[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 18:25

Km357 schreef:^^ Daarop verder bouwend vind ik niet dat de maatschappij in zijn geheel dient gestraft te worden vanwege één of andere recidivist die met 15 pinten en 5 wodka's achter het stuur kruipt, zonder gordel en een paar jonge fietsers omver maait. Zulke feiten moet je niet met verkeersregels en 20 extra borden gaan aanpakken.
Inderdaad, hier zou je gewoon de recidivisten keihard moeten aanpakken. Iemand die al meermaals veroordeeld is voor dronken rijden, en vervolgens onder invloed een ongeval veroorzaakt zou op z'n minst een levenslang rijverbod moeten krijgen en een zware schadevergoeding moeten betalen aan de nabestaanden.
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:Als men echt preventief wil werken, zou men moeten vermijden dat iemand uberhaupt tegen een boom kan rijden, gedrogeerd of niet.
Voor boomloze wegen pas ik toch hoor. Dat zou ronduit overdreven zijn. Langs alle wegen vangrail plaatsen is ook onrealistisch. We zullen moeten aanvaarden dat er objecten langs wegen staan waar men tegen kan krijgen. Is het niet tegen een boom, dan is het tegen een verlichtingspaal, verkeersbord of huis. Daarbij zijn het nu net vaak de ongevallen waar mensen tegen een boom rijden waar de oorzaak vooral de bij mensen zelf gezocht moet worden. Dan helpt preventie van hun specifieke oorzaak (alcohol) meer dan zomaar alle bomen kappen.
Akkoord, op doorgaande wegen waar de snelheid gelijk is of hoger dan 90 km/u vind ik het echter noodzakelijk zoveel als mogelijk objecten langs de rijbaan af te schermen. Veel hangt ook af hoe ver de afstand is tussen de rijbaan en de bomen in de berm. Bomen en beplanting langsheen de weg kunnen ook een meerwaarde betekenen voor de uitstraling.
Wimpie25 schreef:
Km357 schreef:^^ Vangrails zijn nochtans best goedkoop en het helpt de locale economie.
Daar doelde ik ook op, in combinatie met regelgeving in de aard van "op een weg waar maximulsnelheid X geldt, moet geboomte op minstens afstand Y van de weg staan". Vangrails lijken mij een goede oplossing en die staan ter nu veel te weinig.
Het zou inderdaad wat vaker mogen worden toegepast. Of je nu aan 70 of 90 km/u een boom aanrijdt zal ook weinig uitmaken, zolang bomen of verlichtingspalen voldoende verwijderd worden van de weg zie ik geen problemen. Hier bv. is er weinig afstand tussen de rijweg en de bomen in de berm: https://www.google.be/maps/@50.894821,4 ... 56!5m1!1e1

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » di 14 jun 2016, 12:04

De plannen van nieuwe trajectcontroles op de E34/E313 en waarschijnlijk ook die op E40 lopen vertraging op.

Het AWV wil, naar aanleiding van het terreurnetwerk, een volledig landsdekkend camera netwerk uitbouwen. En hieraan gekoppeld dan trajectcontroles. Dit duurt allemaal wat langer blijkbaar.
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://www.facebook.com/TegenTrajectco ... =3&theater
Dus jammer genoeg volhardt men in de plaatsing van trajectcontroles. Zoals een paar maanden geleden gezegd zal deze over het hele snelwegennetwerk komen en zal men over alle snelwegen altijd trajectcontrole willen doen. Het feit dat ik dit een volslagen van de pot gerukt idee vind, zal ondertussen wel al bekend zijn op dit forum.

Wat ik daarnaast nog even wil aanhalen, is dat ik nu toch serieuze bedenking heb bij 1) het nut van zo'n cameranetwerk en 2) de privacy van de burgers.
1) Ik vraag met sterk af of zo'n cameranetwerk echt wel helpt in de strijd tegen criminelen. Ik heb al vaak gelezen in de krant dat er weer een dievenbende is opgerold. Nog nooit heb ik gelezen dat dit enkel en alleen te danken is aan ANPR camera's. In een ander artikel las ik eens dat ANPR camera's "echt wel kunnen helpen om criminelen te pakken" uit monde van een agent.
Ik vermoed dat het systeem toch niet zo effectief is. Mocht het echt werken, had men het al lang van de daken liggen schreeuwen om dergelijke investeringen te rechtvaardigen tov. de bevolking. Maar tot nog toe is het gebleven bij af en toe een vermelding.
Hard bewijs wordt er nooit mee gehaald, en dan vraag ik mij af of er geen betere manieren zijn om criminelen te stoppen/te vangen.

2) Als ik het argument "privacy" aanhaal in een discussie over trajectcontroles, reageert men meestal zeer luchtig en komt men eventueel met de repliek af dat enkel de gegevens van de hardrijders worden doorgestuurd naar de politie.
Echter, indien dit cameranetwerk bedoeld is om terrorisme tegen te gaan, zal het alle gegevens lange tijd moeten bijhouden. Immers, men weet niet op voorhand met welke nummerplaat de terroristen op pad zijn, om maar iets te zeggen.
Als de plannen van deze regering ten uitvoer gebracht worden, zal de overheid dus in staat zijn om elke burger te volgen in het hele land.
Hoera hoera, als dit is om criminelen te vangen of terroristen op te sporen. Maar dat stel ik dus erg in vraag in punt 1) van mijn post.
Wanneer deze regering deze cijfers echter heeft, kan ze er ook makkelijk andere zaken mee doen. Een nummerplaat is gebonden aan een persoon in België. Dus andere overheidsdiensten zouden wel eens meer kunnen controleren.
Misschien een belastinginspectie wanneer u een btw-bonnetje binnenbrengt en de auto aan de andere kant van het land verscheen (ook al kan dit compleet legitiem zijn omdat misschien uw vrouw met uw auto weg was).
Of misschien verliest u stande pede uw ziektevergoeding omdat u buiten uw huis geregistreerd bent terwijl u ziek bent (hangt af van de cao of dit legaal is of niet)....
Ik ben geen voorstander van een toekomst waarin de overheid alles van u controleert en alles van u weet.

En tenslotte, al die energie en al dat geld dat ze nu gebruiken om terroristen te vangen... Ze zouden veel meer levens redden mocht dat geïnvesteerd worden in veiligere infrastructuur. Er sterven nog altijd veel meer mensen aan verkeersongevallen dan aan aanslagen.....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 12:33

SanderK schreef:En tenslotte, al die energie en al dat geld dat ze nu gebruiken om terroristen te vangen... Ze zouden veel meer levens redden mocht dat geïnvesteerd worden in veiligere infrastructuur. Er sterven nog altijd veel meer mensen aan verkeersongevallen dan aan aanslagen.....
Je snapt zelf hopelijk ook wel dat bij wat er toen op Zaventem en bij Maalbeek gebeurd is de maatschappelijke impact vele malen hoger is dan bij verkeersongevallen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 14 jun 2016, 12:36

^^Dat zou ik niet durven zeggen. Er wordt meer heiso rond gemaakt in de media, dat is zeker. En het is vooral van die media-aandacht dat de ontwrichting komt. Veel minder door de aanslag zelf. Want 30 doden en een paar honderd gewonden (waaronder meestal buitenlanders), enkel van dat geraakt een land niet ontwricht. Er zijn objectief gewoon meer doden en gewonden in het verkeer gevallen de afgelopen 10 jaar. Een busongeval alleen al kan in theorie 50 doden maken.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » di 14 jun 2016, 12:57

715 verkeersdoden in 2014. Dat zijn er bijna 2 per dag.
2 maal per dag krijgt iemand te horen dat zijn/haar geliefde man/vrouw/kind/ouder/vriend(in) gestorven is tijdens een simpele, banale, dagelijkse activiteit.
Dat is telkens een enorme individuele impact.

Dat de maatschappelijke impact van een aanslag veel groter is op een gegeven moment, zie ik ook wel in. Alleen vind ik dat eerder incorrect van de maatschappij dan. Irrationeel gedrag, opgeklopt door media en politici. 2 à 3 weken na de aanslag zijn er namelijk al evenveel, eveneens onschuldige slachtoffers gevallen in het verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 14:27

^^ Als er veel mensen in één keer doodgaan heeft dat altijd meer impact. Denk aan een vliegtuigongeluk, een treinramp of bv. ook het busongeluk destijds bij Sierre.

En ook vroeger kregen dat soort ongelukken al veel meer aandacht.

Is het irrationeel om angst te hebben voor aanslagen? In Brussel vielen naar verhouding weinig doden. Het was wellicht anders geweest als er een aanslag was geweest op straat, zoals in Parijs, of als er iets was gebeurd zoals op 11 september 2001.

Maar ik vind de vergelijking nergens op slaan. Je vergelijkt twee totaal verschillende zaken. Dat er qua aantallen mensenlevens wellicht meer winst te behalen valt door te investeren in verkeersveiligheid dan in terrorismebestrijding, betekent nog niet per se dat je niet meer in terrorismebestrijding moet investeren. Terreur(dreiging) ontwricht de maatschappij sterk, en zo'n lockdown als in Brussel vorig jaar richt ook veel economische schade aan. Het is juist één van de kenmerken van terreur dat het er op gericht is om de maatschappij te ontwrichten. Daarom zal er dus toch echt wel geld in terrorismebestrijding gestoken moeten worden. Je kunt net zo goed stellen dat het effectiever is als er minder geld wordt gestoken in de NMBS, en dat dat bedrag dan in verkeersveiligheid wordt gestoken. :duck: Ook dat is een vergelijking die geen hout snijdt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 14 jun 2016, 14:33

Coen Tunnel schreef:^^ Als er veel mensen in één keer doodgaan heeft dat altijd meer impact. Denk aan een vliegtuigongeluk, een treinramp of bv. ook het busongeluk destijds bij Sierre.

.
Dat heeft niet meer impact an sich. Alleen is het sensationeler en wordt het dus breder uitgesmeerd in de pers. Maar dat heeft met objectiviteit maar weinig te maken. Zie ook de angst voor vliegtuigen die ook alleen maar voortkomt uit het feit dat vliegtuigongevallen in de pers veel aandacht krijgen en de klassieke weekendongevallen niet. Hoewel het tweede objectief gevaarlijker en urgenter is dan het eerste. het wijst dus op een scheve maatschappelijke perceptie. Als je middelen toekent moet je nar de objectieve situatie kijken, niet naar de subjectieve perceptie. Daarom vind ik al dat gedoe rond terreur en alle excessieve maatregelen grote onzin.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door SanderK » di 14 jun 2016, 14:37

^^

Het is irrationeel om angst te hebben voor een aanslag, tenzij je evenredig tig keer meer angst voelt elke keer dat je in uw auto stapt :)

Ik bedoel eerder dat zo'n cameranetwerk tegen terreur een te grote investering naar welke effecten het mogelijks kan hebben. En dat brengt ons bij punt 2, de effecten die het cameranetwerk zeker wel gaat hebben, zoals de overheid die constant de burger volgt en overal trajectcontroles.

En terrorismebestrijding moet er zijn, natuurlijk. Maar nogmaals, dat gaat niet met camera's. Wat misschien zou helpen bijvoorbeeld, is ambtenaren op het departement die Arabisch verstaan en praten (op dit moment is er geen een op het departement die dat doet, aldus Montasser, ....)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 14:38

Alfa schreef:Dat heeft niet meer impact an sich. Alleen is het sensationeler en wordt het dus breder uitgesmeerd in de pers. Maar dat heeft met objectiviteit maar weinig te maken. Zie ook de angst voor vliegtuigen die ook alleen maar voortkomt uit het feit dat vliegtuigongevallen in de pers veel aandacht krijgen en de klassieke weekendongevallen niet. Hoewel het tweede objectief gevaarlijker en urgenter is dan het eerste. het wijst dus op een scheve maatschappelijke perceptie. Als je middelen toekent moet je nar de objectieve situatie kijken, niet naar de subjectieve perceptie. Daarom vind ik al dat gedoe rond terreur en alle excessieve maatregelen grote onzin.
Dat zeg ik toch ook?
Coen Tunnel schreef:En ook vroeger kregen dat soort ongelukken al veel meer aandacht.
Als er veel doden in één keer vallen heeft dat altijd meer aandacht. Dat is normaal en niks nieuws.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 14 jun 2016, 17:24

SanderK schreef:^^

Het is irrationeel om angst te hebben voor een aanslag, tenzij je evenredig tig keer meer angst voelt elke keer dat je in uw auto stapt :)

Ik bedoel eerder dat zo'n cameranetwerk tegen terreur een te grote investering naar welke effecten het mogelijks kan hebben. En dat brengt ons bij punt 2, de effecten die het cameranetwerk zeker wel gaat hebben, zoals de overheid die constant de burger volgt en overal trajectcontroles.

En terrorismebestrijding moet er zijn, natuurlijk. Maar nogmaals, dat gaat niet met camera's. Wat misschien zou helpen bijvoorbeeld, is ambtenaren op het departement die Arabisch verstaan en praten (op dit moment is er geen een op het departement die dat doet, aldus Montasser, ....)
Ben blij om te horen dat er nog mensen durven te zeggen dat ze niet aan angst van terrorisme willen toegeven en inzien dat een volledige politiecontrole enkel onze vrijheid beknot dan de strijd tegen terreur doet winnen en de strijd voor vrije meningsuiting alleen maar zou verscherpen. Met andere woorden dit soort controle helpt ons alleen maar achteruit, kost enorm veel geld en is qua efficiëntie niet aantoonbaar.

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tvintje » di 02 aug 2016, 9:00

SanderK schreef:Zoals een paar maanden geleden gezegd zal deze over het hele snelwegennetwerk komen en zal men over alle snelwegen altijd trajectcontrole willen doen.
Prachtig nieuws. Onlangs nog een paar keer ervaren dat het gros van de bestuurders op E40 Leuven <-> Luik de 120 aan hun laars lapt.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » di 02 aug 2016, 10:17

Dus toch ook in Be:
Flitscamera flitst onzichtbaar

Meer en meer politiekorpsen schaffen mobiele snelheidscamera’s aan die werken op basis van infraroodlicht.

Een felle lichtflits die ’s avonds of ’s nachts als een bliksemschicht een gewest- of autosnelweg oplicht, en meteen gaan alle bestuurders in de remmen. Want ergens langs de weg staat een flitscamera opgesteld.

Die situatie wordt in sneltempo verleden tijd. Alvast de korpsen van Ninove, Geraardsbergen, Zaventem en het Limburgse Heusden-Zolder zijn razend enthousiast over hun nieuwe flitsapparatuur, die met een infraroodcamera werkt. Ook andere korpsen tonen interesse. ‘Gelet op de vele voordelen zouden we wel gek zijn om niet over te schakelen naar ­deze nieuwe camera’s.’
Advertentie

Troeven

‘Doordat de flits niet meer te zien valt, lossen we nog een aantal vervelende randfenomenen op’, zegt Danny Wendelen van de politie Heusden-Zolder. ‘Bestuurders die met hun autolichten anderen waarschuwen. Of bestuurders die nadat ze geflitst zijn, rechtsomkeert maken om met onze mensen in discussie te gaan. Meteen ook de reden waarom we ’s avonds en ’s nachts uit veiligheidsoverwegingen twee agenten voorzien voor de flitswagen, terwijl daar maar één agent voor nodig is.’

‘Een flitscamera op basis van infrarood laat ook toe dat je ’s nachts het tegemoet rijdende verkeer kan controleren’, zegt de politie Geraardsbergen-Lierde. ‘Met een traditionele ­flitscamera zou je bestuurders heel even verblinden, met alle gevaar van dien.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160801 ... 6bb4&imai=
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » di 02 aug 2016, 10:23

Ook in Vlaanderen gaat het dus puur om het geld. Nu zie je een flits en weet je dat je de Sjaak bent en het rustiger aan moet doen. Straks zie je niets meer en krijg je achteraf een brief, als je niet meer weet waar het over ging. Tot zo ver de lerende werking...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jump » di 02 aug 2016, 10:32

Volgens mij heeft de Federale Politie er ook al een paar. Ik ga het kunnen zeggen over een paar dagen als het zo is :)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 02 aug 2016, 12:52

tvintje schreef:
SanderK schreef:Zoals een paar maanden geleden gezegd zal deze over het hele snelwegennetwerk komen en zal men over alle snelwegen altijd trajectcontrole willen doen.
Prachtig nieuws. Onlangs nog een paar keer ervaren dat het gros van de bestuurders op E40 Leuven <-> Luik de 120 aan hun laars lapt.
Niet verwonderlijk natuurlijk, op de E40 tussen Leuven en Luik kan je zonder problemen veilig 130 km/u rijden. Als er één snelweg is waar de maximumsnelheid zonder problemen verhoogd kan worden naar 130, is het de E40 tussen Leuven en Luik. Dit deel is met 2x3 vrij rustig en kent weinig op- en afritten.

Als een groot deel van de automobilisten de snelheidsbeperking niet naleefd, zou je jezelf eerder vragen moeten stellen over de geldende maximumsnelheid daar.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 03 aug 2016, 19:33

^^
De nagel op de kop...mensen moeten niet klakkeloos blijven slikken wat de (soms belachelijke wet) dicteert.
Veel limieten zijn vastgesteld door mensen die nog nooit met de auto gereden hebben en niet ervaren hebben hoe frustrerend sommige limieten en andere beperkingen kunnen werken op automobilisten.

Allesinds neemt bij mij de stress en ook agressie in het verkeer toe naarmate ik onnodig trager moet rijden (nog nét door het oranje glippen, bumperkleven, rechts inhalen, met momenten mijn stuur willen opvreten,...)
Daarentegen op plaatsen waar de snelheden en situaties reëel zijn (intelligente lichten, geen belachelijke snelheidslimieten bv 's nachts, geen doolhoven van enkelrichtingstraten) zal ik nooit gestresseerd geraken en bijvoorbeeld netjes stoppen voor een oranje licht, geen kruispunt blokkeren, niet (veel) te snel rijden,...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jelger » wo 03 aug 2016, 19:37

Veel limieten zijn vastgesteld door mensen die nog nooit met de auto gereden hebben en niet ervaren hebben hoe frustrerend sommige limieten en andere beperkingen kunnen werken op automobilisten.
factchecked?

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 03 aug 2016, 22:16

^^ Veel is een relatief begrip dus er zullen er sowieso genoeg tussen zitten die vastgelegd zijn door incapabele personen, of omwille van drogredenen die weinig met verkeersveiligheid te maken hebben.
Los van dat stel ik met mijn vorige post de onnodige limieten aan de kaak, niet alle limieten in het algemeen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » do 04 aug 2016, 0:05

Snelwegfreak schreef:Ook in Vlaanderen gaat het dus puur om het geld. Nu zie je een flits en weet je dat je de Sjaak bent en het rustiger aan moet doen. Straks zie je niets meer en krijg je achteraf een brief, als je niet meer weet waar het over ging. Tot zo ver de lerende werking...
Inderdaad. Het gaat er blijkbaar niet om dat mensen hun snelheid aanpassen op een gevaarlijk punt, het gaat gewoon om ordinair :2cents: binnenharken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 04 aug 2016, 2:03

Snelwegfreak schreef:Ook in Vlaanderen gaat het dus puur om het geld. Nu zie je een flits en weet je dat je de Sjaak bent en het rustiger aan moet doen. Straks zie je niets meer en krijg je achteraf een brief, als je niet meer weet waar het over ging. Tot zo ver de lerende werking...
Wel even duiden dat dit een initiatief is van een handvol lokale politiezones, geen beleid vanuit het ministerie of de federale politie. Ter illustratie, er zijn 189 politiezones in België ;)

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tvintje » do 04 aug 2016, 9:18

Ik ben eerlijk gezegd nog nergens onmogelijke limieten tegengekomen... 30 km/u in dicht bebouwde wijken met dus veel (en overal overstekende) voetgangers en fietsers, waaronder kinderen, is nogal vanzelfsprekend. Het lijkt soms wel of er op dit forum geen voetgangers of fietsers zijn, en dat alles draait om overal zo snel mogelijk te rijden...
Auto rijden als je dat niet rustig kan doen vormt vanzelf een gevaar voor anderen. Tijdens het auto rijden liefst emoties weghalen, anders komen er problemen van.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » do 04 aug 2016, 9:33

Met name in Wallonië zijn er best snelwegen die zich lenen om wat meer dan 120 te rijden en ik vind op sommige gewestwegen 70 ook wel een tikkeltje langzaam aanvoelen, maar over het algemeen vind ik het in België met name op het OWN wel meevallen met de ongeloofwaardig lage limieten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 04 aug 2016, 9:36

Ik vind hier 70 anders wel compleet overdreven:
https://www.google.be/maps/@50.929993,4 ... 312!8i6656

Is dit verder een ideaal wegbeeld? Verre van! Met wat simpele "verfmaatregelen" kunnen de drie rijstroken hier bijvoorbeeld vervangen worden door twee rijstroken en bredere fietsstroken met redelijk wat ruimte tussen het autoverkeer. Iets wat enkele kilometers verderop ook daadwerkelijk gebeurd is trouwens. Voor ik het wist reed ik hier tegen 100km/h de helling af... Deze beperking is volgens mij puur ingevoerd omdat men geen andere maatregelen wilde/kon nemen en dan maar de toegelaten snelheid naar beneden heeft gehaald.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » do 04 aug 2016, 19:15

^^
Jammer genoeg is de snelheid naar beneden halen bijna overal een constante in plaats van de infrastructuur aan te passen om deze veiliger te maken :facepalm:
tvintje schreef:Het lijkt soms wel of er op dit forum geen voetgangers of fietsers zijn, en dat alles draait om overal zo snel mogelijk te rijden...
Waar zijn dan die massa voetgangers en fietsers in die zone-30 's nachts of tijdens andere tijdstippen?
Je draait om mijn kwestie heen van zulke hele lage limieten realistisch (en daardoor ook veel meer gerespecteerd) te maken door deze verplicht dynamisch te maken en aan te passen aan de omstandigheden.

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tvintje » vr 05 aug 2016, 8:54

Zodat bestuurders op elk moment van de dag naar hun klok moeten kijken en denken, hoe snel mag ik hier op dit uur rijden? Of ga je ook in woonstraten portalen zetten?
Dat is zoals betalend parkeren, wordt ook inconsequent gebruikt: op het ene moment wel, op het andere niet.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 05 aug 2016, 11:58

Ik ben ook geen fan van tijdsgebonden snelheidslimieten. Dat kan onduidelijkheid scheppen en stemt niet overeen met een eenduidig snelheidsbeleid.

Wel zouden zone 30 nabij scholen altijd dynamisch moeten zijn. Anders kan je altijd de uren vermelden op een onderbord wanneer de zone 30 geldt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » vr 05 aug 2016, 12:17

Het zou ook al veel helpen als de snelheidshandhaving toegespitst zou zijn op excessen en waar te snel rijden (ook al is dat 5 te hard) gevaarlijk is. Maar dat levert natuurlijk te weinig centen op. Daarom is trajectcontrole zo lucratief: ook de wegpiraat die 2 te hard rijdt op een lege weg wordt gepakt.

Vorige week nog een flitser gezien op een 2x2-weg in een stuk waar je 70 mag, met ervoor en erna 90. De 70 is terecht, omwille van een gevaarlijke kruising en een drietal inritten naar bedrijven. Na die laatste inrit loopt de 70 nog een eindje door en je ziet in de verte al het 90-bord. Drie keer raden waar de flitser stond...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » vr 05 aug 2016, 12:43

tvintje schreef:Zodat bestuurders op elk moment van de dag naar hun klok moeten kijken en denken, hoe snel mag ik hier op dit uur rijden? Of ga je ook in woonstraten portalen zetten?
Dat is zoals betalend parkeren, wordt ook inconsequent gebruikt: op het ene moment wel, op het andere niet.
Dat is beter dan de hele dag onnodig lage snelheidslimieten handhaven.

Die opmerking over betalend parkeren slaat ook kant noch wal. betalend parkeren is een kwestie van vraag en aanbod, als er meer vraag is dan aanbod (parkeerplaatsen) wordt betalend parkeren ingevoerd. Maar die opmerking maakt het duidelijk dat jij eenvoud van regels boven zinnigheid van regels stelt en dat maakt dat je er met jou niet over kunt dicussieren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » vr 05 aug 2016, 12:49

Sommige lokale politiezones schijnen er een prioriteit van te maken zoveel mogelijk bestuurders op de bon te zwieren door snelheidscontroles te houden op locaties met veel verkeer waar recent de meest ongeloofwaardige snelheidslimieten ingevoerd werden.

Als je op een zaterdagochtend controleert in een zone 30 nabij een school en het wegprofiel uitnodigt tot 50 km/u, hoeft het niet te verbazen dat de pakkans zowat 95% bedraagt.

Vandaar ook mijn afkeer tegen snelheidscontroles. Veiligheid vormt vaak het uitgangspunt niet meer, en iemand die per ongeluk 3 km/u te snel rijdt wordt onverbiddelijk beboet en kan 50 euro neertellen. Gelukkig stelt de politiezone in mijn gemeente andere prioriteiten i.p.v. een kassabeleid te voeren.

Alhoewel ik vroeger voorstander was wat betreft (strenge) snelheidshandhaving, is dat al lang niet meer het geval, gezien beperkingen almaar meer niet overeenstemmen met de realiteit en ze hun doel compleet voorbijschieten. Wel ben ik voorstander van een systeem waarbij bestuurders die (vaak) veel te snel rijden stenger bestraft zouden moeten worden dan iemand die per ongeluk het gas iets te diep intrapt.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op vr 05 aug 2016, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » vr 05 aug 2016, 13:51

^^
Deze morgen slachtoffer van het kassabeleid. Als ze inderdaad al gaan staan, net na het bordje bebouwde kom...
Ik was aan het uitbollen, dus een kleine boete waarschijnlijk, maar een dergelijke opzet heeft niets met verkeersveiligheid te maken. :wijsvinger:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Plaats reactie