[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » di 14 jan 2014, 22:59

^^

Ik heb al eens gepost dat een snelheidslimiet die meer dan 20km/u verschilt (daalt) moet voor aangekondigd worden. Daarom is het systeem op dit moment nu al zo:
-Indien er nog portalen genoeg zijn om de file aan te kondigen: 110-90-70-50. Omdat 120-90 niet mag..
-Indien er geen portalen meer genoeg zijn, maw de file begint eigenlijk aan de eerste voorziening: 50 op 500m
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 jan 2014, 1:46

Tommy schreef:Omdat 120-90 niet mag..
Het mag wel als het aangekondigd wordt. Zoals hier. Dat is duidelijker dan steeds wisselende snelheidscijfers op de borden zetten, want dan overdonder je de voorbijrijder met steeds verschillende snelheidsregimes en daarvan geraak je al snel in de war als dat in korte tijd op je afkomt.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 15 jan 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 jan 2014, 14:24

sirdanilot schreef:Omdat de borden volgens anderen niet goed werken, terwijl ze in andere landen wél succesvol worden toegepast.

Zelf heb ik weinig problemen ervaren ermee, maar wij mijden antwerpen in de spits. Ze tonen dus meestal 110 als ik er langs kom.
Die borden werken prima, niemand heeft ooit gezegd dat ze niet goed werken. Alleen zou ik zoals Daviedoff zegt enkel nog de flitslampen toevoegen. Vlaanderen is een innovatieve regio op het gebied van informatica en automatisering, daar hebben wij geen hulp uit het buitenland voor nodig.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 15 jan 2014, 14:49

Wimpie25 schreef: Die borden werken prima, niemand heeft ooit gezegd dat ze niet goed werken. Alleen zou ik zoals Daviedoff zegt enkel nog de flitslampen toevoegen.
Beter lezen dan.
Alfa schreef:Ik denk niet dat Tricolores het bedoeld als snelheidsverlagende maatregel, eerder om de snelheidslimiet te harmoniseren. Want die dynamische snelheidslimieten op pakweg de Antwerpse ring, je wordt stapelzot van de ene keer 50 te mogen rijden, het volgend portaal mag je dan weer optrekken naar 110 waarna enkele honderden meters verder opnieuw in trapjes van 20 afgebouwd wordt naar 70, .. Soms heb ik het idee dat die wisselende snelheidslimieten juist meer files veroorzaken.
Vlaanderen is een innovatieve regio op het gebied van informatica en automatisering, daar hebben wij geen hulp uit het buitenland voor nodig.
:roll:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 15 jan 2014, 14:57

Mijn ervaring met Antwerpen is ook dat die borden soms maar iets lijken te doen. Al een paar keer meegemaakt dat het in stappen terug naar 50 ging, waarna alles weer ophield. Dan neem je zo'n systeem op een gegeven moment niet meer serieus. :nothanks:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 15 jan 2014, 15:14

De NL matrixborden werken dan wel weer prima, vind ik. Ze gaan alleen in trappen naar beneden als er daadwerkelijk sprake is van filevorming, zodat je niet op een file duikt.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 15 jan 2014, 15:56

RSK schreef:Mijn ervaring met Antwerpen is ook dat die borden soms maar iets lijken te doen. Al een paar keer meegemaakt dat het in stappen terug naar 50 ging, waarna alles weer ophield. Dan neem je zo'n systeem op een gegeven moment niet meer serieus. :nothanks:
Die ervaring heb ik ook inderdaad.
Al een aantal keer meegemaakt dat we een tijd 50 mochten (wat niemand deed) en het daarna opeens over was.
sirdanilot schreef:De NL matrixborden werken dan wel weer prima, vind ik. Ze gaan alleen in trappen naar beneden als er daadwerkelijk sprake is van filevorming, zodat je niet op een file duikt.
Inderdaad. En bijna altijd exact zo dat het begin van de file ook bij het eerste 50 portaal is. Erg goed geregeld naar mijn mening.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jan 2014, 16:36

sirdanilot schreef:De NL matrixborden werken dan wel weer prima, vind ik. Ze gaan alleen in trappen naar beneden als er daadwerkelijk sprake is van filevorming, zodat je niet op een file duikt.
Je hebt geen enkel idee hoe het Vlaamse systeem werkt. Misschien werkt het ongeveer hetzelfde. Als je de kennis niet hebt moet je niet dergelijke uitspraken doen :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 15 jan 2014, 16:41

Waarom hoor ik dan wel klachten over het vlaamse systeem, en niet over het Nederlandse?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jan 2014, 16:44

Ik hoor genoeg klachten over het Nederlandse systeem en weinig over het Vlaamse dus tja, dat zegt niet zoveel. Het gaat erom dat je geen vergelijkingen kunt maken als je niet op de hoogte bent van hoe dingen werken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 15 jan 2014, 16:52

Dus je mag ook niet klagen over een irritante regeling van een VRI als je geen VRI deskundige bent.

Ok.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jan 2014, 17:11

Je mag wel klagen, maar je kunt simpelweg niet zeggen dat het systeem verkeerd werkt of anders werkt, omdat je dat niet kunt weten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 jan 2014, 17:15

Het gaat inderdaad niet om de technische werking van het systeem, maar hoe het systeem gebruikt wordt.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 15 jan 2014, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 15 jan 2014, 17:15

Ik weet inderdaad niet hoe het systeem werkt, omdat het nu eenmaal geavanceerde systemen zijn en ik geen deskundige ben. Maar ik kan natuurlijk wel wat zeggen over de gebruiksvriendelijkheid; en die laat dus te wensen over. Als de gebruiker niet begrijpt waarom het systeem steeds van snelheden verspringt, dan deugt er iets niet met de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Als de weggebruiker het niet begrijpt, dan gaat hij die limieten ook steevast negeren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jan 2014, 17:16

^^ En kijk, dát kan je wel zeggen. Dat ben ik ook direct met je eens.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 15 jan 2014, 17:18

Neen maar je eens wat meer verdiepen in de materie zou misschien geen kwaad kunnen, in plaats van zoals gewoonlijk weer vanalles uit te kramen zonder echt te weten hoe het zit.

De technologie erachter werkt namelijk wel goed, alleen de praktische uitvoering kan beter. Er zijn teveel afbouwende trappen bij een filestaart en je krijgt ook overlappingen (110-90-70-50 ... begin file ... -50 ... einde file, maar je zit alweer in de vooraankondiging van de volgende file, dus dan bijvoorbeeld 90-70-50 tot de volgende file). Daarom pleit ik voor het weghalen van die snelheden, uitgezonderd de geldende Vmax als die lager is dan 120 zoals op de R1. Gewoon werken met filesymbool en flashers, ook in Nederland trouwens.

Edit: zie je wel dat je het kan ;) . een beetje nadenken voor je wat zegt doet soms wonderen!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jan 2014, 20:01

Had het niet te maken met wetgeving? Ik dacht dat je in België geen grote snelheidstrappen mag hebben. In Nederland - sorry voor mijn stokpaardje - heb je sinds de invoering van de 130 km/h limiet op sommige snelwegen alleen een tussenstap 90 naar 70 en 50 toe. Ja dat is dus 40 km/h snelheidsverschil en m.i. simpelweg te veel. Zeker als de helft van de weggebruikers op de rem gaat staan en de andere helft denk: mwah kan nog wel met 130 door pegelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 jan 2014, 20:05

^^Het kan dus wel als het aangekondigd wordt. Dus met het onderbord '500 meter'.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jan 2014, 20:12

Dat kan ja, maar dat zie ik op elektronische borden niet snel gebeuren... ;)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 15 jan 2014, 20:19

^^ Ik heb het wel al gezien hoor ;) . Het zijn niet van die matrixborden in Nederland die alleen vaste beeldstanden kunnen tonen, maar gewoon fullcolorpanelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 jan 2014, 20:23

Ja dat kan ook ja :) In Nederland heb ik alleen nog maar fantasie-wegwijzers gezien met dat soort borden :)

Jump
autoweg

Bericht door Jump » wo 15 jan 2014, 20:56

Daviedoff schreef:...
Gewoon werken met filesymbool en flashers, ook in Nederland trouwens.
...
Enkel de portalen rond Antwerpen hebben flashers. Daar zijn de panelen opgebouw met een groot vierkant display en een drie kleine eronder (voor onder andere de groene pijl), en vier flashers aan de zijkant. De panelen rond Gent zijn 1 groot display.

Gent: http://www.flickr.com/photos/jumpv/5909 ... 6970256080
Antwerpen: http://www.112antwerpen.be/uploads/news ... G_2138.JPG / http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1. ... 597786.jpg
Laatst gewijzigd door Jump op wo 15 jan 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jan 2014, 20:56

Vinny schreef:Had het niet te maken met wetgeving? Ik dacht dat je in België geen grote snelheidstrappen mag hebben. In Nederland - sorry voor mijn stokpaardje - heb je sinds de invoering van de 130 km/h limiet op sommige snelwegen alleen een tussenstap 90 naar 70 en 50 toe. Ja dat is dus 40 km/h snelheidsverschil en m.i. simpelweg te veel. Zeker als de helft van de weggebruikers op de rem gaat staan en de andere helft denk: mwah kan nog wel met 130 door pegelen.
Eigenlijk zou 110 als tussenstap toegevoegd moeten worden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 15 jan 2014, 21:03

Als die panelen in Gent alles kunnen tonen zal het ook wel mogelijk zijn om te programmeren dat ze een knipperlicht tonen.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 19 jan 2014, 20:17

RSK schreef:Mijn ervaring met Antwerpen is ook dat die borden soms maar iets lijken te doen. Al een paar keer meegemaakt dat het in stappen terug naar 50 ging, waarna alles weer ophield. Dan neem je zo'n systeem op een gegeven moment niet meer serieus. :nothanks:
Compleet mee eens. Als je afbouwt met stappen van 20 moet er ook maar opgebouwd worden met stappen van 20, ook al zou je in de praktijk direct terug 100 pf 120 kunnen rijden, want dit zorgt voor te veel rem en snelheids bewegingen, waarna alles een paar 100m weer terug afgebouwd moet worden. Hier moet toch iets aan te doen zijn, bijleren kan toch altijd...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 19 jan 2014, 20:41

^^Stapsgewijs opbouwen is niet nodig omdat je van 0 naar 120 kan optrekken bij wijze van spreken vanuit stilstand. Maar je kan niet van 120 naar een veel lagere snelheid gaan zonder vooraankondiging. Hetzij stapsgewijs afbouwen, hetzij met een onderbord 'binnen x meter'.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 19 jan 2014, 21:46

Wat Davidoff typt in zijn voorlaatste antwoord over deze draad is wat ik eigenlijk bedoelde, een lagere snelheid aanhouden van bv 90 tot de eerstkomende file, aangezien we hier over maar 3000m spreken of misschien zelfs nog maar 1500m tot de eerstkomende file op de ring van Antwerpen door de vele knooppunten lijkt het me in de spits beter een vmax van 70 of 90 aan te houden, 70 aan de knooppunten en 90 op de rechte stukken. Zie hiervoor ook naar het voorbeeld van de ring van Parijs waar nu ook nog maar 70 de vmax geworden is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jan 2014, 22:56

Mikhail schreef:Zie hiervoor ook naar het voorbeeld van de ring van Parijs waar nu ook nog maar 70 de vmax geworden is.
De Vmax op de Boulevard Périphérique is al tijdenlang 80, of het moet sinds september veranderd zijn. Volgens mij de enige weg bibeko in Frankrijk waar je zo hard mag rijden. :mrgreen:

Daarnaast is de Boulevard Périphérique met zijn ligging bibeko, voorrang van rechts en vele aansluitingen met soms nauwelijks in- of uitvoegstroken absoluut niet te vergelijken met de Antwerpse Ring, wat overduidelijk wel een echte autosnelweg is.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 20 jan 2014, 0:07

Coen Tunnel schreef:De Vmax op de Boulevard Périphérique is al tijdenlang 80, of het moet sinds september veranderd zijn. Volgens mij de enige weg bibeko in Frankrijk waar je zo hard mag rijden. :mrgreen:
Ja! Per 10 januari 2014 is de snelheid daar verlaagd naar 70. Daar werd onder andere aandacht aan besteed op BFM TV, waar ik begin deze maand geregeld naar keek als ik niet aan het skiën was. ;)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jan 2014, 8:32

^^ Prima snelheid voor de Périphérique trouwens. 80 is daar op veel delen best snel.