Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Chris » ma 15 dec 2014, 14:59

In de meeste landen wordt het wagenpark ouder omdat auto's langer mee gaan en men door de crisis minder nieuwe auto's koopt. De verkoop van nieuwe auto's is in Nederland flink gekelderd, volgens mij zijn er nog maar weinig mensen die privé een nieuwe auto kopen. De tweedehands markt is ongeveer 6 keer zo groot. In Nederland worden zo'n 330.000 auto's nieuw per jaar verkocht, maar 1,8 miljoen gebruikte auto's verkocht.

Een punt van aandacht in Nederland is dat relatief veel jonge (=schone) dieselauto's geëxporteerd worden na 3-4 jaar. Daardoor bestaat het dieselpark uit twee typen, erg jonge en oudere auto's, maar de middengroep is kleiner.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » vr 19 dec 2014, 19:36

Vandaag zijn er meer details bekend geraakt over de zogenaamde lage-emissiezones in Antwerpen. Zo mogen dieselvoertuigen die minstens aan de euro 4-norm voldoen, en benzine- of aaardgasvoertuigen die minimaal aan de euro 1-norm voldoen een lage-emissiezone betreden met hun wagen. De controle ervan zal gebeuren met camera's.
http://www.gva.be/cnt/dmf20141219_01438 ... binnenstad

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 dec 2014, 9:06

^^ Precies dezelfde normen die men in Duitsland hanteert voor een groene Umweltplakette.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Chris » vr 26 dec 2014, 10:10

Dat klinkt alsof het niet gehandhaafd gaat worden voor buitenlanders?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » vr 26 dec 2014, 13:32

^^
De automatische controle zal gebeuren via databanken van het DIV. Dat wil niet zeggen dat de zones niet van toepassing zijn op buitenlanders. De normen zijn vastgelegd op Europees niveau en ten persone kan men dus nog steeds tegen de lamp lopen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 26 dec 2014, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » vr 26 dec 2014, 16:38

Zorgwekkend is dat de normen blijkbaar vastgesteld werden door het Antwerps stadsbestuur. Ik hoop dit niet betekent dat de normen ook nog eens per gemeente verschillen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » vr 26 dec 2014, 16:52

De normering en de categorisatie van voertuigen onder die normen, vindt plaats op Europees niveau. Het enige dat Antwerpen doet is het niveau van strikheid bepalen. Men kiest dus de minimumnormen uit waaraan voertuigen moeten voldoen. Er zijn steden in Europa waar verschillende emissievoorwaarden geleden. Hoe dichter bij het stadscentrum, hoe nieuwer de wagens waarmee je rijdt behoort te zijn.
Dus ja, steden in Vlaanderen kunnen (op dit moment nog) zelf kiezen hoe streng ze met de normen willen omgaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » vr 26 dec 2014, 16:59

Wimpie25 schreef:De normering en de categorisatie van voertuigen onder die normen, vindt plaats op Europees niveau. Het enige dat Antwerpen doet is het niveau van strikheid bepalen. Men kiest dus de minimumnormen uit waaraan voertuigen moeten voldoen.
En dat is wat ik juist hekel. Dat betekent dat een dieselauto uit 2005 binnenkort in de ene milieuzone welkom dreigt te zijn en in de andere niet. De minimumnormen zouden federaal vastgelegd moeten worden zodat het bord 'milieuzone' over heel het land hetzelfde betekent en dezelfde auto's uitsluit.

Ik vraag me ook of ze al die informatie op het bord zullen zetten. Want hoe verwacht men dat we dit per gemeente weten?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » vr 26 dec 2014, 17:04

^^
Dat vroeg ik mezelf ook al af, het lijkt me niet overzichtelijk om de normen op een verkeersbord te plaatsen.
Al hoop ik dat andere grote steden en gemeenten het voorbeeld van Antwerpen niet gaan volgen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » do 12 mar 2015, 16:52

Piryns (Groen) wil dat vervuilende wagens worden geweerd van Ring

Antwerpen voert in 2016 een lage-emissiezone (LEZ) in binnen de Antwerpse Ring. Opzet is om vervuilende wagens te weren. Freya Piryns (Groen) wil dat vanaf 2025 de Ring ook binnen die zone valt. “Een LEZ die de vervuiling door de Ring negeert, is redelijk absurd.”
Artikel: http://www.gva.be/cnt/dmf20150311_01575 ... d-van-ring#

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door waldo79 » do 12 mar 2015, 17:02

^^Hoeveel voertuigen voldoen er niet aan de eisen van de LEZ? Ik krijg de indruk dat het vooral een symbolische actie is. Hoewel ik het ermee eens ben dat maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren zeker het overwegen waard zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door RSK » do 12 mar 2015, 17:46

Nee je doet er wijs aan om dat "zwaar vervuilende" verkeer van het snelwegennet af te jagen en door de dorpen te laten gaan. :shutup:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » do 12 mar 2015, 18:30

waldo79 schreef:^^Hoeveel voertuigen voldoen er niet aan de eisen van de LEZ? Ik krijg de indruk dat het vooral een symbolische actie is. Hoewel ik het ermee eens ben dat maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren zeker het overwegen waard zijn.
Tegen 2025 vast niet veel. Tenzij ze de 'miniumeisen' ook mee laten evolueren.

Ik denk trouwens dat wat Groen vraagt niet eens mogelijk is. Dat soort toegangsrestricties zijn tegen TER. Tenzij ze in de toekomst de TER-wegen over de Oosterweelverbinding sturen natuurlijk. Maar zelfs dan nog heb je de E19 naar Brussel die sowieso over de Ring loopt. Dus het is een nogal onrealistisch voorstel van Groen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door jdb2 » vr 15 mei 2015, 13:19

Lambo19 schreef:
Piryns (Groen) wil dat vervuilende wagens worden geweerd van Ring

Antwerpen voert in 2016 een lage-emissiezone (LEZ) in binnen de Antwerpse Ring. Opzet is om vervuilende wagens te weren. Freya Piryns (Groen) wil dat vanaf 2025 de Ring ook binnen die zone valt. “Een LEZ die de vervuiling door de Ring negeert, is redelijk absurd.”
Artikel: http://www.gva.be/cnt/dmf20150311_01575 ... d-van-ring#
Dan sturen we het doorgaand verkeer dat niet voldoet aan de normen maar via Brussel.
Lokaal verkeer verplicht op de P+R, het Antwerps tramnet wordt toch uitgebreid.
Probleem opgelost toch? :shutup:

Ook een raar dat die zone op op Linkeroever geld. Daar is meer ruimte en ligt de bebouwing ver uit elkaar.

Straks zal je zien dat alleen nog de hoge inkomens (die vaak zelfs niet eens in de stad wonen) en leaserijders die om de 4 jaar een auto kunnen permitteren de stad inmogen. De armzalige stadsbewoner die al meer gemeentebelasting betaalt dan de rijke randsteden mag hier weer voor opdraaien. Ik dacht dat Groen ook een sociale partij was?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door RSK » vr 15 mei 2015, 13:52

jdb2 schreef:Ik dacht dat Groen ook een sociale partij was?
Veel groene maatregelen (waar de partij blijkens de naam voorstander van is) zijn verre van sociaal. Verduurzamen is namelijk vooral duur. Natuurlijk, een nieuwe auto is schoner, maar wel een stuk duurder dan een oudere. Een nieuwe wasmachine is een stuk zuiniger, maar kost het nodige in de aanschaf. Natuurlijk verdient zoiets zich op termijn wel gedeeltelijk terug, maar door 'vergroening' dwingend op te leggen, tref je de minima. Om nog maar te zwijgen van het opjagen van de energieprijzen om allerhande zogenaamd groene energie te stimuleren. Ik weet niet hoe het met de stroomprijs in België staat, maar in Nederland bestaat hij voor 2/3 uit energiebelasting. En dat terwijl stroom tegenwoordig wel een basisbehoefte mag worden genoemd. Met dit soort dure groene kolder tref je dus juist de minima, met hun (noodgedwongen) oude wasmachine en tweedehands auto.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » vr 15 mei 2015, 14:45

Het voorstel van Groen is alleen haalbaar als er een alternatief is, de Oosterweelverbinding dus, waar ze nochtans tegen zijn. Weinig consequent dus.

Sowieso lijkt het mij niet in overeenstemming met Europese regelgeving. De R1 is een TEN-route. Daar mag je niet zomaar om het even welke beperking laten gelden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » do 29 jun 2017, 18:30

Vanaf 1 januari 2020 voert Gent een lage-emissiezone in voor haar binnenstad. Dieselvoertuigen die over een euronorm beschikken lager dan 4 mogen de Gentse binnenstad dan niet meer in.
Voertuigen op benzine en aardgas dienen minstens te beschikken over een euro 2 norm. In februari dit jaar voerde Antwerpen als eerste stad in Vlaanderen een lage-emissiezone in.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent ... -a3195355/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Chris » do 29 jun 2017, 18:41

Hoe groot zou het aandeel voertuigen zijn dat ze hiermee de toegang weigeren? Euro 4 is in 2005 geïntroduceerd, dus in 2020 gaat het om dieselauto's van minimaal 13,5 - 15 jaar oud die niet meer de stad in mogen. Dat is geen groot aandeel meer lijkt me. Auto's van die leeftijd rijden bovendien vaak niet meer zoveel kilometers.

Van milieuzones in Utrecht en Duitsland wordt ook gesteld dat het eigenlijk niet aantoonbaar is dat de milieuzone voor een betere luchtkwaliteit zorgt - het is maar een heel klein aandeel van alle emissies die er lokaal mee voorkomen worden.

In Gent heb je ook nog de kanaalzone waar onder andere grootschalige opslag van kolen in de open lucht is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jun 2017, 22:41

Het is symboolpolitiek zonder enig aantoonbaar nut.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » vr 30 jun 2017, 21:45

Uiteraard brengt de invoering van een lage emissiezone een mooi bedrag in het laatje.
Er is dus ook een economisch aspect aan verbonden.

Plaats reactie