Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » vr 08 dec 2017, 18:26

^^ bijna 20% minder dodelijke ongevallen is wel een pak! Dat is 1/5de minder... wel gek dat er nog niets in de media hiervan verschenen is...
****

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 08 dec 2017, 20:07

vynkce schreef: vr 08 dec 2017, 7:13 Zou kunnen, maar eerder beperkt denk ik. Er waren al niet zoveel wegen 90km/h meer en een zeker deel daarvan heeft deze snelheid zelfs behouden. Nu nog de alcohollimiet naar 0 graag, gelijk in zoveel andere Europese landen!
Dan mag niemand nog koolhydraten eten want die zetten zich deels om in alcohol in de maag.

Bravo, wat een schitterend idee! Iedereen die durft te eten strafbaar maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Chris » vr 08 dec 2017, 21:07

Er zijn heus wel manieren om dat uit te filteren / een meetmarge in te stellen. Een limiet van nul komt in wel meer landen voor, dus juridisch is dat gewoon mogelijk. Een nullimiet geeft ook een veel duidelijker signaal af: geen alcohol voor het rijden.

Je ziet altijd dat mensen allerlei rekensommen gaan maken om toch vooral maar te kunnen drinken voor het rijden. Hoeveel weeg ik, hoe lang duurt het afbreken ervan, ben ik een geoefende drinker, etcetera.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 997
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » vr 08 dec 2017, 21:20

Daarvoor is in België toch echt een mentaliteitsomslag nodig. Als bier 1 cent duurder wordt ligt het land op zijn kop. Zolang er politici in raden van besturen van de alcoholindustrie zitten zal er aan die limiet niks veranderen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Jump » vr 08 dec 2017, 21:58

Mikhail schreef: do 07 dec 2017, 22:39 Zou de afbouw van 90km/u buiten de bebouwde kom naar 70km/u er hier ook voor iets tussen zitten?
Wacht maar tot de politiek die link legt. Dan gaan alle 70km/u banen naar 50, want dan gaan er nog minder doden vallen!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » vr 08 dec 2017, 23:30

^^ Of van Vlaanderen één grote zone 30 maken :rofl2: :nahzeg:
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 09 dec 2017, 17:03

vynkce schreef: do 07 dec 2017, 10:57 Het aantal verkeersdoden blijft sterk dalen.
Net zoals de maximumsnelheid alsmaar verder daalt. De tendens dat aantal verkeersdoden in dalende lijn zit kan ik enkel maar toejuichen maar laat wegbeheerders alstublieft stoppen met het excessief verlagen van de geldende maximumsnelheden. De maximum toegelaten snelheid is vastgesteld op basis van diverse factoren (bebouwing, weginrichting, wegcategorisering etc.). Een wijziging van de Vmax kan in principe enkele gerechtvaardigd worden wanneer een of meerdere van genoemde factoren ingrijpende wijzigingen ondergaan.

De algemene verlaging van 90 naar 70 km/u in Vlaanderen heeft een grote degradatie van de maximumsnelheid teweeg gebracht. Zeker in de provincie West-Vlaanderen waar op een groot deel van het OWN nog 90 gold bubeko is het verschil het grootst. Nu waren er in mijn omgeving nog slechts enkele wegen waar 90 mocht (en kon) gereden worden voorheen de wijziging. Echter is er op een aantal van die wegen waar 70 gold recentelijke de snelheid verlaagd naar 50 km/u. Dat is werkelijk te zot voor woorden, op het onzinnige af. Ik vraag serieus af welke argumentatie er hiervoor bestaat. Afgezien dat hierdoor spoedig de brave automobilist gretig geld zal worden afhandig gemaakt kan ik niets zinnigs bedenken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 09 dec 2017, 18:23

Chris schreef: vr 08 dec 2017, 21:07 Er zijn heus wel manieren om dat uit te filteren / een meetmarge in te stellen. Een limiet van nul komt in wel meer landen voor, dus juridisch is dat gewoon mogelijk. Een nullimiet geeft ook een veel duidelijker signaal af: geen alcohol voor het rijden.

Je ziet altijd dat mensen allerlei rekensommen gaan maken om toch vooral maar te kunnen drinken voor het rijden. Hoeveel weeg ik, hoe lang duurt het afbreken ervan, ben ik een geoefende drinker, etcetera.
Oh jee, mensen die durven te leven, en niet akkoord gaan met de enorme repressie die op hun hele leven tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Ja, dat kan niet hé... Burgers missen iedere vorm van zelfbewustzijn dus moet iedere regering hen doodduwen met repressie, dat dat ondertussen keiharde centen oplevert is natuurlijk toeval.

In plaats van akkoord te gaan met de meest debiele repressieve maatregelen kan men misschien eens de echte problemen aanpakken? In dit geval de recidivisten die strontzat achter hun stuur kruipen zonder rijbewijs ipv de burger die toch al tussen de immens strakke lijntjes kleurt? Vraagt dat éch zo veel moeite dat je de hele klas moet straffen omdat er 1 debiel in een richting zit waar die niet moet zitten? Stuur die dan weg en laat de rest van de klas afstuderen met een goed gevoel.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 10 dec 2017, 15:20

Mikhail schreef: vr 08 dec 2017, 23:30 ^^ Of van Vlaanderen één grote zone 30 maken :rofl2: :nahzeg:
Tijdens de spits is Vlaanderen bijna al 1 grote zone 30.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » zo 10 dec 2017, 15:53

Km357 schreef: za 09 dec 2017, 18:23
Chris schreef: vr 08 dec 2017, 21:07 Er zijn heus wel manieren om dat uit te filteren / een meetmarge in te stellen. Een limiet van nul komt in wel meer landen voor, dus juridisch is dat gewoon mogelijk. Een nullimiet geeft ook een veel duidelijker signaal af: geen alcohol voor het rijden.

Je ziet altijd dat mensen allerlei rekensommen gaan maken om toch vooral maar te kunnen drinken voor het rijden. Hoeveel weeg ik, hoe lang duurt het afbreken ervan, ben ik een geoefende drinker, etcetera.
Oh jee, mensen die durven te leven, en niet akkoord gaan met de enorme repressie die op hun hele leven tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Ja, dat kan niet hé... Burgers missen iedere vorm van zelfbewustzijn dus moet iedere regering hen doodduwen met repressie, dat dat ondertussen keiharde centen oplevert is natuurlijk toeval.

In plaats van akkoord te gaan met de meest debiele repressieve maatregelen kan men misschien eens de echte problemen aanpakken? In dit geval de recidivisten die strontzat achter hun stuur kruipen zonder rijbewijs ipv de burger die toch al tussen de immens strakke lijntjes kleurt? Vraagt dat éch zo veel moeite dat je de hele klas moet straffen omdat er 1 debiel in een richting zit waar die niet moet zitten? Stuur die dan weg en laat de rest van de klas afstuderen met een goed gevoel.
Keiharde centen is denk ik met alcoholcontroles toch allerminst het geval. Hoe vaak worden er effectief alcoholcontroles gehouden in Vlaanderen? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in Vlaanderen namelijk (elders in Europa overigens ook niet), terwijl ik toch behoorlijk wat in de nachtelijke uren op pad ben. Daarbij komt dat alcoholcontroles ook vrij arbeidsintensief zijn en als je al een nullimiet wilt hanteren een boete tot 0,5 promille ook niet al te hoog zal zijn. In vergelijking met het huidige gejaag op minieme snelheidsovertredingen lijkt me dan van repressie allerminst sprake.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Mark » zo 10 dec 2017, 16:58

Km357 schreef: za 09 dec 2017, 18:23In plaats van akkoord te gaan met de meest debiele repressieve maatregelen kan men misschien eens de echte problemen aanpakken? In dit geval de recidivisten die strontzat achter hun stuur kruipen zonder rijbewijs ipv de burger die toch al tussen de immens strakke lijntjes kleurt?
1 keer ladderzat achter het stuur kruipen kan al voldoende zijn om slachtoffers te maken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 10 dec 2017, 17:28

^^ Ja, en?

Net zoals zovele andere zaken veel slachtoffers maken. 0,0-0,5 is ook niet ladderzat dacht ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 dec 2017, 17:35

^^ Dus omdat er ook andere zaken zijn die veel slachtoffers eisen, hoef je hier niks aan te doen? Dan hoeft België ook geen geld te steken in terrorismebestrijding of onderzoek naar kanker. Want er zijn immers ook andere zaken die veel slachtoffers eisen. Blijkbaar vind jij dat een gegeven dat we maar moeten accepteren?

Probleem is dat ook bij >0,5‰ de pakkans miniem is. Er zijn genoeg mensen die met 4-5 biertjes of nog wel meer gewoon gaan autorijden. En dan ben je wel degelijk gevaarlijk bezig.
Km357 schreef: za 09 dec 2017, 18:23Oh jee, mensen die durven te leven, en niet akkoord gaan met de enorme repressie die op hun hele leven tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Ja, dat kan niet hé... Burgers missen iedere vorm van zelfbewustzijn dus moet iedere regering hen doodduwen met repressie, dat dat ondertussen keiharde centen oplevert is natuurlijk toeval.

In plaats van akkoord te gaan met de meest debiele repressieve maatregelen kan men misschien eens de echte problemen aanpakken? In dit geval de recidivisten die strontzat achter hun stuur kruipen zonder rijbewijs ipv de burger die toch al tussen de immens strakke lijntjes kleurt? Vraagt dat éch zo veel moeite dat je de hele klas moet straffen omdat er 1 debiel in een richting zit waar die niet moet zitten? Stuur die dan weg en laat de rest van de klas afstuderen met een goed gevoel.
Wat een overdrijving. Uit deze reactie haal ik een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. En maar klagen over de (democratisch gekozen) regering. Met de drogreden dat er 'echte problemen' zijn. Dus dan zou dit niet aangepakt moeten worden omdat er belangrijkere zaken zijn? Wel, die zijn er politiek altijd wel te vinden. En toch wordt er ook aan relatief kleinere maatregelen aandacht besteed. Alcohol en verkeer zijn nou eenmaal geen goede combinatie. En de huidige limiet van 0,5‰ kan ik moeilijk streng noemen. Maar, goed, misschien is dat in een land waar de alcoholcultuur anders is, waar een biertje in een café vaak goedkoper is dan een glas cola, en waar men gemakkelijker met een slok op achter het stuur van de wagen kruipt (met een minieme pakkans als men teveel gedronken heeft) inderdaad erg streng en repressief.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 10 dec 2017, 18:12

Coen Tunnel schreef: zo 10 dec 2017, 17:35 ^^ Dus omdat er ook andere zaken zijn die veel slachtoffers eisen, hoef je hier niks aan te doen? Dan hoeft België ook geen geld te steken in terrorismebestrijding of onderzoek naar kanker. Want er zijn immers ook andere zaken die veel slachtoffers eisen. Blijkbaar vind jij dat een gegeven dat we maar moeten accepteren?
We moeten stop met alles zo zwart-wit te zien. Bij lage alcoholgehaltes is het effect op het rijgedrag gewoon laag en dus geen prioriteit. Hogere alcoholgehaltes vormen het gevaar. Daar moet de focus naar toe gaan. Anders is het net zoals de lage snelheidsovertredingen viseren terwijl de hoge snelheidsovertredingen de ongevallen veroorzaken.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 10 dec 2017, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 10 dec 2017, 18:13

@ Coen: Hoe langer je gewoon bent aan repressie, hoe gemakkelijker je het gaat verdedigen. De zaken een prioriteit geven of relevantie zoals Alfa beter doet dan ik is gewoon belangrijker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 dec 2017, 18:22

Alfa schreef: zo 10 dec 2017, 18:12We moeten stop met alles zo zwart-wit te zien. Bij lage alcoholgehaltes is het effect op het rijgedrag gewoon laag en dus geen prioriteit. Hogere alcoholgehaltes vormen het gevaar. Daar moet de focus naar toe gaan. Anders is het net zoals de lage snelheidsovertredingen viseren terwijl de hoge snelheidsovertredingen de ongevallen veroorzaken.
De meeste mensen die achter het stuur zitten zullen al wel het verschil merken/voelen tussen 0 of 2 glazen alcohol. En dan zit je met 2 glazen nog prima binnen de limiet.
Km357 schreef: zo 10 dec 2017, 18:13@ Coen: Hoe langer je gewoon bent aan repressie, hoe gemakkelijker je het gaat verdedigen. De zaken een prioriteit geven of relevantie zoals Alfa beter doet dan ik is gewoon belangrijker.
Repressie, laat me niet lachen. Er zijn genoeg landen waar sprake is van repressie, maar dat kun je van België toch niet zeggen. Al helemaal niet van zo'n maatregel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 10 dec 2017, 18:28

^^Het is een glijdende schaal. Er is nu ontegensprekelijk, onder meer door technische evoluties, een tendens naar een striktere wetsafdwinging én strengere regels zelf (vaak onder invloed van populisme).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 18:31

Het is natuurlijk heel erg als je zou proberen de verkeersveiligheid te verbeteren door mensen te weren (en als het niet lukt: te bestraffen) die zich bewust de weg op gaan in een toestand waarin ze minder toerekeningsvatbaar zijn.

Is Amnesty al ingeschakeld?

Iedereen die alcoholmobilisme verdedigt moet echt eens goed bij zich zelf ten rade gaan. Of die wil geen controles omdat die zelf zo'n alcoholmobilist is natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 10 dec 2017, 18:32

^^Dat betwist niemand. Alleen mag het dus geen repressie worden. Daarmee bedoel ik: een snelheidsovertreding van 5 per uur zal de verkeersveiligheid niet in die mate aantasten dat een strenge straf nodig is. Hetzelfde met een alcohollimiet van 0,55 promille. Ook mag je de overgrote meerderheid van de chauffeurs niet straffen voor het gedrag van enkelingen. Leg die enkelingen dan een alcoholslot op. Je moet dus niet de pakkans 100% maken voor álle overtredingen, groot of klein.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Palance » zo 10 dec 2017, 18:35

Wat mij betreft mag dat zeker wel als het om alcohol in het verkeer gaat. Maar zoals al gezegd: Het is een mentaliteitskwestie om bewust onder invloed de weg op te gaan. Anders blijf je grenzen oprekken als je gaat zeuren of een glaasje meer 'wel moet kunnen'.

Overigens is rijden onder invloed in Nederland een misdrijf, een snelheidsovertreding een, de naam zegt het al, overtreding. Geen idee hoe het in België exact geregeld is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 10 dec 2017, 18:49

Straks ga ik nog horen dat omdat er andere en ergere landen zijn ik niet mag aantonen dat er toestanden en politieken zijn die gewoon niet thuishoren in een welvarend land die ik maar moet slikken omdat het toch nog altijd beter is dan Myanmar of NK.

Waar zijn we mee bezig zeg?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 dec 2017, 19:21

Zullen we het wel bij verkeersveiligheid houden en de politiek achterwege laten? :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 10 dec 2017, 19:22

Verkeersveiligheid in Vlaanderen is toch politiek gestuurd? Dat is juist één van de problemen, Weyts die de verkeerde conclusies trekt uit resultaten en dan zijn er altijd mensen die die ofwel verdedigen of weerleggen, daar heb je fora voor.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 dec 2017, 19:24

Politiek gestuurd, jazeker. Discussies over totale repressie passen daar niet bij. De geschiedenis op het forum leert ook dat die discussies zelden prettig uitpakken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door tompie » zo 10 dec 2017, 19:27

Jeroen schreef: zo 10 dec 2017, 15:53
Km357 schreef: za 09 dec 2017, 18:23
Chris schreef: vr 08 dec 2017, 21:07 Er zijn heus wel manieren om dat uit te filteren / een meetmarge in te stellen. Een limiet van nul komt in wel meer landen voor, dus juridisch is dat gewoon mogelijk. Een nullimiet geeft ook een veel duidelijker signaal af: geen alcohol voor het rijden.

Je ziet altijd dat mensen allerlei rekensommen gaan maken om toch vooral maar te kunnen drinken voor het rijden. Hoeveel weeg ik, hoe lang duurt het afbreken ervan, ben ik een geoefende drinker, etcetera.
Oh jee, mensen die durven te leven, en niet akkoord gaan met de enorme repressie die op hun hele leven tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Ja, dat kan niet hé... Burgers missen iedere vorm van zelfbewustzijn dus moet iedere regering hen doodduwen met repressie, dat dat ondertussen keiharde centen oplevert is natuurlijk toeval.

In plaats van akkoord te gaan met de meest debiele repressieve maatregelen kan men misschien eens de echte problemen aanpakken? In dit geval de recidivisten die strontzat achter hun stuur kruipen zonder rijbewijs ipv de burger die toch al tussen de immens strakke lijntjes kleurt? Vraagt dat éch zo veel moeite dat je de hele klas moet straffen omdat er 1 debiel in een richting zit waar die niet moet zitten? Stuur die dan weg en laat de rest van de klas afstuderen met een goed gevoel.
Keiharde centen is denk ik met alcoholcontroles toch allerminst het geval. Hoe vaak worden er effectief alcoholcontroles gehouden in Vlaanderen? Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in Vlaanderen namelijk (elders in Europa overigens ook niet), terwijl ik toch behoorlijk wat in de nachtelijke uren op pad ben. Daarbij komt dat alcoholcontroles ook vrij arbeidsintensief zijn en als je al een nullimiet wilt hanteren een boete tot 0,5 promille ook niet al te hoog zal zijn. In vergelijking met het huidige gejaag op minieme snelheidsovertredingen lijkt me dan van repressie allerminst sprake.
Alcoholcontrole in Belgie is marginaal. Ikzelf doe al vele jaren tussen de 60 a 70.000km per jaar op ieder tijdstip en locatie en als ik 1 keer per 3 jaar een alcoholcontrole tegenkom is het al veel.
Ook bij elke verkeersinterventie is de politie verplicht van je te laten blazen maar ze komen dan verontschuldigend af zo van ja sorry we hebben eigenlijk geen zin om je te laten blazen maar we moeten voor ons qoutum.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 10 dec 2017, 19:40

Snelwegfreak schreef: zo 10 dec 2017, 19:24 Politiek gestuurd, jazeker. Discussies over totale repressie passen daar niet bij. De geschiedenis op het forum leert ook dat die discussies zelden prettig uitpakken.
Dus als ik het goed begrijp mogen er enkele prettige onderwerpen ter discussie gebruikt worden? Ja, ik ben ver aan het gaan in m'n argument, maar ik wil gewoon aankaarten hoeveel onzichtbare repressie er geslikt moet worden op dagelijkse basis.

---------

De daadwerkelijke kans op controle op alcohol in het verkeer in VL is inderdaad laag, heel laag. Ik heb 3 jaar rondgereden tijdens de Kerst om aan m'n Bobsleutelhanger te geraken, maar er is een immens verschil tussen een wet en de pakkans. En je weet nooit, dat er ooit een politieker komt die een wet opeens naar voren schuift tesamen met een repressief beleid van controle. Ik zeg maar wat, trajectcontrole, zone 30's, lage emissiezones met camera's, circulatieplannen met camera's...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Jump » di 12 dec 2017, 20:57

De controle kans kan ik vergelijken met ik die vier jaar met de tram naar school gegaan ben en welgeteld nul keer gecontroleerd ben. Mijn ouders gaan een keer met de tram naar de stad, en zijn zowel in het heengaan, als het terugkeren gecontroleerd.
Je moet gewoon 'geluk' hebben om er eentje tegen te komen. Ze zijn er wel, en sommige komen elke controle tegen de andere nooit.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 12 dec 2017, 21:18

Ik ben dit jaar al 3 keer onderworpen aan een alcoholcontrole, telkens op dezelfde locatie. Dat zijn tevens de enige keren dat ik gecontroleerd ben m.b.t. alcohol sinds het behalen van mijn rijbewijs.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2017, 8:11

Het hangt inderdaad af van bepaalde periodes. De eerste 3 jaar na het behalen van mijn rijbewijs, ben ik heel vaak aan een controle ontworpen. Toen nog met een echt volwaardig adamsanalysetoestel. Dan ben ik gedurende bijna 5 jaar geen enkele controle tegengekomen. 2 jaar terug heeft de lokale politiezone van die snelle controletoestellen aangekocht waar enkel in hoeft te zuchten. Sindsdien controleren ze er terug op los.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 06 mar 2018, 21:12

Het VIAS institute heeft de verkeersveiligheidscijfers voor 2017 bekendgemaakt. De cijfers tonen een gunstige evolutie wat betreft het aantal letselongevallen, gewonden en doden ter plaatse. Ook het aantal doden 30 dagen daalde in het gehele land van 637 (2016) naar 620 doden in 2017. Dit is een daling van 17 doden t.o.v. 2016.

Wallonië telde vorig jaar in totaal 305 verkeersdoden. Het Vlaams gewest noteerde 290 verkeersdoden in 2017 (318 in 2016).
Afbeelding

Het aantal doden ter plaaste kende nationaal een daling van 3,4 % (-17) vergeleken met 2016. Het is de doelstelling om in 2020 maximaal 420 verkeersdoden te tellen op nationaal niveau. De doelstelling voor Vlaanderen is om in 2020 niet meer dan 200 slachtoffers te betreuren.

Met deze cijfers zet de positieve tendens van 2016 zich voort in Vlaanderen. De doelstelling van 2020 lijkt hiermee bereikt te zullen worden.

De volledige verkeersveiligheidsbarometer kan hier geraadpleegd worden: http://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeer ... question-1

Plaats reactie