Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door tovm74 » wo 10 dec 2014, 9:07

standaard.be schreef:Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Vandaag om 07:39 door Simon Andries en Wim Brillouet - Vanaf 2016 zullen álle gemeenten, en niet alleen de centrumsteden, ervoor kunnen kiezen om vervuilende auto’s te bannen uit hun wooncentra. Ze zullen daarvoor ook zelf boetes kunnen opleggen. Het plan van Vlaams minister Joke Schauvliege neemt vooral de dieselwagens van vóór 2005 in het vizier.
Het volledige artikel vindt u hier.

Hopelijk gaat men niet zo ver. Want anders kunnen binnenkort enkel de meer gegoede mensen nog in de stad/dorp rondrijden.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door RSK » wo 10 dec 2014, 10:43

^^ Hopelijk wordt hier rationeel mee omgegaan, maar ik vrees een nieuwe inkomstenbron voor de gemeenten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Chris » wo 10 dec 2014, 11:29

Wat is het aandeel dieselauto's van 11 jaar of ouder?

Straks krijg je een wirwar aan lokale verboden waar je als gewone burger geen wijs meer uit kunt worden. Zoiets moet landelijk geregeld worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » wo 10 dec 2014, 18:52

^^
De normen wat betreft "wat is vervuilend" zullen op Vlaams niveau geregeld worden. De steden en gemeenten kunnen echter zelf kiezen of ze op basis van die normen milieuzones instellen of niet. Dit teneinde de burger te faciliteren, dat hij weet wanneer hij het ZONE-bord tegenkomt of hij met z'n type van wagen nog doormag of niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door mavas » vr 12 dec 2014, 12:14

^^ Hoe is dat voor Duitsers, Denen, etc. die op bezoek komen in België geregeld? Mogen zij ook niet zo'n zonebord passeren als ze een diesel hebben van voor 2005?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Rene » vr 12 dec 2014, 13:04

^^
Simpel, het verdrag van Geneve van 1975. Daarin is geregeld dat landen de auto's van personen wonende in een andere verdragsstaat moeten toelaten zoals ze in die landen zelf aan het verkeer zijn toegelaten.
Kortom: men kan wel zijn eigen bevolking dwingen, maar niet de buitenlander. Geldt trouwens net zo hard voor de Duitse milieuzones, want dat is eveneens milieuwetgeving, en geen verkeerswetgeving. Of er nu een formeel verkeersbord voor is dat verwijst naar de milieuwetten of niet, dat doet in het kader van het verdrag verder niet terzake.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 dec 2014, 13:34

^^ Dat is jouw interpretatie. En die kan ik zeker wel volgen, maar gaat de rechter daar ook in mee? Is er al jurisprudentie van bv. een buitenlander die zonder Umweltplakette een Umweltzone in is gereden en beboet is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Rene » vr 12 dec 2014, 13:37

Er gaat vanzelf een keer iemand naar de rechter. Tot die tijd zou ik me als buitenlander helemaal geen mallemoer aantrekken van dergelijke wetgeving. De ADAC heeft allang uitgezocht dat het geen zoden aan de dijk zet. Het is wetgeving die mensen beperkt, zonder dat er een goede reden voor is. Het is namelijk symboolpolitiek.

Het feit zit hem in het verbieden. Het heffen van verschillende bedragen voor een tolvignet afhankelijk van het type motor, dat mag namelijk wel.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door verfmeer95 » vr 12 dec 2014, 13:42

Maar hoe zit het dan met vrachtwagenverboden en dergelijke? Want vrachtwagens zijn toch ook gewoon goedgekeurd? Dan zou dat ook niet mogen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Rene » vr 12 dec 2014, 13:43

^^
Dat is iets wat in de verkeerswetgeving is opgenomen op basis van algemene voertuigcategorie.
Dat is geen milieuwetgeving waar een individueel voertuig dat reeds in een ander land is toegelaten nog eens op getoetst moet worden.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Tachi » vr 12 dec 2014, 13:59

Rene schreef:Simpel, het verdrag van Geneve van 1975.
Verwijs je naar een verdrag dat gaat over hoofdwegen t.b.v internationaal verkeer (European Agreement on Main International Traffic Arteries) ??
Het verdrag rept met geen woord over binnenstedelijke lokale wegen. Ja, ook buitenlanders kan de toegang geweigerd worden bij een stedelijke milieuzone, zolang het geen onderdeel is van een hoofdweg t.b.v internationaal vervoer.

Ik weet hoe René hierover denkt en vindt dat ie gelijk heeft. Ik ben het niet met 'm eens en heb dus ook een totaal andere mening waarbij dus wel degelijk beperkingen opgelegd kunnen worden. Dus om redenen van milieu kan degelijk een verkeersregel opgelegd worden, naast bijvoorbeeld om economische redenen een verkeersregel op te leggen.

Ik laat het hierbij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 dec 2014, 14:17

Tachi schreef:
Rene schreef:Simpel, het verdrag van Geneve van 1975.
Verwijs je naar een verdrag dat gaat over hoofdwegen t.b.v internationaal verkeer (European Agreement on Main International Traffic Arteries) ??
Het verdrag rept met geen woord over binnenstedelijke lokale wegen. Ja, ook buitenlanders kan de toegang geweigerd worden bij een stedelijke milieuzone, zolang het geen onderdeel is van een hoofdweg t.b.v internationaal vervoer.
In Duitsland vallen de Autobahnen nooit onder de Umweltzones. Als je het zo stelt hebben ze het in ieder geval netjes opgelost. Bij de Umweltzone Ruhrgebiet staat het zelfs met borden aangegeven 'Autobahn Frei'. Ook op het korte stukje B223 tussen de A516 en de A42 is een Umweltplakette niet nodig en ook voor de B224 door Gladbeck is de Umweltplakette niet nodig omdat het een doorgaande hoofdweg is:

Die Bundesstraße B 224 wird vom Bereich Übergang der Bundesautobahn A 52 in die B 224 (östlich von Gladbeck) bis zur Anschlussstelle Bundesautobahn A 42 auf Essener Gebiet auf Grund Ihrer Transitbedeutung nicht in die Umweltzone einbezogen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » vr 12 dec 2014, 23:53

Coen Tunnel schreef:^^ Dat is jouw interpretatie. En die kan ik zeker wel volgen, maar gaat de rechter daar ook in mee? Is er al jurisprudentie van bv. een buitenlander die zonder Umweltplakette een Umweltzone in is gereden en beboet is?
Van Duitsland weet ik het niet maar in Italië zijn al veel mensen in een milieuzone tegen de lamp gelopen die ook effectief een boete hebben toegekregen. Als je ten persone wordt tegengehouden in zo'n zone is het meestal ook onmiddellijk te betalen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » za 13 dec 2014, 0:25

Doel je op de zona traffico limitato? Dat kun je zien als een zone voor alleen vergunninghouders en dat is ook altijd vergezeld van een :C1:. Dat kun je zelfs in kleine plaatsen tegenkomen. Soms staan er ook camera's vlak na de toegang tot zo'n zone. Dan kan het ook gebeuren dat je de boete (à € 100) thuisgestuurd krijgt.

Milieuzones in Italië ben ik niet tegengekomen. Heb je een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » za 13 dec 2014, 14:50

Vreemde discussie. Buitenlandse bestuurders moeten gewoon de verkeersregels volgen van het land waar ze in rijden. Als er nu een bord is dat beperkingen oplegt lijkt het me niet meer dan normaal dat het voor iedereen geldt, buitenlandse of binnenlandse chauffeurs. Dat verdrag van Genève waar Rene meer schermt gaat meer over de algemene toegang tot elkaars grondgebied. Het getuigt wel van een zeer creatieve interpretatie om in dat verdrag te lezen dat buitenlandse chauffeurs wel toegang zouden hebben in milieuzones temeer Nederlandse bestuurders wel algemene toegang tot de Belgische wegen krijgen. Alleen zijn er verdere beperkingen die voor Belgische bestuurders net zo zeer gelden. Dat is eigenlijk net hetzelfde als een hoogtebeperking of een zwaartebeperking: een deel van het vervoerspark uitsluiten van toegang omwille van een welbepaalde reden. Buitenlandse bestuurders zijn daar ook aan gebonden.

Over het nut van milieuzones heeft ieder zijn eigen mening, maar dat is geen vrijgeleide om verkeersborden, wetten en decreten te negeren. Weliswaar zullen buitenlanders wellicht niet automatisch gecontroleerd kunnen worden omdat de camera's geen toegang hebben tot de database van buitenlandse bestuurders.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door waldo79 » za 13 dec 2014, 16:14

Maar het lijkt me dat al die plaatselijke beperkingen weinig bijdragen aan het milieu behalve dat het symptoombestrijding is. Het veroorzaakt onduidelijkheid voor bezitters van een voertuig wat op nationaal niveau is toegelaten omdat de uitstoot acceptabel wordt geacht, maar dat lokale bestuurders ook nog eens met elkaar strijdige regels kunnen opleggen. .. Ik vind het niet uit te leggen :redangry:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » za 13 dec 2014, 16:22

^^Tsja, objectief gezien is 130 rijden op de autosnelweg ook niet zo gevaarlijk dat het beboet moet worden. Maar als ik gepakt wordt dan zal ik toch ook maar de boete moeten betalen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door waldo79 » za 13 dec 2014, 17:12

Laat maar. Dit gaat niet werken :shutup:

Je mist het punt dat het veel bureaucratie en irritatie oplevert. De winst voor het milieu is miniem :| Als je al beperkingen wil die effect sorteren zul je oude voertuigen landelijk en liefst Europabreed moeten verbieden. Voor het overige hebben we er maar naar te handelen :x

Lignard
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 18:52

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lignard » zo 14 dec 2014, 9:47

En de oude auto's dan exporteren, daar mogen ze vervuilen, en staks kunnen we daar ook al geen verse lucht meer kopen. :lol: :lol: :lol:

G,

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Alfa » zo 14 dec 2014, 16:16

waldo79 schreef: Je mist het punt dat het veel bureaucratie en irritatie oplevert.
Ik mis dat punt helemaal niet, sterker ik vind dat ook. Zeker als je ziet hoe groot bv Antwerpen de milieuzone intekent. Heel Linkeroever zit er bij terwijl dat nauwelijks een stadscentrum kan genoemd wordt. Mijn Diesel Corsa is van 2006 dus ik val er gelukkig net buiten. Maar ik kan me volledig voorstellen dat zo een regeling veel irritatie opwekt. Temeer het aantal oude auto's elk jaar afneemt waardoor het in 2016 eigenlijk slechts een minieme hoeveelheid auto's buiten houdt waardoor het veel gedoe is voor weinig milieuwinst.

Maar het echte punt was dat elkeen zich aan de wetgeving moet houden. Of je het er nu mee eens bent of niet.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door waldo79 » zo 14 dec 2014, 17:04

Dan zijn we het met elkaar eens :handshake:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » zo 14 dec 2014, 20:52

Coen Tunnel schreef:Doel je op de zona traffico limitato? Dat kun je zien als een zone voor alleen vergunninghouders en dat is ook altijd vergezeld van een :C1:. Dat kun je zelfs in kleine plaatsen tegenkomen. Soms staan er ook camera's vlak na de toegang tot zo'n zone. Dan kan het ook gebeuren dat je de boete (à € 100) thuisgestuurd krijgt.

Milieuzones in Italië ben ik niet tegengekomen. Heb je een voorbeeld?
Die zones zijn in wezen millieuzones, de ANWB geeft dat zo ook aan ;)

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buite ... ato-italie

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 dec 2014, 23:53

Zo legt de ANWB het misschien uit, maar voertuigen worden daar niet geweerd op basis van de uitstoot. Het dient bovendien meer doelen dan enkel het beperken van luchtverontreiniging. Het ligt een stukje genuanceerder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone_met_beperkt_verkeer

Dat soort zones zijn er overigens zeker al zo'n 15 jaar, destijds vooral om de verkeersoverlast in grote steden zoals Rome te beperken. In sommige gevallen is het wel toegestaan om kort in de zone te verblijven, bijvoorbeeld om naar een hotel te rijden en daar je bagage uit te laden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » ma 15 dec 2014, 7:14

^^
Akkoord, nergens wordt letterlijk de vermelding van milieuzone gemaakt. Echter, ze zijn in de eerste plaats opgericht om de kwaliteit van de leefomgeving in sommige stadsdelen te verbeteren door de verkeersdrukte te beperken. Leefomgeving = milieu.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door tovm74 » ma 15 dec 2014, 9:23

Alfa schreef:Temeer het aantal oude auto's elk jaar afneemt ...
De "verdieseling" is wel gestopt maar toch is het wagenpark eerder aan het verouderen ... Artikel van Febiac
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Lambo19 » ma 15 dec 2014, 11:28

^^
Ergens is het wel normaal dat mensen zolang mogelijk met hun huidige auto mobiel blijven.
Het is niet omdat een auto 10 jaar oud is dat die vervuilend is. De vraag is ook welke leeftijd 'oud' is voor een auto. Ik vind het allemaal wat overdreven met die milieuzones. Vroeger had geen enkele dieselauto een roetfilter... daar lag toen niemand wakker over.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 dec 2014, 11:40

Lambo19 schreef:^^
Ergens is het wel normaal dat mensen zolang mogelijk met hun huidige auto mobiel blijven.
Het is niet omdat een auto 10 jaar oud is dat die vervuilend is.
Euhm, jawel. Nieuwe auto's moeten aan steeds strengere normen voldoen en worden dus steeds schoner.
De vraag is ook welke leeftijd 'oud' is voor een auto. Ik vind het allemaal wat overdreven met die milieuzones. Vroeger had geen enkele dieselauto een roetfilter... daar lag toen niemand wakker over.
Het wagenpark is nu een stuk groter, en hoe het vroeger was doet niet ter zake. Je maakt beleid toch op basis van informatie die nu beschikbaar is en niet zoals het vroeger was. Vroeger wist men ook niet dat roken schadelijk was, vroeger had men ook geen autogordels - was dat allemaal beter? Kom op. :nothanks: Ik heb ook niet veel op met de milieuzones, maar dit zijn non-argumenten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door Wimpie25 » ma 15 dec 2014, 13:38

tovm74 schreef:
Alfa schreef:Temeer het aantal oude auto's elk jaar afneemt ...
De "verdieseling" is wel gestopt maar toch is het wagenpark eerder aan het verouderen ... Artikel van Febiac
Naar het schijnt is de oorzaak daarachter een mix van econmische crisis en verhoogde duurzaamheid van de wagens. Kort gezegd, wagens zijn tegenwoordig stevig van prijs maar ook stevig van bouw. De mensen komen er langer mee toe.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door waldo79 » ma 15 dec 2014, 13:39

^^Sluit me daarbij aan, heb niet veel met milieuzones, maar ben heel blij met de verbeteringen die in auto's zijn doorgevoerd. Een roetfilter houdt een flink deel van de vuiligheid tegen 8-)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elke gemeente mag straks vervuilende auto’s bannen

Bericht door RSK » ma 15 dec 2014, 14:35

Coen Tunnel schreef:
Lambo19 schreef:Ergens is het wel normaal dat mensen zolang mogelijk met hun huidige auto mobiel blijven.
Het is niet omdat een auto 10 jaar oud is dat die vervuilend is.
Euhm, jawel. Nieuwe auto's moeten aan steeds strengere normen voldoen en worden dus steeds schoner.
Wat hier wel een puntje is, is dat de milieuwinst steeds kleiner wordt. En als je op een gegeven moment al een vrij zuinige auto rijdt, dan is de vraag wat je er mee wint wanneer je een nieuw model koopt dat 5% zuiniger is. Je besparing op brandstof is maar beperkt, daarnaast moet het oude voertuig gesloopt worden. Een kortere levensduur van voertuigen is ook weer twijfelachtig wat betreft duurzaamheid. :idea:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie