Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » wo 01 jun 2016, 9:43

kees schreef:
Het lijkt wel een bobsleebaan.
Lijkt me heel link, fietsers die naar beneden gaan en geen enkel zicht op tegemoetkomend verkeer hebben.
Ik weet niet of je aan het begin van de tunnel het eind van de tunnel kan zien, maar de aanrijroute vind ik nogal ..... apart,
Doordat de foto met een visooglens genomen is, lijkt het alsof er een bocht inzit. In werkelijkheid is het een rechte helling ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » wo 01 jun 2016, 13:24

tvintje schreef:Helaas zijn die kruisingen van de Fietsostrade in Mechelen achteraf net tegenovergesteld geworden: nu staan er dwarse remstrepen voor de fietsers en een zigzaghek.
De Fietsersbond heeft er een dossier van: http://www.fietsersbond.be/me85. Het is een beetje een soap. Maar zoals ik het begrijp zouden er verkeerslichten komen. Dat is gezien de situatie misschien het best.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » wo 01 jun 2016, 15:54

Wimpie25 schreef:
Ik denk dat al de problemen die je opnoemt typisch zijn voor de gemeentewegen. Veel van de kleinere gemeenten hebben gewoon geen idee hoe ze een fatsoenlijk uitgebouwd fietsnetwerk kunnen aanleggen. Het zijn net die kleinere gemeenten die een landelijk en dus fietsvriendelijke karakter hebben. Een stad als Antwerpen of Gent heeft de middelen om de voorschriften en richtlijnen van het AWV tot op de letter te volgen. Kleinere steden kunnen dat ook indien ze er prioriteit aan geven.
Het verschilt inderdaad sterk van gemeente tot gemeente hoe de infrastructuur erbij ligt. Sommige gemeenten kiezen er bewust voor zo weinig mogelijk te investeren in hun wegennet en bijhorende fietsvoorzieningen. Ook heb je tal van gemeenten waar de infrastructuur er piekfijn bijligt en prima beheerd wordt. Veel hangt af van het beleid dat de gemeente voert en het beschikbare budget. Dat laatste zou trouwens wel eens fors worden vermeerderd indien met overal in Vlaanderen een goede fietsinfrastructuur wil uitbouwen. Smalle aanliggende fietspaden langs drukke gewestwegen kan écht niet meer anno 2016.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » wo 01 jun 2016, 15:57

^^
Die langs de gewestwegen liggen worden alvast doorlopend weggewerkt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » wo 01 jun 2016, 16:08

Maar er is nog een lange weg te gaan. Momenteel zijn stippelijnfietspaden ook langs gewestwegen nog steeds de meest voorkomende situatie. Neem bv deze weg die wel degelijk een gewestweg is en dus beheert door AWV. Of deze.

Al gaat geen enkele fietsostrade langs zulke routes gelukkig. De kwaliteit van het fietsostradenetwerk is beter. Met slechts af en toe hinderlijke onderbrekingen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » wo 01 jun 2016, 16:18

Wimpie25 schreef:^^
Die langs de gewestwegen liggen worden alvast doorlopend weggewerkt.
En dat is maar goed ook, er zal maar iemand van zijn rijstrook afwijken en vol op een fietser inrijden. Zulke zaken wil je gewoon vermijden. Fietspaden hoeven naar mijn mening ook geen 10 meter naast de rijweg te liggen, maar fietspaden waarlangs verkeer aan 70 km/u rijdt gescheiden door een wegmarkering is gewoonweg not done.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 18:43

Ik vind fietsostrades alvast iets super handig en een goede, positieve evolutie.

Ik ga wel met een beetje leedvermaak wachten op nieuwe ergernissen die zullen ontstaan. :)
Bijvoorbeeld: De snelheid en de snelheidsverschillen: De bomma op fietstocht, de mama met de kinderen, en de sportieve wielrenner op weg naar het werk zullen allemaal een andere snelheid kiezen. Zoals de jaagpaden ons al geleerd hebben, leidt dit tot verregaande wrevel! (Voor zij die het niet weten, er was een voorstel om wielrenners te verbieden op jaagpaden langs het kanaal en om snelheidsremmers voor fietsen aan te leggen op deze jaagpaden)
Ik zie de maximumsnelheid voor fietsers al verschijnen, tesamen met snelheidscontroles en trajectcontroles.
Ander voorbeeld: Een middenberm, om die afschuwelijke frontale botsingen te vermijden omdat iemand afgeleid was en afweek van zijn lijn. Of om te vermijden dat men inhaalt of met te veel naast elkaar fietst en zo alles blokkeert.
En: Net zoals gordels verplicht zijn in een auto, kan het dan ook een goed idee zijn om de helm te verplichten op de fiets. Als je valt, redt een helm toch echt wel levens (en vermijdt het ook zware verwondingen/handicaps).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » vr 10 jun 2016, 20:06

^^
De helmplicht kwam onlangs weer ergens te sprake, ik heb het wel niet verder opgevolgd. Wat de snelheidsverschillen op de jaagpaden betreft, dat er wrevel is, kan je ondertussen een understatement noemen. Hier op 300 meter van mijn deur hebben ze in het begin van dit jaar een nieuw verhard jaagpad langs de Demer getrokken. Het gaat er ondertussen al zo wild aan toe, dat er op alle toegangen "HET JAAGPAD IS VAN IEDEREEN!" in wegmarkering is aangebracht door de Stad.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 20:48

Over die helm:
Als je eens met een neurochirurg of met een spoedarts gaat praten, zullen zij bijna altijd het dragen van een helm zeer sterk aanmoedigen.
Zeker indien meer man, meer kilometers gaan fietsen, zou de "winst" nog groter kunnen zijn. (Zie deze link: http://www.steunpuntverkeersveiligheid. ... 07-108.pdf en dit artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nden.dhtml).

Alle maatregelen voor auto's zijn ook pas genomen nadat het verkeer sterk is toegenomen, dus ik verwacht bij stijgend fietsverkeer ook meer regulatie voor fietser. (Wat niet per se negatief is natuurlijk....)

Ook langs het Albertkanaal vind ik tussen Herentals en Antwerpen overal die markeringen :)
Ik vermoed dat het op fietsostrades minstens even erg gaat worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » vr 10 jun 2016, 20:51

Een helmplicht zou een goede maatregel zijn om het fietsgebruik terug de kop in te drukken. Een helmplicht is compleet onrealistisch.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 20:57

^^ Dat staat ook in de studie beschreven die ik hierboven gepost heb, maar ik vermoed dat velen dat ook dachten toen de gordelplicht ingevoerd werd?

Voor mezelf doe ik het zo: met de 'normale' fiets naar de winkel ofzo? Geen fietshelm. Met de mountainbike in de bossen of op hogere snelheid langs het kanaal? Wel een fietshelm.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » vr 10 jun 2016, 21:07

Een gordel is geen extra beslommering. Een helm wel. Die moet je dan altijd meehebben voor je mag fietsen. Het zou jammer zijn dat er zoveel miljoenen in fietspaden gestoken worden om dan met een idiote helmplicht alle inspanningen weer ongedaan te maken en het fietsgebruik 30 jaar terug in de tijd de katapulteren.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 21:12

Lijkt me een drogreden.

Alle fietscomputers, lichtjes, drinkenbussen enzovoort dat je aan uw fiets hangt, moet je er ook altijd afnemen of het wordt gestolen

En dan is er ook nog deze oplossing:
Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fietsostrades

Bericht door Rein » vr 10 jun 2016, 21:15

In Nederland zie ik een helmplicht voor fietsers er de eerste dertig jaar niet komen. De weerstand ertegen zou immens zijn. Ik kan me voorstellen dat dat in Belgie ook zo is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door keokiracer » vr 10 jun 2016, 21:16

SanderK schreef:Lijkt me een drogreden.
Na het verplichten van de helm in Nieuw-Zeeland halveerde het fietsgebruik daar.
SanderK schreef:Alle fietscomputers, lichtjes, drinkenbussen enzovoort dat je aan uw fiets hangt, moet je er ook altijd afnemen of het wordt gestolen
Heb ik niet, heb ik niet, heb ik niet. Zijn ook niet verplicht. Als ik zo'n helm heb moet ik die overal meenemen als ik met de fiets ben omdat die verplicht is...
edit: Bovendien is er natuurlijk een flink verschil tussen een fietscomputertje dat je in je zak steekt en een flinke helm... /edit
SanderK schreef:En dan is er ook nog deze oplossing:
Binnen 5 tellen gejat...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » vr 10 jun 2016, 21:29

Alle fietscomputers, lichtjes, drinkenbussen enzovoort dat je aan uw fiets hangt, moet je er ook altijd afnemen of het wordt gestolen
Dat is geen drogreden maar een praktische beslommering. De zaken die je opnoemt zijn ten eerste veel kleiner, en niet iedere fietser heeft die. Zelfs de plicht om een lichtje te hangen blijkt al moeilijk in de praktijk en dat is niets vergeleken met een helm.

Kan je je voorstellen dat bv in studentensteden Gent en Leuven iedereen een helm moet hebben? Dat zou dan meteen de meest genegeerde regel uit de wegcode worden. Ik vind het trouwens vreemd dat je altijd zit te vitten op veel te restrictieve snelheidsmaatregelen maar nu een veel restrictievere maatregelen voor fietsers voorstelt.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 22:08

Als het leek uit mijn vorig posts dat ik een voorstander ben van dergelijke maatregel, dan zou ik mij willen verontschuldigen voor dit misverstand.

Ik ben geen voorstander van betuttelende maatregelen.

Ik wou, met mijn eerste post in dit topic, voornamelijk aantonen dat het debat over regels voor fietsers waarschijnlijk gaat oplaaien indien meer man meer kilometers gaat fietsen (en er dus meer ongevallen gebeuren, meer letsels zijn, meer doden, meer leed, ...). Regels zoals over snelheid, of over inhalen of over bescherming van de fietser zelf. En zoals het een goede discussieerder behoort, probeer ik argumenten pro én contra te zoeken.

Trouwens, nog één dingetje over die helmen: ik ben geen voorstander van betuttelende maatregelen, maar iedereen heeft zijn rechten en zijn plichten. In onze zorgmaatschappijen heeft iedereen recht op een goede gezondheidszorg, betaald door iedereen. Iedereen zou dan echter ook de plicht moeten hebben om 'gezonder'/'veiliger' door het leven te gaan. Onveilig leven kost namelijk iets aan iedereen. Wanneer men zou kunnen aantonen dat één maatregel enkel positieve effecten heeft, zou het zeker gerechtvaardigd kunnen zijn om deze in te voeren. Wat je u dan moet realiseren over helmdracht, is dat fietsongevallen meestal éénzijdig gebeuren, dat hoofdletsels de meest dodelijke zijn, en dat dit perfect voorkomen kan worden met een helm. In onze zorgmaatschappij zou het dan niet zo idioot zijn om deze betuttelende maatregel, weliswaar democratisch, in te voeren.
Mocht er nu niet zoiets bestaan als een verplichte zorgverzekering, zou het natuurlijk compleet idioot en betuttelend zijn om dit op te leggen aan burgers, want in een maatschappij zonder zorgverzekering betaalt iedereen voor zijn eigen 'onveilig' gedrag.

Maar, ikzelf zou ook niet graag verplicht de helm opzetten om even met de fiets naar de bakker om de hoek te fietsen.

EDIT: maar als door een verplichte helmdracht, er minder man gaat fietsen, vallen de extra gezondheidskosten door minder beweging van de populatie uiteraard in het niets tov. van de winst op hoofdtrauma's. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Palance » vr 10 jun 2016, 22:23

Ik heb in Canada wat gefietst en daar moest ook een helm op. Ik heb het geen seconde als hinderlijk of ontmoedigend ervaren. Gewoon opzetten en aan je fiets vastmaken (zoals je bij heel veel geparkeerde fietsen zag) of meenemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » za 11 jun 2016, 8:54

Men kan voor een tussenoplossing gaan en bijvoorbeeld een helmplicht bij elektrisch fietsen invoeren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsostrades

Bericht door Vinny » za 11 jun 2016, 9:18

Palance schreef:Ik heb in Canada wat gefietst en daar moest ook een helm op. Ik heb het geen seconde als hinderlijk of ontmoedigend ervaren. Gewoon opzetten en aan je fiets vastmaken (zoals je bij heel veel geparkeerde fietsen zag) of meenemen.
Ik heb een hele dag een fietshelm opgehad en nu is mijn haar nog steeds dof. :kwaad:

Bij recreatief fietsgebruik is er ook eigenlijk geen veiligheidswinst. Mensen nemen meer risico met een helm. Ik vind het dus niet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dat is wel anders als je gaat racen of wielrennen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 11:22

^^ Dat laatste herken ik van de skipistes: mensen met een helm zijn een ware plaag, die zonder benul van de omgeving meent als een idioot naar beneden te mogen komen.

Ik zie persoonlijk liever dat al die plichten afgeschaft worden. Gordels in de auto, helm op de motor... Allemaal prima veiligheidszaken, maar leg de mensen maar goed uit waarom het nodig is, in plaats van het verzuim te bestraffen. En welke weg je ook kiest: zolang het beleid maar consistent is. Als je zoals nu van alles verplicht stelt, moet je dus ook de fietshelm verplichten. Als een helm op de motor verplicht is, en een helm op de fiets niet, dan zullen mensen dat altijd interpreteren als dat een helm op de fiets 'kennelijk onnodig' is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 18:33

Alfa schreef:Een helmplicht zou een goede maatregel zijn om het fietsgebruik terug de kop in te drukken. Een helmplicht is compleet onrealistisch.
Ikzelf draag ook nooit een fietshelm alhoewel ik toch vaak mij verplaats met de fiets. Vooral bij lagere schoolkinderen en wielrenners zie je dan de fietshelm veel gedragen wordt. Eens men de lagere school verlaat draagt niemand nog een helm. Opmerkelijk is wel dat je hem al vaker ziet opduiken in het straatbeeld, vooral ook bij ouders van kinderen en ouderen. Dat zag je 10 jaar geleden nauwelijks. Door de komst van de elektrische fiets heeft de fietshelm aan populariteit gewonnen bij ouderen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Fietsostrades

Bericht door Ds79m » za 11 jun 2016, 18:42

RSK schreef:^^ Dat laatste herken ik van de skipistes: mensen met een helm zijn een ware plaag, die zonder benul van de omgeving meent als een idioot naar beneden te mogen komen.

Ik zie persoonlijk liever dat al die plichten afgeschaft worden. Gordels in de auto, helm op de motor... Allemaal prima veiligheidszaken, maar leg de mensen maar goed uit waarom het nodig is, in plaats van het verzuim te bestraffen. En welke weg je ook kiest: zolang het beleid maar consistent is. Als je zoals nu van alles verplicht stelt, moet je dus ook de fietshelm verplichten. Als een helm op de motor verplicht is, en een helm op de fiets niet, dan zullen mensen dat altijd interpreteren als dat een helm op de fiets 'kennelijk onnodig' is.
Ik geef op zich ook de voorkeur aan de vrijheid van het individu, maar er zijn als het misgaat ook hulpverleners nodig die de losse stukjes bij elkaar moeten vegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 18:54

Wimpie25 schreef:Men kan voor een tussenoplossing gaan en bijvoorbeeld een helmplicht bij elektrisch fietsen invoeren.
Dat zou inderdaad een mogelijke oplossing kunnen zijn. Het is in ieder geval lang niet onlogisch, aangezien een elektrische fiets met gemak 25 km/u haalt wat even snel is als een bromfiets klasse A. Die laatste hebben immers ook een helmplicht. Vaak heeft het ook niet te maken met hoe snel jezelf fietst maar hangt het af van de snelheid waarmee je aangereden wordt en waar precies. De meeste dodelijke fietsongevallen vinden plaats door een aanrijding met wagens of vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » za 11 jun 2016, 19:02

^^Dan kan je net zo goed helmen verplichten voor voetgangers. Die kunnen ook aangereden worden door voertuigen.

Wat mij betreft: sneller dan 25 per uur (categorie A, waar ook bepaalde elektrische fietsen onder vallen): helm. Minder dan 25 per uur: geen helm. Elektrische fietsen zijn soms beperkt tot 25 per uur, die moeten dan ook geen helm op.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » za 11 jun 2016, 19:16

^^
Dat zou voor sommigen inderdaad geen slecht idee zijn, gezien bepaalde mensen ervan uitgaan dat ze als zwakke weggebruiker ten allen tijde voorrang hebben op het overige verkeer.
Fietsers rijden vaak zelf als idioten en dan vooral in studentensteden als Leuven zie je vaak zulke toestanden.

Zoals gezegd draag ik nooit een helm of de fiets. Ik rijd dan meestal met een snelheid van 20 à 25 km/u dan vind ik een fietshelm een nutteloze toevoeging. Enkele maanden geleden heb ik eens een week met een Speed Pedelec gereden als proefproject. Daar haar je al gauw snelheden van 40 à 50 km/u mee wat toch wel snel is. Als je geen helm draagt en ten val komt...

Momenteel worden zulke E-bikes daarom gelijkgesteld aan een bromfiets klasse B (45 km/u) qua wetgeving betreft. Dat lijkt me ook niet meer dan logisch als je het zo bekijkt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Palance » za 11 jun 2016, 19:17

Vinny schreef: Ik heb een hele dag een fietshelm opgehad en nu is mijn haar nog steeds dof. :kwaad:
Mijn haar is te kort en te grijs om me daar nog druk om te maken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door RSK » za 11 jun 2016, 19:20

Ds79m schreef:Ik geef op zich ook de voorkeur aan de vrijheid van het individu, maar er zijn als het misgaat ook hulpverleners nodig die de losse stukjes bij elkaar moeten vegen.
Gevoelsmatig ligt dat eerder bij de weginrichting dan bij een gordel. Met een optimaal ingerichte infrastructuur zou je in theorie amper nog dodelijke ongevallen moeten hebben. Dat is natuurlijk redelijk utopisch, maar toch. Men legt nu heel veel plichten en verboden neer bij de weggebruiker, terwijl de wegbeheerder ook verantwoordelijkheden heeft.

Overigens wil ik nog wel benadrukken dat ik geen tegenstander ben van gebruik, maar wel van verplichting. Ik zal niet snel zonder helm en beschermende kleding op een motor stappen. Ik heb eens een keer op een zomerdag met 140km/h een dikke vlieg op mijn knokkels gehad. Sindsdien draag ik altijd handschoenen, al is dat niet verplicht.
Lambo19 schreef:De meeste dodelijke fietsongevallen vinden plaats door een aanrijding met wagens of vrachtwagens.
Volgens mij is het aantal eenzijdige ongevallen ook geen misselijk aandeel tegenwoordig. Dat is mede te danken aan ouderen op de fiets, die natuurlijk bij een gewone val, een stoeprandje of een paaltje een stuk kwetsbaarder zijn dan de doorsnee fietser.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door SanderK » zo 12 jun 2016, 0:53

Lambo19 schreef:De meeste dodelijke fietsongevallen vinden plaats door een aanrijding met wagens of vrachtwagens.
En de meeste doodsoorzaken voor fietsers zijn vaak hoofdtraumata :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fietsostrades

Bericht door Jeroen » zo 12 jun 2016, 9:40

^^ Als je door een vrachtwagen geschept wordt zal een helm ook weinig verschil meer uit maken.

Plaats reactie