Algemene staat Belgische wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Archeopendra1234 » do 18 feb 2016, 15:18

Alfa schreef:En de pendeltijd is verloren tijd?
Zeker als je een citytrip wilt doen en het dubbel van die pendeltijd kwijt bent aan nutteloos in de dure trein te apegapen ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Ds79m » do 18 feb 2016, 15:32

Probeer een beetje on-topic te blijven heren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » do 18 feb 2016, 17:40

Nu het met het gewest steeds beter gaat, is het aan de gemeenten om hun wegennet onder handen te nemen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » do 18 feb 2016, 17:57

^^
Voor sommigen gemeenten is het inderdaad hoogdringend tijd om in actie te schieten. Openbare Werken is vaak iets waar gemeenten proberen op te besparen.
De staat waarin het gemeentelijk wegennet verkeerd verschilt daardoor soms fel van gemeente tot gemeente.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » do 18 feb 2016, 18:15

Toen de provincies nog wegbeheerder waren waren die verschillen wat minder markant. Op gemeentewegen reed je van het veld tot de kerk, op provinciewegen van dorp tot stad, via de rijkswegen kon je elke hoek van het land bereiken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Vinny » do 18 feb 2016, 19:54

Archeopendra1234 schreef:
Wimpie25 schreef: Toch worden de verschillen tussen de Vlaamse en de Waalse toestand steeds schrijnender. Het is jammer want nieuwe infrastructuur in Wallonië ziet er altijd zeer knap afgewerkt uit, ook de nieuwe bewegwijzering is best OK.
In Wallonië sluit men zelfs al snelwegen af om ze niet te moeten onderhouden (A601) :wall:
Die discussie hebben we al eerder gevoerd. Het viaduct van Boirs is wel met hangen en wurgen voor het verkeer beschikbaar gebleven, ook na de feitelijke afschrijving van het kunstwerk en gedurende de renovatie is er volgens mij bijna nooit een volledige versperring geweest. In Wallonië denkt men ook wel eens na, en hier heeft men gekozen om de achterstanden elders in het netwerk prioriteit te geven. Dat is niet leuk, maar in dit geval wel begrijpelijk.

Volgens mij was de situatie 15 jaar geleden dramatischer, zowel in Vlaanderen en Wallonië. Het budget is verhoogd, en de gewesten hebben best wel wat werk van een aantal snelwegen gemaakt. De wegen door de Ardennen liggen er bijvoorbeeld goed bij. Dat is wel eens anders geweest... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » di 26 apr 2016, 12:11

Een verassing is dit natuurlijk niet:
Belgen investeren minst in infrastructuur

De openbare investeringen in de Belgische infrastructuur zit al dertig jaar in dalende lijn. In de periode 2010-2013 bevindt België zich zelfs op de allerlaatste plaats in Europa, met slechts 0,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp) dat ging naar bijvoorbeeld wegenwerken, tunnels of spoorinfrastructuur.

Lees verder: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160423_02253812

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2016, 16:52

Gezien dat wij daar een functioneel wegennet in aandvaardbare staat mee kunnen houden en dat we zelfs nieuwe projecten kunnen uitvoeren, is dat wel een klein mirakel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Jeroen » di 26 apr 2016, 17:29

^^ Aanvaardbare staat, dat is ook maar erg relatief. Veel wegen, zeker in Wallonië maar ook in Vlaanderen, verkeren in een staat waar je je als rijk westers land diep voor zou moeten schamen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 apr 2016, 17:35

^^ Er zijn echter ook Europese landen waar de situatie slechter is. In Italië en Duitsland geeft men blijkbaar een hoger percentage van het BBP uit, en toch kun je moeilijk stellen dat de wegen daar er beter bij liggen (afgezien van de Italiaanse tolwegen). In Frankrijk zijn de wegen vaak wel oké, maar ook daar zijn er genoeg slechte stukken, zeker bij de N- en D-wegen. Ik heb regelmatig de N2 gereden, maar dat is nou niet bepaald een heel goede weg. Al met al denk ik dat België het ook niet veel slechter doet dan Frankrijk (de Franse tolwegen uiteraard niet meegerekend).

Wel heeft België zeer grote fileproblemen rond Brussel en Antwerpen en duurt het veel te lang voordat daar wat aan wordt gedaan. Het Oosterweeldossier sleept al jaren. Ik zet ook kritische kanttekeningen bij de afsluiting van de A601, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, en met de E420 Charleroi-Reims moddert men ook maar wat aan, terwijl de Fransen bezig zijn met de bouw van een autosnelweg tot aan de grens. Eigenlijk hadden de Belgen ook al lang bezig moeten zijn met de bouw van een autosnelweg E420 vanaf het einde van de A503 bij Charleroi tot de grens. De ombouw van de N49 tot E34 gaat vrij traag. Ook bij de N74 (de Noord-Zuid door Limburg) schiet het voor geen meter op. Kortom, er is ook nog genoeg te verbeteren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Jeroen » di 26 apr 2016, 18:21

Voor wat betreft Duitsland ben ik dat zeer zeker niet met je eens. Ik ben in België, zowel op het HWN als het OWN, wegen in dermate deplorabele staat tegen gekomen waarvan ik zeker weet dat men het er in Duitsland nooit zo bij had laten liggen.

Dat er in landen als Frankrijk en Italië net zo goed nog een hoop werk aan de winkel is zal ik zeker niet ontkennen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 apr 2016, 18:30

Jeroen schreef:Voor wat betreft Duitsland ben ik dat zeer zeker niet met je eens. Ik ben in België, zowel op het HWN als het OWN, wegen in dermate deplorabele staat tegen gekomen waarvan ik zeker weet dat men het er in Duitsland nooit zo bij had laten liggen.
Omgekeerd kan ik dat van Duitsland net zo goed zeggen. Rij eens binnendoor in de Eifel tussen de beide uiteinden van de A1 en je zal begrijpen wat ik bedoel. Kilometers lang slecht wegdek. Dat zijn allemaal Landes- en Kreisstraßen, de meeste Bundesstraßen liggen er nog wel behoorlijk bij. Ik rij ook vaak over Waals OWN en ook daar zijn zeker nog wel slechte wegen, maar dat soort wegen kom je in Duitsland helaas ook tegen.

Qua wegdek liggen de meeste Duitse snelwegen er nog wel oké bij, maar de slechte staat van de bruggen en de vele wegwerkzaamheden zeggen natuurlijk wel wat. Me dunkt dat de Duitsers een veel groter bruggenprobleem hebben dan de Belgen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » di 26 apr 2016, 18:53

Wimpie25 schreef:Gezien dat wij daar een functioneel wegennet in aandvaardbare staat mee kunnen houden en dat we zelfs nieuwe projecten kunnen uitvoeren, is dat wel een klein mirakel.
Het is ook maar de vraag wat je onder "aanvaardbare staat" begrijpt. Het wegennet ligt er lang nog niet altijd bij zoals je dat zou verwachten van een hoogontwikkeld Westers land. En dan met name in Wallonië is er nog veel werk aan de winkel om het wegennet in goede staat te krijgen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is wat mij betreft nog steeds veel ruimte voor verbetering en (veel) meer investeringen in het wegennet.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2016, 19:57

Jeroen schreef:^^ Aanvaardbare staat, dat is ook maar erg relatief. Veel wegen, zeker in Wallonië maar ook in Vlaanderen, verkeren in een staat waar je je als rijk westers land diep voor zou moeten schamen.
Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen, het gevoel dat er vooruitgang in zit blijf en dat we steeds betere, kwalitatievere en duurzamere wegen aanleggen ook. Je mag niet vergeten dat een nieuwe (deel)staat quasi plotsklap wegbeheerder moest worden. Er is jaren een proces van onderkenning en onderschatting geweest. Vandaag hebben we wel de expertise in huis om goede wegen te bouwen, ook omdat de interesse van de overheid én de bevolking is toegenomen. Getuige daarvan ook de richting Verkeerskunde die in de lift zit. Vroeger waren mobiliteitsexperts en wegenbouwkundigen bijna zonder uitzondering ingenieurs. Dat maakt het geheel nogal droog en eenzijdig.

Wat ik wel wil aanbrengen en erkennen is dat het proces voorafgaand aan de eerste steenlegging, vaak nog te lang aansleept. Als burger heb je het gevoel dat er te vaak nog zaken mislopen bij de juridische kant van het verhaal en tegelijk hebben wij als zelfde burger nog teveel macht in handen om een geheel vooronderzoek met een procedureslag om zeep te helpen. Als het procedureverhaal, de budgetkwestie en desinteresse van het federaal niveau (signalisatie en bewegwijzering) van de baan geraken, zitten wij eigenlijk op een prachtig parcours.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » di 26 apr 2016, 20:14

^^
Die drie laatste zaken die je vernoemd, zijn inderdaad de pijnpunten alsook de oorzaken van de wegenproblematiek. De grootste boosdoener in mijn ogen is het feit dat het huidige budget quasi ontoereikend is voor iets of wat van redelijke grote projecten uit te voeren en het gebrek aan een degelijk politiek draagvlak. Met huidige budget kan je wel een nieuwe asfaltlaag leggen en wat kruispunten herinrichten, maar dat is het ook zowat. Met het jaarlijks voorhanden kan je amper het hoognodige structurele onderhoud uitvoeren, laat staan dat er nog budget voorhanden is voor (kleine) wegenprojecten. Deze zijn hier meestal de dupe waardoor de uitvoering nog jaren op zich laat wachten. We mogen ook niet vergeten dat het proces van een verwaarloosd wegennet tot een nu aanvaardbare staat ook jaren heeft aangesleept. Die enorme achterstand is ook niet meteen weggewerkt. Niet geheel onlogisch natuurlijk gezien de (toenmalige) beschikbare budgetten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » di 26 apr 2016, 21:02

Wimpie25 schreef: Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen.
De N19 tussen Aarschot en de provinciegrens van Antwerpen :hap:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 apr 2016, 22:02

Wimpie25 schreef:Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen,
Nog nooit over de N67 Eupen-Monschau geweest? Goed, dat is dan ook wel de slechtste tweecijferige N-weg van België. Vooral het betonplatendeel en het aansluitende asfaltdeel vanaf Eupen is erg slecht. Pas een stuk na Ternell ligt er tot aan de grens wel nieuw en goed asfalt. Maar daar is toch meerdere kilometers lang erg slecht wegdek.

In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land als België. Ook driestrooksbanen met een suicide lane zoals je op de N70 nog tegenkomt kunnen anno 2016 echt niet meer.
het gevoel dat er vooruitgang in zit blijf en dat we steeds betere, kwalitatievere en duurzamere wegen aanleggen ook. Je mag niet vergeten dat een nieuwe (deel)staat quasi plotsklap wegbeheerder moest worden.
Dat is al zo lang geleden, dat lijkt me niet echt een excuus. Dat is in ex-Joegoslavië ook zo (nog korter zelfs), maar in bijvoorbeeld Kroatië en Slovenië zijn de wegen gemiddeld wel beter dan in België. Dan reken ik de snelwegen (die door tol gefinancierd worden) nog niet eens mee. En dat voor landen die nog een stuk minder rijk zijn.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door jdb2 » di 26 apr 2016, 22:14

Ik googelde even "route plus pire de Wallonie" en kwam dit bericht tegen:
http://www.rtl.be/info/belgique/societe ... 00087.aspx
Er moet even nog een plaatje van Sherlock bij. :lol:

Eén lichtpuntje is dat dat de Waalse snelwegen voor zichtbaarheid 's nachts beter scoren doordat de Vlaamse snelwegen niet meer permanent verlicht zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 apr 2016, 22:21

^^ De Waalse ook niet, op E25 door de Ardennen ging het licht om 01:30 uit. Dat heb ik nu al twee keer meegemaakt op verschillende plekken.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door jdb2 » di 26 apr 2016, 22:37

Dat bedoel ik zelf ook niet, blijkbaar vinden de bevraagden dat.
Vooral handig als de lichtbakken ook niet branden op cruciale knooppunten, zoals op de Waalse E19.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Wimpie25 » di 26 apr 2016, 23:11

vynkce schreef:
Wimpie25 schreef: Wat de gewestwegen betreft kan ik mij niet direct voorbeelden aanhalen waar ik mij diep voor zou schamen.
De N19 tussen Aarschot en de provinciegrens van Antwerpen :hap:
Daarheb je me, gelukkig staat die op de planning voor een grootschalige heraanlegging :D
Coen Tunnel schreef:Nog nooit over de N67 Eupen-Monschau geweest? Goed, dat is dan ook wel de slechtste tweecijferige N-weg van België. Vooral het betonplatendeel en het aansluitende asfaltdeel vanaf Eupen is erg slecht. Pas een stuk na Ternell ligt er tot aan de grens wel nieuw en goed asfalt. Maar daar is toch meerdere kilometers lang erg slecht wegdek.

In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land als België. Ook driestrooksbanen met een suicide lane zoals je op de N70 nog tegenkomt kunnen anno 2016 echt niet meer.

...Dat is al zo lang geleden, dat lijkt me niet echt een excuus. Dat is in ex-Joegoslavië ook zo (nog korter zelfs), maar in bijvoorbeeld Kroatië en Slovenië zijn de wegen gemiddeld wel beter dan in België. Dan reken ik de snelwegen (die door tol gefinancierd worden) nog niet eens mee. En dat voor landen die nog een stuk minder rijk zijn.
Wat het eerste deel betreft doelde ik vooral op de gewestwegen in Vlaanderen. In Wallonië ligt relatief gezien minder betonplatenwegdek, hetgene dat er toch ligt heeft inderdaad niet altijd een goede reputatie.

Wat het tweede deel betreft, is dat nu net niet de vloek van een rijk land met een wegennet dat al vroeg in de 20e eeuw grotendeels de vervollediging naderde? Die Staten die je vernoemd hebben kunnen rekenen op Europese steun terwijl België daar toch meer achter heeft moeten bedelen.

Het voorbeeld is er, Limburg en de Kempen hebben in de jaren 70, 80 en 90 als erkende ontwikkelingsregio's flinke Europese (en federale) steunpaketten ontvangen. In de Kempen heeft men een industriebestand mee opgebouwd, in Limburg ging het naar de openbare infrastructuur.

Ik durf met verve stellen dat Limburg op dit moment de enige regio in België is die een uniforme en kwalitatief ingerichte openbare ruimte heeft. De wegen zijn er het beste uitgebouwd, hebben de beste kwaliteit van wegdek, zijn ingericht met de duurzaamste materialen...Als enige regio kan het wedijveren met het perfectionisme van Nederland.
jdb2 schreef:
Eén lichtpuntje is dat dat de Waalse snelwegen voor zichtbaarheid 's nachts beter scoren doordat de Vlaamse snelwegen niet meer permanent verlicht zijn.
Dat weet ik nog zo niet, in Wallonië wordt er geen onderhoud gepleegd aan wegmarkeringen en wordt er een minder duur (en dus minder reflecterend) type van wegmarkeringen gebruikt dat ook minder vaak hernieuwd wordt. Vlaanderen laat dan wel minder licht branden, de voorbije jaren zijn alle reflectoren op ons wegennet vervangen (of gewoon nieuw geplaatst) geweest. Bovendien wordt er in het Vlaams Gewest een kleurensysteem gebruikt naast het Wit-Geel. Groen bij pechhavens en dubbel rood bij gevaar of diepteoverspanning. Vooralsnog bestaat dit niet in het Waals Gewest.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door vynkce » wo 27 apr 2016, 9:40

Coen Tunnel schreef: In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land.
Ik speel al langer met het idee om een topic te openen over die N26 tussen Leuven en Mechelen. Hoewel het wegdek absoluut beter kan (maar niet hopeloos), vind ik de weg in het algemeen gewoon een absolute ramp! Enorm druk door verkeer dat Brussel probeert te mijden, ruwe en oneffen betonplaten die vaak hersteld zijn, soms afgewisseld met asfalt. Zeer smalle fietsstrookjes en een rampzalige ruimtelijke ordening naast de weg met heel wat bewoning, bedrijven en handelszaken die allemaal rechtstreeks aansluiten op de N26. Enkel een stukje bij Kampenhout is heraangelegd een tiental jaar geleden. Deze weg dient dringend aangepakt te worden!

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door MrL » wo 27 apr 2016, 10:42

^^
Ik laat het ook niet meer om af en toe een melding te maken bij het 'Meldpunt Wegen' indien ik een weg slecht vindt.
Ze hebben dit ontwikkeld om dit soort zaken aan te pakken, dus moet je er maar gebruik van maken.

Klagen op een forum is gemakkelijk, maar als er meldingen bij Wegen en Verkeer binnenkomen zullen ze er toch actie op moeten nemen.
Waarschijnlijk zal de situatie reeds bekend zijn, maar hoe meer klachten er komen, hoe beter zou ik zeggen.

Ideaal zou natuurlijk zijn indien er zoals in het Brussels Gewest de app 'Fix My Street' zou bestaan voor Vlaanderen.
Héél goede app en bovendien worden de meldingen en klachten ook effectief opgevolgd en aangepakt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Km357 » wo 27 apr 2016, 15:16

De toestand van de Belgische wegen is de laatste 5 jaar verbeterd, maar er is toch nog heel veel werk om het acceptabel te noemen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Lambo19 » wo 27 apr 2016, 15:47

vynkce schreef:
Coen Tunnel schreef: In Vlaanderen kom ik iets minder vaak, maar bijvoorbeeld de N26 van Haacht/Boortmeerbeek naar Mechelen vond ik vrij slecht. Dat soort wegdek past eigenlijk niet bij een rijk land.
Ik speel al langer met het idee om een topic te openen over die N26 tussen Leuven en Mechelen. Hoewel het wegdek absoluut beter kan (maar niet hopeloos), vind ik de weg in het algemeen gewoon een absolute ramp! Enorm druk door verkeer dat Brussel probeert te mijden, ruwe en oneffen betonplaten die vaak hersteld zijn, soms afgewisseld met asfalt. Zeer smalle fietsstrookjes en een rampzalige ruimtelijke ordening naast de weg met heel wat bewoning, bedrijven en handelszaken die allemaal rechtstreeks aansluiten op de N26. Enkel een stukje bij Kampenhout is heraangelegd een tiental jaar geleden. Deze weg dient dringend aangepakt te worden!
Het betonwegdek op de N26 is inderdaad niet altijd al te best, al zijn vele stukken ook wel van acceptabele kwaliteit te noemen. Het grootste probleem is m.i. de grote hoeveelheid handelszaken langsheen de N26 tussen Kampenhout en Mechelen. Het verkeer verloopt hier dan ook de hele dag erg stroef doordat het lokaal verkeer gemengd is met de doorgaande verkeersstroom. Eigenlijk zou men alle aansluitingen dienen te bundelen of ventwegen aanleggen zoals op dit stuk. Best kan men ook de twee huidige tweestrooksrotondes aanpakken bij die aansluiten op de N21 en omvormen tot turborotondes.

AWV is trouwens momenteel bezig met het vervangen van de oude betonplaten door asfalt in Boortmeerbeek.
http://wegenenverkeer.be/N26-Boortmeerb ... oud-wegdek

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Palance » wo 27 apr 2016, 16:15

Het is weliswaar al wat jaren gelden dat ik de N26 heb bereden, maar mij staat niet bij dat het een hele slechte weg is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2016, 16:42

Ik ben er twee jaar geleden geweest van Haacht naar Mechelen. Ik vond het een rommelige weg, maar dat lag niet alleen aan het betonwegdek, maar ook de weginrichting en de vele bedrijvigheid langs de weg.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door MrL » do 28 apr 2016, 14:43

^^ Dat zie je helaas wel vaker.
Een negatieve erfenis uit het verleden dat je zomaar niet kan veranderen.
Het gebrek aan visie, planning en ordening heeft jaren van wanorde mogelijk gemaakt.

Een lange termijnvisie voor ruimtelijke ordening is eigenlijk pas sinds 1997 in voege getreden met het 'Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen'.
Sinds kort is er het 'Beleidsplan Ruimte' , dat de lat toch nog iets hoger legt en ook spreekt over de omkeerbaarheid van de ingevulde ruimte.

M.a.w. ik zie in de toekomst nog wel gebeuren dat de bestaande bebouwingen langs N-wegen, of niet in dorps- of stadskernen gelegen zullen verdwijnen.
Heden is de bestaande infrastructuur nog gewoonweg te waardevol, op langere termijn kan daar natuurlijk wel verandering in komen.

http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties ... lan-ruimte

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Alfa » do 28 apr 2016, 14:51

^^Was het maar iets uit het verleden. In werkelijkheid is het vooral nú dat de situatie langs de steenwegen drastisch verergert met alsmaar meer baanwinkels, kantoren en dus alsmaar meer lokaal verkeer. Er is niemand om dat tegen te houden. Integendeel, sommige gemeenten moedigen dat zelfs aan. Denk aan Maldegem met hun Handelskilometer (wat een dure naam is voor een km baanwinkels). De trend is ook dat de bevoegdheid tot regulering van winkels doorgeschoven wordt naar de gemeenten (die enkel naar de eigen inkomsten kijken, kortetermijn prefereren en vaak ronduit onprofessioneel zijn) en die nog minder strikt optreden dan nu.

Deze Vlaamse regering heeft trouwens schijt aan Ruimtelijke Ordening. Daar moet je dus niet al teveel van verachten. Dat Beleidsplan Ruimte dreigt een lege doos te worden met tegenstrijdige slogans. Sowieso is het iets dat in gang gezet is door de vorige Vlaamse Regering. De huidige neemt dat enkel over omdat het moet. In werkelijkheid proberen ze het zoveel mogelijk te saboteren of uit te hollen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemene staat Belgische wegen

Bericht door Chris » vr 29 apr 2016, 16:05

De N26 heeft zijn eigen topic gekregen: viewtopic.php?t=20228&f=13

Plaats reactie