Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 13:30

Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

ma 16/03/2015 - 07:28 Meer dan een op de vijf voetgangers steekt over wanneer het licht op rood staat. Dat blijkt uit observaties van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in negen centrumsteden.

deredactie.be
1 op de 5 zal trouwens een enorme onderschatting zijn. Iedereen negeert wel eens een rood voetgangerslicht afhankelijk van het kruispunt.

Eigenlijk vind ik al langer dat rode voetgangerslichten meer moeten beschouwd worden als 'oversteken op eigen risico'.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 16 mar 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door sirdanilot » ma 16 mar 2015, 13:51

Als ik zie dat er geen verkeer aankomt negeer ik het rode licht. Als de wachttijd tot groen te lang is ook (en wanneer dat ook niet nodig is). Verder als andere mensen oversteken, ga ik ook mee.

Maar over het algemeen respecteer ik als voetganger wel de rode lichten, want meestal is het niet voor niets, zeker in grote steden als Amsterdam.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door feitelijk » ma 16 mar 2015, 14:12

En deze hoefde niet te stoppen en doet het dan toch! :roll:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 14:31

sirdanilot schreef: Maar over het algemeen respecteer ik als voetganger wel de rode lichten, want meestal is het niet voor niets, zeker in grote steden als Amsterdam.
Rode voetgangerslichten worden standaard voorzien als er verkeerslichten staan. Voor auto's en trams zijn VRI-installaties vaak zinvol in een stad, maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat hetzelfde voor voetgangers geldt.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 16 mar 2015, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Egbert » ma 16 mar 2015, 14:33

Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 14:37

^^Inderdaad, zo interpreteer ik het ook.

Het is overigens jammer dat ze het in de berichtgeving weer over 'een belangrijk probleem' hebben en de discussie niet gaat over de veelal overbodigheid van rigide voetgangerslichten. In Nederland zie je soms oranje knipperlichten, dat zou hier ook wenselijk zijn. Al heb ik begrepen dat ze de laatste jaren ook in Nederland spaarzaam zijn met die oranje lichten (weeral wegens doorgeschoten veiligheid). Geen voetganger zal voor zijn plezier door het rood lopen als er een te grote kans is overreden te worden. Je kan de voetganger dus wel een beetje verantwoordelijkheid geven.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » ma 16 mar 2015, 14:55

Lopen voetgangers wel eens door rood joh??

1
Link
2
Link
3
Link
4
Link
5
Link
6
Link
7
Link
8
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door duikgek89 » ma 16 mar 2015, 15:10

Egbert schreef:Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Maar als ik met de auto midden in de nacht op een verlaten kruispunt waar ik kan zien dat het aan alle kanten kilometers vrij is, door rood rij omdat ik rood interpreteer als: "Pas op er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft." Dan vind je het zeker belachelijk?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door verfmeer95 » ma 16 mar 2015, 16:26

Bij een aantal kruispunten bij mij in de buurt ligt de voetgangersoversteekplaats tussen de stopstreep en de verkeerslichten, waardoor het als voetganger mogelijk is om de kleur van de verkeerslichten van het kruisend verkeer te zien. Als die dan rood zijn, kan ik doorlopen, helemaal als ik zie dat dat verkeer niet door kan rijden omdat die wel kruisend verkeer hebben. Omdat deze verkeerslichten alleen groen geven als je in een keer over kan steken, is het vaak sneller door in twee keer over te steken.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Tokke1976 » ma 16 mar 2015, 18:42

Ik heb zo de indruk dat diegenen die gewoon doorlopen, rood aanzien als een gewone waarschuwing.

Het is en blijft een overtreding. Maar al te vaak zie je roodlichtnegatie ook van ouders met hun kinderen.
Hoe leg je dan nog uit dat rood stoppen betekent, maar je toch doorgaat....later komen die op een fiets te zitten en fietsen ze door rood
Nog wat later rijden ze door rood met de auto, want er kwam toch niets aan....

Akkoord dat we allemaal te vaak zinloos staan te wachten aan het rode licht, maar zomaar negeren is een brug te ver.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 19:32

duikgek89 schreef:
Egbert schreef:Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Maar als ik met de auto midden in de nacht op een verlaten kruispunt waar ik kan zien dat het aan alle kanten kilometers vrij is, door rood rij omdat ik rood interpreteer als: "Pas op er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft." Dan vind je het zeker belachelijk?
Het verschil is dat een voetganger die een verkeerde inschatting maakt op dat vlak vooral zichzelf zal benadelen. Bij de 'sterke weggebruikers' geldt dat veel minder. Bovendien heeft een voetganger geen remafstand te respecteren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » ma 16 mar 2015, 19:42

^^
Rood=rood, dat betekent dat je net zoals alle andere weggebruikers moet wachten tot het verkeerslicht op groen springt. Het probleem is ook dat als iemand het rode licht negeerd en oversteekt de rest geneigd zal zijn om mee over te steken. De automobilist is dat verplicht om te stoppen en de voetgangers te laten oversteken. Terwijl de automobilist eigenlijk voorrang heeft. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties en gefrustreerde automobilisten. Wat mij betreft mag men die overtreders allemaal op de bon zwieren. Uiteindelijk zal een bestuurder die door rood rijdt ook een fikse boete krijgen, waarom zou dat hier dan anders zijn?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 19:55

^^Zie mijn vorige post:
Het verschil is dat een voetganger die een verkeerde inschatting maakt op dat vlak vooral zichzelf zal benadelen. Bij de 'sterke weggebruikers' geldt dat veel minder. Bovendien heeft een voetganger geen remafstand te respecteren.
Daarom wordt een voetgangersovertreding minder had bestraft dan een roodlichtnegatie door een automobilist. En eigenlijk zou dat verschil qua de boetes wat mij betreft nog groter mogen zijn.

Ik vind dus niet dat rood = rood. Het rood van een voetgangerslicht is nu eenmaal minder gevaarlijk voor anderen. Uiteraard op eigen risico en zonder recht te hebben op de bescherming die anders voor zwakke weggebruikers geldt.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » ma 16 mar 2015, 20:21

^^
Niets geeft je het recht om als voetganger verkeersregels aan je laars te lappen. Voor automobilisten is het erg hinderlijk als je groen hebt dat er nog "snel" enkele voetgangers willen oversteken. Als iedereen aan een druk lichtgeregeld zomaar even zelf gaat beslissen dat hij nog snel kan oversteken, loopt het verkeer helemaal in de soep. Het is ook zo dat er dodelijke ongevallen gebeuren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door duikgek89 » ma 16 mar 2015, 20:44

Alfa schreef:
duikgek89 schreef:
Egbert schreef:Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Maar als ik met de auto midden in de nacht op een verlaten kruispunt waar ik kan zien dat het aan alle kanten kilometers vrij is, door rood rij omdat ik rood interpreteer als: "Pas op er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft." Dan vind je het zeker belachelijk?
Het verschil is dat een voetganger die een verkeerde inschatting maakt op dat vlak vooral zichzelf zal benadelen. Bij de 'sterke weggebruikers' geldt dat veel minder. Bovendien heeft een voetganger geen remafstand te respecteren.
Als ik mijn auto voor een vrachtwagen van 40 ton zet die er met 80 op klapt benadeel ik mezelf anders ook behoorlijk!
En als ik een voetganger overhoop rij omdat hij/zij door rood komt banjeren moet ik nog maar zien dat ik voor de rechter ook echt onschuldig ben...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » ma 16 mar 2015, 20:47

Inderdaad, in het verkeer hoor je rekening te houden met de andere weggebruikers, of je nou een bestuurder, fietser of voetganger bent. Regels zijn er per slot van rekening om te respecteren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door RSK » ma 16 mar 2015, 20:50

Het negeren van voetgangerslichten. Tja, ik maak me er ook wel eens schuldig aan. Eigenlijk zou het beter zijn om in plaats van het rood oranje-knipper te tonen met de knop als mogelijkheid om eigen groen te vragen. Dit voor drukke momenten of mensen die niet zo vlot zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Vinny » ma 16 mar 2015, 20:55

Je kunt ook even verder lopen en dan op eigen gelegenheid de weg oversteken. Er geldt meestal geen oversteekverbod, in ieder geval niet in grote steden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » ma 16 mar 2015, 20:59

Dan zit je met het probleem dat bij momenten het verkeer een hele chaos wordt. Doordat er in steden vaak een constante stroom is van overstekende voetgangers en bestuurders verplicht zijn voorrang te verlenen aan voetgangers op zebrapaden. Dat is nefast voor de doorstroming van het verkeer. Het negeren van het rode voetgangerslicht is ook een typisch stedelijk probleem, wanneer er één iemand oversteekt volgt de rest blindelings.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Vinny » ma 16 mar 2015, 21:09

Als er geen zebrapad is dan hebben auto's natuurlijk voorrang.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 21:20

Lambo19 schreef:^^
Niets geeft je het recht om als voetganger verkeersregels aan je laars te lappen. Voor automobilisten is het erg hinderlijk als je groen hebt dat er nog "snel" enkele voetgangers willen oversteken. Als iedereen aan een druk lichtgeregeld zomaar even zelf gaat beslissen dat hij nog snel kan oversteken, loopt het verkeer helemaal in de soep. Het is ook zo dat er dodelijke ongevallen gebeuren.
Verkeersregels zijn ook niet onfeilbaar. Als je ziet dat iets massaal genegeerd wordt dan kan het soms zinvoller zijn om eens de regels te herbekijken en die eventueel te passen, eerder dan repressief de regel op te leggen. Dat is met snelheidsmaxima ook zo.

In het geval van voetgangerslichten is het absurd dat je 30 meter verder de straat wel probleemloos over mag steken maar aan het verkeerslicht niet.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Lambo19 » ma 16 mar 2015, 22:10

Zebrapaden zijn bedoeld om de oversteek van voetgangers veilig te laten verlopen. Waarom zou je dan verderop gaan oversteken op straat als je vlakbij een zebrapad ter beschikking hebt? Als iedereen zomaar in het midden van straat zou gaan oversteken. :nuts:

N235
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:23

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door N235 » ma 16 mar 2015, 22:38

Nou ja, als het toevallig tijd scheelt, en er ruimte zat is, zie ik er het probleem niet van in. Ik doe het ook regelmatig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 23:36

Lambo19 schreef:Zebrapaden zijn bedoeld om de oversteek van voetgangers veilig te laten verlopen. Waarom zou je dan verderop gaan oversteken op straat als je vlakbij een zebrapad ter beschikking hebt? Als iedereen zomaar in het midden van straat zou gaan oversteken. :nuts:
In het midden van de straat mag je gewoon oversteken. Gelukkig maar, stel je voor dat je énkel mocht oversteken bij zebrapaden. Dan zouden straten als muren zijn waar je honderden meters moet omlopen om de andere kant te bereiken. 30 meter van het kruispunt de straat oversteken is ten alle tijden legaal (mits het in een rechte lijn is). Dus waarom mag het een wel en zou het andere met alle middelen beteugeld moeten worden wegens zogenaamd levensgevaarlijk?

Bij veel tweefasig geregelde verkeerslichten zie je trouwens vaak dat als het rood is voor jou is er de hele tijd niemand komt en als het dan eindelijk groen wordt de afslaande verkeersstroom het zebrapad kruist. Dan ben je eigenlijk veiliger om gewoon door het rood over te steken. Want afslaande automobilisten houden ook niet altijd rekening met het zebrapad en het feit dat het gelijktijdig groen heeft.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 16 mar 2015, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Attietattie » ma 16 mar 2015, 23:40

Alfa schreef:30 meter van het kruispunt de straat oversteken ten alle tijden legaal (mits het in een rechte lijn is).
29 ook. Te allen tijde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Alfa » ma 16 mar 2015, 23:41

^^Niet in België. In Nederland is de "30-meter-regel" 20 jaar geleden geschrapt maar in België niet. Voetgangers zijn verplicht het (al dan niet verkeerslichtgeregelde) zebrapad te gebruiken als dat minder dan 30 meter verwijderd is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Peter » di 17 mar 2015, 3:24

Je kunt ook stellen dat de politiek en de politie het niet belangrijk vinden, want de boetes zijn laag en de controle minimaal.
Het enige wat het rode licht doet (net als het knipperende waarschuwingssymbool) is de voorrang voor een zebra opheffen. Eigenlijk had de zebra er helemaal niet moeten liggen, maar dat is weer een andere discussie. Het knipperlicht wordt veel te weinig gebruikt mijns insziens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Peter » di 17 mar 2015, 3:31

Lambo19 schreef:Regels zijn er per slot van rekening om te respecteren.
Vrijwel iedereen overtreedt regels als de pakkans of boete laag is en het nadeel voor anderen klein. Heb jij nooit even fout geparkeerd of je parkeerschijf verzet, of de laatste 10 minuten van het tijdvak betaald parkeren "het er maar op gegokt" of gefietst of autogereden met een kapot licht (je wil of kan dat pas thuis vervangen) ? Je kan ook 5 km naar huis lopen met de fiets aan de hand of de auto aan de kant zetten en een taxi nemen, als je liever de regels respecteert.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Palance » di 17 mar 2015, 7:01

Het is maar hoe je er dan mee omgaat als je 'gepakt' wordt. Als je flink bent dan neem je je verlies als je een beote krijgt, maar het gros zal dan de gebruikelijke borrelpraat gaan afsteken.
Ik geef overigens toe dat ik best wel eens doorloop bij rood (op de fiets en in de auto doe ik dat overigens nooit) ik ik ben bewust van het risico dat ik een boete krijg, of erger. Beide gevallen ligt het probleem toch echt bij mij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Peter » di 17 mar 2015, 8:12

Inderdaad. Wie bewust een (financieel) risico neemt en een boete krijgt moet niet piepen.
De enige morele kant aan "bewust de verkeersregels negeren" is wellicht dat kinderen/jongeren het ook gaan doen. Ik heb weinig illusie overigens dat jongeren zich sterk laten leiden door gedrag van (veel) ouderen. Die kijken naar wat de 16-20 jarigen doen, niet "opa" van 50. En de 16-20 jarigen doen waar ze mee weg kunnen komen in gemak of stoerdoen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie