Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 8:20

Alfa schreef:^^Niet in België. In Nederland is de "30-meter-regel" 20 jaar geleden geschrapt maar in België niet. Voetgangers zijn verplicht het (al dan niet verkeerslichtgeregelde) zebrapad te gebruiken als dat minder dan 30 meter verwijderd is.
Ok dat wist ik niet. Prima regel overigens.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Wimpie25 » di 17 mar 2015, 8:35

In België zijn alle oversteekplaatsen voor voetgangers, zebrapaden. De voetgangers zijn in alle gevallen in hun voorrang. Op het verkeersbord staat nog een oversteekplaats met klinknagels maar die zijn 40 jaar terug al afgeschaft geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 8:55

Wimpie25 schreef:In België zijn alle oversteekplaatsen voor voetgangers, zebrapaden.
Oh, dat is dan weer minder.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 9:06

Staat tegenover dat je in Belgie blinden niet hoeft voor te laten, je hoeft slechts "dubbel voorzichtig te zijn en zonodig te stoppen"

Je moet ook je snelheid matigen als je langs een bus die stilstaat bij een halte om reizigers te laten in- of uitstappen rijdt.
Ook als dat links is....

Geinige lectuur wel die wegcode. Wist je dat je een groep bejaarden niet mag doorbreken?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Jump » di 17 mar 2015, 9:33

feitelijk schreef: Je moet ook je snelheid matigen als je langs een bus die stilstaat bij een halte om reizigers te laten in- of uitstappen rijdt.
Ook als dat links is....
Omdat je van die onnozelaars hebt die zonder te kijken opeens voor de bus de baan overlopen, en dan zeggen dat je zot bent omdat je hen bijna omver gereden hebt...
Alfa schreef:^^Niet in België. In Nederland is de "30-meter-regel" 20 jaar geleden geschrapt maar in België niet. Voetgangers zijn verplicht het (al dan niet verkeerslichtgeregelde) zebrapad te gebruiken als dat minder dan 30 meter verwijderd is.
En buiten de bebouwde kom is het 100 meter.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 9:40

Jump schreef: En buiten de bebouwde kom is het 100 meter.
No it isn't! http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /215-art42
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Jump » di 17 mar 2015, 9:55

feitelijk schreef:
Jump schreef: En buiten de bebouwde kom is het 100 meter.
No it isn't! http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /215-art42
Hmm, dan is mij dat altijd al verkeerd verteld geweest. Dank voor de opklaring :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 10:22

Oh god. Feitelijk gaan internationaal. :facepalm:

Hoe doen ze dat in Japan Feit?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door duikgek89 » di 17 mar 2015, 11:14

Yellowhat international ltd?
For all your ant-f*cking! :mrgreen:

Als je niks te doen hebt:
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo.php

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 11:38

Attietattie schreef:Oh god. Feitelijk gaan internationaal. :facepalm:
Pluralis majestatis! :worship:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Tommy » di 17 mar 2015, 11:41

Straf straf vind ik dit... Op dit forum is normaalgezien de algemene teneur, te snel is te snel, over een volle witte lijn is fout, door rood mag niet...
En als voetganger zou rood slechts een waarschuwing zijn... Ik mag dan absoluut geen heilige zijn op de baan, als voetganger wacht ik steeds voor rood. Simpel. Niet moeilijk. In de wagen heb ik dan ook een hekel aan mensen die naast het zebrapad oversteken of door rood. Daar heb ik dan ook geen compassie mee.
De 30m regel ken ik al lang. Is inderdaad zowel BuBeKo als BiBuKo... Deze regel is inderdaad helaas te weinig gekend. Alsook de regel dat een fietser aan het zebrapad moet afstappen om voorrang te krijgen...

:hm:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 11:48

Tommy schreef: Alsook de regel dat een fietser aan het zebrapad moet afstappen om voorrang te krijgen...
En dan niet op het laatste moment eraf springen.

Is het in belgie ook strafbaar over een zebra te fietsen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 11:53

Zoiets?
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 11:54

ja.
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door sirdanilot » di 17 mar 2015, 11:56

Als er niks aankomt ga ik echt niet voor rood wachten hoor. En ik ben niet blind ik kan heus wel zien of er verkeer aankomt. Het licht dient ervoor om ook op zeer drukke wegen een veilige oversteek te garanderen en dan dien je natuurlijk wel te wachten tot groen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » di 17 mar 2015, 11:57

sirdanilot schreef:Het licht dient ervoor om ook op zeer drukke wegen een veilige oversteek te garanderen en dan dien je natuurlijk wel te wachten tot groen.
Die garantie vervalt omdat er automobilisten zijn die hetzelfde als jij denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » di 17 mar 2015, 12:09

Tommy schreef: De 30m regel ken ik al lang. Is inderdaad zowel BuBeKo als BiBuKo... Deze regel is inderdaad helaas te weinig gekend. Alsook de regel dat een fietser aan het zebrapad moet afstappen om voorrang te krijgen...
Mocht de regel meer bekend zijn zou je meer zien dat mensen expres 31 meter voorbij het verkeerslicht oversteken waar het altijd mag. Dat lijkt me niet echt wenselijk. Het zebrapad aan het kruispunt is dan veiliger (zelfs door het rood) omdat je beter zicht hebt op verkeer en automobilisten je daar ook meer zullen verwachten.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 12:11

Alfa schreef: Mocht de regel meer bekend zijn zou je meer zien dat mensen expres 31 meter voorbij het verkeerslicht oversteken waar het altijd mag.
Zoek maar eens, er wordt op het net nogal eens de vraag gesteld tot op welke afstand het nog steeds door rood lopen is. :lol:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door sirdanilot » di 17 mar 2015, 12:34

Attietattie schreef:
sirdanilot schreef:Het licht dient ervoor om ook op zeer drukke wegen een veilige oversteek te garanderen en dan dien je natuurlijk wel te wachten tot groen.
Die garantie vervalt omdat er automobilisten zijn die hetzelfde als jij denken.
Door rood rijden als automobilist is dan ook levensgevaarlijk voor jezelf en voor anderen. ;)

Overigens vind ik ook vaak dat je maar weinig tijd hebt om over te steken als het groen is. Als je wat slomer bent dan haal je het niet, of als je slecht ter been bent.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » di 17 mar 2015, 12:41

Als je slecht ter been bent heb je ook bij rood "voorrang".
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » di 17 mar 2015, 16:50

Alfa schreef:
Tommy schreef: De 30m regel ken ik al lang. Is inderdaad zowel BuBeKo als BiBuKo... Deze regel is inderdaad helaas te weinig gekend. Alsook de regel dat een fietser aan het zebrapad moet afstappen om voorrang te krijgen...
Mocht de regel meer bekend zijn zou je meer zien dat mensen expres 31 meter voorbij het verkeerslicht oversteken waar het altijd mag. Dat lijkt me niet echt wenselijk. Het zebrapad aan het kruispunt is dan veiliger (zelfs door het rood) omdat je beter zicht hebt op verkeer en automobilisten je daar ook meer zullen verwachten.
Het is niet omdat jij geen geduld hebt om voor het rode licht te staan wachten dat anderen dat niet hebben. Indien je niet oversteekt in een bocht is dat nog altijd veiliger dan het rode licht te negeren en een overtreding te begaan.


Dit is trouwens hoe De Iedeale Wereld voetgangers bestraft die het rode licht negeren.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150317_01583951 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » di 17 mar 2015, 17:12

Lambo19 schreef: Het is niet omdat jij geen geduld hebt om voor het rode licht te staan wachten dat anderen dat niet hebben.
De aanleiding was de vaststelling dat de regel massaal genegeerd wordt. Het gaat dus ook over het nut van de regel zelf. Dus om als voetganger te wachten voor een rood licht. Vaak is dat nut er niet wegens geen aankomendverkeer. Dan is onnodig wachten een beetje belachelijk natuurlijk. Temeer voetgangers onmiddellijk kunnen stoppen en zelf ook kunnen anticiperen op verkeer. Bij druk verkeer ligt dat anders natuurlijk. Dan is door het rood lopen eerder als hinderen van het verkeer te beschouwen.
Lambo19 schreef: Indien je niet oversteekt in een bocht is dat nog altijd veiliger dan het rode licht te negeren en een overtreding te begaan.
Dus aan het verkeerslicht door het rood lopen is levensgevaarlijk maar datzelfde 31 meter verderop doen niet? Dan neem je de regels toch iets te dogmatisch aan.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 17 mar 2015, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door waldo79 » di 17 mar 2015, 19:48

Hoewel ik het afkeur om door rode verkeerslichten te lopen wek je enige weerzin bij me op, Lambo19, door in veel van je posts het woord levensgevaarlijk in de mond te nemen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Wimpie25 » di 17 mar 2015, 21:08

feitelijk schreef: Je moet ook je snelheid matigen als je langs een bus die stilstaat bij een halte om reizigers te laten in- of uitstappen rijdt.
Ook als dat links is....
Binnen de bebouwde kom ben je dan ook nog eens verplicht om die bus voorrang te geven zodat ze in het verkeer kan invoegen, ongeacht hoeveel ruimte je hebt om te passeren en ongeacht hoe lang het vehikel erover doet. Dit trouwens enkel en alleen als de chauffeur de richtingaanwijzers gebruikt!

Trouwens, vroeger knipperde het groene voetgangerslicht de laatste 5 seconden voordat het op rood sprong. Sommige heel oude VRI's hebben deze functionaliteit nog altijd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door keokiracer » di 17 mar 2015, 21:13

Wimpie25 schreef:Trouwens, vroeger knipperde het groene voetgangerslicht de laatste 5 seconden voordat het op rood sprong. Sommige heel oude VRI's hebben deze functionaliteit nog altijd.
Dat is nu in Nederland nog steeds het geval,dat groen knipperen. Hoe lang dat precies is durf ik niet te zeggen, maar die 5 seconden komt wel dicht in de buurt.
Wat is het nu dan? Gaat het licht gewoon ineens op rood of zijn er oranje voetgangerslichten in België?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » di 17 mar 2015, 21:16

^^
Het verkeerlicht springt dan meteen op rood, wat best irritant is als je net begonnen bent aan de oversteek.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Wimpie25 » di 17 mar 2015, 21:18

^^
Nu gaat het licht ineens op rood, ja. Het is wel het eerste licht op een normaal kruising in Vlaanderen dat op rood gaat. Meestal hangt er nog een fietserslicht waarop je kan meesurfen zodat je tijd hebt om de overkant te halen. Combineer dat met de 4 weergaven dat een normale VRI in Vlaanderen heeft (links, rechts, boven en overkant kruising) en je kan over het algemeen goed inschatten hoe het verloop van de fasen in mekaar zit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 0:21

Lambo19 schreef:^^
Het verkeerlicht springt dan meteen op rood, wat best irritant is als je net begonnen bent aan de oversteek.
Je mag altijd je weg verderzetten als het rood wordt en je je al op het zebrapad bevindt. Er is ook een buffertijd zodat je zelfs aan normaal wandeltempo altijd de overkant haalt als het rood wordt. Het is wel interessant dat die knipperde groenlichten aangehaald worden. Vroeger hadden inderdaad meer verkeerslichten dat, maar ze zijn bijna allemaal verdwenen. Geen idee waarom. Alhoewel zo'n knipperlicht misschien teveel de indruk geeft dat je niet meer moet proberen oversteken als het knippert.

In Brussel hebben ze een tijdje geleden trouwens een proef gedaan met tellers:
Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Egbert » wo 18 mar 2015, 6:52

duikgek89 schreef:
Egbert schreef:Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Maar als ik met de auto midden in de nacht op een verlaten kruispunt waar ik kan zien dat het aan alle kanten kilometers vrij is, door rood rij omdat ik rood interpreteer als: "Pas op er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft." Dan vind je het zeker belachelijk?
Autoverkeer met voetgangers vergelijken gaat volkomen mank. Als voetganger heb je veel meer overzicht over het verkeer en kan je veel beter reageren op situaties, alleen al omdat je veel langzamer gaat.

Afgezien daarvan: als je 100% zeker weet dat het veilig kan zal ik niet zeggen dat jij je belachelijk maakt. Ik denk alleen dat je die zekerheid als automobilist minder gauw zult bereiken dan als voetganger.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 16:26

Alfa schreef: Je mag altijd je weg verderzetten als het rood wordt en je je al op het zebrapad bevindt. Er is ook een buffertijd zodat je zelfs aan normaal wandeltempo altijd de overkant haalt als het rood wordt. Het is wel interessant dat die knipperde groenlichten aangehaald worden. Vroeger hadden inderdaad meer verkeerslichten dat, maar ze zijn bijna allemaal verdwenen. Geen idee waarom. Alhoewel zo'n knipperlicht misschien teveel de indruk geeft dat je niet meer moet proberen oversteken als het knippert.
Ik vind het ook jammer dat die knippers verdwenen zijn. De redenen daarvoor heb je zelf al aangehaald, je kan perfect je weg zonder gevaar verderzetten en er zijn inderdaad buffers voorzien. Die knippers zijn eigenlijk nergens voor nodig, behalve dat je de mensen onnodig nerveus maakt. Een aftellende klok heeft in dat oogmerk een groter praktisch nut.

Plaats reactie