Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tokke1976
stadsweg

Re: Ruim een op de vijf voetgangers negeert rood licht

Bericht door Tokke1976 » wo 18 mar 2015, 17:09

Ik vind de teneur van sommige reacties hier vreemd, zeer vreemd.

"Als voetganger heb je een beter overzicht, omdat je trager bent"
"Rood is slechts een waarschuwing"

Waarom is het nu zo moeilijk om te aanvaarden: rood is rood en je zal stoppen.
Als je eerlijk bent, dan spreken sommigen zichzelf hier meermaals tegen en gebruiken ze rare kronkels om te vergoelijken dat ze gewoon door het rood oversteken....
Van wachten ga je niet dood, van door rood oversteken misschien wel.... Denk daar maar eens over na.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 17:41

Tokke1976 schreef: Waarom is het nu zo moeilijk om te aanvaarden: rood is rood en je zal stoppen.
Omdat je dan de regels als dogma beschouwd en niet kijkt naar de nut van een regel. Zoals gezegd is er vaak* geen noodzaak of veiligheidsrisico om te wachten en kunnen voetgangers zelf prima anticiperen op verkeer. Waarom zou je dan moeten wachten? 30 seconden is niet veel, maar als je de stad doorloopt kom je veel verkeerslichten tegen

*bij geen naderend verkeer

Ik ben dus voor de volgende aanpassing van de regels: voetgangersrood niet meer stoppen = stoppen maar moet eerder betekenen dat je auto's voor moet laten gaan en bij geen naderend verkeer oversteken op eigen risico. Eventueel kan je het rood voetgangerslicht veranderen door een oranje voetgangerslicht.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 18 mar 2015, 18:15

Egbert schreef:Als voetganger heb je veel meer overzicht over het verkeer en kan je veel beter reageren op situaties, alleen al omdat je veel langzamer gaat.
Als voetganger ben je dus ook veel minder snel weg als blijkt dat je toch een inschattingsfout maakt :!:

(En ik zie vrij vaak voetgangerroodlopers inschattingsfouten maken...)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 18:23

Hetgeen jij hier nu zegt Alfa, is wel in tegenstrijd met de wegcode.
Hoe kan je voetgangers voorrang laten verlenen aan auto's als die op hun beurt verplicht zijn voorrang te verlenen aan voetengangers op het zebrapad. :nuts:
Dan wordt het moeilijk om de grens te trekken.

Op drukke kruispunten zal dat de wachttijd voor voetgangers enkel verlengen doordat er een constante verkeersstroom is van verkeer. Je kan je van veel verkeersregels afvragen of ze effectief nut hebben maar dat is nog steeds geen reden om ze niet na te leven. Vaak sta je als automobilist ook gewoon nutteloos stil op een kruispunt waar nauwelijks verkeer is, dan ga je toch ook niet het rode licht negeren. :facepalm:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 18 mar 2015, 18:31

Lambo19 schreef:Hetgeen jij hier nu zegt Alfa, is wel in tegenstrijd met de wegcode.
Welk deel van het woord 'aanpassen' begrijp je niet?
Lambo19 schreef:Op drukke kruispunten zal dat de wachttijd voor voetgangers enkel verlengen doordat er een constante verkeersstroom is van verkeer.
Wat Alfa bedoelt is - denk ik - dat het verkeerslicht gewoon blijft staan en actief blijft, maar dat voetgangers niet per sé op groen hoeven te wachten en ook mogen lopen bij rood als dat veilig kan.
Lambo19 schreef:Vaak sta je als automobilist ook gewoon nutteloos stil op een kruispunt waar nauwelijks verkeer is, dan ga je toch ook niet het rode licht negeren. :facepalm:
Hier vlak bij huis heeft een tijd lang een verkeerslicht een standaard regeling gehad, ongeacht of er verkeer was of niet. Erlagen lussen maar die data kwam niet door ofzo. Was vlak na werkzaamheden aan het kruispunt. Had het al gemeld aan de gemeente die zei dat men het ging fiksen. Nou sorry hoor, maar om 3 uur 's nachts bij de verlaten kruising aan komen rijden en het licht op rood zien gaan. Mijn reactie was :EE: en ik ben gewoon stapvoets door rood rechtsaf gegaan.

De regeling is overigens inmiddels aangepast (gelukkig).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 18:42

keokiracer schreef:
Lambo19 schreef:Hetgeen jij hier nu zegt Alfa, is wel in tegenstrijd met de wegcode.
Welk deel van het woord 'aanpassen' begrijp je niet?
Zoals ik al zei, is het dan moeilijk om de grens te trekken wie voorrang had. Je kan niet het autoverkeer en voetgangers allebei voorrang laten geven aan elkaar bij een zebrapad.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 18 mar 2015, 18:44

^^ Nou, als het licht voor voetgangers rood was dan de voetganger en anders de automobilist.

(als dat ooit wordt ingesteld als regel dan voorspel ik een enorme explosie aan dashcams in België :p)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 19:50

Lambo19 schreef: Hoe kan je voetgangers voorrang laten verlenen aan auto's als die op hun beurt verplicht zijn voorrang te verlenen aan voetengangers op het zebrapad. :nuts:
Ik vind dus niet dat voetgangers bij rood licht voorrang moeten hebben op voertuigen die groen hebben. Wel dat voetgangers, op eigen risico, bij rood licht over mogen steken na er zich eerst van te vergewissen dat er geen auto's aankomen. Dus als er zich bij rood voetgangerslicht een voetganger op het zebrapad bevindt terwijl er een auto nadert is de voetganger altijd in fout want dat betekent dat deze niet goed gekeken heeft. Je zou daar dan een overtreding van kunnen maken wegens 'hinderen van voertuigen in voorrang'.

Dat zijn dus drie maren voor het oversteken bij rood:
-op eigen risico
-mits er geen voertuigen naderen
-mits goed overzicht

Dat lijkt me wel aanvaardbaar. Dat geeft dus verantwoordelijkheid aan de voetganger ipv van deze een dom aapje te maken overgeleverd aan het mannetje van het verkeerslicht.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 18 mar 2015, 20:31

^^ Het lijkt mij niet aanvaardbaar. Op zich zie ik geen graten in je voorstel, maar het lijkt me niet verstandig om de kleur rood te ondergraven. Dan zou ik voorstellen om het bovenste licht oranje/geel te maken. Je moet mensen niet aanwennen dat het normaal is om door rood te gaan.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 20:38

Ik vind dat eigenlijk wel een terecht punt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat de oversteek dan middels kanalisatiestrepen verloopt zodat de voetganger geen voorrang heeft. Het enige conflictpunt is als afslaande automobilisten een pijl hebben hetgeen een conflictvrije verkeersafwikkeling garandeert. Je zou in zulke gevallen echt rood moeten tonen voor voetgangers. Ik denk wel dat de roodlichtdicipline erop vooruit gaat wanneer alleen de meest essentiële oversteken een verkeerslicht zouden hebben. Sterker nog, ik denk dat je gewoon 75% van de verkeerslichten in grote steden als Amsterdam gewoon kunt schrappen. Het verkeer stroomt een stuk beter door, en door de extra chaos op kruispunten rijden en lopen de verkeersdeelnemers een stuk voorzichtiger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mar 2015, 20:46

Nu hebben voetgangers al de arrogantie om door rood te lopen en niet te versnellen als de conflicterende richting groen krijgt omdat ze weten dat je ze toch niet aanrijdt. Ik vermoed dat dat gedrag niet minder zal worden als ze door rood mogen lopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 20:53

:?: In mijn voorstel wordt het rode licht afgeschaft. Dan kun je dus ook niet door rood heen lopen ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mar 2015, 21:34

Jij was niet de enige met een voorstel he. ;)

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 21:43

keokiracer schreef: Hier vlak bij huis heeft een tijd lang een verkeerslicht een standaard regeling gehad, ongeacht of er verkeer was of niet. Erlagen lussen maar die data kwam niet door ofzo. Was vlak na werkzaamheden aan het kruispunt. Had het al gemeld aan de gemeente die zei dat men het ging fiksen. Nou sorry hoor, maar om 3 uur 's nachts bij de verlaten kruising aan komen rijden en het licht op rood zien gaan. Mijn reactie was :EE: en ik ben gewoon stapvoets door rood rechtsaf gegaan.

De regeling is overigens inmiddels aangepast (gelukkig).
Veel van van de kleinere kruisingen in Vlaanderen die met VRI's geregeld zij, hebben allemaal standaard zo'n statisch circuit. Dit zijn bijna in alle gevallen nog gemeentelijke VRI's. En ja hoor, die blijven ook 's nachts nog hun gewone circulatie afdraaien. Gewestelijke VRI's gaan 's nachts ook niet op de oranje knipper maar die hebben meestal wel IR camera's en/of dedectielussen.

Als je ook rondkijkt, zie je dat wij in België enkel het zebrapad kennen als oversteekplaats voor voetgangers. Hier bij Hasselt een nieuwe kruising;
Op een zebrapad hebben voetgangers altijd voorrang, maar toch worden er bij grote kruisingen aan de oversteekplaatsen die niet met VRI's geregeld zijn, haaientanden aangebracht. Dat is de oplossing in een uniform systeem.

https://www.google.be/maps/@50.943076,5 ... z31iTQ!2e0
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 19 mar 2015, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 18 mar 2015, 23:17

Alfa schreef:
Lambo19 schreef: Hoe kan je voetgangers voorrang laten verlenen aan auto's als die op hun beurt verplicht zijn voorrang te verlenen aan voetengangers op het zebrapad. :nuts:
Ik vind dus niet dat voetgangers bij rood licht voorrang moeten hebben op voertuigen die groen hebben. Wel dat voetgangers, op eigen risico, bij rood licht over mogen steken na er zich eerst van te vergewissen dat er geen auto's aankomen. Dus als er zich bij rood voetgangerslicht een voetganger op het zebrapad bevindt terwijl er een auto nadert is de voetganger altijd in fout want dat betekent dat deze niet goed gekeken heeft. Je zou daar dan een overtreding van kunnen maken wegens 'hinderen van voertuigen in voorrang'.

Dat zijn dus drie maren voor het oversteken bij rood:
-op eigen risico
-mits er geen voertuigen naderen
-mits goed overzicht

Dat lijkt me wel aanvaardbaar. Dat geeft dus verantwoordelijkheid aan de voetganger ipv van deze een dom aapje te maken overgeleverd aan het mannetje van het verkeerslicht.
Neen, want vooral de gemiddelde schooljeugd die nu al dit soort regels aan hun laars lapt zullen dit zien als: ik mag altijd oversteken, en die auto, ach die stopt wel.
Hoe meer je dit soort wetgeving gaat versoepelen ten voordele van de (zogenaamd) zwakke weggebruiker, hoe arroganter die zullen worden.
Ik maak nu al vaak mee dat men zelfs al de intentie maakt om over te steken door rood (en ik dus groen heb), en ze mij gewoon recht in de ogen kijken. Maar dan rij ik gewoon door, heb er al enkele gehad die op hun stappen mochten terugkeren, eentje maakte zelfs een verwensend gebaar.

Een beruchte is deze, vooral in het toeristisch seizoen. Want ook toeristen hebben zeer vaak schijt aan dit soort regeltjes. Ondanks de zeer lange groenfase (een normale wandelaar kan de oversteek van de volledige weg makkelijk in 1 keer halen) daar voor voetgangers gewoon blijven oversteken als het al rood is en zelfs als de auto's groen krijgen.
http://goo.gl/maps/fGpO4

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 23:20

Volgens mij heeft het gedrag van schooljeugd niets te maken met wetgeving maar alles met opvoeding en handhaving. Aan beide zaken schort er wel eens wat in Nederland (understatement).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 23:27

Vinny schreef:Ik vind dat eigenlijk wel een terecht punt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat de oversteek dan middels kanalisatiestrepen verloopt zodat de voetganger geen voorrang heeft. Het enige conflictpunt is als afslaande automobilisten een pijl hebben hetgeen een conflictvrije verkeersafwikkeling garandeert. Je zou in zulke gevallen echt rood moeten tonen voor voetgangers.
In Vlaanderen zijn tweefasige verkeerslichten nog steeds de standaard (zeker in centrumgebieden) en daar geldt dat afslaande automobilisten en voetgangers tegelijkertijd groen hebben. Vandaar ook dat ik het veiligheidsargument zo hypocriet vind. Vaak wordt het juist gevaarlijker en drukker als het mannetje groen wordt. Want het verkeer waarvoor jij rood hebt is dan vaak al lang weg en het het afslaand verkeer komt juist op gang als je groen krijgt. Dan ben je dus overgeleverd aan de opmerkzaamheid van afslaande automobilisten.
Davy schreef: Neen, want vooral de gemiddelde schooljeugd die nu al dit soort regels aan hun laars lapt zullen dit zien als: ik mag altijd oversteken, en die auto, ach die stopt wel.
Hoe meer je dit soort wetgeving gaat versoepelen ten voordele van de (zogenaamd) zwakke weggebruiker, hoe arroganter die zullen worden.
Vandaar ook dat ik het strafbaar zou maken als je oversteekt terwijl er toch een auto aankomt. Dat is makkelijk vast te stellen: als een auto moet vertragen (of erger: ontwijken) door jouw aanwezigheid op het zebrapad. Dat mag zelfs een boete zijn van 50 euro (evenveel als nu door het rood lopen).
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 18 mar 2015, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mar 2015, 23:33

Dat is in essentie tegenstrijdig aan het begrip zebrapad. De rechter is hier duidelijk over geweest: bij geel knipperlicht kan de voorrang voor voetgangers op een zebra niet vervallen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 23:36

^^In België is elke voetgangeroversteekplaats een zebrapad. Kanalisatiestrepen bestaan hier niet. Het zou misschien ook een goed idee zijn die in te voeren maar dat is voer voor een andere discussie.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 19 mar 2015, 6:29

Vinny schreef::?: In mijn voorstel wordt het rode licht afgeschaft. Dan kun je dus ook niet door rood heen lopen ;)
Dan moet je ook de zebrapaden bij die punten weghalen, want anders heb je als voetganger altijd voorrang (je hebt als voetganger ook geen indicatie of het kruisende verkeer groen heeft of niet).
En dan krijg je weer andere ongewenste situaties. Bijvoorbeeld waar je nu bij afslaand wegverkeer en rechtdoorgaande voetgangers een rood licht voor voetgangers neer zet, hebben voetgangers dan altijd voorrang.

Ik denk dat je het beter zo kunt laten zoals het is en alleen moet optreden tegen overtreders als het een probleem is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 mar 2015, 7:43

Egbert schreef:Dan moet je ook de zebrapaden bij die punten weghalen, want anders heb je als voetganger altijd voorrang (je hebt als voetganger ook geen indicatie of het kruisende verkeer groen heeft of niet).
Je hebt als voetganger geen voorrang bij een geel knipperlicht.
Artikel 74

1. Bij voetgangerslichten betekent:
a. groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.
2. Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 75, mogen voetgangers oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan.
Artikel 75

Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.
Artikel 64

Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 19 mar 2015, 9:01

Egbert schreef:
duikgek89 schreef:
Egbert schreef:Als het licht rood is en er komt geen verkeer aan dan loop ik ook gewoon over. Een rood voetgangerslicht betekent bij mij "pas op, er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft".

Maar als ik met de auto midden in de nacht op een verlaten kruispunt waar ik kan zien dat het aan alle kanten kilometers vrij is, door rood rij omdat ik rood interpreteer als: "Pas op er kan ander verkeer komen dat voorrang heeft." Dan vind je het zeker belachelijk?
Autoverkeer met voetgangers vergelijken gaat volkomen mank. Als voetganger heb je veel meer overzicht over het verkeer en kan je veel beter reageren op situaties, alleen al omdat je veel langzamer gaat.

Afgezien daarvan: als je 100% zeker weet dat het veilig kan zal ik niet zeggen dat jij je belachelijk maakt. Ik denk alleen dat je die zekerheid als automobilist minder gauw zult bereiken dan als voetganger.
Met de auto kun je op kleinere kruisingen echt wel goed zelf zien of het vrij is of niet. Als je dat NIET kunt, kun je kleine kruisingen zonder VRI niet eens rijden (en dan moet je je serieus afvragen of je wel achter het stuur moet zitten). Bovendien kan ik met een auto VEEL makkelijker een stoot gas bij geven om vlug weg te komen dan dat de jeugd van vroeger tijdens het door rood lopen een sprintje kan trekken.

Bij mij in de buurt zit een kruising waar ik 's avonds weleens "vergeet" dat er een STOPlicht* neergepoot is, na jarenlang dat kruispunt in de spits zonder VRI gereden te hebben ken ik het daar op mijn duimpje. Waarom STOPlichten?: verkeerslichten zijn lichten om verkeer te regelen, daarvoor heb je ook verkeer nodig. De lichten die ze daar geplaatst hebben zijn maar een paar keer per dag verkeerslichten, de rest van de tijd staan ze er te staan om mensen zinloos te laten stoppen zodat er onnodig veel tijd en brandstof verkwist wordt.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 19 mar 2015, 9:09

^^ Zo'n situatie als die laatste hebben we in Bodegraven ook. Goed dat je het opmerkt, daar zou ik nog eens een mailtje tegenaan gooien.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 19 mar 2015, 9:45

Attietattie schreef:
Egbert schreef:Dan moet je ook de zebrapaden bij die punten weghalen, want anders heb je als voetganger altijd voorrang (je hebt als voetganger ook geen indicatie of het kruisende verkeer groen heeft of niet).
Je hebt als voetganger geen voorrang bij een geel knipperlicht.
Okee. Dat komt in mijn regionen niet voor, dus ik las het meer als verkeerslichten voor voetgangers afschaffen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 mar 2015, 10:04

^^ In mijn regionen ook niet, maar het RVV is voor mij interessanter dan mijn ervaringen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 19 mar 2015, 10:38

Moeten we dan trouwens dit soort roodlichtnegeren ook maar toestaan? Het principe is namelijk hetzelfde...
Link
(doorspoelen naar 0.50)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 19 mar 2015, 11:57

Davy schreef:Moeten we dan trouwens dit soort roodlichtnegeren ook maar toestaan? Het principe is namelijk hetzelfde...
Een trein komt veel sneller aan dan een auto en kan bovendien niet stoppen of uitwijken. Het gevaar is hier veel groter. Dat geldt trouwens ook voor de Kusttram. Maar dat zijn sowieso zaken die onder andere regelingen vallen dan de voetgangersoversteekplaatsen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 mar 2015, 12:45

Alfa schreef:Een trein komt veel sneller aan dan een auto en kan bovendien niet stoppen of uitwijken.
Als je er vanuit gaat dat de tegenpartij toch wel uitwijkt of zal stoppen, dan ben je niet lekker bezig.
Alfa schreef:Maar dat zijn sowieso zaken die onder andere regelingen vallen dan de voetgangersoversteekplaatsen.
Wat is er anders dan een VOP bij een normale kruising?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 19 mar 2015, 12:52

Attietattie schreef:
Alfa schreef:Een trein komt veel sneller aan dan een auto en kan bovendien niet stoppen of uitwijken.
Als je er vanuit gaat dat de tegenpartij toch wel uitwijkt of zal stoppen, dan ben je niet lekker bezig.
Waar doe ik dat? Ik gaf enkel aan dat het bij overwegen reëel gevaar is wegens de specifieke aard van railvoertuigen wat bij voetgangeroversteekplaatsen veel minder geldt.
Attietattie schreef:Wat is er anders dan een VOP bij een normale kruising?
Een wettelijk verschil. Verkeerslichten worden geregeld in artikel 63 van de wegcode. Subartikel 63.1 gaat zelfs specifiek over voetgangersoversteekplaatsen. Overwegen daarentegen worden geregeld in artikel 20 waarvoor andere bepalingen gelden. Ook de overtreding bij het negeren van een overweg is zwaarder dan het negeren van een verkeerslicht. Een overweg negeren is vierde graad (voor alle categorieën inclusief voetgangers), een verkeerslicht negeren als voertuig een overtreding in derde graad (tweede graad als het een oranje licht is) en eerste graad voor voetgangers. Dus er wordt nu ook al verschil gemaakt en dat is terecht.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 mar 2015, 13:16

Alfa schreef:Een wettelijk verschil.
Samengevat: je mag het rode licht niet negeren. Dat er verschil is in boetes doet er wat mij betreft weinig toe.