Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer.

Bericht door Lambo19 » zo 22 nov 2015, 16:58

Wimpie25 schreef:
Akkoord, maar de overheid schuift op deze manier wel de volledige verantwoordelijk van zich af. Er is niemand die erbij stiltstaat, maar fatale aanrijdingen met fietsers op niet vrijliggende en slecht verlichte fietspaden, zijn in mijn ogen de verantwoordelijk van de overheid. Fatale aanrijdingen met onafgescheiden objecten langs de weg, verantwoordelijkheid van de overheid. Klapbanden en oncontroleerbare slippartijen door putten in slecht wegdek, verantwoordelijkheid van de overheid. Vrachtwagens die fataal op file's inrijden op ondergedimensioneerde wegen, de verantwoordelijkheid van de overheid. Motorrijders die onderuitgaan vanwege aquaplanning en gans verhakkeld op spoed belanden omdat ze onder een onafgescheiden vangrail zijn beland? De verantwoordelijkheid van de overheid.
Hier ben ik het volledig mee eens. De overheid is verantwoordelijk wat betreft een veilige en comfortabele infrastructuur voor alle weggebruikers. Onderhoud, veiligheid en doorstroming zouden de hoogste prioriteit moeten krijgen. Al draagt de weggebruiker natuurlijk ook bij aan de verkeersveiligheid. Als een bestuurder met een halve bak bier op achter het stuur kruipt dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. Voorts vind ik de oproep van Galant aan de burgers een teken van machteloosheid en onbekwaamheid. Galant straalt ook niet meteen vertrouwen uit en zit daar naar mijn mening eigenlijk totaal niet op haar plaats. De overheid kan ook onmogelijk verlangen dat de burger hiervoor volledig verantwoordelijk is als men een veilige en comfortabele infrastructuur niet als prioritair beschouwd. Een veilige en goede infrastructuur is simpelweg een basisbehoefte voor een vlotte mobiliteit. Het begrip verkeersveiligheid is meer dan de burger pesten met trajectcontroles of wegversmallingen. Zolang men dat niet inziet is het dweilen met de kraan open.

Plaats reactie