[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 12 dec 2013, 8:05

Tommy schreef:^^

Daviedoff, trek je het niet aan, want er is al bvb geen N8 in Poperinge.
Vanaf Ieper naar Veurne dan...lekker muggenziften... :ongeduldig:

Nu ja jullie je ding hoor. :roll:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 12 dec 2013, 11:33

Wimpie25 schreef:^^
Het gehele Vlaams-Brabantse wegennet is de voorbije 5 jaar volledig vernieuwd geweest. Jij gaat mij niet vertellen dat gemiddeld gezien de kwaliteit van het wegdek dan achteruit gaat...
Dat kan ik me erg moeilijk voorstellen.
De laatste keer dat ik in vlaams brabant over het OWN reed was de N26.
Dat doe ik dus ook nooit meer.
Alles wat er in de aanhanger lag trilde (bijna letterlijk) kapot..

Nee, als je mij naar het Belgische OWN vraagt ben ik verre van positief.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 12 dec 2013, 13:21

^ Dan moet je natuurlijk ook je snelheid aanpassen, zeker met een aanhanger. Mensen die daar geen zin in hebben kunnen je dan gewoon inhalen.

Ik zou niet mijn spullen kapot rijden omdat het wegdek slecht is.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 12 dec 2013, 13:53

Dat heb ik dus ook gedaan ;-)
De max was 70 en 90 geloof ik, maar ik deed het met 50 en nog was het 1 grote herrie en tril bende ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 12 dec 2013, 13:55

Da's wel heel slecht dan...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 dec 2013, 14:02

Tsja, uItzonderingen komen overal voor. Laat ons daar hier niet over uitweiden. Het staat van het wegdek zal wel geen reden geweest om de snelheid overal naar beneden te halen. Eerder bebouwing langs de weg. Ook harmonisatie wordt vaak genoemd om korte segmenten zonder bebouwing waar nog 90 mocht gereden worden toch naar 70 te degraderen. Zie bv de Nieuweweg in Evergem. Het was de enige straat in de gemeente (op de R4 na) waar nog 90 mocht gereden worden. Op het mobiliteitsplan ziet die geisoleerde strook er nogal raar uit. Ze hebben onlangs beslist om deze 'uitzondering' te laten vallen en dus ook hier de snelheid naar 70 te brengen.

Afbeelding

Dit plan illustreert ook dat het in de meeste gemeenten 90 echt wel een zeldzaamheid geworden is. In veel gemeenten (mits die niet met het gebiedsdekkende zone 70-systeem werken) mag je officieel op plattelandsweggetjes wel nog 90. Maar dat is nu juist het soort wegen waar je die snelheid niet kán halen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 12 dec 2013, 14:07

Als je vanaf de grens naar Moerbeke/E34 rijdt mag je ook gewoon 90, dat is daar inderdaad te hard. In NL is het daar 60...

Jump
autoweg

Bericht door Jump » do 12 dec 2013, 14:36

Alfa schreef:Tsja, uItzonderingen komen overal voor. Laat ons daar hier niet over uitweiden. Het staat van het wegdek zal wel geen reden geweest om de snelheid overal naar beneden te halen. Eerder bebouwing langs de weg. Ook harmonisatie wordt vaak genoemd om korte segmenten zonder bebouwing waar nog 90 mocht gereden worden toch naar 70 te degraderen. Zie bv de Nieuweweg in Evergem. Het was de enige straat in de gemeente (op de R4 na) waar nog 90 mocht gereden worden. Op het mobiliteitsplan ziet die geisoleerde strook er nogal raar uit. Ze hebben onlangs beslist om deze 'uitzondering' te laten vallen en dus ook hier de snelheid naar 70 te brengen.

Afbeelding

Dit plan illustreert ook dat het in de meeste gemeenten 90 echt wel een zeldzaamheid geworden is. In veel gemeenten (mits die niet met het gebiedsdekkende zone 70-systeem werken) mag je officieel op plattelandsweggetjes wel nog 90. Maar dat is nu juist het soort wegen waar je die snelheid niet kán halen.
Er zijn nog stukken in de gemeente waar je 90 mag hoor, en die niet veel veiliger zijn dan de Nieuweweg. Aan de andere kant van het Waterspaarbekken, in de Kegelstraat, Spiegelstraat, Schildekenstraat, Warande en dergelijke mag je ook nog 90. Deze stukken behoren niet tot de zone 70. Het beeld van Streetview is trouwens nog altijd actueel, het bord staat er nog steeds, eergisteren nog voorbijgereden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 12 dec 2013, 18:11

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... pTienWegen

Autosnelwegen zijn er inderdaad op vooruit gegaan, kon ook moeilijk anders.
Een kwart van de GW scoort onvoldoende Oost en West Vlaanderen, alsook de helft van de bruggen.

Misschien dat dit rapport een einde maakt aan de posts van mensen die kennelijk de kwaliteit van de wegen in Vlaanderen lijken goed te praten.

Voor de rest praat ik er niet meer over.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » do 12 dec 2013, 18:40

^^
Op dit forum doen we niet aan "de mond snoeren"...
Trouwens, niemand hemelt op, we stellen alleen maar vast.
petervdveen schreef: Dat kan ik me erg moeilijk voorstellen.
De laatste keer dat ik in vlaams brabant over het OWN reed was de N26.
Dat doe ik dus ook nooit meer.
Alles wat er in de aanhanger lag trilde (bijna letterlijk) kapot..

Nee, als je mij naar het Belgische OWN vraagt ben ik verre van positief.
Ik had beter geschreven "snelwegennet", dat was namelijk hetgeen ik bedoelde. Het OWN in Vlaams-Brabant scoort gemiddeld met grote verschillen tussen de delen van de provincie. VlaBra is zowiezo schizofreen omdat het sterk gesplitst wordt tussen de arrondissementen. Ik ben bv nog nooit in de gemeenten ten westen van Brussel geweest.
Wat de N26, dat is een typische recht-op-recht gewestweg zoals we er in deze provincie zoveel hebben. Hier lagen immers de eerste verharde wegen. Men vernieuwd dit type weg vanuit Leuven uit, dat ziet er allemaal prima uit. De N26 heeft die vernieuwing nog niet gehad maar om nu te zeggen dat het er zo slecht bij ligt, dan ben je niet veel gewoon ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 12 dec 2013, 19:34

^^ De N26 heeft toch betonplaten? Dat zou het kunnen zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 dec 2013, 19:42

Zullen we een beetje lief voor elkaar doen jongens? Dat het onderhoudsbudget in Vlaanderen lager is dan in Nederland lijkt me genoegzaam bekend, maar niet meteen reden om alle wegen daar als "hopeloos" te omschrijven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 12 dec 2013, 20:47

Wimpie25 schreef: Ik had beter geschreven "snelwegennet", dat was namelijk hetgeen ik bedoelde.
Aah.. Ja, de snelwegen in vlaanderen zijn (behalve als het regent) uitstekend! ;)
waldo79 schreef:^^ De N26 heeft toch betonplaten? Dat zou het kunnen zijn.
Inderdaad.. Kedeng, kedeng, kedeng...
En dat elke seconde..
Vinny schreef:Zullen we een beetje lief voor elkaar doen jongens? Dat het onderhoudsbudget in Vlaanderen lager is dan in Nederland lijkt me genoegzaam bekend, maar niet meteen reden om alle wegen daar als "hopeloos" te omschrijven.
Niet alles inderdaad, maar veel provinciaal OWN vind ik toch echt wel dramatisch vergeleken met nederland.
Snelwegen en wegen bibeko zijn over het algemeen prima.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 22 dec 2013, 23:03

VAB stelt snelheidslimieten ringwegen in vraag
22/12/2013

De automobilistenvereniging vraagt aan de overheid een evaluatie van die snelheidslimieten. "Als het druk is leidt zo'n snelheidsverlaging tot betere doorstroming en dus minder files."

...

VAB zette de snelheidsbeperkingen op de ringwegen van onze buurlanden op een rijtje. De conclusie was: de snelheid op de Belgische ringwegen ligt meestal hoger dan in de buurlanden. "Op veel ringwegen in onze buurlanden mag je maximaal 80 kilometer per uur rijden", zegt Matienko. "Laten we dat voor België ook bestuderen."

deredactie.be
Vreemde positie neemt de VAB in. Een automobilistenvereniging die absurde snelheidslimieten vraagt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 22 dec 2013, 23:05

Is de VAB nu net zoals de ANWB ook al de weg kwijt? :facepalm:

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 23 dec 2013, 13:37

^^
Gelukkig heeft de VAB niet zoveel handelend vermogen als de ANWB. Hier is het nog altijd het AWV dat de plak zwaait, zelden luisteren die naar automobilistenverenigingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 23 dec 2013, 16:03

Uiteraard is het de AWV als deel van de Vlaamse overheid die beslist. Maar de VAB is als middenveldorganisatie ook belangrijk in het debat. Als niemand het standpunt van handhaving van de huidige snelheidslimieten verdedigt mag je er vanuit gaan dat de Vlaamse regering de argumenten vóór verlaging zal volgen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 24 dec 2013, 1:01

Alfa schreef:Over absurd snelheidsbeleid gesproken. Sinds vandaag mag je op de Charles de Costerlaan in Antwerpen maar 50 km per uur meer. :roll: Tot gisteren mocht je daar nog 90. Het is een weg met 2x2-rijstroken zonder enige vorm van bebouwing of gevaar. Ik heb trouwens niemand gezien die zich houdt aan de nieuwe snelheidslimiet.
Vandaag overheen gereden en je mag tot de eerste verkeerslichten nog gewoon 90 in beide richtingen. Dus welk gedeelte mocht je eerst harder dan?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 24 dec 2013, 2:37

^^^De borden zijn terug verdwenen. Vreemd, want het zagen er zeker geen tijdelijke borden uit. Ik heb de indruk dat ze voor de parallelbaan bedoeld waren en misplaatst waren. Het enige dat veranderd is is dat enkele honderden meters voor de bebouwde kom de snelheid naar 70 teruggebracht is. Maar dat is uiteraard perfect te verdedigen. Ze zijn dus gelukkig toch niet gek. :)

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 24 dec 2013, 12:23

Alfa schreef:Uiteraard is het de AWV als deel van de Vlaamse overheid die beslist. Maar de VAB is als middenveldorganisatie ook belangrijk in het debat. Als niemand het standpunt van handhaving van de huidige snelheidslimieten verdedigt mag je er vanuit gaan dat de Vlaamse regering de argumenten vóór verlaging zal volgen.
Als die middenveldorganisatie zelf voor verlaging van de limieten begint te pleiten, dan zitten we dus wel met een serieus probleem.

Tricolores
polderweggetje

Bericht door Tricolores » di 14 jan 2014, 10:38

Ringwegen maximaal 100 km/u maken vind ik geen slecht idee, dat werkt inderdaad beter als het op doorstroming aankomt.

Zelfde verhaal voor de snelheidsverlaging buiten de bebouwde kom, die mag van mij gerust teruggebracht worden naar 70 km/u.
Op welke wegen mag je nog 90 km/u rijden, de tweevaksbanen met middenberm uitgezonderd? Voor deze wegen zouden ze per definitie de snelheid ook naar 90 km/u mogen brengen.

Onze wegen zijn een kakafonie van snelheidsborden met uitzonderingen op de geldende regels.
Er zit dus iets fout op het niveau van de regelgeving.

Weet iemand of de Vlaamse Regering van plan is hier binnenkort over te debatteren of een besluit te nemen? Buiten wat rumoer in de krant heb ik nog niet van concrete acties gehoord.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 16:13

^ Jouw standpunt is nogal impopulair op dit forum, dus bereid je maar voor op ongeveer 10 mensen die gaan zeggen hoe oneens ze het met je zijn :lol:

Ik zie meer in een verdere uitrol van matrixborden. Dan kan de snelheid overdag omlaag, en s nachts gewoon 120 blijven.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 jan 2014, 18:30

Ik denk niet dat Tricolores het bedoeld als snelheidsverlagende maatregel, eerder om de snelheidslimiet te harmoniseren. Want die dynamische snelheidslimieten op pakweg de Antwerpse ring, je wordt stapelzot van de ene keer 50 te mogen rijden, het volgend portaal mag je dan weer optrekken naar 110 waarna enkele honderden meters verder opnieuw in trapjes van 20 afgebouwd wordt naar 70, .. Soms heb ik het idee dat die wisselende snelheidslimieten juist meer files veroorzaken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 19:48

^ Dat is natuurlijk gewoon wanbeleid met dat specifieke systeem. In Nederland werken de matrixborden prima. Dat kan in België ook, als ze daarin beter investeren en expertise uit het buitenland inschakelen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 jan 2014, 20:04

^^Het heeft er mee te maken dat de snelheid in de Kennedytunnel 70 per uur is en soms 50. Dan zit je op korte tijd met veel verschillende snelheden.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 14 jan 2014, 20:05

sirdanilot schreef:^ Dat is natuurlijk gewoon wanbeleid met dat specifieke systeem. In Nederland werken de matrixborden prima. Dat kan in België ook, als ze daarin beter investeren en expertise uit het buitenland inschakelen.
Waarom zouden wij daar expertise uit het buitenland voor nodig hebben?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 jan 2014, 20:11

Omdat de borden volgens anderen niet goed werken, terwijl ze in andere landen wél succesvol worden toegepast.

Zelf heb ik weinig problemen ervaren ermee, maar wij mijden antwerpen in de spits. Ze tonen dus meestal 110 als ik er langs kom.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 14 jan 2014, 20:16

^^

100 zal je bedoelen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 14 jan 2014, 20:21

Die borden werken op zich wel goed bij file, maar Alfa heeft wel een punt dat er teveel trapjes zijn: 110-90-70-50, dat kan gerust wat minder. Ik ben trouwens voorstander om bij filedetectie niet meer met de snelheden te werken, maar gewoon het filesymbool te tonen met de flashers (die laatste vind ik wel een gemis).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 jan 2014, 21:05

Als er een snelheidslimiet is van 50 en je komt van 120 dan werk je beter met een onderbord '50, binnen 700 meter' ofzo. Ik denk dat die borden dat ook wel kunnen weergeven.

Zoiets:
Afbeelding

Nog beter is gewoon 1 snelheid over de hele ring handhaven. Dat komt de duidelijkheid ten goede.