[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 03 jun 2016, 17:39

Wimpie25 schreef:^^
Op zich begrijp ik het ook wel, Ben Weyts zwaaide een tijdje terug met "cijfers" over hoe het verhogen van de vmax op snelwegen naar 130 per jaar "tig meer" doden zou opleveren. Dit terwijl dit in de ons omliggende landen de vmax is bij de normale omstandigheden. Met cijfers en statistiek kan je in principe alles bewijzen.
De Belgische snelwegen behoren al tot de meest onveilige van Europa met jaarlijks 100 doden. België telt 60 dodelijke slachtoffers per 1000 km autosnelweg. Ergens is het dan niet onlogisch dat de maximumsnelheid niet zou worden verhoogd. De kans is klein dat er vandaag in Nederland 130 zou mogen worden gereden als men daar ook over zulke slechte cijfers zou beschikken.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op vr 03 jun 2016, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 03 jun 2016, 17:42

^^De Belgische snelwegen behoren ook tot de meest filegevoelige met meeste vrachtverkeer. Dat zal daar vooral mee te maken hebben. Dat betekent niet dat op bepaalde snelwegen niet zou kunnen. Die buiten de Vlaamse Ruit bv. Of in de Ardennen .

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 03 jun 2016, 17:55

^^
Veel dodelijke ongevallen zijn ook te wijten aan rijden onder invloed of het niet naleven van de gordeldracht. Het feit dat de gordeldracht het afgelopen decennium enorm is toegenomen verklaart ook grotendeels de drastische daling van het aantal verkeersdoden die we hebben geboekt. Ook kan er nog winst geboekt worden wat betreft de kwaliteit van het wegdek en het beveiligen met vangrails.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door RSK » vr 03 jun 2016, 23:26

Weginrichting en verkeersintensiteiten zeggen veel meer over de veiligheid dan de snelheidslimiet. Ik heb een tijdje terug het aantal verkeersdoden naar snelheidslimiet voor zover mogelijk afgezet tegen de weglengte met die limieten. Van alle driecijferige limieten was 130 relatief het veiligst, op een behoorlijke afstand gevolgd door 120. Wegen met 100 waren het dodelijkst, wat perfect logisch volgt uit het feit dat die limiet vooral in drukke stedelijke gebieden geldt. Maar dat wil niet zeggen dat het onveilig is om rond 22:00 uur 's avonds met 130 over de R1 te rijden. Wat dat betreft is de Nederlandse vinding van 100 met tijdvensters wel een goede (als het alleen 100/130 zou betreffen).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » di 07 jun 2016, 0:26

Lambo19 schreef:^^
Veel dodelijke ongevallen zijn ook te wijten aan rijden onder invloed of het niet naleven van de gordeldracht. Het feit dat de gordeldracht het afgelopen decennium enorm is toegenomen verklaart ook grotendeels de drastische daling van het aantal verkeersdoden die we hebben geboekt. Ook kan er nog winst geboekt worden wat betreft de kwaliteit van het wegdek en het beveiligen met vangrails.
Euhm????

Belangrijkste factor is toch wel de manier waarop voertuigen worden gebouwd. Actieve en passieve veiligheidssystemen beschermen bestuurders en inzittenden, bij een aantal merken zelfs voetgangers en fietsers.
Je vergeet gemakkelijkheidshalve te vermelden dat er nu nog steeds veel doden vallen door overdreven snelheid.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 07 jun 2016, 8:09

^^ "overdreven snelheid"

Daar gaan we weer, eerlijk gezegd lijken me veel meer ongevallen voor te komen door onaangepaste snelheid, slaperigheid, onoplettendheid, fiddlen met vanalles en nog wat dan die ene die aan 140 durft te rijden, volledig geconcenteerd.

Stomdronken rondrijden, geen gordel dragen, in slaap vallen, het zal niet uitmaken of je auto actief dan wel passief volledig beveiligd is of niet, als je geen gezond verstand kunt gebruiken ga je nog altijd zwaargewonden of doden hebben. Met andere woorden, alhoewel de veiligheid van auto's sterk is verbeterd de verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de bestuurder en als een ridicuul lage limiet mij "overdreven snel" doet rjiden dan is dat maar zo.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » di 07 jun 2016, 9:09

Ik volg "Km357"... Snelheid is een ongevallen versterker. Niet zo vaak de oorzaak op zich. De oorzaak van ongevallen is vaker te vinden op andere gebieden. Er zijn er hier genoeg voorbeelden aangehaald.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6982
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 07 jun 2016, 13:32

Ook vallen er in Vlaanderen nog steeds veel te veel doden door aanrijdingen met obstakels naast of op de weg. Dat de overheid daar eerst de hand in eigen boezem steekt vooraleer ons als dronkaards en hardrijders af te schrijven.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 07 jun 2016, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 07 jun 2016, 13:49

Tommy schreef:Ik volg "Km357"... Snelheid is een ongevallen versterker. Niet zo vaak de oorzaak op zich. De oorzaak van ongevallen is vaker te vinden op andere gebieden. Er zijn er hier genoeg voorbeelden aangehaald.
Maar dat snelheid een ongevallenversterker is is net het grootste argument om snelheidsverlagingen te beargumenteren. Het probleem is dat de risico-marges alsmaar extremer worden. Zeker de uitrol van de zone 30's, ook op doorgaande straten (en niet enkel schoolomgevingen). Dat slaat echt nergens op. Ja, bij 30 zal de kans op dodelijke afloop kleiner zijn dan bij 50. Maar we moeten ook redelijk blijven. Bij doorgaande wegen zou binnen de bebouwde kom de snelheid minstens 50 moeten zijn, behalve bij schoolomgevingen (en dan liefst dynamische borden bij schoolomgevingen om ook het verkeer om 2 uur 's nachts niet nodeloos te laten vertragen).

Er zal altijd een spanningsveld tussen veiligheid en doorstroming bestaan. Dat moeten we aanvaarden. De laatste jaren is veiligheid een soort toverwoord voor de meest restrictieve maatregelen geworden. Dat heeft er ook mee te maken dat risico's een taboe geworden zijn in onze maatschappij, je ziet dat ook met die overdreven terreurmaatregelen. Terwijl het leven één groot risico is.

Daarom sta ik het niet achter het streven om 0 verkeersdoden koste wat het kost. Dat is sowieso onrealistisch. Het zou neerkomen op nog extremere risico-marges met heel weinig toegevoegde waarde. Dan hoop ik eerder op externe veiligheidstechnologie om nog wat extra veiligheid te realiseren. Niet met snelheidsbeperkende maatregelen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 07 jun 2016, 16:36

^^ Daarop verder bouwend vind ik niet dat de maatschappij in zijn geheel dient gestraft te worden vanwege één of andere recidivist die met 15 pinten en 5 wodka's achter het stuur kruipt, zonder gordel en een paar jonge fietsers omver maait. Zulke feiten moet je niet met verkeersregels en 20 extra borden gaan aanpakken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 07 jun 2016, 20:00

Het zou inderdaad al helpen mocht er onderscheid in de doden gemaakt worden. Van hoeveel was het eigen schuld, van hoeveel was snelheid werkelijk een punt, ... Want nu wordt alles op 1 hoop gegooid om een snelheidsverlaging door te drukken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6982
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 07 jun 2016, 20:59

^^
Een paar jaar terug is eens aan het licht gekomen dat er geen echte uitgebreide databanken bestaan van de auto-ongevallen. Als ik me niet vergis wordt er bijgehouden of iemand ter plaatse is overleden of later is bezweken, verdere details zijn er niet. Wat betreft de ongevallen zonder dodelijke afloop zijn de gegevens al helemaal niet betrouwbaar. Daar wordt enkel iets van bijgehouden als er sprake is van een misdrijf of misdaad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 07 jun 2016, 22:11

Tokke1976 schreef:Je vergeet gemakkelijkheidshalve te vermelden dat er nu nog steeds veel doden vallen door overdreven snelheid.
Zijn er ook cijfers beschikbaar? Ik ben wel benieuwd bij hoeveel dodelijke ongevallen een te hoge gereden snelheid de oorzaak van het ongeval was.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jun 2016, 22:22

Zucht, "overdreven snelheid". Ja, laten we overal maximaal 15 km/h rijden. Vallen er geen verkeersdoden meer.

Of je nu met 90 of 120 km/h op een boom of tegenligger knalt, beide overleef je niet. Of je nu met 100 of 200 km/h tegen een onbeschermde pijler knalt, beide overleef je niet. Of je nu als voetganger met 50 of 90 km/h geschept wordt, beide overleef je zeer waarschijnlijk niet.

Ik ben ook heel benieuwd naar de cijfers van Tokke1976, vooral de precieze rol van de snelheid bij de dodelijke ongevallen. Vooralsnog heb ik weinig gehoord wat hout snijdt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 08 jun 2016, 23:20

Snelwegfreak schreef:Zucht, "overdreven snelheid". Ja, laten we overal maximaal 15 km/h rijden. Vallen er geen verkeersdoden meer.
Wees maar zeker van wel hoor...zelfs bij 30 km/u vallen de meeste mensen nu al half in slaap, laat staan aan 15 km/h :nuts:

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 16:28

tvintje schreef:Als je onderzoeken en statistische analyses geen geldig middel vindt om de verkeersveiligheid te verbeteren, wat stel je dan voor?
Het punt is dat voor hun boude bewering, het BIVV niet eens een onderzoek had gedaan. Zij hadden een stelling genomen uit een Amerikaans onderzoek uit de 20ste eeuw dat per x kilometer/uur sneller, er x meer ongevallen gebeuren. Het BIVV heeft dat toegepast op onze ongevallencijfers en zo tot de extra doden gekomen....
Dit stond zo ook in een persbericht dat ik daarover heb gelezen. (Maar heb nu geen tijd om het terug te zoeken)
Zoek het zelf eens op, het kan zijn dat ik mij vergis en dan zie ik graag hoe het BIVV wel hun bewering staaft.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 17:19

LEUK WEETJE:
Bij ongevallen waar de bestuurder dood is, kan er geen alcoholtest meer worden afgenomen. Het enigste onderzoek dat er dan gebeurt, is dat een verkeerskundige de remstrepen meet en de brave politieagent vult als oorzaak 'te hoge snelheid' in terwijl de persoon misschien volledig gedrogeerd was.

Werken snelheidslimieten en trajectcontroles?: een case studie
Ik weet niet of iemand de N13 kent tussen Herentals en Nijlen, hier staat sinds een paar jaar een trajectcontrole met een snelheidsbeperking van 70 km/u. De fietspaden liggen natuurlijk nog lekker op de baan geschilderd, want cameraatjes plaatsen kost geen geld, fietspaden aanleggen echter wel. Ook staan er historisch zeer dikke bomen vlak langs de weg.

Op dit stuk weg zijn al veel dodelijke ongevallen gebeurd. Ik heb vandaag nog eens wat krantenartikels erover opgezocht. Wat zijn nu meestal het type ongevallen?
-Jongeren/bestuurders die 's nachts bij een inhaal manoeuvre frontaal op een tegenligger botsen. De auto's worden op de koop toe nog eens weggeslingerd tegen de omstaande bomen.
-Bestuurders die voor onverklaarbare reden plots afwijken van hun baanvak en tegen een boom rijden.
-Bestuurders die uit een oprit/zijweg komen en zo een ongeval hebben.

Wanneer ik zo'n berichten lees, kan ik altijd maar een paar oorzaken denken: gedrogeerd, afgeleid (door bv. gsm), geen aandacht.

Helpt het verlagen van de snelheidslimieten en het zetten van trajectcontroles hierbij?
Waarschijnlijk wel ja. Zij die nog niet te gedrogeerd zijn, gaan niet meer durven inhalen, zij die afgeleid zitten te gsm'n gaan tegen een lagere snelheid frontaal op de bomen botsen en bestuurders hebben meer kans om elkaar te ontwijken bij lagere snelheid.
Is dit echter voldoende?
Neen. Ergens in de afgelopen 2 jaar heeft een zwaar gedrogeerde bestuurder zich nog tegen gigantisch hoge snelheid te pletter gereden in de trajectcontrole en 3 dagen geleden is een jonge bestuurster ook tegen een boom gereden* midden in de trajectcontrole. Dit zijn maar 2 cases om aan te tonen dat deze maatregelen lang niet het beoogde effect kunnen hebben. Ook zullen gevaarlijke inhaalmanoeuvres misschien niet meer in de trajectcontrole gebeuren, maar gewoon verplaatst worden naar een ander stuk.
Moet men dan de snelheid nog gaan verlagen? Of misschien een ISA installeren in elke auto?

Het verlagen van snelheidslimieten en deze strikt laten naleven, is maar het bestrijden van een verzwarende factor en pakt de primaire oorzaak niet aan.
Het is alsof je uitslag krijgt van je favoriete bodylotion wanneer je hiermee in de zon loopt, en je daarom maar beslist niet meer in de zon te lopen ipv een andere bodylotion te smeren.

Idealiter zou men de primaire oorzaken moeten aanpakken, en dat door meer in te zetten op preventie. Minder/geen drugs (ook alcohol) in het verkeer, bestuurder bewust maken van de risico's en de limieten van zijn eigen kunnen en zijn auto (de ene auto verlies sneller grip dan de andere bijvoorbeeld), zwaar inzetten op het vermijden van afleiding tijdens het rijden, ....
In mijn perfecte wereld zou elke bestuurder zich 100% bezig houden met zijn eigen rijden en met het verkeer rondom hem, zou men niet gedrogeerd in de wagen stappen, en zou iedereen perfect kunnen anticiperen en vooruit zien.
EDIT: En zouden de bermen natuurlijk niet vol dodelijke obstakels staan. (met dank aan Wimpie)


*Frontaal op een boom tegen 70 km/u ziet er zo uit:
Afbeelding
http://www.gva.be/cnt/blmpe_02327913/be ... e-toestand
Laatst gewijzigd door SanderK op vr 10 jun 2016, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6982
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 10 jun 2016, 17:30

Als men echt preventief wil werken, zou men moeten vermijden dat iemand uberhaupt tegen een boom kan rijden, gedrogeerd of niet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 10 jun 2016, 18:29

^^ Vangrails zijn nochtans best goedkoop en het helpt de locale economie.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 10 jun 2016, 18:35

Wimpie25 schreef:Als men echt preventief wil werken, zou men moeten vermijden dat iemand uberhaupt tegen een boom kan rijden, gedrogeerd of niet.
Voor boomloze wegen pas ik toch hoor. Dat zou ronduit overdreven zijn. Langs alle wegen vangrail plaatsen is ook onrealistisch. We zullen moeten aanvaarden dat er objecten langs wegen staan waar men tegen kan krijgen. Is het niet tegen een boom, dan is het tegen een verlichtingspaal, verkeersbord of huis. Daarbij zijn het nu net vaak de ongevallen waar mensen tegen een boom rijden waar de oorzaak vooral de bij mensen zelf gezocht moet worden. Dan helpt preventie van hun specifieke oorzaak (alcohol) meer dan zomaar alle bomen kappen.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 18:48

^^
Boomloos moet niet, maar men kan best wel een iets grotere afstand inbouwen.
Elke meter dat de auto verder bolt tot hij tot stilstand komt, is een meter remafstand gewonnen. Ik dacht dat men in Nederland regels had dat de obstakels x meters van de weg moesten liggen bij x snelheidslimiet.

En, ik vind wegen met bomen ook zeer idyllisch en leuk om er door heen te rijden, maar misschien kan men dit beter beperken tot de toeristische wegen en de grote verbindingswegen toch wat veiliger maken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 19:09

Km357 schreef:^^ Vangrails zijn nochtans best goedkoop en het helpt de locale economie.
Dat goedkoop durf ik toch te betwijfelen :)
Prijzen zijn moeilijk terug te vinden, maar op de Nürburgring reken ze 31 à 45 euro/meter (x2 indien dubbel in hoogte).
http://www.nurburgring.org.uk/prices.php
http://www.ring-world.nl/Ringinformatie/kosten.htm

En hier praten ze zelfs van 200.000 euro per kilometer dubbelzijdige geleiderail:
https://www.wegenwiki.nl/Geleiderail#Kosten

Nu ja, ook even dit teruggevonden: 6.8 miljard naar verkeersongevallen in 2012 (1.8% vh bbp). Volgens Touring voornamelijk op 1% van alle wegen (152.000 kilometer). In 2005 ging er nog 12.5 miljard naar ongevallen, maar door investeringen verminderd.
Kleine rekensom: Het zou minder dan een miljard kosten om op deze 1% wegen een vangrail langs opzij en in het midden te zetten. (Wil niet zeggen dat dit helpt voor alle ongevallen te voorkomen, maar toch....)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... euro.dhtml

Mijn conclusie: misschien toch de moeite waard om vangrails te zetten langs drukbereden, ongevalgevoelige wegen met veel obstakels langs de weg

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 10 jun 2016, 19:40

Je kan raceciruit vereisten van safety barriers niet vergelijken met wat er langs de weg staat. Ten eerste staat er op de Nurburgring meestal 3 of 4 vangrails boven elkaar + is hun fundering en kinetische verkwerking een stuk hoger dan wat er langs de straat nodig is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6982
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » vr 10 jun 2016, 20:29

Km357 schreef:^^ Vangrails zijn nochtans best goedkoop en het helpt de locale economie.
Daar doelde ik ook op, in combinatie met regelgeving in de aard van "op een weg waar maximulsnelheid X geldt, moet geboomte op minstens afstand Y van de weg staan". Vangrails lijken mij een goede oplossing en die staan ter nu veel te weinig.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 20:42

Km357 schreef:Je kan raceciruit vereisten van safety barriers niet vergelijken met wat er langs de weg staat. Ten eerste staat er op de Nurburgring meestal 3 of 4 vangrails boven elkaar + is hun fundering en kinetische verkwerking een stuk hoger dan wat er langs de straat nodig is.
Ik weet niet of je mijn post goed gelezen hebt, of de link hebt aangeklikt; maar die prijs die er staat, is de prijs voor één "streep" vangrail. Indien er 2 strepen zijn, is het maal 2 en indien er 3 strepen staan maal 3 en bij 4 strepen maal 4.

En die prijs van 'wegenwiki' is duurder per kilometer....

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 10:17

SanderK schreef:Ik dacht dat men in Nederland regels had dat de obstakels x meters van de weg moesten liggen bij x snelheidslimiet.
De striktheid van naleving is ook relatief aan de prioriteiten. In Zuid-Holland was een tijdje terug in het nieuws dat men het te rigoureus vond om aan één zijde van een weg alle bomen weg te halen, ook al stonden ze volgens de richtlijn te dicht op de weg. Wees dan ook zo eerlijk om in de krant op te laten tekenen: "Provincie accepteert meer verkeersdoden voor behoud bomen".
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » za 11 jun 2016, 10:51

Nu we het hier ook even over vangrails hadden,weet iemand iets meer over die 'kabel-vangrails' die je vooral in Zweden tegenkomt?

Zou dit geen goedkoper alternatief zijn? Dat toch evenwaardig is?
SPOILER: TOON

Afbeelding
Veel grote wegen ("snelwegen") daar zijn van het 1/1+1 principe, waarbij de ene rijrichting afwisselend een extra baanvak krijgt. Zoals je op onderstaande afbeelding kan zien, gebruiken ze hun kabel-vangrails voor de 'lagere risico's' en een echte vangrail voor een steile berm.
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://www.google.be/maps/@57.7950232, ... 56!6m1!1e1
Misschien zou het lonen om zo'n dunne kabelvangrail te plaatsen tussen autoweg en fietspad/berm met bomen? En dan hoeven we niet overal 30 of 50 te rijden :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 11:10

^^ Als motorrijder zie ik die dingen liefst bij het oud ijzer. Net als de meeste Nederlandse vangrails.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 11 jun 2016, 11:17

^^ Kan ik alleen maar inkomen, de vangrails die uitgerust zijn met een platte lat onderaan zijn nog te zeldzaam.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 18:11

Tokke1976 schreef:
Lambo19 schreef:^^
Veel dodelijke ongevallen zijn ook te wijten aan rijden onder invloed of het niet naleven van de gordeldracht. Het feit dat de gordeldracht het afgelopen decennium enorm is toegenomen verklaart ook grotendeels de drastische daling van het aantal verkeersdoden die we hebben geboekt. Ook kan er nog winst geboekt worden wat betreft de kwaliteit van het wegdek en het beveiligen met vangrails.
Euhm????

Belangrijkste factor is toch wel de manier waarop voertuigen worden gebouwd. Actieve en passieve veiligheidssystemen beschermen bestuurders en inzittenden, bij een aantal merken zelfs voetgangers en fietsers.
Je vergeet gemakkelijkheidshalve te vermelden dat er nu nog steeds veel doden vallen door overdreven snelheid.
Het heeft lang niet altijd te maken of je nu een Volvo rijdt die voorzien is van 8 airbags, ultrasterk staal en allerlei andere veiligheidsfeatures of dat je met een oude Lada rijdt. Je kan net zo goed als een idioot met een nieuwe Volvo gaan rijden en dodelijk ongeval veroorzaken dan iemand die met zijn oude kar bij een ongeval betrokken raakt. Net door die allerlei veiligheidssystemen gaan sommigen zich roekeloos beginnen te gedragen in het verkeer. Niet dat ik een bepaalde groep bestuurders wil discrimineren, je ziet vaak dat het vooral bestuurders zijn van BMW, Audi etc. die weleens halsbrekende toeren uithalen. Om maar te zeggen dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is over zijn voertuig. Een Lamborghini is ook niet gevaarlijk zolang er verantwoordelijk mee gereden wordt.

Overdreven snelheid is lang niet de enige gevarenfactor in het verkeer. Dat men eerst zich eens bezighoudt met alle dronkaards, drugsverslaafden en sms'ende chauffeurs uit het verkeer te weren. Dan kom je al een eind verder. Al te vaak wordt "overdreven snelheid" beschouwd als de enige "killer" in het verkeer.

Plaats reactie