Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

FBW
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:37
Contacteer:

Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door FBW » di 23 feb 2016, 21:27

Beste forumlid, lezer, bezoeker, ...

Graag stel ik hier mijn facebook-pagina 'Fouten op en langs het Belgisch Wegennet' voor! Ik ben op het idee gekomen een facebook-pagina te starten die allerhande fouten op de Vlaamse, Brusselse en Waalse wegen toont. Dit kan gaan van foutieve bewegwijzering, gevaarlijke situaties zoals putten in de weg of verwarrende omstandigheden.

Dé fout die me heeft besloten om zoiets op te richten is het vernieuwde bord op de E403 richting Brugge, ter hoogte van Mouscron nog een stukje voor de Vlaamse grens. Men heeft daar een afstandsbord vervangen door een exemplaar dat vol fouten staat: afstanden zijn gewijzigd, de bestemmingen staan er uitsluitend nog in het Frans op, men spreekt van E408 en E19 terwijl dat respectievelijk E403 en E17 hoort te zijn... Ook heeft het design veel weg van de Franse afstandsborden met een aanduiding bovenaan het bord, gecentreerd. (Niet dat daar iets verkeerd mee is, maar het valt wel op)
Ik hoop dat we hiermee mensen of instanties kunnen bereiken (het Gewest in kwestie, een minister, ...) en zo de problemen kunnen aanpakken. Dat zou een heel mooi doel zijn, buiten een soort database aan te leggen.

Ondertussen heb ik al enkele merkwaardigheden toegevoegd en ik ben van plan de pagina langzaamaan uit te breiden. Mochten jullie zich geroepen voelen om deel uit te maken van dit project, laat het dan zeker niet na om suggesties te versturen naar foutenbelgischwegennet@gmail.com of bezoek eenvoudigweg de pagina: FBW

Alvast bedankt!
De oprichter en beheerder van FBW

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » di 23 feb 2016, 22:14

Dat bord van de E403 is hier inderdaad al ergens gepasseerd. De Waalse ambtenaar die zich daar mee bezig gehouden heeft, verdient toch een prijs.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Alfa » di 23 feb 2016, 22:29

De website is dan een beetje de Belgische variant van 'wegweizer' van Harry. Daar heeft het geholpen om bepaalde fouten recht te zetten. Dat zal hier ook wel kunnen, mits er wat ruchtbaarheid aan gegeven wordt bij de media. Wegwijzers zoals die bij Moeskroen hebben de potentie een 'artikel' op hln.be te worden (de lat ligt daar niet zo hoog).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Vinny » di 23 feb 2016, 22:33

Los van de inhoud is de lay-out van het bord wel goed. Het is me overigens wel een raadsel hoe zo'n ontwerp er door komt. Zoiets loop je toch even na?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Archeopendra1234 » di 23 feb 2016, 22:35

Het zou leuk zijn om op deze thread foto's te zien van de blunders; en tegelijkertijd de juiste instanties daarop te wijzen ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 24 feb 2016, 8:01

Alfa schreef:De website is dan een beetje de Belgische variant van 'wegweizer' van Harry. Daar heeft het geholpen om bepaalde fouten recht te zetten. Dat zal hier ook wel kunnen, mits er wat ruchtbaarheid aan gegeven wordt bij de media. Wegwijzers zoals die bij Moeskroen hebben de potentie een 'artikel' op hln.be te worden (de lat ligt daar niet zo hoog).
Inderdaad, volledig akkoord. Aan de draadstarter, ik wil gaarne helpen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door harry » wo 24 feb 2016, 21:05

Wat een gevoelige mensen allemaal.
(EDIT: kennelijk vond een moderator het nodig de hele discussie direct maar weg te gooien.)
Alfa schreef:'wegweizer' van Harry.
Die is trouwens al enige tijd ter ziele. Dat wil zeggen: de meeste foto's staan er nog, maar ze worden niet meer als wegweizer aangemerkt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » do 25 feb 2016, 12:05

Ik heb zo'n vermoeden dat veel zaken die we gaan zien verschijnen, gemeentelijke kuntselwerkjes gaan zijn. Is het de bedoeling dat we een bepaalde wegbeheerder viseren?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door harry » do 25 feb 2016, 23:27

Wimpie25 schreef:kuntselwerkjes
Ik neem aan dat dit woord zelf ook is wat het probeert uit te drukken. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » vr 26 feb 2016, 8:12

^^
Eentje voor het forumlexicon ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 19:24


SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door SanderK » zo 12 jun 2016, 1:01

Ik weet nu niet of ik de opzet van de pagina goed begrepen heb, maar ik heb de laatste jaren veel van volgende zaken zien verschijnen langs de wegen en er zouden er nog veel meer bijkomen.

Dit lijkt me toch echt wel een fout te zijn, want ik kan me niet voorstellen waarom men zoiets overal zou zetten en waarom de burgers dat zouden toelaten.
SPOILER: TOON

Afbeelding
;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » zo 12 jun 2016, 12:21

^^

Ik zie geen probleem en al zeker geen fout ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Lambo19 » zo 12 jun 2016, 18:54

Jammer dat de camera's en bijhorende paal niet voorzien zijn van een bijpassende camouflagekleur, in dat geval zou deze fout niet opgemerkt worden en het landschap niet vervuild worden. Twee vliegen in één klap. ;)

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Mundial » zo 12 jun 2016, 19:06

Is dat geen trajectcontrole? Hier in de buurt staat een gelijkaardige opstelling met een bordje "trajectcontrole" aan dezelfde paal.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Lambo19 » zo 12 jun 2016, 19:17

^^
inderdaad, meestal kan men zulke camera's ook benutten als ANPR-camera's.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Archeopendra1234 » di 14 jun 2016, 0:54

Mundial schreef:Is dat geen trajectcontrole? Hier in de buurt staat een gelijkaardige opstelling met een bordje "trajectcontrole" aan dezelfde paal.
Trajectcontrole is, per definitie, altijd iets fout, ongeacht camouflagekleuren of niet...het hoort enkel thuis in regimes zoals Noord-Korea, Nazi- Duitsland en andere actuele, soms soortgelijke regimes.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door EtienneM » di 14 jun 2016, 1:07

Lambo19 schreef:^^
inderdaad, meestal kan men zulke camera's ook benutten als ANPR-camera's.
Deze identieke palen staan inderdaad aan de grens met Nederland aan de Belgische zijde. Iedere auto die België binnenkomt of verlaat, zal waarschijnlijk dus worden geregistreerd. Het is een beetje vergelijkbaar wat de Marachaussee in Nederland bij de grenzen boven de snelweg heeft hangen.

De palen staan overigens niet altijd direct aan de grens, maar juist op doorgaande wegen die vlak bij de grens liggen om zo niet bij iedere grensovergang een paal te hoeven plaatsen.

Maar we raken een beetje off topic, dit is natuurlijk geen fout op het Belgische wegennet :)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door SanderK » di 14 jun 2016, 9:05

Archeopendra1234 schreef: Trajectcontrole is, per definitie, altijd iets fout, ongeacht camouflagekleuren of niet...het hoort enkel thuis in regimes zoals Noord-Korea, Nazi- Duitsland en andere actuele, soms soortgelijke regimes.
Wij begrijpen elkaar :top: ;-)

Sorry voor de :offtopic: die trouwens ludiek bedoeld was :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Palance » di 14 jun 2016, 20:09

Archeopendra1234 schreef: Trajectcontrole is, per definitie, altijd iets fout, ongeacht camouflagekleuren of niet...het hoort enkel thuis in regimes zoals Noord-Korea, Nazi- Duitsland en andere actuele, soms soortgelijke regimes.
Wat een ontzettend lage, inhoudsloze en vooral zeer domme reactie :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door harry » di 14 jun 2016, 22:35

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Archeopendra1234 » wo 15 jun 2016, 18:34

Palance schreef:
Archeopendra1234 schreef: Trajectcontrole is, per definitie, altijd iets fout, ongeacht camouflagekleuren of niet...het hoort enkel thuis in regimes zoals Noord-Korea, Nazi- Duitsland en andere actuele, soms soortgelijke regimes.
Wat een ontzettend lage, inhoudsloze en vooral zeer domme reactie :down:
Het is een totalitair systeem dat bovendien enkel ingezet wordt op plaatsen waar er geld te verdienen valt en nergens waar het de zogenaamde "verkeersveiligheid" zou beinvloeden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 jun 2016, 18:52

^^
Zoek "totalitair / totalitarisme" eens op a.u.b. vooraleer je met dom geklets komt :down:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door boe! » wo 15 jun 2016, 18:58

^^ Je was me net voor. Stalin, Hitler, Charles Michel. Ik geloof niet dat dit rijtje correct is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 15 jun 2016, 18:59

^^
Inderdaad, Charles Michel is geen bekende snorrendrager.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Alfa » wo 15 jun 2016, 19:35

De vergelijking is inderdaad absurd. De Stasi en de KGB hadden helemaal geen nummerplaatherkenners waarmee ze elke burger konden volgen. En niet iedere burger was traceerbaar, nu wel met de gsm (en ja, ik weet het: een gsm is niet verplicht, maar de facto heeft iedereen een gsm. Je moet zelfs wat uitleggen als je hem niet bijhebt, dan heet dat 'verdacht').

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Archeopendra1234 » wo 15 jun 2016, 20:20

Wat ik ook zou kunnen interpreteren dat het nu zelfs "erger" is maar niet zal doen omwille van andere zaken die totaal niet vergelijkbaar zijn...

Feit is wel dat zo'n systemen als trajectcontrole en ANPR de privacy van de burger in serieuze mate aantasten, allemaal onder het mom van "extra veiligheid".

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door SanderK » wo 15 jun 2016, 21:21

Dit is wel degelijk een totalitaire maatregel!

Ik haal even wikipedia aan:
SPOILER: TOON

Bij totalitarisme wordt de heersende ideologie in een totalitaire staat gepropageerd als de enig mogelijke weg naar een betere toekomst. Het is een systeem waarbij de staat bijna volledige controle heeft op het dagelijks leven van mensen, zowel in politiek, cultureel, filosofisch, godsdienstig als in sociaal en economisch opzicht.
(...) al bestaat er volgens sommige politicologen ook zoiets als een totalitaire democratie, waarbij een democratisch verkozen overheid alles tot in de details wil gaan reguleren, bijvoorbeeld wat de kinderen op school moeten leren (te stringente en allesbepalende onderwijsnormen of eindtermen).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme
Het resultaat van een landsdekkend ANPR netwerk (bron) is dat de overheid in staat is om zijn burgers overal en altijd te volgen. Dat an sich wil nog niet zeggen dat België een totalitaire staat is, maar het staat vast dat dit wel een totalitaire maatregel is die snel misbruikt kan en zal worden.
Iemand haalde hier totalitaire regimes aan. Wel, stel u eens voor dat die overheden toen over de middelen beschikte die men hier nu wilt invoeren? Was er toen enig burgerlijk verzet nog maar mogelijk geweest? Neen....

Als je nu politiekers hierover hoort praten, dan beweren ze dat dit een logisch gevolg is, en de enigste mogelijkheid om terrorisme te bestrijden. "Er is maar één weg vooruit in de strijd tegen terrorisme: meer controle op alle burgers"

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door harry » wo 15 jun 2016, 21:27

harry schreef:"Don't feed the trolls"...
http://rationalwiki.org/wiki/Don't_feed_the_Troll
someone who engages in discussions purely to provoke or annoy. Because trolls take away from productive work, the ideal response is to starve the troll of attention by ignoring it and going about your usual business. People being people, though, someone usually takes the bait, which is why trolls are so notorious.
:idea:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Fouten op en langs het Belgisch Wegennet

Bericht door Archeopendra1234 » wo 15 jun 2016, 22:49

^^
Het is nu eenmaal mijn mening (die overigens ook gedeeld wordt door anderen) over trajectcontroles en nooit als "troll" bedoeld.
Moest ik willen trollen dan zou ik een heel ander taalgebruik hanteren.

Het is wel off-topic hier en wil de discussie gerust verder aangaan in een ander topic, maar niet meer hier ;)

Plaats reactie