zijn +3,5t -7,5t en deze volgen de wet van een personenwagen.

Hoe het zit in geval van 70km/u bibeko en dergelijke weet ik niet. Vind daar ook niet echt veel van terug...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door waldo79 » di 13 aug 2013, 14:46

^^Aha, er is een onderscheid tussen de lichtere en zwaardere vrachtwagens in België ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Peter » di 13 aug 2013, 15:04

Als een kleine vrachtwagen van leeg 5 ton, 4 ton lading heeft, valt deze dan onder +7.5 ton ? Hoe is dat ooit te controleren ? Of alleen ledig gewicht of maximaal gewicht ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door Tommy » di 13 aug 2013, 16:43

De tonnage slaat op het MTM.

Overladen wordt gecontroleerd aan de hand van weegbruggen langs de weg (bvb E17 kruishoutem of N308 Ieper).

Iemand die dit kan bevestigen?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door MrL » di 13 aug 2013, 18:07

weegbruggen?
Ik dacht dat ze nu gebruik maken van Weigh-in-Motion met meetstroken in het wegdek.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Maximumsnelheid vrachtwagens

Bericht door MrL » di 13 aug 2013, 18:09

Begin 2013 staan er 9 WIM-installaties opgesteld langs Vlaamse autosnelwegen:

E40 richting Gent, ter hoogte van Erpe-Mere
N16 richting Puurs, ter hoogte van Scheldebrug
E40 richting Oostende, ter hoogte van Brugge
E17 richting Kortrijk, ter hoogte van Kruishoutem
E17 richting Gent, ter hoogte van Deerlijk
R0 binnering, ter hoogte van Halle
E313 richting Hasselt, ter hoogte van Geel
E34 richting Antwerpen, ter hoogte van Arendonk
E314 richting Lummen, ter hoogte van Genk
http://www.wegenenverkeer.be/verkeer-en ... otion.html

Plaats reactie