Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » do 16 jun 2016, 8:11

Deze vond ik wel goed, als reactie op een melding via Meldpunt Wegen. Signalisatieproblemen Oplossen 2.0
AWV schreef: Het bord is inderdaad slecht zichtbaar. We hebben echter vastgesteld dat de haven Zeebrugge staat ook gesignaleerd op de voorwegwijzer verderop. Het bord achter de pijler is eigenlijk overbodig.
We hebben besloten om het te laten verwijderen.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent en apprecieer uw betrokkenheid bij de verkeersveiligheid.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Lambo19 » za 18 jun 2016, 18:27

^^
Hilarisch :yes:

tvintje
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 17:43
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door tvintje » di 02 aug 2016, 9:12

Archeopendra1234 schreef:Feit is wel dat zo'n systemen als trajectcontrole en ANPR de privacy van de burger in serieuze mate aantasten, allemaal onder het mom van "extra veiligheid".
Privacy eindigt wanneer je je voordeur verlaat. Als je niets te verbergen hebt, maakt het niet uit waar en hoeveel camera's er staan.
Daarnaast zijn de meeste mensen niet in staat logisch na te denken, dus is enige sturing wel nodig.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Mark » di 02 aug 2016, 9:31


tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door tovm74 » di 02 aug 2016, 10:22

tvintje schreef:
Archeopendra1234 schreef:Feit is wel dat zo'n systemen als trajectcontrole en ANPR de privacy van de burger in serieuze mate aantasten, allemaal onder het mom van "extra veiligheid".
Privacy eindigt wanneer je je voordeur verlaat. Als je niets te verbergen hebt, maakt het niet uit waar en hoeveel camera's er staan.
Daarnaast zijn de meeste mensen niet in staat logisch na te denken, dus is enige sturing wel nodig.
Nog iemand die al volledig klaar is voor Doublethink .... :wall:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Rein » wo 28 sep 2016, 15:18

Tja, zeg het maar......

Afbeelding

Bron

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 28 sep 2016, 15:34

^^
De haaientanden op de weg zal men nog moeten verwijderen. Bij rotondes worden fietsers tegenwoordig zoveel mogelijk uit de voorrang genomen. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door harry » wo 28 sep 2016, 21:40

Wimpie25 schreef:De haaientanden op de weg zal men nog moeten verwijderen.
En het bord ook, of op zijn minst verplaatsen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door MaartenE » do 29 sep 2016, 0:18

Wimpie25 schreef:^^
De haaientanden op de weg zal men nog moeten verwijderen. Bij rotondes worden fietsers tegenwoordig zoveel mogelijk uit de voorrang genomen. ;)
Is dat zo?
In (Z-O Brabant althans) rotondehoofdstad Veldhoven, zijn alle BIBEKO rotondes zo aangelegd dat de fietser voorrang heeft.
Bij N-wegen die een rotonde hebben is het dan weer vaak zo dat de fietser uit de voorrang wordt gehaald, maar bibeko zie ik het hier in ieder geval nauwelijks. Of is dit wellicht een verschil tussen België en Nederland? (En sorry voor het wat :offtopic: gaan.)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door JB81 » do 29 sep 2016, 7:10

^^
In Nederland bepaalt iedere wegbeheerder dat zelf. Er zijn ook gemeenten waar fietsers op alle rotondes geen voorrang hebben, binnen of buiten de bebouwde kom.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Egbert » do 29 sep 2016, 7:16

Het laatste woord zal ongetwijfeld bij de wegbeheerder liggen, maar de richtlijn in Nederland is iig binnen de bebouwde kom voorrang voor fietser (of fietser op de rotonde) en buiten de bebouwde kom voorrang voor het overig verkeer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » do 29 sep 2016, 8:13

JB81 schreef:^^
In Nederland bepaalt iedere wegbeheerder dat zelf. Er zijn ook gemeenten waar fietsers op alle rotondes geen voorrang hebben, binnen of buiten de bebouwde kom.
Ook in België bepalen de wegbeheerders dat in principe zelf. Rotondes komen echter relatief weinig voor in de kleine gemeenten en diegene die er liggen zijn vaak erg archaïsch of geknutseld (om bij het topic te blijven). Steden vanaf het kaliber Mechelen-Leuven-Hasselt volgend gewoon het Standaardbestek waar ook het Vlaams Gewest zich aan houd.

Het Vlaams Gewest heeft na jaren van experimenten eindelijl door dat rotondes meer zijn dan een lap asfalt met een bloembak in het midden. Gemeenten nog niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Coen Tunnel » do 29 sep 2016, 9:23

Egbert schreef:Het laatste woord zal ongetwijfeld bij de wegbeheerder liggen, maar de richtlijn in Nederland is iig binnen de bebouwde kom voorrang voor fietser (of fietser op de rotonde) en buiten de bebouwde kom voorrang voor het overig verkeer.
Het komt beiden voor, al zie je in de drie noordelijke provincies en enkele gemeentes in Noord-Overijssel in de meeste gevallen dat fietsers bibeko geen voorrang hebben.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Mikhail » wo 05 okt 2016, 19:29

Egbert schreef:Het laatste woord zal ongetwijfeld bij de wegbeheerder liggen, maar de richtlijn in Nederland is iig binnen de bebouwde kom voorrang voor fietser (of fietser op de rotonde) en buiten de bebouwde kom voorrang voor het overig verkeer.
Dat lijkt mij de beste en logiste keuze, op de duur weet noch fietser noch automobilist wie waar voorrang heeft doordat het hier in Vlaanderen blijkbaar ook verschilt per gemeente en per overheid..
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 05 okt 2016, 21:55

Op gewestwegen is het in Vlaanderen uniform uit de voorrang maar op gemeentewegen is het meestal in de voorrang. Als er al duidelijke fietsvoorzieningen zijn.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Lambo19 » za 15 okt 2016, 20:14

Of de rotonde al dan niet in de bebouwde kom gelegen is doet wat mij betreft weinig terzake. Neem nu deze rotonde (bubeko) dat is gewoonweg levensgevaarlijk als je als fietser zonder op te letten je voorrang zou opeisen. Het is niet alleen gevaarlijk voor zwakke weggebruikers maar zorgt ook een slechtere doorstroming van het autoverkeer op de rotonde en verhoogd de kans op kop- staartaanrijdingen. Hier haal je m.i. de fietsverkeer uit de voorrang of je schuift het fietspad wat verder op van de rotonde. Dit is gewoon vragen om dodehoekongevallen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » za 15 okt 2016, 20:54

Met de N19 tussen Aarschot en Wilsele zijn meerdere speciale zaken aan de hand. De weg schippert nog altijd tussen het Gewest en de gemeenten waarlangs hij ligt. Ook is er nog de erfenis van het schabouwelijke wegbeheer van de provincie. De weg is niet in goede staat overgedragen toen de provincie wegbeheerder af werd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door verfmeer95 » za 15 okt 2016, 21:16

Lambo19 schreef:Of de rotonde al dan niet in de bebouwde kom gelegen is doet wat mij betreft weinig terzake. Neem nu deze rotonde (bubeko) dat is gewoonweg levensgevaarlijk als je als fietser zonder op te letten je voorrang zou opeisen. Het is niet alleen gevaarlijk voor zwakke weggebruikers maar zorgt ook een slechtere doorstroming van het autoverkeer op de rotonde en verhoogd de kans op kop- staartaanrijdingen. Hier haal je m.i. de fietsverkeer uit de voorrang of je schuift het fietspad wat verder op van de rotonde. Dit is gewoon vragen om dodehoekongevallen.
Die hele rotonde is vanuit het oogpunt van voetgangers en fietsers een ramp.
  • De middeneilanden zijn te klein om met je fiets of kinderwagen stil te kunnen staan.
  • Er zijn geen paaltjes of middenbermen om je te beschermen.
  • Auto's die de rotonde op willen hoeven niet op het fietspad of zebrapad te gaan staan om voorrang te verlenen aan het autoverkeer.
  • Auto's die de rotonde af willen hoeven niet op het fietspad of de rotonde zelf stil te staan om voetgangers op het zebrapad voorrang te verlenen.
Dan doet Nederland het toch een stuk beter: 1, 2

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » zo 16 okt 2016, 18:58

^^
Niemand zal ontkennen dat die rotonde in Rotselaar een ramp is, maar ze is ook niet representatief voor het rotondewezen in Vlaanderen ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Davy » zo 16 okt 2016, 19:13

Het is vooral zo'n typisch jaren-90 onding...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » ma 24 okt 2016, 9:45

Nog een leuke, wat vinden we van dit nieuwe kunstwerk in Oostende? :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Kaaiman » ma 24 okt 2016, 14:29

Een soort fietsjughandles... ?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 okt 2016, 15:28

Een soort oplossing zoals je in Nederland bij vrijliggende fietspaden ziet, waar je bij een linksafbeweging twee VRI's tegenkomt. Maar deze Vlaamse oplossing voor niet-vrijliggende fietspaden is wel erg vreemd. Ergens kan ik me er wel wat bij voorstellen dat je linksafslaande fietsers buiten de andere verkeersstromen wil houden, maar dit is ten eerste erg onduidelijk en ten tweede gevaarlijk bij grote hoeveelheden linksafslaande fietsers, want waar moeten die dan staan als het tweede verkeerslicht rood is? Er is nauwelijks opstelruimte.

Nee, alhoewel het creatief bedacht is ben ik hier allerminst van onder de indruk. Hiermee stimuleer je mensen niet om de fiets te pakken, en veilig voor de fietser is het ook niet. Wat een gedrocht van een 'oplossing'.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door paolie » ma 24 okt 2016, 16:31

^^ Helemaal geen vreemde oplossing. Amsterdam ligt er vol mee. En ze functioneren uitstekend, ook met grote hoeveelheden linksafslaande fietsers.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.google.nl/maps/@52.3469448, ... !2e0?hl=nl
of hier: https://www.google.nl/maps/@52.3582866, ... !2e0?hl=nl

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » ma 24 okt 2016, 16:59

Ik vind het op zich ook een mooie functionele oplossing voor een krap, haaks en binnenstedelijk kruispunt. Het enige probleem vind ik persoonlijk puntje zes, er lijkt daar een zwart gat te zitten in het fietspad en fietsers moeten ee bovendien de ruimte delen met het overige verkeer. Dan had ik liever de bloembak zien verdwijnen om fietsruimte te voorzien.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Rein » ma 24 okt 2016, 22:53

Wat je in Nederland ook nog wel eens ziet is kruisingen waarbij de fietsers uit alle richtingen tegelijk groen krijgen (en in alle andere fases rood licht hebben). Hierdoor kunnen fietsers de kruising altijd in één keer oversteken en niet 'halverwege' nog een keer moeten wachten. Nadeel is dat onduidelijk is wie er voorrang heeft als fietsers elkaar midden op de kruising in de wielen rijden.

Voorbeeld uit Bussum

Voorbeeld uit Alkmaar (dacht ik).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Snelwegfreak » di 25 okt 2016, 7:03

Rein schreef:Voorbeeld uit Alkmaar (dacht ik).
Deze is een tijdje geleden aangepast als ik het goed had gezien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Jeroen » di 25 okt 2016, 8:12

Lambo19 schreef:Of de rotonde al dan niet in de bebouwde kom gelegen is doet wat mij betreft weinig terzake. Neem nu deze rotonde (bubeko) dat is gewoonweg levensgevaarlijk als je als fietser zonder op te letten je voorrang zou opeisen. Het is niet alleen gevaarlijk voor zwakke weggebruikers maar zorgt ook een slechtere doorstroming van het autoverkeer op de rotonde en verhoogd de kans op kop- staartaanrijdingen. Hier haal je m.i. de fietsverkeer uit de voorrang of je schuift het fietspad wat verder op van de rotonde. Dit is gewoon vragen om dodehoekongevallen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Fietsers zijn op deze manier iig wel beter zichtbaar, zeker voor bussen en vrachtwagens. Als het fietspad een meter of 3 van de rijbaan af ligt is de kans dat ze in de dode hoek verdwijnen véél groter.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Rein » di 25 okt 2016, 9:15

Snelwegfreak schreef:
Rein schreef:Voorbeeld uit Alkmaar (dacht ik).
Deze is een tijdje geleden aangepast als ik het goed had gezien.
Ik ben daar al een paar jaar niet meer geweest, dus het kan inderdaad zijn veranderd. Op zich vind ik 'alle fietsers gelijk groen' wel een prima middel bij dit soort kruisingen mits er geen (juridisch) probleem is aangaande de aansprakelijkheid bij ongelukken tussen fietsers.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door vynkce » di 17 okt 2017, 15:41

Ik zocht een goed topic om onderstaande even te delen met jullie en ik vond dit nog wel een geschikte locatie ;)

Met de opening van het eerste gedeelte van de E420 rond Couvin vandaag beschikt België over een bijkomende snelweg die niet rechtstreeks verbonden is met andere snelwegen. Ik kom hierbij aan volgende wegen:

- E420 Couvin: verbinding via N5 naar Charleroi en N5 en RN43 naar de A34 tussen Charleville en Reims.
- A11 Westkapelle - Zeebrugge: verbinding via de N31 met de E403 van Brugge naar Kortrijk en Doornik en de N49 met de E34 naar Antwerpen
- A28 Longwy: verbinding via de N81 met de E411/E25 Brussel - Luxemburg en de RN52 met de Franse A30 naar de A31 tussen Thionville en Nancy
- A12: deze kent ook nog een aantal wissels tussen snelweg en niet snelweg

Plaats reactie