Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Verkeersveiligheid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 17 mar 2015, 19:22

Voor het eerst in 14 jaar weer meer verkeersdoden in Vlaanderen

Slecht nieuws vanop de Vlaamse wegen. Na bijna 15 jaar van aanhoudende dalingen vielen er vorig jaar weer meer doden in het verkeer. In 2014 vielen er naar schatting 400 doden op de Vlaamse wegen, tegenover 384 in 2013 en 2012. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte de harde cijfers bekend op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid dat vandaag plaatsvindt in Leuven. Hij spreekt van een "rampjaar" en zegt dat er "impopulaire maatregelen" nodig zullen zijn.
Artikel: http://www.demorgen.be/binnenland/voor- ... -a2253989/
Toch inderdaad erg onthutsend te noemen, zeker als je weet dat het aantal verkeersslachtoffers in Wallonië in geen enkele provincie gestegen is. Terwijl Vlaanderen in tegenstelling tot Wallonië de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd in verkeersveilige infrastructuur. De daling van het aantal Belgische verkeersslachtoffers is was in 2014 te wijten aan Wallonië en Brussel. We hebben dus nog een lange weg te gaan als we de doelstelling van een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2020 willen halen in België.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Chris » di 17 mar 2015, 19:25

Meerdere Europese landen hebben sinds 2010 te maken met een stagnatie van de daling van het aantal verkeersdoden.

400 ten opzichte van 384 is niet zo'n heel groot verschil, maar het is wel een trendbreuk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Alfa » di 17 mar 2015, 19:43

De gevaarlijkste punten zijn weggewerkt en ook op het gebied van alcohol en snelheid zijn er geen spectaculaire winsten meer te behalen. Het laaghangend fruit is dus geplukt. Wat rest zijn de onvermijdelijke ongevallen die gezien onze landsopbouw met veel gemengd verkeer op de wegen onvermijdelijk hoger zullen zijn dan in buurlanden waar er een grotere scheiding tussen de verschillende wegcategorieën is. Er zullen zich ongevallen blijven voordoen zolang er mensen achter het stuur zitten.

De volgende stap is meer geavanceerde veiligheidssystemen die op kritieke punten de besturing overnemen. Maar dat is niet voor morgen natuurlijk. Maar dat zal wel voor veel resultaat zorgen denk ik. Meer dan de snelheid op de wegen nóg meer te verlagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door waldo79 » di 17 mar 2015, 19:55

Chris schreef: 400 ten opzichte van 384 is niet zo'n heel groot verschil, maar het is wel een trendbreuk.
Die 16 kan net een ongelukkig samenloop van omstandigheden als oorzaak hebben. Ik zou een enkele beperkte verhoging niet als trendbreuk kwalificeren.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Bericht door Davy » di 17 mar 2015, 19:59

Ik denk dat de meeste winst nog in de echt typische weekendongevallen te halen valt. Regelmatig zijn dit ongelukken waar in 1 klap vaak meerdere doden vallen. Het zijn ook het soort ongevallen waar naar mijn gevoel infrastructuurverbeteringen en beperkende verkeersmaatregelen weinig uithalen...

Een ander punt is de toename bij zwakke weggebruikers. Roekeloosheid bij die zwakke weggebruikers zal zeker meespelen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » di 17 mar 2015, 20:05

Ik vrees dat de slechte cijfers weer een extra argument zullen zijn voor meer trajectcontroles. Op zich is het natuurlijk een goede zaak dat er snelheidscontroles gehouden worden want snelheid is nog steeds een belangrijke oorzaak van dodelijke verkeersongevallen. De Belg vindt ook dat hij nog in staat is te rijden met de wagen na 1 of 2 biertjes op en dat is onaanvaardbare mentaliteit. Er moet vind ik ook strenger opgetreden worden tegen overdreven snelheid in het verkeer, zeker als de bestuurder meer dan 20 km te snel rijdt. Wat natuurlijk ook een belangrijke oorzaak is is dat de gordeldracht in België ook laag is vergeleken met de buurlanden. De Belg leert zijn slechte gewoontes in het verkeer ook moeilijk af. Onlangs is dan ook nog gebleken dat de Belg kampioen is in sms'en achter het stuur. Tja, dan moet je natuurlijk niet schrikken van zulke cijfers. :roll:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Alfa » di 17 mar 2015, 20:41

Lambo19 schreef:Op zich is het natuurlijk een goede zaak dat er snelheidscontroles gehouden worden want snelheid is nog steeds een belangrijke oorzaak van dodelijke verkeersongevallen.
Overdreven snelheid. Niet bv 80 waar je 70 mag. Jammer genoeg viseren snelheidscontroles vooral die laatste groep die het bulk van het boetegeld binnenbrengt. Snelheidscontroles met grotere marges zou ik prima vinden. Dan haal je de echte laagvliegers er uit.
Maar ik pas voor een repressieve controlestaat met superboetes als je 5 per uur te snel rijdt.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » di 17 mar 2015, 21:10

De overheid wilt natuurlijk stiekem wel dat er op snelwegen wat te hard gereden wordt (dat is goed voor de schatkist). Je moet ook rekenen dat als je zo'n 80 km/u op de teller rijdt, je in werkelijkheid maar rond de 75 km/u. Je moet dus wel al wat boven de 80 km/u op de teller rijden om een boete op te lopen. Bij een frontale botsing aan 80 km/u zullen de overlevingskansen een heel pak kleiner zijn dan aan een snelheid van 65-70 Km/u. Een snelheid van 130 km/u op de snelweg, moet bij momenten wel kunnen vind ik. Op het OWN heb je teveel factoren waarmee je rekening moet houden en kan 10 km/u te snel rijden een groot verschil betekenen bij een ongeval.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door vynkce » wo 18 mar 2015, 8:44

Minister Weyts zei gisteren op het Vlaams congres verkeersveiligheid dat hij deze slechte cijfers wil aanpakken met meer dan alleen maar wat gerommel in de marge. Concreet denkt hij daarbij inderdaad aan meer (en ook mobiele) trajectcontroles en het invoeren van het rijbewijs met punten. Dit laatste alleen al zou het aantal verkeersdoden in Vlaanderen met 20% kunnen laten dalen (volgens onderzoek). Wat mij betreft voegt hij ook nog een algemeen alcoholverbod toe voor alle bestuurders.
Het Vlaamse/Belgische rijgedrag blijft nog steeds de voornaamste oorzaak van dit hoge aantal slachtoffers. We rijden met zen allen nog steeds veel en overal te snel, zitten te vaak achter het stuur met meer alcohol dan toegelaten en dragen nog steeds te weinig onze gordel...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door RSK » wo 18 mar 2015, 9:05

^^ Snelheid als oorzaak noemen vind ik altijd erg makkelijk. De weginrichting en staat van onderhoud spelen ook een rol. In Nederland heeft de invoering van trajectcontroles op snelwegen ook niet tot een noemenswaardige daling van het aantal verkeersdoden geleid. Wel tot een flinke financiële injectie om het overheidstekort te dichten. Maar juich het vooral toe daar in Vlaanderen, ik rij dan voortaan wel via Duitsland naar Frankrijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Chris » wo 18 mar 2015, 9:09

Het probleem met trajectcontroles is dat ze vaak ingezet worden op plaatsen waar het makkelijkste boetes op te halen zijn in plaats van plekken waar de verkeersveiligheid echt in het geding is. Trajectcontroles komen vaak op autosnelwegen terecht (vooral op stukken met een te lage maximumsnelheid) terwijl dat de veiligste type wegen zijn.

Ik denk dat de Belgische ruimtelijke ordening inderdaad een probleem is, eindeloze lintbebouwing, veel gemixt verkeer, veel gevaarpunten. Dat los je niet zo makkelijk op met gedragsbeïnvloeding, en is met aanpassingen aan de wegen ook niet eenvoudig op te lossen. Een groot deel van Vlaanderen is al een zone 70 door de vele bebouwing. Op grote schaal parallelwegen aanleggen zal praktisch onmogelijk zijn doordat je overal voortuinen moet gaan onteigenen.

Vlaanderen (6,3 miljoen inwoners) had 400 doden in 2014, terwijl Nederland (16,9 miljoen inwoners) er 570 had in 2013. Per 1 miljoen inwoners zijn dat 63 en 34 doden. Vlaanderen heeft daarmee naar verhouding bijna twee keer zoveel verkeersdoden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door vynkce » wo 18 mar 2015, 9:17

RSK schreef:Maar juich het vooral toe daar in Vlaanderen, ik rij dan voortaan wel via Duitsland naar Frankrijk.
Als de gevolgen van trajectcontrole in de krant komen met koppen als hieronder kunnen er wat mij betreft nog wel wat bijkomen ja.
Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -E40.dhtml

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door captain007 » wo 18 mar 2015, 9:31

Het rapport waar dat nieuwsbericht op gebaseerd is staat trouwens hier. Ik vind dat ze voor de ongevallenstatistieken wel een veel te korte historie meegenomen hebben om een bruikbare dataset te hebben. Ze hebben nu twee jaren met elkaar vergeleken (Tussen 01/02/2012 en 01/02/2013 en tussen 01/04/2013 en 01/04/2014 ), terwijl die getallen overtrokken kunnen zijn doordat er net toevallig meer ongevallen in dat jaar voor de trajectcontrole plaatsvonden. Beter zou zijn om de getallen uit te zetten tegenover de ongevalsstatistieken van de laatste 10 jaar op dat wegvak en in ieder geval al even te kijken naar de trend van de afgelopen jaren voordat de trajectcontrole werd geplaatst.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Alfa » wo 18 mar 2015, 12:50

Chris schreef:Het probleem met trajectcontroles is dat ze vaak ingezet worden op plaatsen waar het makkelijkste boetes op te halen zijn in plaats van plekken waar de verkeersveiligheid echt in het geding is. Trajectcontroles komen vaak op autosnelwegen terecht (vooral op stukken met een te lage maximumsnelheid) terwijl dat de veiligste type wegen zijn.
Kijk alleen al waar ze hier ingezet zijn. Het viaduct van Gentbrugge waar de 90 limiet er enkel is omwille van geluidsoverlast wegens slecht aangelegde voegen. En anderzijds de E40 het lange stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere waar sneller gereden werd omdat het ook kon wegens geen afritten. Ben Weyts en de vorige minister Hilde Crevits beweren dan hoog bij laag dat er sindsdien minder ongevallen gebeurd zijn. Maar ongevallen zullen eerder veroorzaakt zijn door de mensen die 170 reden (die zijn er ook jammer genoeg) dan mensen die daar 130 rijden. En het zijn de laatsten die er het meest slachtoffer van zijn van trajectcontroles. Wie zegt er ook dat de laatste twee jaar toevallig geen uitschieters waren? Er hoeft maar 1 ongeval te gebeuren om een gigantisch statistisch effect te hebben op zo'n kort traject.

Ik vind dus dat Ben Weyts volledig de verkeerde klemtonen legt door voortdurend repressieve veiligheidsmaatregelen te nemen ipv naar de echte oorzaak te kijken: de infrastructuur en de RO. Vaardig dan liever een verbod in om rechtstreeks aan doorgaande wegen te bouwen zodat lokaal verkeer en doorgaand verkeer niet nog meer gemengd worden (gebruik in plaats daarvan eventueel een parallelweg, zie bv dit voorbeeld)). Stop met baanwinkels langs de gewestwegen omdat dat met verve de meest verkeersonveilige wegen zijn met voortdurend afslaand verkeer en tegelijkertijd doorgaand verkeer (gebruik in plaats daarvan winkelplaza's met gemeenschappelijke parking en beperking van uitritten naar de straat) , ...
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 18 mar 2015, 13:09, 4 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door waldo79 » wo 18 mar 2015, 13:03

Wie zegt er ook dat de laatste twee jaar toevallig geen uitschieters waren? Er hoeft maar 1 ongeval te gebeuren om een gigantisch statistisch effect te hebben op zo'n kort traject.
Het is net wat captain007 zegt. Men zou zich moeten richten op een langere periode dan 2 jaar...

Voor de rest kan ik het met je eens zijn, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen :)

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door CasablancaMarocco » wo 18 mar 2015, 15:02

Ze hebben het continu over meer trajectcontroles e.d voor meer veiligheid, maar ik denk dat dit echt niet de oplossing is voor de problemen.

In mijn ogen is de pakkans in België hoger als in Nederland wat betreft het flitsen, zelfs op plekken waar je het niet verwacht zoals in 30km zones staan flitspalen. Ik denk dat het aantal doden met vooral twee oorzaken te maken heeft in België en dat zijn de onveilige situaties die je nog op heel veel plekken treft, en de mentaliteit achter het stuur.


Ik pak even deze weg als voorbeeld, 2x2 rijstroken met als limiet 90km per uur. Als je de weg af wilt slaan moet je eerst twee rijstroken voorbij waar ze voorbij razen met zo'n beetje 90 / 100 km per uur.

https://www.google.nl/maps/@50.889852,5 ... 601T000000

Dit soort situaties maken het dat België gewoon veel verkeersdoden heeft, daarbuiten om merk ik dat sommige bestuurders redelijk ongeduldig zijn in het verkeer, als ik op een rotonde zit, dan nemen sommige bestuurders gewoon voorrang. Vaak moeten remmen plotseling.
Dat ligt aan de ene kant denk ik aan de rotondes die te ruim zijn uitgevoerd, maar ook aan de mentaliteit van de Belg.
Want als ik in Groot Brittannië aan het rijden ben, maak ik dit soort situaties zelden mee.

Ook als ik in een dorp voorrang heb omdat ik van rechts kom , maak ik wel eens kleine misverstanden mee , mensen stoppen niet, en ik heb wel eens meegemaakt in Liëge dat ik een middelvinger kreeg opgestoken toen ik werd ingehaald op asociale wijze. Omdat ze kennelijk niet accepteerde dat ik voorrang nam. Dit zijn natuurlijk incidenten, maar globaal gezien maak ik dit soort incidenten toch vaker mee in BE dan bijvoorbeeld Nederland, Duitsland of Engeland.

Het bijbrengen van discipline , het rijexamen, en vooral de infrastructuur aanpassen gaat helpen als je minder doden wilt, die trajectcontroles gaan weinig uithalen vrees ik.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door waldo79 » wo 18 mar 2015, 15:07

^^In Nederland is men ook redelijk ongeduldig op de weg is mijn mening.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 15:37

Dat men ongeduldig is in het vekeer in België heeft ook te maken met de gigantische files waarmee België te maken heeft. Als je als bestuurder 2 uur in de file hebt gestaan, heb je al genoeg tijd verloren die je nuttig had kunnen spenderen. Niet abnormaal dus dat je dan ongeduldig en opgehitst bent. Overigens zijn er nog veel bestuurders die het nut van de gordel zwaar onderschatten aan lage snelheden, eigenlijk onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die het nut van de gordel niet inzien of zwaar onderschatten. Wat mij betreft mag men de boetes op de gordeldracht gerust nog wat omhoogtrekken tot 150 EUR.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op wo 18 mar 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door captain007 » wo 18 mar 2015, 15:43

^^ Aangezien het dagelijkse files zijn zullen mensen er op een bepaalde manier wel aan gewend zijn. Dat heb ik zelf ook bij files waar ik vrijwel dagelijks in sta. Dan irriteer je je alleen nog aan het feit dat de vertraging misschien een half uur is ipv de gebruikelijke 15 minuten om het zo maar te zeggen. Vertraging went ook in zekere mate als de vertragingstijds een zekere constante heeft. En volgens mij spelen die gigantische files enkel rond Brussel en Antwerpen dus dan is dat nog geen verklaring voor het gedrag in de rest van Vlaanderen waar dat een stuk minder is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 16:05

^^
In Vlaanderen zijn de aanpalende wegen tijdens de spits ook erg verzadigd. Het is vooral daar dat het verkeer de mensen danig op de zenuwen werkt. Akkoord, file went. Maar als je dan de moeite doet om langs een sluipweg naar het werk te rijden en je staat ineens in het midden van een patattenveld ook in de file, dan raak je wel eens geënerveerd. Doe daar ook nog eens het gegeven bij, dat de sluipweggebruikers de natuurlijke vertraging van het OWN willen compenseren door gezalfd veel gas te geven op plaatsen waar dat eigenlijk niet gewenst is.

Je kan dat eigenlijk goed inschatten door - nu (18-03-15, 16:05) naar Google Maps te gaan en daar de verkeersfunctie aan te zetten. Je zal zien dat het op sommige Gewestwegen - maar ook gemeentewegen - waar je dat niet verwacht toch druk genoeg is, zodat Google er een verkeersdrukteschatting van kan maken.

Zie hier deze uitsnede uit Google Maps

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 18 mar 2015, 16:23, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 16:18

Dan maar lekker sluipwegen downgraden met wegversmallingen en vluchtheuvels. :twisted:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 16:24

^^
Ja, en dan ga je de zowel de plaatselijk bewoners als de sluipweggebruikers zo hard op de zenuwen werken, dat telkens ze achter het stuur kruipen, een psychotische blik in de ogen krijgen. Daar doe je niemand een plezier mee ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » wo 18 mar 2015, 16:34

Het OWN in België is nu ook niet geschikt om grote hoeveelheden verkeer te werken of om dienst te doen als alternatieve route wanneer de snelweg is afgesloten. Dat komt hoofdzakelijk doordat quasi alle gewestwegen dwars door de dorpskern loopt en het verkeer zo verplicht is snelheid te minderen. Overigens denk ik dat in België het nog reuze meevalt met wegversmallingen en vluchtheuvels in vergelijking met Nederland. Als men in België een weg omvormt tot een ZONE 30 plaats men enkel en alleen een ZONE 30 bord en laat men de infrastructuur onveranderd. In Nederland wordt de weggebruiker bijna gedwongen om zich aan die snelheid te houden door al die rotdingen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Wimpie25 » wo 18 mar 2015, 16:42

België heeft door de band genomen nog best wel een degelijk OWN. Het niveau van de onderliggende uitbouwing verschilt sterk per regio maar over het algemeen zijn er verschillende routes die je min of meer op een fluks tempo ter plaatse kunnen krijgen. Alleen ligt de verkeersdrukte zó hoog dat vaak ook die routes al verzadigd zijn tijdens de spits.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » di 26 mei 2015, 17:16

Het gaat de goede kant op met de verkeersveiligheid op onze autosnelwegen. Vorig jaar waren er 100 doden te betreuren op onze snelwegen t.o.v. 131 dodelijke slachtoffers in 2011. Dit alles zou het gevolg zijn van de toegenomen controles op onze wegen en de betere staat waarin onze wegen verkeren.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... egen.dhtml

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Wimpie25 » di 26 mei 2015, 18:17

^^
Laat duidelijk zijn dat het vooral dankzij dat laatste punt komt maar het is politiek niet interessant om dat aan de grote klok te hangen.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door SanderK » di 26 mei 2015, 19:20

Lambo19 schreef:Het gaat de goede kant op met de verkeersveiligheid op onze autosnelwegen. Vorig jaar waren er 100 doden te betreuren op onze snelwegen t.o.v. 131 dodelijke slachtoffers in 2011. Dit alles zou het gevolg zijn van de toegenomen controles op onze wegen en de betere staat waarin onze wegen verkeren.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... egen.dhtml
Meer van deze filmpjes aub!
Vind het altijd handig om te zien hoe en waar ze hun mobiele controles opstellen, weet ik waar ik op moet letten :twisted:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Lambo19 » di 26 mei 2015, 19:58

Wimpie25 schreef:^^
Laat duidelijk zijn dat het vooral dankzij dat laatste punt komt maar het is politiek niet interessant om dat aan de grote klok te hangen.
Dat cijfer lijkt me ook te wijten aan de zachte winter die we in 2014 gekend hebben.
Desondanks chauffeurs dan voorzichtiger rijden dan anders, is het toch altijd een periode waarin het gevaarlijk rijden is.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door vynkce » wo 23 mar 2016, 8:57

In 2015 daalde het aantal verkeersdoden in Vlaanderen van 328 naar 315 (doden ter plaatse). Het aantal doden na 30 dagen lag op 390, ook een daling ten opzichte van 2014. In het Brussels gewest steeg het aantal doden ter plaatse van 17 naar 21 in 2015. Het aantal doden na 30 dagen raamt het BIVV tussen 25 en 30. Tegenover 2014 werden er in Wallonië dan weer 37 doden meer geregistreerd: 291 in 2015 tegenover 254 in 2014.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen in 2014

Bericht door Chris » wo 23 mar 2016, 10:47

Wallonië blijft problematisch. Als het een land zou zijn, zou het tot de minst veilige van Europa horen, inmiddels nog slechter dan de meeste ex-oostbloklanden. Het aantal doden per 1 miljoen inwoners komt dan neer op 81. Bijvoorbeeld Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Polen en Estland zitten daar al onder.

Plaats reactie