Markering in Limburg

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
expressweg

Markering in Limburg

Bericht door Wimpie25 » wo 08 apr 2015, 12:44

Niet echt bewegwijzering, hoewel wegmarkeringen ook onder de verkeerstekens geschaard worden. De laatste tijd heb ik wat opmerkingen over het foutief gebruik van de naderingsmarkering in Limburg, op Meldpunt Wegen geplaatst. Limburg is het wegmarkerings Walhalla wat betreft materiaalgebruik, vernieuwende toepassing en algemene hoeveelheid wegmarkering op zich. Ze hebben bolletjesplast geïntroduceerd, de Nederlandse vakjesplast gebruikt men er al jaren bij doorlopende markeringen en men heeft in het Limburgse zelfs nooit gewone wegenverf gebruikt! Die brakke "gewone wegenverftechnologie" was toch wel het dieptepunt van de vroege jaren 2000, elders in Vlaanderen. Ik merkte de laatste tijd dat men bij gewone kruisingen de Naderingsmarkering op een andere manier begint te gebruiken. Het is begonnen met deze kruising waar men klaarblijkelijk de naderingsmarking heeft gebruikt om alle rijstroken af te bakenen en niet enkel de richtingstakken zodat over het algemeen gebruikelijk is in Vlaanderen.

Hier het gesprek.
Beste W,

Als reactie op uw melding van een knelpunt via het Meldpunt Wegen (referentie : WL-2015-MPW-00122) op volgende locatie :

N2
Hasselt
Limburg

Melden we u het volgende :

ons kenmerk WL-2015-MPW-00122

In antwoord op uw melding van 18/03/2015 kan ik u het volgende melden.

Het is zo dat er een naderingsmarkering mag aangebracht worden als deze uitloopt op een volle aslijn. In deze is dit het geval. Het is dus correct dat hier de 3 rijstroken gescheiden zijn door naderingsmarkeringen i.p.v. door asmarkeringen.

Hopende u hiermee van antwoord te hebben gediend.

Met vriendelijke groeten,

X

Beste

Dank voor uw informatief antwoord. Na enig onderzoek in de voor het publiek toegankelijke documentatie (Wetboek Wegverkeer) en Vlaamse Dienstorders (Omzendbrief Wegsignalisatie), blijkt dat er zeer weinig duidelijkheid bestaat over de juiste toepassing van deze wegmarkering.

Het enige dat met zekerheid gesteld kan worden, naast de juiste afmetingen, is dat de naderingsmarkering mag gebruikt worden om alle beschikbare voorsorteerstroken af te bakenen en niet enkel als scheiding tussen de richtingstakken. Met andere woorden, of de rijstrookscheiding nu uitloopt in een volle witte lijn of niet, het gebruik van de naderingsmarkering is niet verplicht. Ze mag volledig weggelaten worden, ze mag over de volledige lengte gebruikt worden, of ze mag gebruikt worden om de volle lijn aan te kondigen.

Mijn ervaring is dat AWV Limburg als enige afdeling deze richtlijn betreffende de naderingsmarkering op nieuwe kruisingen, letterlijk toepast. Een vergelijkende steekproef mbv. Google Streetview lijkt dit te bevestigen.

Zelfde kruispunt als mijn eerdere melding bij "Meldpunt Wegen." Kruising tussen N2 en Complex 27 te Hasselt. Geen naderingsmarkering, ook al loopt de rijstrookscheiding uit in een volle lijn.

Kruising tussen tussen de N21 en de N211 te Machelen. Groter kruispunt, de Naderingsmarkering wordt hier gebruikt (zoals ik eerder dacht dat de standaardtoepassing was) om de richtingstakken van mekaar te scheiden.

Afrit Deurne, Sportpaleis. Vergelijkbaar aan het voorbeeld in Hasselt, in die zin dat dit complex uitloopt op een onderliggende kruising. Zelfde gebruik van de Naderingsmarkering als in het voorbeeld bij Machelen. Het merendeel van de steekproeven buiten Limburg zien de naderingsmarkering op deze manier toegepast. Het gebruik van de markering op deze manier, maakt dat het voor de weggebruiker onmiddellijk duidelijk is welke richtingstakken er op een kruispunt genomen kunnen worden.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten

W.

Egbert
autoweg

Re: Markering in Limburg

Bericht door Egbert » do 09 apr 2015, 6:52

Artikel 14.3 lid 2 uit de wegcode:
Deze markering is niet verplicht in de bebouwde kommen en in de nabijheid van de kruispunten.
Dus het gebruik ervan lijkt me facultatief (bij de meeste van je voorbeelden, waarbij zelfs het voorbeeld in Machelen het niet toegestaan als scheiding tussen de twee hoofdrijbanen omdat er geen doorlopende streep volgt) en naar oordeel van de wegbeheerder. Het mag dus gewoon.
En eerlijk gezegd vind ik het nogal zeuren hoor. Wat is het probleem dat er naderingsmarkering gebruikt wordt? Dat men de wegcode tot de letter volgt?

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » do 09 apr 2015, 11:57

^^
Zeuren is dat niet. Mijn enige opmerking was, is dat men binnen AWV Limburg principeel begint af te wekken wat betreft de toepassing van de naderingsmarkering op kruispunt, in vergelijking met de rest van Vlaanderen. Op zich geen ramp ware het niet dat deze toegepaste afwijking de situatie voor de weggebruiker nadeling onduidelijk maakt. Dat er bij Machelen geen naderingsmarkering gebruikt wordt omwille van de reden die jij opgaf, heb ik in mijn eerdere post al vermeld.

aar was ik dus van op de hoogte. Over het gebruik en de specifieke toepassing van de naderingsmarkering, staat niets letterlijk weergegeven in de wegcode. De wegcode legt enkel het bestaan van de verkeerstekens uit, welke verkeerswetgeving zij praktisch uitleggen en de gevolgen voor de wegebruiker. Ook de verkeerswetgeving legt niet praktisch uit waar de naderingsmarkering gebruikt wordt, zij legt zoals de wegcode enkel uit waarom deze bestaat en waar deze kan gebruikt worden. Allemaal erg logisch, daar dienen deze documenten immers niet voor. De formaten en toepassing voorwaarden van de wegmarkering vind men terug in het Vademecum Wegmarkering (Vlaams) en de plaatsingsvoorwaarden binnen het Wetboek Wegverkeer.

Eens men daar gaat zoeken, blijft opvallen dat de uitleg omtrent deze wegmarkering zeer summier blijft. Alsof men het zelf niet goed weet. DAAR is het waar het mij om gaat, ik wil weten op wat men zich de dag van vandaag baseert als het gaat om wegmarkering, verkeerstekens, wegwijzers. Ons Vlaams systeem is er een van Gewoontetoepassing. De minimale regelgeving die er bestaat wordt getoetst aan de in de praktijk gangbare gebruiken. Daar vloeit dan een algemeen gangbaar systeem uit voort dat gaandeweg omgezet wordt in Omzendbreiven en Decreten. Een organisch systeem, met ondersteuning van praktische en feitelijke informatie (formaten, Vademecums, omzendbrieven, materiaalgebruiken, Standaardbestek). Het is al jaar en dag zo dat de richtingstakken op kruisingen in Vlaanderen afgescheiden worden met naderingsmarkering, de rijstrookscheiding binnen deze richtingstakken is de standaard markering die op die plaatst gebruikt wordt. Dit is ook het systeem dat in al onze buurlanden gangbaar is.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 09 apr 2015, 20:04

Wimpie25 schreef:Mijn enige opmerking was, is dat men binnen AWV Limburg principeel begint af te wekken wat betreft de toepassing van de naderingsmarkering op kruispunt, in vergelijking met de rest van Vlaanderen.
Alle wegendistricten zijn voor een stukje autonoom. Dat is eigen aan de werking van provinciale districten. Je kan dat maar oplossen door de beslissingscentra nog meer te centraliseren in Brussel en enkel de praktische uitvoeringstaken lokaal te laten.

Wat je opmerking betreft: ik weet niet hoe het zit met de reglementering. Wel kan ik zeggen dat het duidelijker is als alle voorsorteerstroken die dezelfde richting uitgaan gescheiden worden door de standaard asmarkeringen. Dus naderingsmarkeringen enkel te gebruiken tussen twee voorsorteerstroken die níet dezelfde richting uitgaan. Dat voorbeeld in Limburg waar alles in naderingsmarkering uitgevoerd wordt blinkt dan ook niet uit in duidelijkheid. Het is niet in een oogopslag duidelijk dat de twee linkse rijstroken dezelfde richting uitgaan.

Een halszaak is het ook niet. Maar als Limburg dat consequent op die wijze uitvoert ben ik wel eens benieuwd naar hun argumentatie om het zo te doen. Dat het wettelijk mogelijk is om alles in nadermarkering uit te voeren, daar kan ik inkomen. Onze wegcode laat sowieso veel vrijheid en richtlijnen zijn niet eens bindend. Maar het is wel zeer zinvol dat er een gedegen argumentatie komt als afgeweken wordt van wat gebruikelijk is, meestal is er namelijk een rationele reden waarom de dingen zijn zoals ze zijn. Het antwoord van AWV Limburg is daarom niet afdoendend. Het komt eerder over als het indekken van eigen handelen dan als een verklaring.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 11 apr 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 10 apr 2015, 6:50

Wimpie25 schreef:^^

Over het gebruik en de specifieke toepassing van de naderingsmarkering, staat niets letterlijk weergegeven in de wegcode.
Daar ben ik het mee oneens
De naderingsmarkering is een onderbroken streep die wordt aangebracht bij het naderen van een doorlopende streep. Zij bestaat uit trekken van ongeveer 1,00 m lengte met tussenafstanden van ongeveer 1,50 m. Deze markering is niet verplicht in de bebouwde kommen en in de nabijheid van de kruispunten.
Vind ik toch een vrij duidelijk aanduiding waar en wanneer de naderingsmarkering wordt gebruikt: (verplicht) bij het naderen van een doorlopende streep, echter niet verplicht in de bebouwde kom en bij kruispunten. Er is de keuze gelaten om het zo of zo te doen.
Dat betekent nog niet dat men niet weet hoe het moet.

De doelstelling van een naderingsmarkering is volgens mij duidelijk: het beginnen van een doorgetrokken streep aankondigen. Waarom dat bij een kruispunt en in de bebouwde kom niet nodig wordt geacht is even speculeren. Lagere snelheid en daardoor langer tijd tussen het zien van een doorgetrokken streep en het bereiken ervan waarschijnlijk? De doelstelling van een naderingsmarkering is niet het scheiden van richtingsbanen.
In de provincie Limburg wordt blijkbaar het verplichte deel uitgevoerd en het facultatieve deel bij kruispunten niet gedaan. In andere regionen wordt het bij kruispunten alleen tussen richtingsbanen toegepast. Beide zijn toegestaan.
Dus ik zie het probleem niet.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 10 apr 2015, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Waldo79: leesbaarheid; quote gerepareerd

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » vr 10 apr 2015, 11:46

^^
Dan rest nog de vraag, waarom? Waarom zou men beslissen om vanaf heden de naderingsmarkering naar de letter toe te passen, ten nadele van de duidelijkheid en de conventies die er vandaag bestaan. Kruispunten worden er zo niet "leesbaarder" op.