Proefproject markering kruispunten Brussels Gewest

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Proefproject markering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Alfa » ma 09 mei 2016, 16:38

"Geen kruispunten blokkeren, ook niet bij groen licht"

In Brussel start vandaag een testproject om automobilisten duidelijk te maken dat een kruispunt blokkeren verboden is en de veiligheid in het gevaar brengt. Vooral tijdens de drukke spitsuren rijden automobilisten nog snel door het groene licht en komen ze in het midden van het kruispunt stil te staan omdat ze op de file voor zich stuiten.

Volledige artikel: http://deredactie.be/permalink/1.2651454

Afbeelding
Het geeft meteen een Britse tintje.

Website van het project 'Don’t Block the Box': http://pascalsmet.prezly.com/dont-block-the-box#

Afbeelding Afbeelding

Interessant is wel die auto die buiten de 'box' staat en op bovenstaande prentje ook als 'fout' wordt aangeduid. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat de 'box' niets betekent. Wat is dan het nut van zo'n signalisatie?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » ma 09 mei 2016, 16:45

^^
Prachtig prachtig, een zeer goede maatregel uit het Brusselse geweest. Hoe vaak ik mij al niet heb afgevraagd hoe lang het nog moet duren eer we dit in België te zien zouden krijgen. De wetgeving bestaat al decennia dus deze markering accentueert ze gewoon extra :D

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Km357 » ma 09 mei 2016, 17:33

55 euro boete, samen met al de camera's die in de hoofstad al hangen wordt dit mooi kassa-kassa. Anderszijds erger ik me wel aan het feit dat mensen egoïstisch gewoon de boel blokkeren en dan niet eens durven te kijken naar de andere bestuurders uit schrik dat ze wat rare blikken zouden krijgen.

De investering aan verf zal zichzelf wel snel terugverdienen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door RSK » ma 09 mei 2016, 17:45

Alfa schreef:Interessant is wel die auto die buiten de 'box' staat en op bovenstaande prentje ook als 'fout' wordt aangeduid. Daarmee zeggen ze eigenlijk dat de 'box' niets betekent. Wat is dan het nut van zo'n signalisatie?
Mag je in België dan wel stilstaan op een zebra? :s
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » ma 09 mei 2016, 17:51

^^
Neen, er mag niet stilgestaan worden op fietspaden, oversteekplaatsen, OV-beddingen en damborden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door boe! » ma 09 mei 2016, 19:21

^^ Dan zeg ik tegen de agent dat het een schaakbord was.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Archeopendra1234 » ma 09 mei 2016, 20:32

Dan moeten de patronen ook tot de zebrapaden zelf lopen!
Mensen (moto's of zware bromfietsers bv) gaan zeer inventief omspringen met deze "nieuwe" regel en wachten tussen het zebrapad en de "box" om vervolgens voort te rijden; en in geval van betwisting hun gelijk halen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » ma 09 mei 2016, 21:10

Ik lees nu net de - bijzonder flauwe - reactie van Ben Weyts op het initiatief. Ik kan me zo een tiental gevallen voor de geest halen in de Vlaamse steden waar het gezond verstand van de mensen tekort schiet om kruispunten niet te blokkeren. Ik ben er zeker van dat dit ook op Vlaamse Gewestwegen een meerwaarde kan hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mei 2016, 0:06

Wimpie25 schreef:Ik lees nu net de - bijzonder flauwe - reactie van Ben Weyts op het initiatief.
Link? Ik ben benieuwd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door RSK » di 10 mei 2016, 10:42

Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) staat vooralsnog weigerachtig tegenover een algemene invoering van de gele vierkanten. “Dit is een kwestie van gezond verstand. Als je ziet dat je een kruispunt gaat blokkeren, wacht dan gewoon”, klinkt het
http://nl.metrotime.be/2016/05/09/must- ... vrijmaken/
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Snelwegfreak » di 10 mei 2016, 11:22

Daar ben ik het dan helemaal mee eens. Het is sowieso symptoomaanpak omdat het al een standaard verkeersregel is dat je een kruispunt niet mag blokkeren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » di 10 mei 2016, 11:31

^^
Er is echter bijna niemand die die regel kent en en hij is onmogelijk consistent te handhaven. Als je dan bepaalde kruispunten markeert zodat het ook duidelijk wordt waar een kruispunt door fileblokkering echt gevaarlijk wordt, houd je de mensen er met hun aandacht bij.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Snelwegfreak » di 10 mei 2016, 11:34

Snap ik. Ik vind het alleen neigen naar debilisering. Straks weet men niet meer wat een rood verkeerslicht betekent. Kunnen we daar weer ouderwets bordjes bij hangen met ''STOP'', ''GO'', et cetera. Of een inhaalverbod, verven we op de weg ''INHALEN VERBODEN''.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door keokiracer » di 10 mei 2016, 11:46

Wimpie25 schreef:Er is echter bijna niemand die die regel kent
Geloof je het zelf? Lijkt me eerder schijt hebben aan de regel dan de regel niet kennen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Palance » di 10 mei 2016, 11:59

En ook al ken je die regel niet, dan zou je als blokkerende automobilist wel het idee kunnen krijgen dat je iets doms doet door de boel vast te zetten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Jump » di 10 mei 2016, 13:15

In Vlaanderen worden sommige kruispunten ook gemarkeerd hoor. Het is wel niet echt gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Palance » di 10 mei 2016, 13:26

Typerend dat het kruispunt wel gemerkt is, maar de spoorwegovergang juist niet :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Mikhail » di 10 mei 2016, 14:47

Je kunt er de kunstmatige files die ermee gecreerd worden door kruispunt-blokkades wel mee aanpakken, want nu staan er in het Brusselse gewest op de ring veel files die onnodige gecreerd worden door automobilisten die zo snel mogelijk door dat groene licht willen rijden ook al kun je het kruispunt niet overrijden voordat het rood wordt...
****

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Snelwegfreak » di 10 mei 2016, 15:06

Reken je niet direct rijk: hoeveel van die nietszeggende kruizen bij uitritten/kruispunten worden nu al genegeerd? Ergo: wie zegt dat dit 'het probleem' direct oplost?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door keokiracer » di 10 mei 2016, 15:11

Dat aanpakken kan nu ook al. 55 euro kost het als ik die infographic goed lees, die boete kan de politie nu ook al uitdelen, daar heb je geen kruis/dambord op de weg voor nodig.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » di 10 mei 2016, 15:13

De politie gaat zich nu echt niet bezig houden. Bovendien is statische controle in België niet toegestaan, men mag niet wachten totdat iemand een overtreding gaat begaan. Zo'n DBB heeft vooral een afschrikeffect.
Snelwegfreak schreef:Reken je niet direct rijk: hoeveel van die nietszeggende kruizen bij uitritten/kruispunten worden nu al genegeerd? Ergo: wie zegt dat dit 'het probleem' direct oplost?
Vergis je niet, in België kennen we al het dambordpatroon en daar wordt goed gevolg aangegeven. Ook omdat het effectief gevaarlijk is om op een dambordpatroon te blijven stilstaan (trambedding, OV-kruising, overgang BOB naar Busstrook...).
Door deze maatregel op een juiste manier uit te rollen, zouden er oh zo veel kunstmatige files de wereld kunnen worden uitgeholpen. Een DBB gaat echt z'n meerwaarde hebben.

Hier zie je beide markeringen naast mekaar

Afbeelding
Jump schreef:In Vlaanderen worden sommige kruispunten ook gemarkeerd hoor. Het is wel niet echt gebruikelijk.
De markering in het voorbeeld komt eigenlijk enkel in het westen voor en is over het algemeen een gemeentelijk iets. Je ziet ze aan deze kant van het land nooit. Wat ik wel positief vind is dat de kader van de Box in het dik is uitgevoerd, net zoals in Singapore. Dat is vanop afstand toch nog iets beter zichtbaar.
keokiracer schreef:
Wimpie25 schreef:Er is echter bijna niemand die die regel kent
Geloof je het zelf? Lijkt me eerder schijt hebben aan de regel dan de regel niet kennen.
In de praktijk heeft dat identieke gevolgen. De regel dat kruispunten in Vlaanderen niet geblokkeerd mogen worden, wordt alleszins (bij geregelde kruispunten, want daar gaat het hier om) amper gevolgd.

Overigens vind de Britse versie van de DBB ook z'n oorsprong in de grootstad. De burg Brent in Groot-Londen heeft in 2011 ook strengere straffen opgelegd aan het overtreden van de DBB

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 10 mei 2016, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door keokiracer » di 10 mei 2016, 15:17

Wimpie25 schreef:Bovendien is statische controle in België niet toegestaan, men mag niet wachten totdat iemand een overtreding gaat begaan.
Staat dat ook ergens zwart op wit? Zo ja is dat een leuke als je geflitst wordt in België.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » di 10 mei 2016, 15:31

^^
Statische bemande controles, vanwege de terreurdreiging - die nog steeds op niveau drie staat - mogen er rits statische opdrachten niet meer uitgevoerd worden. Op alcohol- en snelheidscontrole's zijn er altijd al uitzondering gemaakt maar wat ik daarvan begrepen heb is dat ook een heel reeks BOB-opdrachten geschrapt zijn. De politie heeft altijd al een visibiliteitsopdracht gehad op publieke plaatsen en in openbare gebouwen, hoewel die opdracht ook steeds meer door private beveiligingsfirma's worden uitgevoerd. De geïntegreerde politie heeft een reeks gerichte opdrachten die statisch van aard kunnen zijn, zoals een alcoholcontrole. Het behoort echter niet tot de opdracht van dezelfde politie om elke dag een bepaalde inspecteur op een bepaalde plaats te stationeren om te wachten of iemand een bepaalde overtreding of misdrijf begaat.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Lambo19 » di 10 mei 2016, 17:52

Wimpie25 schreef:^^
Neen, er mag niet stilgestaan worden op fietspaden, oversteekplaatsen, OV-beddingen en damborden.
Helaas blijkt uit de praktijk dat dit vaak genadeloos wordt genegeerd.
Wimpie25 schreef:Ik lees nu net de - bijzonder flauwe - reactie van Ben Weyts op het initiatief. Ik kan me zo een tiental gevallen voor de geest halen in de Vlaamse steden waar het gezond verstand van de mensen tekort schiet om kruispunten niet te blokkeren. Ik ben er zeker van dat dit ook op Vlaamse Gewestwegen een meerwaarde kan hebben.
Je kan ook moeilijk op ieder kruispunt zulke blokmarkeringen gaan aanbrengen. Ik durf te wedden dat zelfs heel wat automobilisten niet eens zouden weten wat de betekenis is van die markering. Wees er maar zeker van dat wanneer die markering al even aanwezig is, evenveel automobilisten het kruispunt zullen blokkeren als voorheen. Enkel nu er regelmatig specifiek wordt op gecontroleerd zullen mensen wat voorzichtiger zijn dat ze het kruispunt niet blokkeren.
Wimpie25 schreef: Zo'n DBB heeft vooral een afschrikeffect.
Voor sommigen misschien, anderen zullen nog steeds zonder nadenken het kruispunt oprijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Vinny » di 10 mei 2016, 17:53

Snelwegfreak schreef:Daar ben ik het dan helemaal mee eens. Het is sowieso symptoomaanpak omdat het al een standaard verkeersregel is dat je een kruispunt niet mag blokkeren.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt het beter vergelijken met de groene streep op Nederlandse autowegen. Het geeft automobilisten een onbewust signaal dat er iets aan de hand is, waardoor mensen gaan opletten en zich beter de regels herinneren, waardoor zulke ingrepen meestal bijdragen aan de verkeersveiligheid en doorstroming. Op de site van de provincie Drente heeft daar ooit een stuk over gestaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Alfa » di 10 mei 2016, 18:12

Het is zoals de rode markering van een fietsstraat: strikt genomen volstaat het bord, maar het is handig het visueel duidelijk te maken. Ik kan me voorstellen dat de blok de weggebruiker er nog eens extra op nadrukken dat het verboden is het kruispunt te blokkeren. Zelfs als maar de helft het snapt is dat al een flinke winst.

Overigens zou ik dergelijke vorm van markering handiger vinden op kruispunten met voorrang van rechts. Dat zou wat mij betreft zelfs een verplichting mogen zijn. Daar heeft visuele benadrukking nog veel meer nut. Dat hoeft geen gele blokmarkering te zijn. Bv in mijn buurt heb je dit om voorrang van rechts te markeren: kruispunt, zijstraat. Dat maakt het pas duidelijk. Telkens als ik daar kom denk ik bij mezelf: waarom is dat niet overal zo gemarkeerd?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Snelwegfreak » di 10 mei 2016, 18:35

Vinny schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt het beter vergelijken met de groene streep op Nederlandse autowegen. Het geeft automobilisten een onbewust signaal dat er iets aan de hand is, waardoor mensen gaan opletten en zich beter de regels herinneren, waardoor zulke ingrepen meestal bijdragen aan de verkeersveiligheid en doorstroming.
Ja, en dat werkt geweldig hè? Hoe vaak rijd je op een enkelbaans autoweg waar degene voor je bij lange na geen 100 rijdt? Vrijwel dagelijks. Hoe vaak zie je niet dat men uitritten blokkeert ondanks een op de weg geschilderd kruis? Heel vaak.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Lambo19 » di 10 mei 2016, 18:36

Alfa schreef:
Overigens zou ik dergelijke vorm van markering handiger vinden op kruispunten met voorrang van rechts. Dat zou wat mij betreft zelfs een verplichting mogen zijn. Daar heeft visuele benadrukking nog veel meer nut. Dat hoeft geen gele blokmarkering te zijn. Bv in mijn buurt heb je dit om voorrang van rechts te markeren: kruispunt, zijstraat. Dat maakt het pas duidelijk. Telkens als ik daar kom denk ik bij mezelf: waarom is dat niet overal zo gemarkeerd?
Het verkeersbord B17 wordt ook vaak aangebracht op het wegdek om bestuurders er op attent te maken dat de voorrang van rechts geldt. Het verkeersbord B17 wordt vooral toegepast op grotere of drukkere kruispunten.
https://www.google.be/maps/@50.8613697, ... 56!5m1!1e1

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Vinny » di 10 mei 2016, 19:05

Snelwegfreak schreef:
Vinny schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt het beter vergelijken met de groene streep op Nederlandse autowegen. Het geeft automobilisten een onbewust signaal dat er iets aan de hand is, waardoor mensen gaan opletten en zich beter de regels herinneren, waardoor zulke ingrepen meestal bijdragen aan de verkeersveiligheid en doorstroming.
Ja, en dat werkt geweldig hè? Hoe vaak rijd je op een enkelbaans autoweg waar degene voor je bij lange na geen 100 rijdt? Vrijwel dagelijks. Hoe vaak zie je niet dat men uitritten blokkeert ondanks een op de weg geschilderd kruis? Heel vaak.
Sommige mensen zijn nu eenmaal erg hardleers. Vergelijk het met mottoborden langs de weg. Als die geen effect zouden hebben zouden die ook niet worden neergezet. Dat er dan nog mensen zijn bij wie het allemaal niet doordringt: ik zou bijna pleiten voor een herhaalexamen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Proefproject blokmarkering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 mei 2016, 9:39

Dat een kruisingsvlak geblokkeerd wordt is niet altijd te voorkomen. Met name vrachtwagens hebben gezien hun lengte het probleem dat ze dan zo lang moeten wachten dat een eventuele ruimte weer wordt dichtgereden door verkeer uit andere richtingen. Dus die rijden op als het groen wordt waardoor ze vaak gedeeltelijk nog op het kruisingsvlak staan.

Plaats reactie