Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door MrL » do 12 dec 2013, 18:02

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_00884138
Bijna de helft van de bruggen over Vlaamse gewest- en snelwegen heeft de komende zes jaar herstellingen nodig. Dat blijkt uit het allereerste rapport over de ‘toestand van de wegaanhorigheden’ van het Agentschap Wegen en Verkeer. De vangrails, geluidsschermen en verlichtingspalen verkeren in goede staat.
De bruggen over Vlaamse wegen werden geïnspecteerd en opgedeeld in vijf klassen. 54,35 procent van de bruggen valt in klasse 5, wat betekent dat er de eerste negen jaar geen herstellingen nodig zijn. Voor de andere helft zijn ingrepen nodig: 1,41 procent van de bruggen moet jaarlijks worden opgevolgd en dient op korte termijn te worden hersteld of vernieuwd. 19,23 procent heeft structurele herstellingen nodig binnen de zes jaar en 22,67 procent heeft kleine herstellingen nodig binnen de zes jaar. Uitgesplitst naar provincies zijn de meeste ingrepen nodig in Oost-Vlaanderen.

Uit het eerste rapport, dat donderdag werd voorgesteld in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement, blijkt wel dat 80 procent van de markeringen in matig tot uitstekende taak verkeert. Ook de geluidsschermen, de verlichtingspalen en de afschermende constructies, zoals vangrails, voldoen. De afwatering op gewest- en snelwegen werkt zelfs uitstekend.

wimdes
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 08 jul 2013, 21:28

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door wimdes » wo 18 dec 2013, 21:56

is dit rapport publiek gemaakt?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Km357 » do 19 dec 2013, 8:43

Ja, het kwam terloops op deredactie.be terecht in een nieuwsartikel.

Nu, het verbaast me ook niet, Belgische infrastructuur is zo erg dat je er zelfs niet meer om kan wenen...alhoewel als je het artikel doorleest gaat het eigenlijk "slechts" om 20% die echt nood heeft aan herstelling op groot niveau...de rest kan met wat minder hinder hersteld worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Wimpie25 » do 19 dec 2013, 11:51

^^
Sinds wanneer is het zo slecht gesteld dat de Belgische infrastructuur "om te huilen" is? Ten eerste is er geen Belgische infrastructuur meer en ten tweede is het bijlange nog niet zo slecht gesteld. Wat wel om te huilen is, is jouw drang naar keetschopperij en zinloze naast-de-kwestie-discussies :facepalm:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door waldo79 » do 19 dec 2013, 11:58

Juist niet bijten :hap:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Km357 » do 19 dec 2013, 14:10

Wimpie25 schreef:^^
Sinds wanneer is het zo slecht gesteld dat de Belgische infrastructuur "om te huilen" is? Ten eerste is er geen Belgische infrastructuur meer en ten tweede is het bijlange nog niet zo slecht gesteld. Wat wel om te huilen is, is jouw drang naar keetschopperij en zinloze naast-de-kwestie-discussies :facepalm:
Ik weet niet hoe het in Aarschot gesteld is aangezien ik daar niet kom, maar als je de infrastructuur hier "ok" vindt dan weet ik niet wat jij slecht zou vinden. Kijk eens naar de buurlanden, en zie hoe zij het doen, hier is het gewoon belachelijk gesteld met onze wegen. En dat is niet naast de kwestie, ik reageer immers op het topic en geef het gelijk.

Misschien moet je wat minder bezig zijn met persoonlijk vete's en wat meer met het ontopic zijn? Het enige wat ik van jou zie, is keer op keer proberen een punt van een ander tegen te werken en het persoonlijk proberen te spelen, en aldus zo off-topic te gaan, wat je dus duidelijk weer maar eens gelukt is.

Iedereen die zijn ogen gebruikt en zijn hersenen laat werken zal heel snel zien met een steekproef dat 20% van de Vlaamse bruggen er slecht aan toe is, en dat de helft wel wat verzorging kan gebruiken. En sinds wanneer het zo slecht gesteld is met onze infrastructuur? Al jaren...maar de laatste 10 hebben er er nog een schepje bovenop gedaan. Maar goed, het zal vast wel weer aan mij liggen en mijn perceptie van hoe een goede weg er uit ziet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Palance » do 19 dec 2013, 16:27

Wimpie25 schreef:Wat wel om te huilen is, is jouw drang naar keetschopperij en zinloze naast-de-kwestie-discussies
Nounounou, het is echt niet nodig om zo persoonlijk te worden...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Alfa » do 19 dec 2013, 16:28

Km357 schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Sinds wanneer is het zo slecht gesteld dat de Belgische infrastructuur "om te huilen" is? Ten eerste is er geen Belgische infrastructuur meer en ten tweede is het bijlange nog niet zo slecht gesteld. Wat wel om te huilen is, is jouw drang naar keetschopperij en zinloze naast-de-kwestie-discussies :facepalm:
Ik weet niet hoe het in Aarschot gesteld is aangezien ik daar niet kom, maar als je de infrastructuur hier "ok" vindt dan weet ik niet wat jij slecht zou vinden. Kijk eens naar de buurlanden, en zie hoe zij het doen, hier is het gewoon belachelijk gesteld met onze wegen.
Ik vind dat je serieus overdrijft. In de jaren '90 was het inderdaad erg. Dat komt omdat er in België toen al enkele decennia niet meer in infrastructuur geïnvesteerd werd terwijl onze buurlanden dat wel deden. Er ontstond toen een merkbare achterstand.

Inmiddels is de infrastructuur op redelijk niveau. Het enige dat blijven hangen is bij sommigen is de slechte reputatie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Rene » do 19 dec 2013, 16:32

De infrastructuur in België kan nog wel een tandje beter, maar vergelijk je het met een land als Italië, dan is het zelfs in Wallonië allemaal nog niet zo slecht gesteld in België.
Maar ja, of je jezelf aan Italië wilt meten of bijvoorbeeld aan Frankrijk of Duitsland, dat is natuurlijk wel een punt...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Km357 » do 19 dec 2013, 18:03

Alfa schreef:
Km357 schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Sinds wanneer is het zo slecht gesteld dat de Belgische infrastructuur "om te huilen" is? Ten eerste is er geen Belgische infrastructuur meer en ten tweede is het bijlange nog niet zo slecht gesteld. Wat wel om te huilen is, is jouw drang naar keetschopperij en zinloze naast-de-kwestie-discussies :facepalm:
Ik weet niet hoe het in Aarschot gesteld is aangezien ik daar niet kom, maar als je de infrastructuur hier "ok" vindt dan weet ik niet wat jij slecht zou vinden. Kijk eens naar de buurlanden, en zie hoe zij het doen, hier is het gewoon belachelijk gesteld met onze wegen.
Ik vind dat je serieus overdrijft. In de jaren '90 was het inderdaad erg. Dat komt omdat er in België toen al enkele decennia niet meer in infrastructuur geïnvesteerd werd terwijl onze buurlanden dat wel deden. Er ontstond toen een merkbare achterstand.

Inmiddels is de infrastructuur op redelijk niveau. Het enige dat blijven hangen is bij sommigen is de slechte reputatie.
Wil je zeggen dat 2 nieuwe voorruiten door opspattend grind (losliggende deklaag) en een nieuwe schokbreker/velg in een jaar tijd door een put in de weg enkel te wijten is aan "slechte reputatie"?

Geloof wat je wil, ik weet dat mijn verzekeringsmaatschappij heeft kunnen aantonen dat die schade kwam door de oerslechte staat van het wegdek, maar ik heb wel telkens met de gebakken peren gezeten van een auto die in herstelling mocht.

Maar goed, kennelijk blijf ik beter weg uit het Belgische gedeelte, want altijd zijn er wel mensen die op je vliegen die kennelijk aandelen hebben in wegenbouwers of zo... het is kennelijk redelijk tot goed gesteld met de Belgische wegen...

Bye

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Alfa » do 19 dec 2013, 18:17

Km357 schreef:
Wil je zeggen dat 2 nieuwe voorruiten door opspattend grind (losliggende deklaag) en een nieuwe schokbreker/velg in een jaar tijd door een put in de weg enkel te wijten is aan "slechte reputatie"?
Dergelijke verhalen heb ik werkelijk nog van niemand anders gehoord.
Km357 schreef:het is kennelijk redelijk tot goed gesteld met de Belgische wegen...
Uiteraard is er incidenteel nog wel eens een barslechte weg te vinden. Maar jij doet alsof het gehele wegennet waardeloos is en het zelfs slechter dan ooit is terwijl dat aantoonbaar onzin is. De wegkwaliteit is er de laatste tien jaar fel op voorruit gegaan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door captain007 » do 19 dec 2013, 18:22

Km357 schreef:Wil je zeggen dat 2 nieuwe voorruiten door opspattend grind (losliggende deklaag) en een nieuwe schokbreker/velg in een jaar tijd door een put in de weg enkel te wijten is aan "slechte reputatie"?
Ik heb in Nederland ook in een jaar helaas 2 voorruiten versleten. Het kan dus ook pure pech zijn. Laten we nu niet al te rampzalig doen hier. Ik denk dat we kunnen stellen dat het wegennet in België zeker niet top is maar ook niet beroerd slecht. Maar om weer ontopic te komen, aangezien het hier over kunstwerken ging. De oosterburen doen het volgens mij een flink stuk slechter. Daar moet een aanzienlijk deel van de bruggen volledig vervangen worden, omdat deze niet meer te repareren zijn. Volgens mij is dat in Vlaanderen sowieso niet aan de orde. In Wallonië ben ik enkel bekend met het geval Boirs, waarbij de nood echt zo hoog was dat het niet meer kon.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Palance » do 19 dec 2013, 18:31

Ik had een paar winters geleden 2 sterretjes en 2 scheuren in mijn voorruit (dus 2 keer in 3 weken tijd een nieuwe voorruit). Alle andere winters geen problemen gehad. Inderdaad dus pure pech.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Davy » do 19 dec 2013, 19:00

Alfa schreef: Het enige dat blijven hangen is bij sommigen is de slechte reputatie.
Inderdaad een goede opmerking. Soms wil men bepaalde zaken graag in stand houden, en het verkondigen hoe slecht het allemaal wel niet is op de Belgische wegen is er eentje van. Omgekeerd heeft Duitsland dan weer een uitstekende reputatie, maar in werkelijkheid is dat ook een stuk minder geworden...
Het geeft gewoon een indruk van "wat we ook doen, het is toch nooit goed", daarom kan ik de reactie van Wimpie wel begrijpen want het irriteert mij ook.

Niemand zal beweren dat het hier uitstekend is, ik zeker ook niet, er kan nog veel verbeterd worden. Maar om nu te zeggen dat het allemaal om te huilen is en het elders veel beter is, is gewoon zwaar overdreven. De Belgische autosnelwegen liggen er gemiddeld beter bij in mijn ogen dan de Franse niet-tolwegen om maar eens wat te zeggen ;) , een tijdje geleden moest ik nog de kraters ontwijken op de A1 bijvoorbeeld :roll: . Ik kan dus ook zo gaan afgeven op Frankrijk als ik dat wil ;) .

De A58 in Zeeland heeft trouwens ook een kwalijke reputatie gehad wat opspattend grind betreft. Volgens mij staan de borden die ervoor waarschuwen er nog steeds

En ontopic: Zie inderdaad wat Captain007 schrijft over de Duitse bruggen, bruggen van 30 jaar oud die helemaal versleten zijn. Kijk dan eens naar de E40 van Brussel naar Oostende: veel bruggen zijn daar al meer dan 60 jaar oud, enja nu komen die vermoedelijk wel stilaan aan het eind van hun levensduur...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Rogier » do 19 dec 2013, 19:42

We weten niet wat de reden is waarom de Duitse bruggen massaal versterkt / vervangen moeten worden. Waarschijnlijk zijn deze minder sterk ontworpen i.v.t. België en Nederland.
De situatie in België is aan het verbeteren, maar het zal nog diverse jaren duren (2015) voordat de achterstand ingelopen is.
Hopelijk gaat men wel de investeringen in wegverbreding in de komende jaren verhogen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door Chris » do 19 dec 2013, 19:53

Daviedoff schreef:Kijk dan eens naar de E40 van Brussel naar Oostende: veel bruggen zijn daar al meer dan 60 jaar oud, enja nu komen die vermoedelijk wel stilaan aan het eind van hun levensduur...
Wat je vaak ziet is dat hele oude bruggen overgedimensioneerd zijn omdat in die tijd geen goede berekeningen gemaakt konden worden, en men dus maar het zekere voor het onzekere heeft genomen. Daarintegen zijn bruggen uit de jaren '50 en '60 weer ondergedimensioneerd, dat wil zeggen dat ze destijds gebouwd zijn met het idee dat ze wel 80 - 100 jaar meer kunnen, maar nu blijkt dat ze toch sneller slijten door zwaarder verkeer en dus vervangen moeten worden.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Helft Vlaamse bruggen heeft herstelling nodig

Bericht door MrL » do 19 dec 2013, 21:50

^^ Die bruggen over de E40 zijn inderdaad wat krap, maar dat komt omdat ze gebouwd zijn toen deze autosnelweg nog maar 2 rijstroken telde.
En dat geeft nu soms wel gevaarlijke situaties omdat de brug net tegen de rechterrijstrook loopt, geen pechstrook.
Meestal is er dan nog net een op- of afrit voor of na de brug wat ook niet echt ideaal is.

Maar dat zijn zowat de slechtste bruggen van Vlaanderen denk ik.
Het zou wel eens nodig zijn om bepaalde bruggen een laagje verf te geven om de bruggen weer een mooier uitzicht te geven :-)

Plaats reactie