Ritsen verplicht

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Ritsen verplicht

Bericht door Rene » vr 14 feb 2014, 12:09

[url=http://www.noordhollandsdagblad.nl/algemeen/buitenland/article26764303.ece/Ritsen-verplicht-in-Belgie?lref=vplr]Noord-Hollands Dagblad[/url], 14-2-'14 schreef:Ritsen verplicht in België

BRUSSEL - Vanaf 1 maart kunnen automobilisten die in België niet ritsen, een boete krijgen van 55 euro. Vanaf die datum is ritsen namelijk verplicht. Het koninklijk besluit werd donderdag gepubliceerd, zo werd vrijdag bekend. Ritsen is het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken. Voor veel automobilisten is het echter een doorn in het oog als een auto helemaal op het einde er nog even tussen wil. Toch hebben studies aangetoond dat dit wel de juiste manier is: helemaal doorrijden tot de versmalling en dan invoegen naar de vrije strook. De Belgische regering hoopt zo dat het verkeer beter doorstroomt en dat de files in lengte en aantal afnemen.
Vind ik een goede zaak, zou ook in Nederland in het RVV mogen komen te staan.

Wel is van belang dat voertuigen in de afvallende rijstrook in de laatste 500 meter voor de afzetting gelijk oprijden met het verkeer naast hen, en niet gaan inhalen. Bij gelijk oprijden blijkt het draagvlak voor een correcte ritsmanoeuvre namelijk veel groter.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ritsen verplicht

Bericht door sirdanilot » vr 14 feb 2014, 12:12

Hoe gaat men dit handhaven dan?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Rene » vr 14 feb 2014, 12:17

Het gaat denk ik meer om het idee dan om de handhaving. Nu hebben veel weggebruikers iets van "het is asociaal, je mag dat niet doen, dus ik zal je even tegenwerken", als het in de wet staat dan moeten dergelijke lieden wel toegeven dat hun zienswijze onjuist is. Als ze door weigeren te ritsen iemand er niet tussen laten en er een ongeval ontstaat, is ook duidelijk dat degene die niet meewerkt aan het ritsen even hard schuldig is aan een ongeval. Het verstand zal dan vanzelf zegevieren.

Wat mij betreft een regel die dus heel snel in noordelijke richting geëxporteerd mag worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ritsen verplicht

Bericht door sirdanilot » vr 14 feb 2014, 12:26

Tsja, maar je krijg wel een conflict met andere regels, zoals de voorrangsregels.

Als er een file staat op een OWN weg, zie je vaak ook dat mensen wel een auto of wat vooralten vanuit een zijstraat. Zoiets zou dna ook onder 'ritsen' vallen, maar het gaat wel tegen de voorrangsregels in.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Rene » vr 14 feb 2014, 12:29

Je mag altijd voorrang geven aan een ander, ook als je zelf in principe voorrang hebt.
Je mag nooit voorrang nemen als je dat niet hebt.

Als er een regel is dat van rijstrook wisselend verkeer het verkeer op een andere rijstrook voor moet laten gaan bij het wisselen van rijstrook, dan belemmert dat een goede doorstroming op die plekken waar een rijstrook afvalt. Dat kun je oplossen met een bijzondere verkeersregel, zoals deze.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door harry » vr 14 feb 2014, 12:37

Rene schreef:Het gaat denk ik meer om het idee dan om de handhaving.
Wat mij betreft een regel die dus heel snel in noordelijke richting geëxporteerd mag worden.
Hier hebben we het idee al een beetje door de borden "ritsen vanaf hier". Daardoor voel ik mij in ieder geval nooit meer bezwaard om tot de plek waar dat bord staat gewoon door te rijden.

En misschien helpt het om duidelijk te communiceren wat ritsen is: laat precies één auto uit de andere rijstrook voor gaan, niet meer en niet minder.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ritsen verplicht

Bericht door sirdanilot » vr 14 feb 2014, 12:39

^ Dat doe ik ook, als ik bij file bij een kruispunt sta laat ik een auto voorgaan uit een zijstraat, maar ook niet meer dan dat. Met ritsen op de snelweg heb ik geen ervaring, ik heb eigenlijk nog nooit in de file gestaan op de snelweg... slecht hè. :oops:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ritsen verplicht

Bericht door waldo79 » vr 14 feb 2014, 12:56

^^Die filesituaties ga je vast nog een keer meemaken. Kan me ook voorstellen dat je het bij rijles niet tegenkomt. Instructeurs hebben weinig behoefte om doelbewust tijd te verspelen door een file mee te pikken. Al moet het wel lukken rond Leiden :hap:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Peter » vr 14 feb 2014, 12:58

Tijd voor mystery-ritsers. Liefst jonge gasten in een gepimpt Golfje GTI met petje en luide muziek, maar wel met een bonnenboekje als ze niet mogen ritsen ;)

Wat Rene stelt is denk ik waar, net als de borden in NL. Het is perceptie.

We hebben overigens nog steeds het conflict van de file op de uitvoegstrook, die mensen (legaal) voorbijrijden en dan vlak voor het puntstuk willen invoegen, wat iemand die reeds 5-10 minuten in de file staat wil voorkomen. Dat is voorlopig niet opgelost. Een verplicht laten invoegen zal hier geen oplossing zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Mandelsoft » vr 14 feb 2014, 13:20

Het ritsgedrag hier valt best wel mee. Als je eens in Duitsland in de file hebt gestaan zie je dat Duitsers veel slechter kunnen ritsen...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Sophie » vr 14 feb 2014, 14:56

Terwijl het in Duitsland al langer (ik vermoed zo sinds 2001) verplicht is...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Tommy
autoweg
Berichten: 1980
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Tommy » vr 14 feb 2014, 15:13

Ik vind het een heel goede zaak dat de wet er nu is. Er is trouwens al controle geweest aan deze (bekende) versmalling. De vraag blijft nu echter wie aansprakelijk zal zijn bij een eventuele botsing tussen de invoegende tijdens het uitvoeren van het manoeuvre en de wagen op de andere rijstrook...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » vr 14 feb 2014, 20:22

harry schreef: Hier hebben we het idee al een beetje door de borden "ritsen vanaf hier". Daardoor voel ik mij in ieder geval nooit meer bezwaard om tot de plek waar dat bord staat gewoon door te rijden.

En misschien helpt het om duidelijk te communiceren wat ritsen is: laat precies één auto uit de andere rijstrook voor gaan, niet meer en niet minder.
Zulke borden kenden wij hier ook al verschillende jaren maar er was niemand die er gehoor aan gaf.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op za 15 feb 2014, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Pino » vr 14 feb 2014, 22:41

Rene schreef:Wel is van belang dat voertuigen in de afvallende rijstrook in de laatste 500 meter voor de afzetting gelijk oprijden met het verkeer naast hen, en niet gaan inhalen. Bij gelijk oprijden blijkt het draagvlak voor een correcte ritsmanoeuvre namelijk veel groter. (...) Nu hebben veel weggebruikers iets van "het is asociaal, je mag dat niet doen, dus ik zal je even tegenwerken", als het in de wet staat dan moeten dergelijke lieden wel toegeven dat hun zienswijze onjuist is.
Goed ritsgedrag moet van twee kanten komen. De afvallende rijstrook zal vaak ietsje beter doorrijden, daar is wat mij betreft niet mis mee. Maar het is wel de verantwoordelijkheid van de weggebruikers van de afvallende rijstrook om een gepast moment te kiezen en ook een beschaafd tempo te kiezen. Niemand koopt iets voor mensen die in zo'n invoegfile ineens vol het gaspedaal intrappen. Het is de verantwoordelijkheid van de mensen op de doorgaande rijstrook om een gepast gekozen invoegmoment te honoreren en daarvoor ruimte te maken volgens ritssysteem. Op dat gebied helpt het bordje "ritsen vanaf hier" helaas niet altijd. Voor teveel mensen is het een absolute instructie om te gaan ritsen en veel mensen op de overblijvende rijstrook kwalificeren latere invoegers standaard als asociale profiteurs. Als opgemerkt in het artikel, dat is met name in filesituaties geen gepaste kwalificatie. Het gepaste invoegmoment ligt dan vaak veel dichter bij de wegversmalling dan het bordje suggereert.

Na de oorspronkelijke promotie van het ritssysteem in de late jaren '80 en vroege jaren '90 is het principe in mijn optiek in Nederland redelijk geaccepteerd geraakt. Maar nu moet wel een tweede stap worden gezet, namelijk draagvlak voor mensen die na dat bordje invoegen waar dat ook daadwerkelijk gepast is. Je kunt erover discussiëren of de Wegenverkeerswet daarvoor het meest gepaste instrument is. Voorlichting over Ritsen 2.0 zou ook fijn via verkeersveiligheidspromotie kunnen. Mooi samen met enige broodnodige uitleg aan mensen die niet weten hoe ze een spitsstrook moeten gebruiken, mensen die meteen naar links uitvoegen als de navigatie zegt "verderop links aanhouden" en mensen die op brede wegen vergeten naar rechts uit te voegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Vinny » vr 14 feb 2014, 22:51

Of zoals mijn vader dat wel eens zo treffend deed. Raampje open en roepen "Hé, mag ik invoegen?" :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door harry » vr 14 feb 2014, 23:32

Pino schreef:Goed ritsgedrag moet van twee kanten komen.
Dat is inderdaad heel letterlijk waar. :)
Een mooie slogan voor een campagne!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Rene » vr 14 feb 2014, 23:46

Pino schreef:Goed ritsgedrag moet van twee kanten komen.
Dat klopt, en dat heb ik ook al aangegeven: in de laatste 500m voor de versmalling moet je in de afvallende rijstrook gelijk oprijden, en niet meer inhalen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Seat Ibiza » za 15 feb 2014, 0:19

^^
Leuk en aardig op papier René, maar wat doe jij dan als er op de rechterstrook een flinke rij stilstaand verkeer is en de linkerstrook die verderop afvalt, nog vrij is? Blijf je dan ook gelijk oprijden en blokkeer je dus een flinke strook vrij asfalt? Dat is nou namelijk net niet de bedoeling...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Pino » za 15 feb 2014, 10:25

^^ Wat mij betreft op beschaafd tempo (maximaal een 40 km/h) de vrije strook gebruiken. Maar goed, dan haal je dus wel in en kun je rekenen op boze reacties wanneer je uiteindelijk invoegt. Voorlichting moet daar helpen. Het zou er meteen voor zorgen dat mensen in files later gaan invoegen waardoor de kans op grote lappen ongebruikt asfalt op de afvallende rijstrook meteen rap zal afnemen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Jackbauer1350 » za 15 feb 2014, 16:06

Peter schreef: We hebben overigens nog steeds het conflict van de file op de uitvoegstrook, die mensen (legaal) voorbijrijden en dan vlak voor het puntstuk willen invoegen, wat iemand die reeds 5-10 minuten in de file staat wil voorkomen. Dat is voorlopig niet opgelost. Een verplicht laten invoegen zal hier geen oplossing zijn.
Ik maak dit vaak mee bij de afrit Vinkeveen op de rijbaan richting Utrecht. Daar ontstaat in de avondspits vaak file op de afrit die terugslaat op de A2.
Ik sluit dan aan op de vluchtstrook. Je gaat in de Appie bij de kassa immers ook niet de rij voorbij om dan verder voorin er tussen te proppen .
Ook al is het begrijpelijk om gewoon door te rijden tot de blokmarkering en daar er tussen te wurmen omdat je normaal gesproken op dat punt ook legaal uitvoegt. Probleem is dat je dan eigenlijk een onveilige situatie creëert op de rechterrijstrook van de hoofdrijbaan. ( Ik heb met eigen ogen regelmatig net niet aanrijdingen zien gebeuren). Vaak ontstaat zo'n situatie ook omdat mensen te laat zien dat die file er staat, om wat voor reden dan ook, toch die afrit moeten hebben en dan afremmen op de rechterrijstrook met de knipper aan om er tussen te komen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » za 15 feb 2014, 16:09

Pino schreef:^^ Wat mij betreft op beschaafd tempo (maximaal een 40 km/h) de vrije strook gebruiken. Maar goed, dan haal je dus wel in en kun je rekenen op boze reacties wanneer je uiteindelijk invoegt. Voorlichting moet daar helpen. Het zou er meteen voor zorgen dat mensen in files later gaan invoegen waardoor de kans op grote lappen ongebruikt asfalt op de afvallende rijstrook meteen rap zal afnemen.
Het gedrag van tot op het einde door te rijden en dan in te voegen, is perfect wettelijk. Iedereen mag jou dan nog zo vies beloeren als ze willen, iets maken kunnen ze jou niet. De bedoeling van de nieuwe wetgeving is zelfs het nalaten van tot op het einde door te rijden, strafbaar te maken.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Jackbauer1350 » za 15 feb 2014, 16:13

Overigens is dit probleem ook bij wegwerkzaamheden waarbij een rijstrook is afgekruist. Het wordt als asociaal gezien om door te rijden tot het portaal met het eerste kruis terwijl je tussen het portaal met de verdrijfpijl en het portaal met het kruis nog gewoon legaal op die rijstrook bevindt. Gevolg is dat mensen al mijlen ver voor de signaalgever met verdrijfpijl al opschuiven omdat na de verdrijfpijl mensen het vaak verdommen iemand er tussen te laten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Rein » za 15 feb 2014, 16:41

Bij een afgekruiste rijstrook rij ik zo ver mogelijk door. Meestal is dan al bijna iedereen ingeritst en rijdt het daar waar ik er nog tussen wil alweer wat sneller, waardoor er juist ook weer wat meer ruimte is om mezelf er netjes tussen te zetten.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Jeroen O » za 15 feb 2014, 17:39

En dan heb je nog kruispunten met een verkeerslicht en twee rijstroken (per richting), die na het verkeerslicht samen gaan. Bijvoorbeeld op de N207 bij Leimuiden in de richting van Alphen a/d Rijn.

Wat je ziet is dat bijna iedereen in de eerste tien meter na het kruispunt al probeert in te voegen. Dat heeft weer tot het gevolg dat het kruispunt al snel geblokkeerd raakt, terwijl de linkerrijstrook na het kruispunt nagenoeg leeg is. Als iedereen nou pas aan het einde ritst, dan benut je de wegcapaciteit veel beter en raakt het kruispunt minder snel geblokkeerd en kunnen meer mensen door het groene licht rijden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Mikhail » za 15 feb 2014, 17:49

Jackbauer1350 schreef:Overigens is dit probleem ook bij wegwerkzaamheden waarbij een rijstrook is afgekruist. Het wordt als asociaal gezien om door te rijden tot het portaal met het eerste kruis terwijl je tussen het portaal met de verdrijfpijl en het portaal met het kruis nog gewoon legaal op die rijstrook bevindt. Gevolg is dat mensen al mijlen ver voor de signaalgever met verdrijfpijl al opschuiven omdat na de verdrijfpijl mensen het vaak verdommen iemand er tussen te laten.
Dat kom je de laatste tijd heel vaak tegen jammer genoeg... Ik doe ook altijd moeite om te ritsen, zowel in de stad als op de snelweg, maar er zijn bestuurders die vinden dat dit niet voor hun geld, zoals dat met vele andere wetten ook zo is naar hun mening.
****

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Attietattie » za 15 feb 2014, 19:47

Jackbauer1350 schreef:Het wordt als asociaal gezien om door te rijden tot het portaal met het eerste kruis terwijl je tussen het portaal met de verdrijfpijl en het portaal met het kruis nog gewoon legaal op die rijstrook bevindt. Gevolg is dat mensen al mijlen ver voor de signaalgever met verdrijfpijl al opschuiven omdat na de verdrijfpijl mensen het vaak verdommen iemand er tussen te laten.
Ah, herkenbaar!!

[youtube]Si0eEtmy-ks[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door petervdveen » ma 17 feb 2014, 15:49

Ik denk dat het een goed ding zou zijn om bij het bord 'ritsen vanaf hier' een bord met inhalen verboden te plaatsen.
Eventueel zou je de gele verdrijfpijl dezelfde wettelijke regel mee kunnen geven.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6968
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » ma 17 feb 2014, 18:28

^^
Gele verdrijfpijl?

In België zou het trouwens voldoende zijn om een lange stippenlijn aan te leggen tot aan het verdrijfvak. Over een stippenlijn mag namelijk niet ingehaald worden, enkel overschrijdingen voor bijvoorbeeld erfverlating, uitwijkingen, ....
Maar waarom zou het een goed idee zijn om een inhaalverbod in te stellen, dat ontkracht toch volledig het nut van ritsen?
Hier mocht je bijvoorbeeld inhalen tot aan het verdrijfvak, anders heeft een 2x2 weg toch geen nut meer?

https://maps.google.be/?ll=51.148579,4. ... 87,,1,3.13

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Jackbauer1350 » ma 17 feb 2014, 20:44

Waarom zou een verdrijfpijl geel moeten zijn. Witte verdrijfpijlen zeggen al genoeg, die ben je min of meer al verplicht om te volgen want de rijstrook houdt gewoon op. Dat mensen al mijlen ver ervoor gaan inritsen is een ander probleem.
In Nederland staan simpelweg dit soort borden :L5:, regelmatig vergezeld van een onderbord met de tekst: "vanaf hier ritsen" of "geef ritster ruimte"

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » ma 17 feb 2014, 22:10

sirdanilot schreef:Tsja, maar je krijg wel een conflict met andere regels, zoals de voorrangsregels.
Inderdaad. En dat is meteen de reden waarom ik het verplichten van ritsen onzin vind en het compleet belachelijk zou vinden als er boetes op komen te staan als je het niet doen. Ritsen zou vooral als een hoffelijksprincipe moeten beschouwd worden eerder dan een harde wet.

Het is wachten op ongelukken van mensen die menen op basis van deze ritsregel voorrang te hebben en wellicht van een kale reis zullen thuiskomen als ze horen dat dat echt zo niet is.


Wimpie25 schreef:^^

Hier mocht je bijvoorbeeld inhalen tot aan het verdrijfvak, anders heeft een 2x2 weg toch geen nut meer?
Het een is niet in tegenspraak met het andere. Inhaalstrook is een onterechte benaming voor de laatste meters van een samenvoeging, afvallende rijstrook past beter. Dat inhalen net voor de meet is exact de reden waarom mensen de 'laatste minuut-invoegers' als asociale hufters beschouwen.

Plaats reactie