[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jan 2017, 13:37

^^
Die km-vermelding is tot in de jaren 2000 gebruikelijk geweest. Gezien men nog steeds kan tegen op een grote voorraad c43, zie je het soms nog wel eens in vernieuwde wegenissen verschijnen. Voor de rest kunnen we wel stellen dat de nieuwe grensborden qua lay-out erop vooruit gegaan zijn. In principe mag men van mij zelfs een apart verkeersteken maken met het symbool voor expressweg.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 03 jan 2017, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2017, 13:51

^^ Dan zou je kunnen denken aan iets dat geïnspireerd is op het Spaanse Autovía-bord (al is een Autovía meer een echte snelweg en niet hetzelfde als een Belgische expressweg):

Afbeelding

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mundial » di 03 jan 2017, 15:05

Lambo19 schreef:^^
Afgezien daarvan, is de vermelding "km" onder de afgebeelde maximumsnelheden een nutteloze toevoeging. Dat maakt het bord enkel maar onoverzichtelijker en lastiger voor de weggebruiker de informatie op te vatten.
Het is toch niet zo vreemd om er aan de landsgrenzen even op te wijzen dat we hier het metrisch stelsel gebruiken? Zeker gezien we met de havens van Oostende en Zeebrugge de facto een landsgrens hebben met een gebied waar men het imperiaal stelsel gebruikt.
Op alle andere borden met een snelheidsbeperking "km" vermelden is wel wat overdreven.
Wimpie25 schreef:^^
In principe mag men van mij zelfs een apart verkeerstekens maken met het symbool voor expressweg.
Men kan ook het autoweg symbool enkel nog voor expreswegen gebruiken en op andere wegen met aparte borden fietsers en traag verkeer de toegang ontzeggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2017, 15:41

Mundial schreef:Het is toch niet zo vreemd om er aan de landsgrenzen even op te wijzen dat we hier het metrisch stelsel gebruiken? Zeker gezien we met de havens van Oostende en Zeebrugge de facto een landsgrens hebben met een gebied waar men het imperiaal stelsel gebruikt.
Ik vind dat wel vreemd. Want daar is België wel uniek in; andere Europese landen hebben dat al lang afgeschaft. Er staan in Frankrijk hooguit borden dat je rechts moet houden en dat de snelheden in km/h zijn. Maar die letters km hoeven niet in het klein onder de snelheid op een :A1: vermeld worden.

Wereldwijd is het ook de norm dat snelheden en afstanden in het metrisch stelsel worden aangegeven, alleen de VS, Myanmar, Liberia en het Verenigd Koninkrijk wijken hier nog van af. De andere ca. 190 landen gebruiken het metrisch stelsel. Moet je daar dan expliciet op wijzen? Je mag aannemen dat Britten dat ook weten en wel snappen dat een :A1-50: niet betekent dat ze 80 km/u binnen de kom mogen rijden, of dat een :A1-120: betekent dat ze 193 km/u op de snelweg mogen rijden. :lol:
Men kan ook het autoweg symbool enkel nog voor expreswegen gebruiken en op andere wegen met aparte borden fietsers en traag verkeer de toegang ontzeggen.
En wat te doen met expresswegen waar fietsers, voetgangers en landbouwverkeer mogen komen? Zoals de Waalse N4 bijvoorbeeld.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jan 2017, 16:38

^^
De autowegstatus niet gebruiken en een geslotenverklaring plaatsen voor bepaalde categoriën van voertuigen. De status van voorrangsweg houdt in België zowiezo toch al in dat er buiten de bebouwde kom niet langs dat type weg mag geparkeerd worden.

Wat betreft de C43 met vermelding van "km", die is in principe al sinds de jaren 90 niet meer in gebruik maar uiteraard is er een historisch passief. Op de grensborden werd het nog wel actief vermeld.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 03 jan 2017, 18:27

Wimpie25 schreef:^^
Voor de rest kunnen we wel stellen dat de nieuwe grensborden qua lay-out erop vooruit gegaan zijn.
Behalve de grootte. De bordjes zijn steeds kleiner. Die 120 is op de meeste borden trouwens zo klein dat het amper nog te lezen is. Dat bord langs de autostrade is gelukkig groter. Maar die 120 is wel belangrijke informatie net omdat het afwijkt van al onze buurlanden.

Zie bv deze foto van Davy:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 03 jan 2017, 19:25

Mundial schreef: Het is toch niet zo vreemd om er aan de landsgrenzen even op te wijzen dat we hier het metrisch stelsel gebruiken? Zeker gezien we met de havens van Oostende en Zeebrugge de facto een landsgrens hebben met een gebied waar men het imperiaal stelsel gebruikt.
Op alle andere borden met een snelheidsbeperking "km" vermelden is wel wat overdreven.
Zoals Coen Tunnel al aangaf maken quasi alle landen gebruik van het metrisch stelsel, dan zie ik niet in waarom we aan de grensovergangen nog eens moeten benadrukken dat de vermelde maximumsnelheden uitgedrukt worden in km/h. Daarom is het volkomen nutteloos om "km" te vermelden op de grensborden, zeker gezien het geen afwijkende regel is t.o.v. alle andere Europese landen. Strikt genomen is die "Km" toevoeging trouwens niet in regelgeving met de officiële aanduiding nl. Km/h. Het zorgt naar mijn mening meer voor onnodige verwarring i.p.v. duidelijkheid. Een wijze beslissing dus om die toevoeging op nieuwe grensborden weg te laten.
Wimpie25 schreef:^^
De autowegstatus niet gebruiken en een geslotenverklaring plaatsen voor bepaalde categoriën van voertuigen. De status van voorrangsweg houdt in België zowiezo toch al in dat er buiten de bebouwde kom niet langs dat type weg mag geparkeerd worden.
Waarom geen autowegstatus toekennen? Traag verkeer toelaten op 2x2 wegen waar 120 km/h toegelaten is niet bepaald iets wat ik als postief ervaar. De autowegstatus verbiedt automatisch dezelfde categorieën van voertuigen als op snelwegen, zodat je niet voor elke categorie weggebruikers verbordsborden hoeft te plaatsen. Dat drukt ook de kosten.

Uiteraard dient er dient er dan wel een alternatief te zijn voor de uitgesloten categorieeën wanneer de autowegstatus wordt toegekend. Dat is niet altijd een evidentie.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jan 2017, 19:29

^^
Vandaar dat er in België amper autowegen voorkomen. De boerenlobby is er ook faliekant tegen. Wat betreft de notatie van eenheden, in Vlaanderen wordt er steeds over km/u gesproken en nooit over km/h km/u.Zie ook de vermelding van 'uur' op andere verkeerstekens.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 03 jan 2017, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 03 jan 2017, 19:45

^^
Dat klopt inderdaad, ik gebruik in schrijftaal zowel de internationale aanduiding "km/h" als de Nederlandse variant "km/u". Zo zijn er nog wel van die zaken.
Bij het uitdrukken van tijd bv. spreek ik altijd over kwart na 12 i.p.v. wat eigenlijk kwart over 12 hoort te zijn. Al ken ik niemand die deze laatstgenoemde uitspraak gebruikt. Zo kan ik nog wel even doorgaan... :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chris » di 03 jan 2017, 20:08

kwart 'over' is zeer gangbaar in Nederland, bijna niemand zegt dat anders.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 03 jan 2017, 20:20

^^ Ach je kent die Vlamingen en hun sappig taaltje toch ook man? :lol:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Seat Ibiza » di 03 jan 2017, 20:23

Wimpie25 schreef:... in Vlaanderen wordt er steeds over km/u gesproken en nooit over km/u
Uh, leg uit? :s :dontknow:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 03 jan 2017, 20:31

^^
Wimpie bedoelt dat het in Vlaanderen gangbaar is dat de eenheid uitgedrukt wordt in km/u i.p.v. de internationale km/h.

EDIT: Als ik het mis heb zal Wimpie me wel verbeteren. :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » di 03 jan 2017, 21:34

In principe is alleen 70km natuurlijk geen snelheid maar een afstand. Dat maakt dat het bord te interpreteren is als "niet meer dan 70km in België rijden" of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » di 03 jan 2017, 21:51

Wat mij aan die nieuwe borden opvalt, is dat Vlaanderen blauw-op-wit staat, alsof het een land betreft. Want er zijn toch geen andere borden in gebruik waarop Vlaanderen in die kleuren staat aangeduid?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 03 jan 2017, 21:56

^^ Mooi opgemerkt :top:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jan 2017, 22:03

Wouter N14 schreef:Wat mij aan die nieuwe borden opvalt, is dat Vlaanderen blauw-op-wit staat, alsof het een land betreft. Want er zijn toch geen andere borden in gebruik waarop Vlaanderen in die kleuren staat aangeduid?
Dat klopt, tot nu toe stond Vlaanderen enkel in zwart op geel.
Lambo19 schreef:^^
Dat klopt inderdaad, ik gebruik in schrijftaal zowel de internationale aanduiding "km/h" als de Nederlandse variant "km/u". Zo zijn er nog wel van die zaken.
Bij het uitdrukken van tijd bv. spreek ik altijd over kwart na 12 i.p.v. wat eigenlijk kwart over 12 hoort te zijn. Al ken ik niemand die deze laatstgenoemde uitspraak gebruikt. Zo kan ik nog wel even doorgaan... :lol:
Ik moet eerlijk toegeven, ik denk niet dat ik ooit ' kwart over ' heb gezien of gehoord. Over lijkt mij een zeer vreemde BWB om te gebruiken in een tijdscontext.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2017, 22:06

^^ Vrijwel elke Nederlander zal 'kwart over' en 'kwart voor' gebruiken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Seat Ibiza » di 03 jan 2017, 22:32

Lambo19 schreef:Wimpie bedoelt dat het in Vlaanderen gangbaar is dat de eenheid uitgedrukt wordt in km/u i.p.v. de internationale km/h.
Zou handig zijn als ie dan ook een h had getypt ipv (tweemaal) een u ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 03 jan 2017, 23:15

Coen Tunnel schreef:^^ Vrijwel elke Nederlander zal 'kwart over' en 'kwart voor' gebruiken.
Ik heb het nog eens nagekeken en inderdaad, na mag binnen de Standaardtaal enkel gebruikt worden om tijdstippen te specificeren en tijdsperioden te situeren (10 minuten na zonsopgang). Om een exacte kloktijd te vermelden wordt in het AN in principe enkel 'over' gebruikt. Echter is dat een voorbeeld waar een afwijking op de standaardtaal zo gemeengoed is geworden, dat het ook in het formeel taalgebruik wordt gebezigd.

Om terug op het onderwerp te komen, vandaar dat ook bepaalde eenheden een andere afkorting en notatie kennen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 04 jan 2017, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 03 jan 2017, 23:17

Wouter N14 schreef:Wat mij aan die nieuwe borden opvalt, is dat Vlaanderen blauw-op-wit staat, alsof het een land betreft. Want er zijn toch geen andere borden in gebruik waarop Vlaanderen in die kleuren staat aangeduid?
Inderdaad, dat viel mij ook op. Dat soort snelheidsborden zijn sowieso in de regel voorbehouden voor landen en niet voor regio's. Dat ziet er ook raar uit. Zoals ik zei: alsof Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaard heeft.
Coen Tunnel schreef:^^ Vrijwel elke Nederlander zal 'kwart over' en 'kwart voor' gebruiken.
Ook in België is 'kwart over' standaardtaal. Dat is echt niet zo zeldzaam als hier gesuggereerd wordt. Ik zeg bv ook vaak 'kwart over 5'. 'Kwart na' behoort in Vlaanderen tot de tussentaal en wordt dus als fout aangemerkt: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... tien_drie/

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mundial » wo 04 jan 2017, 9:33

Alfa schreef:Inderdaad, dat viel mij ook op. Dat soort snelheidsborden zijn sowieso in de regel voorbehouden voor landen en niet voor regio's. Dat ziet er ook raar uit. Zoals ik zei: alsof Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaard heeft.
Je zou nog beginnen denken dat ze het daarvoor gedaan hebben, om die borden te kunnen plaatsen :lol:

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Gaiajohan » wo 04 jan 2017, 22:55

Bij Maaseik staat er nog steeds een B en 90kmh..

Ik kan me niet voorstellen dat dit rechtsgeldig is binnen de EU. Want Vlaanderen is geen land. En snelheden worden mi door een land bepaald, niet door streken in een land..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 05 jan 2017, 1:40

^^
Door de Zesde staatshervorming zijn de gewesten in België sinds 2014 zelf verantwoordelijk voor de geldende maximumsnelheden op hun grondgebied. Uitgezonderd de maximumsnelheid op autosnelwegen, welke nog een federale materie is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » do 05 jan 2017, 8:46

^^ Ja, dat is dan conform Belgische wetgeving. Maar dat is geen garantie dat het strookt met Europese/internationale...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 9:51

^^
Er blijkt geen internationale wetgeving te zijn die federale staten verbiedt een afwijkende, regionale wetgeving en beleid op te maken. Bovendien, als het echt een probleem was had de EU al veel eerder van haar oren gemaakt. De EU-politici en ambtenarij kunnen nota bene hun hoofdstad niet verlaten zonder Vlaanderen te passeren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 05 jan 2017, 10:25

^^ Net of zij zich ook maar iets aantrekken van gewone verkeersregels...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » do 05 jan 2017, 10:26

Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, maar op de grenzen van Vlaanderen met Wallonië en met het BHG moeten ook borden komen te staan, en dan voor beide richtingen. Dus komen er ook Wallonië-borden en BHG-borden? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 05 jan 2017, 10:32

Kunnen ze oplossen met borden te plaatsen à la "U verlaat de Vlaamse sector" ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Willem » do 05 jan 2017, 11:26

Bij het BHG zou je het nog kunnen overslaan omdat het BHG vermoedelijk weinig gewestwegen met Vmax 90 heeft.

Plaats reactie