Dat betekent dat er diverse nieuwe gewestwegen zijn bijgekomen. Die krijgen nu ook een N-nummer, voorzover ze die niet al hadden.
Er is een lijst met wegen die zijn overgedragen naar het Waalse Gewest, maar die lijst vermeldt alleen de oude P-nummers en niet de eventuele nieuwe N-nummers.
De afgelopen maand ben ik 2 keer door België gereden, op zoek naar sporen van deze nieuwe N-nummers. De meeste worden inmiddels ter plaatse aangegeven op nieuwe km-bordjes!
Fotografisch bewijs hiervan is te vinden op http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wege ... index.html.
Nieuwe N-nummers in Waals Brabant:
P14 -> N224 (net als het deel in Vlaanderen. Ik heb hier nog geen fotografisch bewijs van.)
P18 -> N235 (net als het deel in Vlaanderen. Ik heb hier nog geen fotografisch bewijs van.)
P15,P16,P17 -> N246 (ze lagen in elkaars verlengde, dus 1 N-nummer is vrij logisch.)
Nieuwe N-nummers in Luxemburg:
P1-> N813 (Er was al een N813, maar kennelijk is die niet meer van het Gewest)
P3-> N800
P5-> N858
P6-> N894
P7-> N862
P8-> N861
P12-> N867
P13-> N863
P16-> N848
P19-> N868
P21-> N885
Nieuwe gewestwegen waar ik het nummer nog niet van ken:
Waals-Brabant P19 Braine-l'Alleud (Merbraine - Le Cosmo) (afgelopen zondag nog geen spoor van een wegnummer)
Luik P573 Saint-Nicolas - Chaussee (afgelopen zaterdag nog geen spoor van een wegnummer)
Luxemburg P4 N883b - Sélange A28 - Hondelange-centre (afgelopen zaterdag nog geen spoor van een wegnummer)
Luxemburg P15 Anlier - Fauvillers (N40 - Anlier P14 - Fauvillers-centre N848) (afgelopen zondag nog geen spoor van een wegnummer)
Het bijzondere is dat alle "Luxemburgse" wegnummers N800-N899 nu in gebruik zijn! Er zullen misschien nog meer wegnummers hergebruikt worden, zoals bij de N813. Maar hier heb ik geen informatie over.
Ik ben benieuwd. Het zal niet de laatste keer geweest zijn dat ik in België op zoek ga naar een N-nummer.