[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » do 22 aug 2013, 23:22

Binnenkort krijgen de gewesten de bevoegdheid de wettelijke snelheid te bepalen (behalve op autosnelwegen). Je kan er nu al van op aan dat als Vlaanderen die bevoegdheid krijgt dit vrijwel meteen naar 70 teruggebracht zal worden buiten de bebouwde kom. Dus vanaf 2014 zullen die grensborden sowieso allemaal vervangen moeten worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 25 aug 2013, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Willem » do 22 aug 2013, 23:33

^^ Dan moeten er op de gewestgrens dus borden komen de met algemene limieten in het andere gewest.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Mikhail » do 22 aug 2013, 23:55

Dat gaat leuk worden... Zeker op enkele gewestwegen die door 2 of zelfs 3 gewesten lopen op enkele kilometers.

Over die nieuwe snelheidsregels gesproken, ik meen mij te herinneren dat er 1 of 2 jaar geleden hierover een experiment werd uitgevoerd in de buurt van Aarschot, om op een bepaalde gewestweg tot een logische snelheidsaanduiding te komen die door verschillende dorpsgrenzen loopt waar de vmax uit 90, 70 en 50 bestond.

Hopelijk worden er dan overal in heel Vlaanderen met zonesnelheden gewerkt, met de desbetreffende zoneborden zoals ze in NL al jaren en dagen gebruikt worden. Het creëert ook een veel rustiger wegbeeld.

Ik zie graag deze snelheden: (gelet op grote verschillen tussen bv de randstad van Brussel of de West Vlaamse polders)

100km op expreswegen (2x2) ipv 90km op de meeste plaatsen nu
80km op alle andere primaire en secundaire wegen buiten de bebouwde kom
En natuurlijk 50km in de bebouwde kom
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Tommy » vr 23 aug 2013, 11:15

Alfa schreef:Binnenkort krijgen de gewesten de bevoegdheid de wettelijke snelheid te bepalen (behalve op autosnelwegen). Je kan er nu al van op aan dat als Vlaanderen die bevoegdheid krijgt dit vrijwel meteen naar 70 teruggebracht zal worden buiten de bebouwde kom. Dus vanaf 2014 zullen die grensborden sowieso allemaal vervangen moeten worden.
Ik hoop van niet. Vlaanderen is méér dan de Vlaamse ruit alleen. Vele wegen bubeko in West-Vlaanderen, Vlaamse Ardennen en Limburg zijn nu 90km/u en dat kan zonder problemen ook zo blijven...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » vr 23 aug 2013, 16:01

Mikhail schreef: Hopelijk worden er dan overal in heel Vlaanderen met zonesnelheden gewerkt, met de desbetreffende zoneborden zoals ze in NL al jaren en dagen gebruikt worden. Het creëert ook een veel rustiger wegbeeld.
Wees gerust. Van zodra de snelheid 70 wordt zal je niet veel snelheidsborden meer zien. Ik denk niet dat veel wegen borden '90' zullen krijgen behalve de wegen waar het écht kan (de grotere 2x2-wegen of wegen zonder lintbebouwing).

Dan blijf je dus over met slechts drie hoofdsnelheidsregimes: binnen bebouwde kom, buiten bebouwde kom en 120 voor snel- en expreswegen. Voor geen van deze categorieën zijn borden nodig. Enkel voor de zone-30 zijn wel borden nodig. Het wegbeeld zal dus zeker rustiger worden. Met zonesnelheden werken (behalve zone-30) is dus niet eens nodig.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » vr 23 aug 2013, 21:23

^^
De bedoeling was in eerste instantie om de huidige situatie letterlijk om te draaien. Wegen waar nu 90 mag zullen die borden krijgen zonder dat de snelheid automatisch wordt verlaagd naar 70.
Mikhail schreef:
Over die nieuwe snelheidsregels gesproken, ik meen mij te herinneren dat er 1 of 2 jaar geleden hierover een experiment werd uitgevoerd in de buurt van Aarschot, om op een bepaalde gewestweg tot een logische snelheidsaanduiding te komen die door verschillende dorpsgrenzen loopt waar de vmax uit 90, 70 en 50 bestond.
Echt, ik heb daar ooit een mailtje over gehad van Meldpunt Wegen maar ik kan me niet herinneren ooit iets van dat experiment gezien te hebben. Wat precies hield dat in?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Mikhail » za 24 aug 2013, 9:57

Nu zijn er al veel gemeentes met snelheidszones en andere houden het nog op altijd 90vmax bubeko met vele 70km/u borden waar nodig, zowel in Limburg, Oost als West Vlaanderen en ook Antw en VlBrabant

Hoeveel kost het wel niet om overal die 70km/u borden neer te poten?
****

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door sirdanilot » za 24 aug 2013, 11:12

Ik vind het ook overbodig om het snelheidsregime om te gooien. Gewoon meer met zone zeventig werken, en minder met de losse zeventig borden. Dat doen we in NL ook met zone zestig !

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Willem » za 24 aug 2013, 12:44

^^ In Nederland zijn daardoor veel plekken waar de 60-limiet niet overeenkomt met het wegbeeld of anderszins ongeloofwaardig is. In Vlaanderen kunnen ze nog leren van die fout, zodat die daar niet gemaakt wordt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » za 24 aug 2013, 16:42

sirdanilot schreef:Ik vind het ook overbodig om het snelheidsregime om te gooien. Gewoon meer met zone zeventig werken, en minder met de losse zeventig borden. Dat doen we in NL ook met zone zestig !
Excuseer maar sinds de uitvinding van ZONE 70 stikken we van die soort borden zodat de meeste mensen de bomen door het bos niet meer zien. De herindeling van de snelheidszones gaat er net daardoor komen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » za 24 aug 2013, 16:48

^^Gezien het per gemeente werkt is het inderdaad een kluwen van 'zone 70's'. Maar het is al beter dan overal in iedere straat tientallen losse borden '70' te plaatsen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » za 24 aug 2013, 17:00

Ik ben vooral benieuwd hoeveel 2x1 90-wegen er nog gaan overblijven, ik vrees heel weinig...

Voorts ben ik tegen gewestelijke verkeersregels, gaat alleen maar voor extra verwarring zorgen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door sirdanilot » za 24 aug 2013, 17:01

Het is inderdaad van de zotte dat zone 70 per gemeente geregeld wordt, gezien het grote aantal piepkleine gemeentes in België. Als het nu gewestelijk wordt vastgesteld (in Wallonië lijkt het me minder belangrijk vanwege dunnere bevolkingsdichtheid, het is specifiek iets Vlaams), dan kun je volstaan met maar weinig bebording en toch een Vmax van 70 waar dat moet en 90 of 120 waar dat kan. ;)

In NL levert het ook geen bordenwoud op, dus het kán werken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » za 24 aug 2013, 19:30

^^
Sinds de gemeentelijke herindeling in de jaren 70 kan je bezwaarlijk nog van "piepkleine" gemeentes spreken...

Alfa schreef:^^Gezien het per gemeente werkt is het inderdaad een kluwen van 'zone 70's'. Maar het is al beter dan overal in iedere straat tientallen losse borden '70' te plaatsen.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het best nog goed nieuws. Het was dit ofwel een nieus soort wegmarkering uitvinden die ons allemaal veel geld gekost zou hebben.
Daviedoff schreef:Ik ben vooral benieuwd hoeveel 2x1 90-wegen er nog gaan overblijven, ik vrees heel weinig...

Voorts ben ik tegen gewestelijke verkeersregels, gaat alleen maar voor extra verwarring zorgen.
Crevits gaf haar woord op de radio dat de huidige situatie letterlijk omgedraaid gaat worden en dat het aantal 90-wegen voorlopig niet gaat afnemen ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » za 24 aug 2013, 19:45

Dat kan Crevits wel zeggen. Maar dit zal voor veel gemeenten de ideale gelegenheid zijn om hun snelheidsregimes onder de loep te nemen en je kan er vanuit gaan dat het aantal wegen waar 90 mag zal dalen.

Dat zal zeker gelden voor de kleine plattelandswegen waar je nu nog vaak 90 mag. Daar gaan ze echt niet massaal borden '90' plaatsen hoor.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door sirdanilot » za 24 aug 2013, 20:02

Ik vind dat in ieder geval de genummerde wegen zoveel mogelijk 90 moeten blijven (waar dat nu ook al is). De kleinere polderweggetjes zullen wel grotendeels 70 worden.

Bedenk dat op veel van de wegen waar in België een 70-regime geldt, in NL allang een 50 regime zou gelden, vooral als er sprake is van lintbebouwing. deze Nederlandse lintbebouwingsweg is bijvoorbeeld gewoon 50 per uur en geen 70 per uur; in België had hier 70 of zelfs 90 gegolden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Wimpie25 » za 24 aug 2013, 23:33

^^

Op zo'n weg had je hier zowiezo stukken van 91 gehad met 70 bij de kruispunten. Welke kwispenwiebel verzint het om op zo'n weg een limiet van 50 te zetten, dat is levensgevaarlijk.
Alfa schreef:Dat kan Crevits wel zeggen. Maar dit zal voor veel gemeenten de ideale gelegenheid zijn om hun snelheidsregimes onder de loep te nemen en je kan er vanuit gaan dat het aantal wegen waar 90 mag zal dalen.

Dat zal zeker gelden voor de kleine plattelandswegen waar je nu nog vaak 90 mag. Daar gaan ze echt niet massaal borden '90' plaatsen hoor.
Ik dacht net te zeggen dat er nog amper gemeentelijke wegen wagen waar je echt nog 90 mag, het gros daarvan in deze streek is alvast zone 70 dus het verschilt blijkbaar sterk van gemeente tot gemeente :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 aug 2013, 12:00

Wimpie25 schreef:^^

Op zo'n weg had je hier zowiezo stukken van 91 gehad met 70 bij de kruispunten. Welke kwispenwiebel verzint het om op zo'n weg een limiet van 50 te zetten, dat is levensgevaarlijk.
Wat is daar nou gevaarlijk aan?

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Tommy » zo 25 aug 2013, 13:03

We gaan hier wat offtopic maar ik ga er toch even op in.

Het gaat hier om Vlaanderen dat op 2 manieren te bekijken is. Het drukke Vlaanderen, aka de Vlaamse Ruit en het andere, groene Vlaanderen, daarbuiten.
De Vlaming die in die Vlaamse Ruit woont heeft de indruk dat Vlaanderen nog amper groen heeft, dat Vlaanderen één grote file is en één grote stad (lintbebouwing).
Die andere Vlaming, de West-Vlaming, de Limburger, ... kent amper files en woont in een groene omgeving. Voor deze mensen is Brussel een verre drukke stad.

In de Vlaamse Ruit (en zelfs beetje verder, tot rond Oudenaarde, Aalter, Aarschot, Herentals) is 70km bubeko gangbaar. Het is er te druk om hoger toe te laten.
Echter daarbuiten is 90 bubeko een normale snelheid. Daar is het minder druk, tenzij op grote aders met lintbebouwing.

Het is dus een afweging. Zijn er nog meer 90-wegen dan 70 wegen? Dan moet men het laten zoals het nu is.
Is het echter nu al omgekeerd (denk ik niet, al lijkt het zo), dat er dus al meer 70 wegen dan 90 wegen zijn, dan moet 70 de standaard worden en 90 op de borden.

Persoonlijk vind ik zone's voor 70 geen goed idee. Het kan niet duidelijker door herhaling na ieder kruispunt.
Hier wordt er gewerkt met een zone 70, over een redelijk grote afstand. Na een kruispunt staat er geen herhaling van de zone 70 (is normaal), maar dan krijg ik het gevoel dat ik 90 mag...
Want het wordt niet herhaald. Een mens is ook een gewoontedier hé.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door verfmeer95 » zo 25 aug 2013, 17:15

Als ik hier in de regio bekijk, vindt ik het in Nederland redelijk goed opgelost:

op kleinere wegen en boerenlaantjes zones, en op grotere doorgaande wegen gewoon 60 herhalen na ieder kruispunt.

Voor vlaanderen zou ik dat dan ook doen maar dan met 70 natuurlijk.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 25 aug 2013, 18:14

^^
Zo wordt het hier ook opgelost, op grote doorgaande gewestwegen wordt de snelheidslimiet na elk kruispunt herhaald. Het zijn de gemeenten die sterk gebruik maken van snelheidszones en daar loopt het nu wel eens in de soep. Het oude Belgische regime was 60 bibeko, 90 bubeko, 120 op 2||2 en sinds 1978 120 op de autosnelwegen. Redelijk eenduidig dus, die 60 - 90 - 120.
Tommy schreef: In de Vlaamse Ruit (en zelfs beetje verder, tot rond Oudenaarde, Aalter, Aarschot, Herentals) is 70km bubeko gangbaar. Het is er te druk om hoger toe te laten.
Echter daarbuiten is 90 bubeko een normale snelheid. Daar is het minder druk, tenzij op grote aders met lintbebouwing.

Het is dus een afweging. Zijn er nog meer 90-wegen dan 70 wegen? Dan moet men het laten zoals het nu is.
Is het echter nu al omgekeerd (denk ik niet, al lijkt het zo), dat er dus al meer 70 wegen dan 90 wegen zijn, dan moet 70 de standaard worden en 90 op de borden.
Aarschot ligt al in In wat beschouwd wordt als een groene regio, het Hageland. Toch zijn zover ik mij kan herinneren altijd meer 70 dan 90 wegen geweest. Deze weg bijvoorbeeld is de enige die ik ken waar 90 mag en dat is niet altijd zo geweest. Je kan ook zien dat het toch nog redelijk groen is.

https://maps.google.com/maps?q=aarschot ... .8,,0,3.24

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Alfa » zo 25 aug 2013, 19:01

Wimpie25 schreef: Ik dacht net te zeggen dat er nog amper gemeentelijke wegen wagen waar je echt nog 90 mag, het gros daarvan in deze streek is alvast zone 70 dus het verschilt blijkbaar sterk van gemeente tot gemeente :D


In het grootste deel van Vlaanderen en zeker in de streek waar jij woont (de driehoek Aarschot-Heist-Keerbergen waar lintbebouwing alom is) zal je inderdaad maar weinig gemeentelijke wegen waar je nog 90 mag. (Al blijft de massale degradatie toch een relatief recent fenomeen.)

Maar op de typische veld- en polderwegen zoals dit voorbeeld waar er nog écht sprake is van openheid kan je meestal nog 90 omdat het een kapitaal zou kosten om er overal borden '70' te plaatsen en het sowieso moeilijk handhaafbaar en eigenlijk niet nodig is. Enkel in sommige gemeentes die met gebiedsdekkende 'zones 70' werken (zoals Damme) mag je er uiteraard maar 70.

Maar ik bedenk me net dat in Nederland (of toch in Zeeuws-Vlaanderen) de meeste van dat soort polderwegen inmiddels zone 60 is met vervelende kantmarkering om de weg optisch te versmallen. We mogen dus niet klagen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 26 aug 2013, 18:40

Er wordt trouwens nog heel wat meer overgedragen dan enkel de snelheidslimieten in 2014. Op de site van B.U.B. heb je een mooi overzicht: zie http://www.belgischeunie.be/?p=7475. Hou er wel rekening mee dat het natuurlijk van een Belgicistische partij komt en het artikel dus sterk gekleurd is.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 27 aug 2013, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 27 aug 2013, 19:17

Het gros van de gemeentelijke verbindingswegen zien er in deze streek zo uit, vroeger was een groot deel daarvan nog 90.

https://maps.google.be/?ll=50.9644,4.81 ... 6.8,,0,1.2

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Egbert » wo 28 aug 2013, 7:32

Tommy schreef:We gaan hier wat offtopic maar ik ga er toch even op in.

In de Vlaamse Ruit (en zelfs beetje verder, tot rond Oudenaarde, Aalter, Aarschot, Herentals) is 70km bubeko gangbaar. Het is er te druk om hoger toe te laten.
Echter daarbuiten is 90 bubeko een normale snelheid. Daar is het minder druk, tenzij op grote aders met lintbebouwing.
Dat is niet de indruk die ik heb. Als ik in Vlaanderen kom dan is het meestal in Limburg. En daar zijn de meeste 2x1 wegen 70 geworden. Ook sommige 2x2 wegen zijn deels 70 geworden waarbij ze soms ook nog versmald zijn naar 2x1 wegen.
Volgens mij zijn er meer 2x1 N-wegen die 70 zijn dan 90. Zie bijvoorbeeld ook de speedmap van ITOWorld (gebaseerd op gegevens van openstreetmap). In België is veel niet ingevuld, maar het rood (60-70 km/h, in België vaker 70) overheerst toch het paars (80-90 km/h), ook op de doorgaande verbindingswegen.

Zoals ik het zie is het een algemeen beleid. IMHO ingegeven door het verschrikkelijk afwezige ruimtelijke beleid in België in voorgaande jaren (lintbebouwing).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 28 aug 2013, 13:16

Wimpie25 schreef:Het gros van de gemeentelijke verbindingswegen zien er in deze streek zo uit, vroeger was een groot deel daarvan nog 90.

https://maps.google.be/?ll=50.9644,4.81 ... 6.8,,0,1.2
Je moet eens een kwartslag naar rechts draaien, dan zie je wat ik bedoel.

Ik heb trouwens een rondgekeken in die streek. Maar ik zie toch niet zoveel borden 70 staan.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door sirdanilot » wo 28 aug 2013, 14:07

Op zo'n weg had je hier zowiezo stukken van 91 gehad met 70 bij de kruispunten. Welke kwispenwiebel verzint het om op zo'n weg een limiet van 50 te zetten, dat is levensgevaarlijk.
Haha, wat praten Belgen toch grappig, een kwispenwiebel ! :rofl2:

Ik moet zeggen dat ik hier ook de 80 aantikte toen ik er het eerst langs kwam, vooral als je inhaalt ben je de 50 km/u hier zo gepasseerd. 70 zou een aanvaardbare limiet zijn. Het is hier 2x2 (eigenlijk 1x4) vanwege de grote drukte; de snelweg is nabij, en op enige afstand zit een groot bedrijf dat veel vrachtverkeer trekt (FloraHolland); daarnaast is dit de voornaamste ontsluiting voor Oegstgeest en Rijnsburg, alsmede een deel van Leiden. Verderop wordt het weer smaller en dan is 50 echt meer dan zat - dat haal je daar dan vaak niet eens.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 12:38

Gisteren was er een verkeerscongres waarbij zowat iedereen in het wereldje het debat kon aangaan met minister Hilde Crevits.

Afbeelding
Met de uitvoering van de zesde staatshervorming krijgt Vlaanderen een pak nieuwe bevoegdheden inzake verkeer, mobiliteit en verkeersveiligheid erbij.

Enige tijd terug vroeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan de brede sector van verkeers(veiligheids)- en mobiliteitsactoren om in het licht van deze nieuwe bevoegdheden na te denken en in debat te gaan om vanuit de hele sector aanbevelingen te formuleren. Aanbevelingen die het verkeersveiligheidsbeleid in Vlaanderen de volgende jaren verder kunnen versterken.

Op maandag 9 december 2013 werden tijdens een conferentie in het Vlaams Parlement 3 overkoepelende en 31 concrete aanbevelingen voorgesteld om die nieuwe bevoegdheden optimaal in te vullen en zo het Vlaamse verkeersveiligheidsbeleid verder uit te bouwen.

De Vlaamse Conferentie Regionalisering Verkeersveiligheid vormde zo het sluitstuk van een traject waarbij meer dan 50 organisaties uit het brede veld van verkeersveiligheids- en mobiliteitsactoren betrokken waren. Dit traject en conferentie zelf werden georganiseerd door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in nauwe samenwerking met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer.
Hier vind je het hele document

Concreet voor het snelheidsbeleid:
De maximaal toegelaten snelheden vereenvoudigen en eenduidiger maken, waarbij het wegbeeld, de omgeving en de functie van een weg op elkaar afgestemd zijn. Voor wegen met 2x2 rijstroken en een middenberm wordt 90 km/u voorgesteld in plaats van de huidige 120 km/u, en op andere wegen buiten de bebouwde kom geldt 70 km/u als algemene regel. Afwijkingen van de algemene limieten blijven mogelijk maar dienen op bovenlokaal niveau te worden besproken.

Dat de snelheid buiten de bebouwde kom standaard 70 per uur zou worden konden we al voorzien. Nieuw is echter ook dat ze van plan zijn de maximumsnelheid op expreswegen (2 keer 2 rijstroken met gescheiden middenberm) van 120 per uur naar 90 per uur te brengen.

We zullen het ons nog beklagen dat die bevoegdheid geregionaliseerd is. :nothanks:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door waldo79 » di 10 dec 2013, 13:14

^^ 70 standaard bubeko. Belachelijk :yes:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door captain007 » di 10 dec 2013, 13:18

Het zal er denk ik alleen maar voor zorgen dat men zich minder aan de limiet gaat houden. Uiteindelijk valt of staat alles bij het wegbeeld. Als dat niet correspondeert met de vmax heb je een probleem.

Plaats reactie