[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 13:22

Driekwart van de wegen bubeko heeft reeds een limiet van 70 per uur. Ofwel staan de wegen vol met borden '70' ofwel werken gemeenten met gebiedsdekkende 'zones 70'.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 10 dec 2013, 13:35

^^ En de mensen houden zich aan deze snelheidsbeperking als er traject controle is, anders niet ... :hahaHAHA:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 10 dec 2013, 13:37

Nu maar hopen dat je op de E34 op het niet snelweggedeelte wel 120 mag blijven rijden...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 10 dec 2013, 13:42

Alfa schreef:Driekwart van de wegen bubeko heeft reeds een limiet van 70 per uur. Ofwel staan de wegen vol met borden '70' ofwel werken gemeenten met gebiedsdekkende 'zones 70'.
Een paar jaar geleden dacht men daarom voor de snelheidszones afwijkende wegmarkeringen in te voegen, zodat het altijd duidelijk zou zijn hoe snel je op een bepaalde weg nu mocht rijden.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 10 dec 2013, 14:10

captain007 schreef:Nu maar hopen dat je op de E34 op het niet snelweggedeelte wel 120 mag blijven rijden...
En op de N74..
Belachelijk plan dit..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 10 dec 2013, 14:29

Terug weer zo'n typische Belgische maatregel die niks leert van de buurlanden en die eerder komt door een totaal gebrek aan wegenonderhoud die eerder aan Oezbekistan doet denken dan aan de gemiddelde weggebruiker.

Nu ja, het zal wel weer geld opleveren dat nooit gebruikt gaat worden voor de wegen beter te maken maar om wat extra busstroken te maken en de BOBcampagne uit te breiden...Schitterende politiek.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 18:11

petervdveen schreef:
captain007 schreef:Nu maar hopen dat je op de E34 op het niet snelweggedeelte wel 120 mag blijven rijden...
En op de N74..
Inderdaad. Daar is het nog belachelijker om 90 per uur in te voeren omdat verkeerslichten er totaal ontbreken. Maar misschien komen op die plaatsen borden met '120'? Uiteindelijk blijft er een belangrijk verschil tussen expreswegen als N44 of N60 en de genoemde voorbeelden E34/N49 en N74. Ik denk dat ze op dat congres vooral wegen als de N44 op het oog hadden.

Hoe dan ook: het is de volgende Vlaamse Regering zijn die de knopen moet doorhakken. Ik weet zeker dat het een thema zal zijn bij de verkiezingen van mei 2014. Ik ben eens benieuwd naar de standpunten van de partijen.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 10 dec 2013, 19:05

^^
Op de uitzonderingsplaatsen zullen dan borden met 90 en 120 komen. Ik weet evenwel niet of op het einde van de rekeningoefening dan wel zoveel minder borden geplaatst zullen worden. Die van 70 zullen verdwijnen maar er zullen er dan toch een pak met 90 en 120 bijkomen. De N74 heeft overigens al een vmax van 90 km/u gehad. Deze is enkele jaren geleden op 120 gebracht.
Km357 schreef:Terug weer zo'n typische Belgische maatregel die niks leert van de buurlanden en die eerder komt door een totaal gebrek aan wegenonderhoud die eerder aan Oezbekistan doet denken dan aan de gemiddelde weggebruiker.
Totaal onsamenhangend en totaal naast de kwestie. Ik weet niet of je al eens in België hebt rondgereden?

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 10 dec 2013, 19:55

^^ km357 is wel een Vlaming, maar ik ben het er wel mee eens dat dit een ongenuanceerde uitspraak is die nergens op slaat, want er veranderd wel degelijk wat hoewel het uiteraard nog altijd beter kan. Mijn ervaringen met de Vlaamse signalering is over het algemeen positief, het enige wat ik mis zijn het gebruik van de flashers (die aanwezig zijn) bij filestaarten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 20:06

Wimpie25 schreef:^^
Op de uitzonderingsplaatsen zullen dan borden met 90 en 120 komen. Ik weet evenwel niet of op het einde van de rekeningoefening dan wel zoveel minder borden geplaatst zullen worden. Die van 70 zullen verdwijnen maar er zullen er dan toch een pak met 90 en 120 bijkomen.
En die van 70 staan er al. Die van 90 en 120 moeten er nog komen.

Deze maatregel is misschien wel een besparing op lange termijn, maar zal op korte termijn toch vrij veel geld kosten. Niet alleen de duizenden nieuwe verkeersborden 90 en 120 die er op erg korte tijd zullen moeten staan (eigenlijk vanaf dag 1 dat de nieuwe regels in voege treden). Maar ook de verwijdering van de tienduizenden aanwezige 70-borden.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 10 dec 2013, 20:17

Achja doe het op zijn Nederlands waar ook genoeg voorbeelden te vinden zijn... Wegen die 90 waren en waar die snelheid ook pastte met de nieuwe regeling op 70 houden simpelweg door geen borden te plaatsen en dan regelmatig een flitser zetten, kassa verzekerd! :top:

Ik vrees gewoon dat dit dus staat te gebeuren...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 dec 2013, 20:47

Maar die weg wordt binnen vijf tot tien jaar omgevormd tot daadwerkelijke autosnelweg (A x-plan, de A 11 dus).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 10 dec 2013, 21:39

^^
Aan het huidig tempo is het deel tussen Zelzate en Maldegem (waar je nu 120 per uur mag) in 2040 nog niet omgevormd tot autosnelweg. Gemiddeld werken ze slechts om de 5 jaar een kruispunt weg. Ik even geteld, op het deel Maldegem-Zelzate zijn er nog 10 kruispunten.

Daviedoff schreef:Achja doe het op zijn Nederlands waar ook genoeg voorbeelden te vinden zijn... Wegen die 90 waren en waar die snelheid ook pastte met de nieuwe regeling op 70 houden simpelweg door geen borden te plaatsen en dan regelmatig een flitser zetten, kassa verzekerd! :top:

Ik vrees gewoon dat dit dus staat te gebeuren...
Inderdaad. Ik vrees dat ook.

Op deredactie is er een poll met een duidelijke uitslag:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 dec 2013, 22:41

Aan het huidig tempo is het deel tussen Zelzate en Maldegem (waar je nu 120 per uur mag) in 2040 nog niet omgevormd tot autosnelweg. Gemiddeld werken ze slechts om de 5 jaar een kruispunt weg. Ik even geteld, op het deel Maldegem-Zelzate zijn er nog 10 kruispunten.
In ieder geval heeft men de afgelopen 20 jaar sneller bordjes "autosnelweg" geplaatst dan dat men de omvorming voltooid had :rofl2:

Ik mag overigens aannemen dat men het tempo wat opvoert naarmate de openstelling van het echt nieuwe deel (ten noorden van Brugge) gerealiseerd wordt. Tracé staat ingetekend in Openstreetmap.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 10 dec 2013, 22:55

Vinny schreef:Tracé staat ingetekend in Openstreetmap.
Ja dat heb ik even op een blauwe maandagavond een keer ingetekend :p Maar de planvorming voor de rest van het trace is zoals Alfa al aangaf enorm traag.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 11 dec 2013, 0:13

Alfa schreef: Inderdaad. Daar is het nog belachelijker om 90 per uur in te voeren omdat verkeerslichten er totaal ontbreken. Maar misschien komen op die plaatsen borden met '120'? Uiteindelijk blijft er een belangrijk verschil tussen expreswegen als N44 of N60 en de genoemde voorbeelden E34/N49 en N74. Ik denk dat ze op dat congres vooral wegen als de N44 op het oog hadden.
Dat zou gek zijn.
Dan zou het handiger zijn om niets aan de huidige situatie te veranderen en alle huidige borden te laten staan.
Anders moeten de huidige 90 borden weg en overal waar nu geen bord staat moet wel een bord komen ;-)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 11 dec 2013, 1:04

^^De borden '90' voor de verkeerslichten kunnen perfect blijven staan. Het enige dat nodig is is een bordje '120' aan ieder kruispunt.

Een belangrijk criterium zou moeten zijn of er bebouwing aanwezig is op de expresweg. Als het in de praktijk meer een steenweg is zoals de N60 en N44 dan is 90 wel op zijn plaats. Als er geen enkele vorm van bebouwing aanwezig is zoals de N49 dan is het voor niets nodig om de snelheid te verlagen.
sirdanilot schreef:De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er behalve de ongelijkvloerse wegen zoals de N74 en misschien de R6, weinig expresswegen in Vlaanderen overblijven waar 120 verantwoord is. Eens een lijstje maken?

N49
N44?
N35?
N60?
A12 ( :mrgreen: )
E403
eventueel delen van de R4 na opwaardering (zeker de R4-west, het noordelijke stuk, en later misschien een stuk van de R4-oost)

Het lijkt me voor al deze wegen verstandig om stukken hiervan naar snelweg op te waarderen, zelfs al wordt de snelweg dan onderbroken door een verkeerslicht. Zolang het aan de minimum eisen voldoet, bv. een minimale lengte van enkele kilometers, en het verwijderen van fietspaden, moet dit kunnen. Een beetje zoals de A12 dus, die ook snelweg is maar onderbroken door verkeerslichten.

Ik kan er niet heel veel meer opnoemen. De rest is of ongelijkvloers (zoals de N74) en kan dus A-status krijgen, of 120 is niet heel verantwoord.

Het is inderdaad eens interessant te inventariseren welke expreswegen je nu nog 120 per uur mag rijden. Zouden we aan 10 voorbeelden komen? Voorlopig kom ik tot dit lijstje: N49-E34 (Maldegem-Zelzate) / N71 (klein deeltje) / N73 / N74 / N80. Maar meestal gaat het om relatief korte stukken. De N49 en N74 zijn zo te zien uitzonderingen in de categorie expreswegen.

Ik wist trouwens ook niet dat er wel degelijk nog gevallen zijn van expreswegen met gescheiden middenberm waar je 120 mag rijden én waar nog een fietspad is: http://goo.gl/maps/dZFEu

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 11 dec 2013, 1:51

Misschien nog verschillende R of B wegen?

In ieder geval de R0 Ring Brussel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 dec 2013, 9:00

sirdanilot schreef:Zolang het aan de minimum eisen voldoet, bv. een minimale lengte van enkele kilometers, en het verwijderen van fietspaden, moet dit kunnen. Een beetje zoals de A12 dus, die ook snelweg is maar onderbroken door verkeerslichten.
De A12 heeft geen snelwegstatus op de secties met verkeerslichten. Het is daar niet zoals het tot voor enkele jaren geleden op de E34 het geval was, dat de snelweg werd onderbroken door een enkel verkeerslicht en daarna weer verder ging.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 11 dec 2013, 9:41

^^

N35, Pittem is ook 120km/u
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 11 dec 2013, 13:55

Daviedoff schreef:^^ km357 is wel een Vlaming, maar ik ben het er wel mee eens dat dit een ongenuanceerde uitspraak is die nergens op slaat, want er veranderd wel degelijk wat hoewel het uiteraard nog altijd beter kan. Mijn ervaringen met de Vlaamse signalering is over het algemeen positief, het enige wat ik mis zijn het gebruik van de flashers (die aanwezig zijn) bij filestaarten.
Er is weinig mis met de signalisering, dat is ook mijn punt niet. Feit is dat men gewoon de snelheid verlaagt en daardoor extra flitsgeld can maken en de wegen terug als veilig kan bestempelen zonder onderhoud uit te voeren. Sorry, maar ik zie buiten enkele stukken E17/E40 de kwaliteit van het wegdek en doorstroming alleen maar verslechteren.
Km357 schreef:Terug weer zo'n typische Belgische maatregel die niks leert van de buurlanden en die eerder komt door een totaal gebrek aan wegenonderhoud die eerder aan Oezbekistan doet denken dan aan de gemiddelde weggebruiker.
Totaal onsamenhangend en totaal naast de kwestie. Ik weet niet of je al eens in België hebt rondgereden?
Jammer genoeg meer dan vaak genoeg, en er gaat geen dag voorbij of ik vind een nieuwe put, een nieuwe gebroken betonlaag, kiezels op de baan van asfalt die het begeven heeft etc etc... Dus ga mij aub niet zeggen dat het wegbeeld in België verbetert...

Voor mij komt dit typisch Belgisch over: snelheid verlagen om het gemis aan kwaliteit van de weg zelf te verdoezelen...en over 4 jaar spreken we dan wel weer verder.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 11 dec 2013, 18:46

^^
Het gehele Vlaams-Brabantse wegennet is de voorbije 5 jaar volledig vernieuwd geweest. Jij gaat mij niet vertellen dat gemiddeld gezien de kwaliteit van het wegdek dan achteruit gaat...
petervdveen schreef:Misschien nog verschillende R of B wegen?

Klopt maar die vallen dan ook onder de categorie der autosnelwegen, daar mag mits voorbehoud altijd 120 km/u ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 11 dec 2013, 18:50

Over absurd snelheidsbeleid gesproken. Sinds vandaag mag je op de Charles de Costerlaan in Antwerpen maar 50 km per uur meer. :roll: Tot gisteren mocht je daar nog 90. Het is een weg met 2x2-rijstroken zonder enige vorm van bebouwing of gevaar. Ik heb trouwens niemand gezien die zich houdt aan de nieuwe snelheidslimiet.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 11 dec 2013, 18:52

Het gehele Vlaams-Brabantse wegennet is de voorbije 5 jaar volledig vernieuwd geweest. Jij gaat mij niet vertellen dat gemiddeld gezien de kwaliteit van het wegdek dan achteruit gaat...

Klopt maar die vallen dan ook onder de categorie der autosnelwegen, daar mag mits voorbehoud altijd 120 km/u ;)
Ik vermoed dat men de R0 bedoelt, stuk niet-autosnelweg langs het Zoniënwoud.
Alfa schreef:Over absurd snelheidsbeleid gesproken. Sinds vandaag mag je op de Charles de Costerlaan in Antwerpen maar 50 km per uur meer. :roll: Tot gisteren mocht je daar nog 90. Het is een weg met 2x2-rijstroken zonder enige vorm van bebouwing of gevaar. Ik heb trouwens niemand gezien die zich houdt aan de nieuwe snelheidslimiet.
Meen je? Pff. Waarom dat?
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 11 dec 2013, 19:57

Tommy schreef:

Ik vermoed dat men de R0 bedoelt, stuk niet-autosnelweg langs het Zoniënwoud.
Dat is een interessant voorbeeld, want het expresweggedeelte van die weg kruist verschillende keren een gewestgrens: eerst een klein stukje Vlaanderen, dan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vervolgens opnieuw Vlaanderen en tot slot Wallonië. Dus op 10 km vier keer een grens en 3 verschillende gewesten die in toekomst dus verschillende snelheidsregimes zullen hebben.

Afbeelding

In het 'Vlinderakkoord' van de zesde staatshervorming staat wel dat wegen die over gewestgrenzen lopen een geharmoniseerd snelheidslimiet middels een samenwerkingsakkoord moeten krijgen. Maar dat maakt de zaken nog lastiger.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 11 dec 2013, 21:12

Strombeek-Bever is bij mijn weten nog altijd Vlaams-Brabant, het wegdek is daar zeker minstens uit de jaren 80 met die witte spikkels...superglad als het nat is, maar misschien omdat daar meer file staat dan doorgereden wordt telt het niet mee? Net zoals dit nieuwe "nmbsplan" een toonbeeld is van vertragingen incalculeren zodat de treinen stipter gaan rijden...typisch Belgisch, ipv het probleem op te lossen werkt men een oplossing uit die door investeringen het probleem verdoezelt maar de gewone burger er niets door geholpen wordt.

Gemiddeld gezien is de kwaliteit van het Belgische wegennetwerk er zeker niet op vooruit gegaan nee. Recentelijk (de laatste 15 jaar volstaat) nog de N8 tussen Poperinge en Veurne genomen die sinds het afwijzen van de A19 heropgewaardeerd zou worden?

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » wo 11 dec 2013, 21:24

Alfa schreef: Dat is een interessant voorbeeld, want het expresweggedeelte van die weg kruist verschillende keren een gewestgrens: eerst een klein stukje Vlaanderen, dan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vervolgens opnieuw Vlaanderen en tot slot Wallonië. Dus op 10 km vier keer een grens en 3 verschillende gewesten die in toekomst dus verschillende snelheidsregimes zullen hebben.
Dat stuk R0 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt nu al beheerd door de Vlaamse Overheid, dus Vlaanderen kon daar al autonoom beslissen over de maximaal toegelaten snelheid. De nieuwe staatshervorming verandert hier dus niets aan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 11 dec 2013, 21:30

Sorry KM357, maar je overdrijft. Eigenlijk kan ik dit niet echt meer serieus nemen, want als er kritiek op Frankrijk komt ga je ook meteen in het verweer, zoals met mijn uitspraak (waar ik nog steeds achtersta) dat het Franse own en niet-tolsnelwegen matig tot slecht zijn en zeker niet beter dan Belgie...

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 11 dec 2013, 21:51

^^

Daviedoff, trek je het niet aan, want er is al bvb geen N8 in Poperinge.
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 11 dec 2013, 22:06

FIK schreef:
Alfa schreef: Dat is een interessant voorbeeld, want het expresweggedeelte van die weg kruist verschillende keren een gewestgrens: eerst een klein stukje Vlaanderen, dan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vervolgens opnieuw Vlaanderen en tot slot Wallonië. Dus op 10 km vier keer een grens en 3 verschillende gewesten die in toekomst dus verschillende snelheidsregimes zullen hebben.
Dat stuk R0 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt nu al beheerd door de Vlaamse Overheid, dus Vlaanderen kon daar al autonoom beslissen over de maximaal toegelaten snelheid. De nieuwe staatshervorming verandert hier dus niets aan.
Ik weet dat er samenwerkingsakkoorden gemaakt zijn welk gewest het asfalt moet onderhouden en wie de sneeuw moet opruimen bij sommige korte grenssegmenten. Maar ik wist niet dat dit stukje daar ook onder valt. Hoe dan ook is 'beheren' nog iets anders dan 'de Vlaamse regels gelden er'. Het blijft immers Brussels grondgebied.

Juridisch zal de maximumsnelheid over het hele grondgebied van een gewest gelden. Uitzonderingen zal men toch op een of andere manier kenbaar moeten maken. En dat is niet simpel. Je kan moeilijk een bordje zetten 'welkom in Brussel, in het Brussels Hoofdstedelijk gewest is de snelheid op dit soort wegen 120 per uur, maar niet hier want deze weg wordt door Vlaanderen beheerd'.