[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 20 jan 2014, 8:58

Amsterdam is inspirerend voor snelheidsverlaging op Antwerpse ring

19/01 ANTWERPEN STAD Milieudefensie en de stad Amsterdam hebben een slag thuisgehaald in hun pogingen om de maximumsnelheid op de A10- west te verlagen. "Inspirerend, want het Amsterdamse verhaal is vergelijkbaar met het Antwerpse", vindt Manu Claeys van stRaten-generaal.
Het volledige artikel

stRaten-generaal is zich blijkbaar aan het omvormen tot een "groene beweging"?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door captain007 » ma 20 jan 2014, 9:10

^^ De ring in Antwerpen is natuurlijk niet te vergelijken met de A10-West. De bebouwing staat in Amsterdam een stuk dichter op de weg dan in Antwerpen waar er nog groene bermen langs de weg liggen. De punten van de actiegroep snijden dan ook geen hout. Als het aan hun ligt willen ze zelfs een maximumsnelheid van 60 km/h. Volgens mij rijdt geen van die mensen dagelijks de ring, want anders zeg je dit soort onzin niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jan 2014, 12:46

^^ Ze hebben een klap van de molen gehad... Situaties zijn totaal niet vergelijkbaar!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door RSK » ma 20 jan 2014, 13:01

^^ Even Streetview erbij gepakt, ben niet heel erg bekend in Amsterdam. De verschillen tussen de A10 en de R1 lijken mij inderdaad gigantisch. Het beeld van de R1 heb ik genomen op de plaats waar de woonhuizen op het gezicht het dichtst aan de weg stonden, maar dat was lastig te bepalen met aan alle kanten groen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 20 jan 2014, 13:59

tovm74 schreef: stRaten-generaal is zich blijkbaar aan het omvormen tot een "groene beweging"?
Dat zijn ze toch altijd geweest? Hoewel 'groen', zij pleiten openlijk voor de aanleg van de Grote Ring. De huidige R1 zou in hun visie een stadsweg moeten worden en dit soort maatregelen past daar natuurlijk in. sTraten-Generaal is altijd rationeler geweest dan Ademloos dat gewoon overal tegen is en de publieke opinie op achterbakse wijze probeert te bespelen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 20 jan 2014, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » ma 20 jan 2014, 14:00

Ik denk dat de bij verkeerswisselaar Antwerpen oost de huizen nog iets dichter staan. Maar als ik er naar probeer te kijken via streetview zie ik alleen zwart.
Of werkt streetview bij julle nog wel?

Wat ik wel nog kan zien is dit ... raar he. Toch maar voor alle zekerheid gemeld bij Google Maps.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door waldo79 » ma 20 jan 2014, 14:53

^^Het lijkt erop alsof er een stuk plastic op de camera terecht is gekomen :?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door boe! » ma 20 jan 2014, 14:56

De beschermhoes zit nog om de camera.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 jan 2014, 15:30

^^ Toch een enorme blunder van de bestuurder(s)...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » zo 02 feb 2014, 14:38

Ik post het hier even...

Gisteren zag ik op de R1 tussen Antwerpen-West en Antwerpen-Oost (en vermoedelijk ook de rest van de R1) dat de snelheid beperkt was tot 90 km/u. met op de dynamische infoborden de melding "watergladheid, matig uw snelheid". Toen ik er in de avonduren weer voorbijkwam in droog weer stond alles weer op 100.
De eerste keer dat ik dit zie, hebben ze dit al meer toegepast?

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door HylkeAnne » zo 02 feb 2014, 16:32

Interessante discussie. Mijn ervaring is dat de huidige situatie in België juist een verademing is ten opzichte van Nederland. Buiten de kom 90, mits anders aangegeven. Dat houdt niet in dat overal maar 90 gereden moet worden, anticiperen en je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, net als in veel landen om ons heen. (Duitsland, Oostenrijk, daar vmax 100) In Nederland was dit ook altijd zo, buiten de kom 80, mits anders aangegeven. In de jaren 90 (en met de komst van Duurzaam Veilig) is dit veranderd. Binnen de bebouwde kom geldt 30/50/70 en daarbuiten 60/80/100. Dit moest duidelijkheid scheppen.

In de praktijk pakt dit heel anders uit. De 60-zone is bedoeld voor wegen buiten de bebouwde kom met een sterke verblijfsfunctie. Kleine smalle wegen met veel woningen ernaast, zullen we maar zeggen. Nu in de praktijk wordt deze 60-zone ook toegepast op doorgaande(ontsluitings)wegen. De belijning wordt weggehaald, en soms komt er een rare onderbroken kantstreep voor terug, maar niet altijd. En soms blijft de bestaande belijning gewoon aanwezig. Dat betekent dat je ergens een bord 60-zone passeert, je vervolgens in sommige gevallen wel een uur lang rond kan rijden zonder ook maar één bord tegen te komen. Wat ook voorkomt is dat de belijning voor 60-zones wordt toegepast op wegen waar 'gewoon 80' gereden mag worden. Dit schept dus wéér verwarring.

Nog een bezwaar is het feit dat volgens de richtlijnen een 60-zone nooit een voorrangsweg mag zijn. (In de praktijk komt dit wel voor) De 60-zone wordt ook door gemeenten gebruikt om kosten te besparen. Wegen hoeven niet vernieuwd te worden, en er gelden vrijwel geen eisen. Doordat er vaak geen verkeersborden gebruikt worden heb je geen idee wanneer je een zijweg passeert, dat zie je dan pas op het laatste moment.

Terugkomend op het 70 buiten de bebouwde kom: dit geldt ook in Zweden. En dat lijkt een lage snelheid, maar in Zweden pakken ze dat goed aan. In feite is in Zweden de laagste maximumsnelheid 70 kilometer per uur, en wordt per weg bekeken wat de maximumsnelheid kan zijn. Dit is dus ook veelal 90. Eigenlijk komen alle snelheden tussen de 70 en 110 voor. Ook op 1+1 wegen komt 110 voor. Voor zover ik weet zit het met de verkeersveiligheid in Zweden wel goed. Persoonlijk ben ik wel voorstander van het Zweedse systeem, aangezien de snelheden daarmee in Nederland op veel wegen 30/40 km/u hoger komen te liggen, en daarmee die onduidelijke belijning zonder asstreep op doorgaande wegen komt te vervallen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 02 feb 2014, 20:22

HylkeAnne schreef:Interessante discussie. Mijn ervaring is dat de huidige situatie in België juist een verademing is ten opzichte van Nederland. Buiten de kom 90, mits anders aangegeven. Dat houdt niet in dat overal maar 90 gereden moet worden, anticiperen en je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, net als in veel landen om ons heen. (Duitsland, Oostenrijk, daar vmax 100) In Nederland was dit ook altijd zo, buiten de kom 80, mits anders aangegeven. In de jaren 90 (en met de komst van Duurzaam Veilig) is dit veranderd. Binnen de bebouwde kom geldt 30/50/70 en daarbuiten 60/80/100. Dit moest duidelijkheid scheppen.
Ik vind die observatie al lang niet meer met de realiteit overeenstemmen. Het aantal straten waar je nog 90 mag vermindert zienderogen en vormt inmiddels een minderheid. Op landweggetjes mag je meestal wel nog 90, maar daar kan je amper de 90 halen. Er zijn ook alsmaar meer gemeenten die met een zonesysteem werken waar zulke straten dus ook begrenst zijn tot 70.

Verder heeft Vlaanderen zoals gekend veel lintbebouwing. In plaats van de mensen die daar (zijn komen) wonen duidelijk te maken dat ze buiten de bebouwde kom en vaak langs een verbindingsweg wonen en dus niet moeten klagen hebben steeds meer gemeentes hun bebouwde kom uitgetrokken zodat dit soort linten nu ook tot de 'bebouwde kom' horen en als 'verblijfsruimte' wordt ingericht.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 31 mar 2014, 19:11

Binnenkort is er een actie 'ikflitsmee.be'. Mensen kunnen zelf locaties voorstellen waar er geflitst moet worden. Later zal er dan een 'flitsmarathon' worden georganiseerd op basis van de inbreng.

Je kan een kaartje bekijken met de locaties die de mensen hebben voorgesteld. Zoals ik dacht heb ik sterk de indruk dat veel mensen gewoon hun eigen straat opgegeven hebben. Dat is wel typisch.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » ma 31 mar 2014, 19:39

^^ Ik heb ook die indruk. Snuggere mensen allemaal!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jump » ma 31 mar 2014, 19:56

Ik geef straten op waar ik niet moet passeren voor woon-werk verkeer 8-) Grapje.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Rein » ma 31 mar 2014, 20:02

Ik vermoed dat het een doorzichtige 1 aprilgrap is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Palance » ma 31 mar 2014, 20:02

Grote kans dat die bewoners zelf flink moeten gaan betalen omdat die vaak zelf het hardste rijden in de wijk, als het al geen 1 aprilgrap is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 31 mar 2014, 20:06

Rein schreef:Ik vermoed dat het een doorzichtige 1 aprilgrap is.
Het is het een groots opgezette actie waarin de woordvoerder van de politie op alle informatiekanalen haar zegje gedaan heeft. Het zou dus sterk zijn mocht het een 1 aprilgrap zijn. 1-aprilgrappen worden doorgaans op 1 april zelf gemaakt en zijn meestal maar een klein artikeltje in de marge.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 31 mar 2014, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chris » ma 31 mar 2014, 20:08

Enschede in Nederland kwam vandaag ook met dit bericht. De regionale zender RTV Oost nam dit over maar ik zie dat het alweer verwijderd is uit de newsfeed. Zal ook wel een 1 april-grap zijn.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door petervdveen » ma 31 mar 2014, 23:53

In Nederland is het toch al jááren zo dat de politie gericht controleerd op plekken waar veel mensen klagen?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 31 mar 2014, 23:56

^^In Nederland gebruikt de politie zelfs de gegevens van GPS-leveranciers om te kijken waar mensen het snelst rijden. De logische reactie zou dan zijn dat als er zoveel mensen te snel rijden er toch wel iets moet schelen aan de geldende snelheidslimiet. Maar in de praktijk is het eerder: 'daar moeten we extra flitsen'.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 01 apr 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Peter » di 01 apr 2014, 5:43

petervdveen schreef:In Nederland is het toch al jááren zo dat de politie gericht controleerd op plekken waar veel mensen klagen?
Hoogstens daar waar de burgemeester naar aanleiding van klachten aandringt op controle. Niet naar aanleiding van veel losse klachten.
In het algemeen flitst men op plekken waar men vermoedt dat veel (zeg >10%) te hard gereden wordt EN er voldoende verkeer is om een redelijke opbrengst te hebben. Nooit in woonstraten dus in het algemeen, met 20 auto's per uur ook al rijdt 80% te hard (zoals in veel Vmax 30 zones)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » za 05 apr 2014, 11:24

Vrijspraak voor man die 217 km/u reed

Afbeelding

za 05/04/2014 - 10:49 Kirsten Sokol | Een man die volgens de politie maar liefst 217 kilometer per uur reed over de A19 in de Westhoek is door de politierechter vrijgesproken. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Agenten verklaarden dat ze 217 km/u moesten rijden om de man te kunnen volgen. De politierechter is er echter niet van overtuigd dat de snelheidsmeter in de achtervolgingswagen correct was afgesteld. Daarom werd de snelheidsduivel vrijgesproken.

Ongeveer een jaar geleden raasde de man op de A19 in de Westhoek tegen hoge snelheid een anoniem politievoertuig voorbij. Omdat de agenten vonden dat hij wel erg snel reed, zetten ze de achtervolging in. Ze stelden vast dat ze maar liefst 234 km/u moesten rijden om de man bij te kunnen houden. De snelheid schroefden ze terug tot 217 km/u, rekening houdend met de foutenmarge. Omdat ze tijdens de achtervolging de hele tijd op min of meer dezelfde afstand van de hardrijder bleven, noteerden de agenten in het proces verbaal dat de man zelf ook 217 km/u reed.

Een kalibratietest moest uitmaken of de gemeten snelheid in de politiewagen wel klopte. De advocaat van de hardrijder trok deze test in twijfel. Hij meende dat het proces verbaal geen zekerheid bood over de precieze snelheid van de hardrijder. Nergens in het stond genoteerd dat de gemeten snelheid die van het politievoertuig was. Het ijkingsattest van een van de flitstoestellen die waren gebruikt om de kalibratietest te doen, was bovendien verlopen. De politierechter trad de advocaat bij in het feit dat de snelheid niet met zekerheid kon bewezen worden, en de hardrijder werd vrijgesproken.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1931361
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » za 05 apr 2014, 11:27

Dit zou in Nederland dus niet kunnen gebeuren: alle politieauto's, zeker de onopvallende, hebben geijkte snelheidsmeters op een apart scherm. Dit zie je in Wegmisbruikers, Blik op de Weg, STOP Politie enzovoorts.

Heeft de Vlaamse politie dit niet? :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » za 05 apr 2014, 12:48

^^ Altijd opletten met dit soort uitspraken van "hier kan dit niet gebeuren" ;) . Voor hetzelfde geld vindt ook een uitgekookte advocaat in Nederland een gat in de wet waardoor ook zomaar ineens een boete of zelfs meerdere boetes ongeldig worden verklaard.
Wat niet wegneemt dat dit gebeuren eigenlijk niet door de beugel kan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 05 apr 2014, 13:18

Dat snelheidsovertredingen enkel met geijkte snelheidsmeters kunnen gebeuren vind ik wel terecht. Dus ik kan wel begrijpen dat de uitspraken van de agenten geen basis zijn om iemand te vervolgen. Wie zegt er trouwens dat ze even snel reden? Om iemand bij te houden moet je trouwens eerst enige ogenblikken sneller rijden.

Om die reden vind ik het ergens onterecht dat iemand ooit op basis van een simpel YouTubefilmpje (dat langs alle kanten gemanipuleerd kan zijn) veroordeeld is tot 5 jaar rijverbod: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -E17.dhtml.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » za 05 apr 2014, 13:36

Snelwegfreak schreef:Dit zou in Nederland dus niet kunnen gebeuren: alle politieauto's, zeker de onopvallende, hebben geijkte snelheidsmeters op een apart scherm. Dit zie je in Wegmisbruikers, Blik op de Weg, STOP Politie enzovoorts.

Heeft de Vlaamse politie dit niet? :nuts:
Dat kan in Nederland evengoed geburen. De Federale Politie gebruikt een ander type van metingsapparatuur dan in Nederland maar deze werkt prima. Ook wij hebben ooit het programma Wegmisbruikers gekend en ook daar was te zien dat de politie een aparte geijkte apparatuur gebruikt waarin alles gefilmd werd en op een apart scherm te zien was. De Belgische politie heeft dus zeker geen lessen te leren van de Nederlandse, in tegendeel.

Gehaaide advocatuur die blijft vissen totdat ze ergens een procedurefout kunnen bovenhalen, vind je dan weer overal. Het hoort bij de democratische rechtsstaat.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op za 05 apr 2014, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 18:52

Natuurlijk kan dat ook in Nederland gebeuren. We leven namelijk in een rechtsstaat. Onrechtmatig bewijs is geen bewijs. En zo hoort het ook. Anders zet het de deur open naar geknoei. Dat zie je bijvoorbeeld in dictaturen gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 05 apr 2014, 19:44

Ik hoorde in het nieuws dat het trouwens een anonieme politiewagen was. Vandaar waarschijnlijk de niet-geijkte snelheidsmeters.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Vinny » za 05 apr 2014, 19:58

Ja spijtig, maar dat kan dus gebeuren. Ik kan de politie slechts adviseren om wel geijkte snelheidsmeters te gebruiken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie