Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Fietsostrades

Bericht door Alfa » ma 30 mei 2016, 17:24

Vanaf nu zullen alle fietsostrades op uniforme manier gesignaliseerd worden. Daar hoort ook een routesysteem bij met een nummeringsysteem. Dat kan hier gevonden worden: http://fietssnelweg.be/

Langs de fietspaden zullen deze borden komen:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Mijn enige bemerking is dat soms belachelijk hoge nummers gebruikt worden. F424 bv.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Fietsostrades

Bericht door paolie » ma 30 mei 2016, 17:29

Ach, past mooi in de lijn van de Belgische autsnelwegnummering (E411 etc.)

Mooi systeem overigens. Hoop wel dat de bordjes goed tegen zonlicht kunnen, aangezien de kleur blauw nu al een beetje flets lijkt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » ma 30 mei 2016, 17:45

^^Dat is zeker een terecht bezwaar. Het zit overigens nog in de proeffase, dus bemerkingen zijn zeker welkom. Ze hebben dat kleur trouwens gekozen om af te wijken van de reguliere autobewegwijzering. En nog een hoop zever ik citeer uit de brochure: "Het logo heeft een hemelsblauwe kleur. Lichter dan de standaard blauwe kleur uit de wegcode om duidelijk het verschil te maken. Maar ook een logische variant: lichter in het verkeer, dus sneller en vlotter, onder de blote hemel." https://www.vlaamsbrabant.be/brochure-fietssnelwegen.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 30 mei 2016, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Palance » ma 30 mei 2016, 17:45

Zijn het ook echt snelle en kwalitatief hoogwaardige verbindingen of is er alleen een routenummer?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » ma 30 mei 2016, 17:50

^^De bedoeling is ze uit te bouwen. Op veel plaatsen is dat al gebeurd. Op de kaart op de website die ik noemde kan je vinden hoeveel van elke route reeds voltooid is. Van de R1 Antwerpen-Brussel is bv reeds 29,43 van de geplande 39,246 km voltooid.

Op de routes komt er trouwens ook markering op de grond, al dan niet met nummer:
Afbeelding

De hele fotoreportage van het proefproject in Vlaams-Brabant (er is er ook een in Antwerpen) vind je hier: https://www.flickr.com/photos/vlaamsbra ... 8861593266

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6913
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » ma 30 mei 2016, 19:36

Palance schreef:Zijn het ook echt snelle en kwalitatief hoogwaardige verbindingen of is er alleen een routenummer?
Over het algemeen volgen deze routes het tracé van een voormalige spoorweg met slechts weinig onderbrekingen. De grootste investeringen bevinden zich bij de aansluiting op de stedelijke infrastructuur en in het geval van Brussel, de kruising van de R0.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsostrades

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 mei 2016, 19:43

Mooi dat ze hierin investeren in Vlaanderen, maar als ik de foto's zo bekijk kan ik toch niet spreken van een fietssnelweg. Paden zien er smal uit, weinig luxe, erg dicht op de rijbaan, geen voorrang op overig verkeer, etc.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsostrades

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mei 2016, 20:35

Is die laatste foto een tweerichtingsfietspad? :nahzeg:

Die borden zijn wel mooi en duidelijk.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6913
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » ma 30 mei 2016, 20:35

^^
Ziet er mij toch comfortabel breed uit, breder dan sommige andere tweerichtingsfietspaden (vooral in vergelijking met het westen van Vlaanderen) ;)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Er wordt natuurlijk doorlopend gewerkt aan betere fietspaden, vooral op gewestwegen zit het goed met de infrastructuur. Bij de gemeenten verschilt het onderling wel eens.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Snelwegfreak schreef:Mooi dat ze hierin investeren in Vlaanderen, maar als ik de foto's zo bekijk kan ik toch niet spreken van een fietssnelweg. Paden zien er smal uit, weinig luxe, erg dicht op de rijbaan, geen voorrang op overig verkeer, etc.
Dit komt omdat fietsostrades niet altijd uit nieuwe infrastructuur gaan bestaan. Men gaat bestaande fietsinfrastructuur aanvullen met nieuwe verbindingen en eventueel ongelijkvloerse kruisingen om zo rechtlijnig mogelijk tussen de kernen te kunnen pendelen, per fiets dan. Met weinig hinder wordt daarom dus niet "zo ver mogelijk van het wegverkeerd" bedoeld. Het verschil tussen de fietsostrades en de bestaande fietsinfrastrucuut zit dus in het rechtlijnige. Vlaanderen is al bezaaid met fietsroutes en het fietsknooppunten netwerk maar die volgen dus eerder de toeristische route, ver van het wegverkeer. Daar heeft een pendelaar weinig aan.

Overigens heb je los van dit verhaal wel gelijk dat de fietspaden in Vlaanderen aan de smalle kant zijn. Het aantal verplaatsingen in Vlaanderen per fiets is de voorbije jaren explosief toegenomen. In 2005 waren er een handvol aanrijdingen tussen fietsers onderling die zwaar genoeg waren om de politie er een PV van te laten opmaken. Vorig jaar was dat aantal al toegenomen tot 430 aanrijdingen, vaak met ernstige afloop. Getuige hier ook van dat het afsluiten van specifieke fietsverzekeringen in stijgende lijn zit. Veel autoverzekeraars hebben ook een fietsclausule in hun contracten laten opnemen. Vroeger zou men daarvoor eerder de Familiale Verzekering voor hebben aangeroepen.

In het buitengebied is er altijd al wel gefietst, alsook in de historische steden maar het is vooral in de rand van de kerngebieden dat er een grote stijging van fietsverkeer plaats heeft gevonden. Net omdat steden per fiets steeds beter bereikbaar zijn geworden. zeker met de komst van de elektrische fiets die nu ook bij de gewone pendelaar in trek is. Veel bedrijven bieden in de plaatst of naast een bedrijfswagen ook een knappe elektrische fiets aan. Ook dankzij de elektrische fiets beginnen veel bejaarden terug te fietsen en dat loopt niet altijd even goed af.

Om maar te zeggen, er is dus nood aan rechtstreekse, vlakke fietsroutes.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door harry » ma 30 mei 2016, 20:48

Alfa schreef:Mijn enige bemerking is dat soms belachelijk hoge nummers gebruikt worden. F424 bv.
Die passen perfect in het provinciesysteem, waar ook de N-nummers aan voldoen. Het eerste cijfer geeft de provincie aan: 3=WVL, 4=OVL, 1=ANTW, 2=VLBR, 7=LIMB.
Ik heb de indruk dat de meeste F-nummers hetzelfde zijn als de A- of N-nummers waar ze (soms globaal) parallel aan lopen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Fietsostrades

Bericht door paolie » ma 30 mei 2016, 21:01

Wimpie25 schreef:^^
Afbeelding
:schrikreactie: dan liever géén fietspad...... (dit lijkt mij serieus levensgevaarlijk)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsostrades

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 mei 2016, 21:04

^^ Eens. Daar fietsen is serieuze zelfmoordneigingen hebben. Ongelooflijk dat dit nog bestaat in België.
Enne gojje mins blieft altied leave.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Fietsostrades

Bericht door R-R-L » ma 30 mei 2016, 21:08

^^ Ik zou daar alsnog aan de rechterkant van de weg fietsen. Dan maar het verkeer iets afremmen zoals op rijbanen waar geen fietspaden bestaan.

Ik mag hopen dat ze de overgangen bij onderbrekingen van het fietspad wel wat netter aanleggen. In de paar maanden dat ik in Antwerpen heb gefietst heb ik met al het geknal door de goten een fiets af kunnen schrijven.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » ma 30 mei 2016, 21:21

De fietssnelwegen hebben inderdaad niet dezelfde kwaliteitseisen als in Nederland. De nieuw aangelegde stukken zijn deftig, er wordt een minimumbreedte vooropgesteld van 2 meter bij eenrichtingsfietspaden en 3 meter bij tweerichtingsfietspaden. Probleem is eerder de kruisingen. Het is niet logisch om de fietser altijd uit de voorrang te houden, bij de kruising met boerenweggetjes zou de voorrang aan de fietssnelweg gegeven moeten worden.

Zoals hier, waarom moeten fietsers voorrang geven aan een lullig lokaal weggetje?
Afbeelding

Vaak staan er dan nog remmende hindernissen zoals dit wat het voor de fietsers ook niet supercomfortabel maakt:
Afbeelding

Dat zijn dus zaken waar men nog aan moet werken. Naast de completering van het netwerk. Want op sommige plaatsen worden fietsers inderdaad nog over de oude en vaak smalle fietspaden gestuurd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Fietsostrades

Bericht door paolie » ma 30 mei 2016, 21:26

Alfa schreef:De fietssnelwegen hebben inderdaad niet dezelfde kwaliteitseisen als in Nederland. De nieuw aangelegde stukken zijn deftig, vaak wordt een breedte van 3 meter aangehouden voor tweerichtingsfietspaden.
In Nederland bij voorkeur 3,50 tot 4m.
Zoals hier, waarom moeten fietsers voorrang geven aan een lullig lokaal weggetje?
Afbeelding
Waarschijnlijk omdat automobilisten hier door die muur nul zicht hebben op aankomende fietsers.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door keokiracer » ma 30 mei 2016, 21:27

... En fietsers nul zicht op aankomend verkeer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsostrades

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 mei 2016, 21:32

Alfa schreef:De fietssnelwegen hebben inderdaad niet dezelfde kwaliteitseisen als in Nederland. De nieuw aangelegde stukken zijn deftig, er wordt een minimumbreedte vooropgesteld van 2 meter bij eenrichtingsfietspaden en 3 meter bij tweerichtingsfietspaden.
Jammer dat ze niet aangehaakt zijn bij de Nederlandse ontwikkelingen. De breedtes die in Vlaanderen voor fietsostrades zijn bepaald, zijn in Nederland al sinds jaar en dag maten voor gewone fietspaden. Voor tweerichtingsverkeer ga je zelfs snel richting 3,5 tot 4 meter breed. In steden kan je zelfs 4,5 tot 5 tegenkomen.
Alfa schreef:Probleem is eerder de kruisingen. Het is niet logisch om de fietser altijd uit de voorrang te houden, bij de kruising met boerenweggetjes zou de voorrang aan de fietssnelweg gegeven moeten worden.
Bij fietsostrades zou je fietsers altijd en overal voorrang en prioriteit moeten geven (iets waar ik het zelf overigens niet mee eens ben). Dat betekent overal in de voorrang en bij voorkeur ongelijkvloers kruisen. Reagend op de foto hierboven: ook qua zicht op de kruising is er veel te winnen. Zicht is cruciaal, zeker op fietsostrades waar de snelheid vaak hoger ligt door bijvoorbeeld elektrische fietsen.
Alfa schreef:Vaak staan er dan nog remmende hindernissen zoals dit wat het voor de fietsers ook niet supercomfortabel maakt.

Dat zijn dus zaken waar men nog aan moet werken. Naast de completering van het netwerk. Want op sommige plaatsen worden fietsers inderdaad nog over de oude en vaak smalle fietspaden gestuurd.
Dat zijn inderdaad zaken waar men stevig aan moet werken. Dat maakt het ook jammer dat men niet gelijk op de Hollandse school is aangesloten. Niet dat die superieur is, maar toch een mooi voorbeeld voor de Vlaamse plannen om je aan vast te houden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Fietsostrades

Bericht door R-R-L » ma 30 mei 2016, 21:57

Alfa schreef:
Afbeelding
Daar hadden ze best een paar spiegels op kunnen hangen.
Alfa schreef:Vaak staan er dan nog remmende hindernissen zoals dit wat het voor de fietsers ook niet supercomfortabel maakt:
Afbeelding
Ik snap dat het moet voorkomen dat automobilisten die weg gebruiken. Maar één of twee paaltjes of een middengeleider hadden beter volstaan dan deze chicane.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsostrades

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 mei 2016, 21:59

Ik denk dat het eerder moet voorkomen dat men met een bloedgang de weg op fietst. Dat kan ik best begrijpen, maar dan zie ik liever een goede chicane voor de kruising.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Fietsostrades

Bericht door Widejo » ma 30 mei 2016, 22:04

^^
Ja dat gaat goed, die hekjes bij stromende regen of mist.
Nul verlichting ook...
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6913
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » ma 30 mei 2016, 22:17

Er worden ook al wel mooie dingen gedaan, zoals dat fietspad in Bokrijk dat door een vijver is aangelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Ook in Limburg worden er rond de grote steden massaal fietstunnels aangelegd om de kruisingen met het hoofdwegennet ongelijkvloers te maken. Vooral in Hasselt is men daar al ver in. sommige van deze tunnels dateren al van in de jaren 80.

Afbeelding

Ook heb je daar de Groene Boulevard. Een fietspad rond de stad van 4 meter breed.

Afbeelding

Wederom in Leuven, onder het R23 viaduct loopt nu ook een nieuwe fietsverbinding, om maar aan te geven dat er bij elk nieuw project plaats voor fietsers is voorzien.

Afbeelding

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Fietsostrades

Bericht door R-R-L » ma 30 mei 2016, 22:20

Dat vijverfietspad is erg gaaf gedaan!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door keokiracer » ma 30 mei 2016, 22:22

Hoe lang ligt dat vijverfietspad er al? Lijkt heel erg op de 'Mozesbrug' in Fort de Roovere in Halsteren, ben benieuwd welke er eerst was :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 190
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Fietsostrades

Bericht door Cartman » ma 30 mei 2016, 22:59

Dat vijverfietspad ligt er nog maar sinds een dikke maand...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsostrades

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mei 2016, 23:00

Bij die verdiepte T-splitsing heb je toch 0 uitzicht :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door harry » ma 30 mei 2016, 23:05

^^ Zo'n fietstunnel heb je ook in Wassenaar onder de N44. Als ik daar fiets, gebruik ik altijd mijn fietsbel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsostrades

Bericht door Wouter N14 » ma 30 mei 2016, 23:11

^^ Ja die is link inderdaad. Maar die is in de jaren 60 aangelegd dacht ik...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6913
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » ma 30 mei 2016, 23:16

Wouter N14 schreef:Bij die verdiepte T-splitsing heb je toch 0 uitzicht :|
Er wordt verwacht dat men de algemene verkeersregels toepast en hetzelfde gezond verstand gebruikt als op het hoofdwegennet.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Fietsostrades

Bericht door Widejo » di 31 mei 2016, 0:01

keokiracer schreef:Hoe lang ligt dat vijverfietspad er al? Lijkt heel erg op de 'Mozesbrug' in Fort de Roovere in Halsteren, ben benieuwd welke er eerst was :)
Daar dacht ik ook aan! :)
Maar toch fijn dat de Belgen voor zoveel vooruitgang kiezen op fietsgebied.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsostrades

Bericht door Snelwegfreak » di 31 mei 2016, 7:07

Widejo schreef:Ja dat gaat goed, die hekjes bij stromende regen of mist. Nul verlichting ook...
Hier zou je wel verlichting bij moeten plaatsen, ja.
Wimpie25 schreef:Er worden ook al wel mooie dingen gedaan, zoals dat fietspad in Bokrijk dat door een vijver is aangelegd.
Nagedaan van Halsteren: http://www.froot.nl/wp-content/uploads/ ... 60x420.jpg
Wimpie25 schreef:Ook in Limburg worden er rond de grote steden massaal fietstunnels aangelegd om de kruisingen met het hoofdwegennet ongelijkvloers te maken. Vooral in Hasselt is men daar al ver in. sommige van deze tunnels dateren al van in de jaren 80.
Slecht ontwerp: nul zicht op de kruising en qua sociale veiligheid beroerd. Hoop dat men dat tegenwoordig toch anders doet ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie