Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsostrades

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2016, 9:42

Maar het probleem is dus juist dat met een helm fietser zich onkwetsbaar wanen en dus nog meer risico's nemen. Bij autogordelgebruik (en later air-bags) is een significante daling van het aantal verkeersslachtoffers (zwaar gewonden, doden) waarneembaar, omdat de extra veiligheid opweegt tegen het riscovollere rijgedrag van de bestuurders. Bij fietsers is dat nog niet onomstotelijk vastgelegd. Bovendien heb je ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, ik heb toen ik de elfstedentocht fietstte wel de hele dag mijn helm opgehad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door RSK » zo 12 jun 2016, 10:18

^^ Als je eerste constatering juist is, fietsen er hordes mensen rond met een imaginaire helm op. :nahzeg:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » zo 12 jun 2016, 12:24

RSK schreef: Volgens mij is het aantal eenzijdige ongevallen ook geen misselijk aandeel tegenwoordig. Dat is mede te danken aan ouderen op de fiets, die natuurlijk bij een gewone val, een stoeprandje of een paaltje een stuk kwetsbaarder zijn dan de doorsnee fietser.
Dat klopt, het aantal onderlinge ongevallen is op tien jaar tijd verveertienvoudigd. En dat zijn dan accidenten die zwaar genoeg zijn om er een ambulance en/of politie bij te halen. De commentaar is nu dat onze fietspaden verzadigd beginnen te raken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » zo 12 jun 2016, 18:43

^^
De realiteit is dat velen van dat soort ongevallen te wijten zijn aan onoplettendheid of roekeloosheid op de fiets door bv. smartphonegebruik. Natuurlijk zijn er ook ouderen die niet kunnen wachten om hun nieuwe elektrische fiets meteen uit te testen met alle gevolgen van dien...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Fietsostrades

Bericht door vynkce » do 16 jun 2016, 13:48

Minister Weyts (N-VA) trekt 21,7 miljoen extra uit voor de fietsostrades. Zo worden er fietsbruggen gebouwd in Aalst, Dendermonde, Gent, Berchem en Herentals en komen er fietstunnels in Leuven, Gent, Mortsel en Geel.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2685325

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Fietsostrades

Bericht door tovm74 » do 16 jun 2016, 14:21

Hopelijk gaan ze dan het jaagpad langs het kanaal Dessel-Schoten (toch aangeduid als F15) wat opwaarderen want dat is nu soms huilen met de pet op ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Fietsostrades

Bericht door EtienneM » vr 10 aug 2018, 15:45

De aanleg van de fietssnelwegen / fietsostrades gaat gestaag verder. Afgelopen maanden hebben ze langs het Albertkanaal nabij Maastricht nieuwe bewegwijzering geplaatst voor de fietsostrade F72, die van Hasselt naar Riemst moet lopen. Wat ik merk is dat de bewegwijzering nog erg inconsistent is en er op veel plekken nog bordjes missen. Soms staat er een bordje in de ene richting wel, maar in de andere niet. Het afstandenbord staat niet tussen iedere 'afslag' op de route, het systeem daarachter heb ik nog niet ontdekt.

Op onderstaand plaatje heb ik een aantal borden gemaakt die ook langs de Belgische fietsostrades staan. Het gebruikte lettertype op de borden is Arial en VAG-Rounded voor het wegnummer. In de spoiler enkele foto's van de borden zelf.

Afbeelding
SPOILER: TOON

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 1 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 2 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 4 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 5 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 7 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingFietsostrade / Fietssnelweg F72 - 8 by Etienne M, on Flickr
De laatste foto toont het begin aan van de fietsostrade, met Antwerpen op het bord op de grens met Wallonië. Wallonië heeft een eigen systeem van lange fietsroutes, die helaas niet goed aansluiten op de Vlaamse fietsroutes. De RAVeL 7 begint ongeveer een kilometer verder en heeft een eigen soort bewegwijzering.

Afbeelding

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietsostrades

Bericht door Lambo19 » vr 10 aug 2018, 18:14

Het is een goede zaak dat ervoor gekozen is om fietsostrades in Vlaanderen op een uniforme manier te bewegwijzeren. Ik vind het geslaagde bewegwijzering met een mooi ontwerp. Veel fraaier ook dan die lelijke wit-rode bewegwijzering die in Nederland wordt toegepast.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietsostrades

Bericht door Willem » vr 10 aug 2018, 19:55

Als maar het onderscheid met wegwijzers voor auto's duidelijk is. Dan is het prima.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Fietsostrades

Bericht door Via » za 18 aug 2018, 18:25

Die bordjes zijn toch niet te lezen als snelle fietser?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Fietsostrades

Bericht door Robbert297 » za 18 aug 2018, 19:08

^^ Het afstandenbord valt volgens mij niet goed te lezen van een afstandje.
Слава Україні

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Fietsostrades

Bericht door Mikhail » vr 21 sep 2018, 21:52

Ik vind de bewegwijzering van de Waalse ‘Ravels’ beter op het punt van afstandsaanduiding, bij de fietsostrades heb je niet na elke afslag een afstandsaanduiding. Voor mij hoeft dit nu ook niet, maar het zou toch fijn zijn moest je op belangrijke plaatsen of na het verlaten van een stad bijvoorbeeld weten hoever het naar de volgende belangrijke plaats/stad nog is.
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Tommy » vr 14 jan 2022, 15:52

Tof wist-je-datje:
Werken aan fietssnelweg leggen ‘spooklocomotief’ bloot: “Plots lijk je in een filmscène beland te zijn”

Assenaar Samie Cobbaert heeft tijdens een wandeling een stille getuige van het logistieke verleden van Zellik teruggevonden. Stomverbaasd trof hij verscholen tussen het struikgewas een oude diesellocomotief aan. Reden achter de verrassende vondst? De werken aan de fietssnelweg tussen de Brusselsesteenweg en de Ringlaan in Asse. Wat er nu met de ‘spooklocomotief’ gaat gebeuren, is nog onbekend.
Bron: https://www.hln.be/asse/werken-aan-fiet ... ~a599177f/
Vermoedelijke locatie: https://www.google.be/maps/place/Ringla ... d4.2333566
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Fietsostrades

Bericht door IIVQ » za 19 feb 2022, 19:53

De locomotief is zelfs op Google Maps te zien, tenminste in 3D. Het spoor lijkt nog te lopen langs de westkant van de loods.
Interessant, want op de Cartesius-kaart van 1969 staat deze aansluiting niet, ik vermoed dat deze jonger is dan dat, maar al vrij snel weer in onbruik geraakt dus.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Tommy » za 30 apr 2022, 22:03

Deinze bouwt "Jacques Roggefietsbrug": 45 meter lang, 84 ton zwaar

In Deinze is een grote fietsbrug van 45 meter lang en 84 ton op haar plaats gezet. De brug ligt op de fietsweg tussen Kortrijk en Gent. Ze is genoemd naar ereburger Jacques Rogge, voormalig voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité . De brug is gemaakt in de Gentse haven bij staalconstructeur Aelterman. "Het was een huzarenstukje om ze van de Gentse haven naar Deinze te brengen", zegt burgemeester Jan Vermeulen.

Jacques Rogge was jarenlang voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité. Hij is vorig jaar overleden. Deinze wil hem eren met een fietsbrug. Pieter Hendrickx van de provincie legt uit dat de Jacques Roggebrug de grootste is van drie nieuwe bruggen die gebouwd worden op de fietsverbinding tussen Kortrijk en Gent. "Een stalen brug die een iconische architecturale parel wordt voor Deinze." De brug zou over de weg vervoerd worden, maar met 84 ton kon dat niet, dus werd de binnenvaart ingeschakeld." Burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) zag dat de brug over het water tot de Brielmeersen werd gebracht. Vandaag is ze gemonteerd.

Afbeelding

Prijs

Gedeputeerde Riet Gillis (Groen) van de provincie legt uit dat de brug op een gevaarlijk punt in Deinze komt. "Het is een enorme verbetering voor de veiligheid, maar ook voor het comfort van de fietsers." De brug kost 3,5 miljoen euro. Ze is betaald met Europees, Vlaams en provinciaal geld.

Schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V) is trots: "Het was een van de eerste dingen die ik voorstelde toen ik schepen werd. We hadden op de Volhardingslaan een missing link van de fietssnelweg. Na 12 jaar kunnen we de brug installeren."

Afbeelding
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/30 ... fietsbrug/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Fietsostrades

Bericht door Boerenkool » zo 01 mei 2022, 22:01

Tommy schreef: vr 14 jan 2022, 15:52
Vermoedelijke locatie: https://www.google.be/maps/place/Ringla ... d4.2333566
hij opende bij mij in Google Earth en dan zie je iets schuinonder de vermoedelijke locatie de locomotief ook echt in de bosjes staan

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Tommy » do 02 jun 2022, 13:16

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Tommy » di 02 aug 2022, 9:18

Ik denk dat dit persbericht het beste in dit topic past:
Steeds drukker verkeer op Vlaamse fietspaden: voortaan moeten fietspaden twee meter breed zijn in elke rijrichting

Fietspaden langs Vlaamse wegen moeten voortaan minstens twee meter breed zijn in elke rijrichting. Dat staat in het nieuwe ‘Vademecum Fietsvoorzieningen’ van de Vlaamse overheid. Voor het eerst sinds 2005 past de Vlaamse regering de aanbevelingen rond nieuwe fietsinfrastructuur aan aan het toegenomen fietsverkeer en de steeds populairder wordende speedpedelecs en bakfietsen, kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) eerder deze week al aan.
Bron en meer: https://www.hln.be/binnenland/steeds-dr ... ~a73af5c5/

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat men het probleem van te smalle fietspaden aan sig wel inziet. Echter, de vraag is of het wel haalbaar is. Heden ten dage ontbreekt gewoon al een fietspad door ruimtegebrek. Laat staan dat er een fietspad van 2 meter mogelijk zou kunnen zijn. Hopelijk schiet men door deze maatregel niet door, waardoor de rijweg uiteindelijk ook wel te smal wordt.

Voorbeeldje van zo'n dubbelrichtingsstraat: https://www.google.be/maps/@50.968243,4 ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » di 02 aug 2022, 9:26

^^
Goh, de fietsvoorzieningen langs gewestwegen en de grotere steden en gemeenten zijn tegenwoordig wel dik in orde. Het zijn vaak de meer landelijke, Westelijke en armlastige gemeenten die nog een stuk achterstand hebben. Hoewel veel van die wegen van het tragere type zijn, is zeker niet altijd het geval. En het zijn die dus voor de moment het meest onveilig zijn.

Het zou een goed initiatief van de Vlaamse overheid zijn om gemeenten die duidelijk het zelf niet gebolwerkt krijgen, bij te staan met externe expertise en subsidies.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » di 02 aug 2022, 22:55

Tommy schreef: di 02 aug 2022, 9:18
Voorbeeldje van zo'n dubbelrichtingsstraat: https://www.google.be/maps/@50.968243,4 ... 384!8i8192
In dat soort straten leg je beter geen fietspad aan.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fietsostrades

Bericht door Egbert » wo 03 aug 2022, 7:18

Het is 50 km/h, ik kan op streetview geen einde 50 of einde bebouwde kom vinden tot de volgende T-splitsing en als de bebouwing een beetje eindigt eindigt ook het fietspad. :facepalm: Dit hoort in "weginrichting, wat vinden we hiervan".

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Fietsostrades

Bericht door verfmeer95 » wo 03 aug 2022, 9:04

Die straat hoort gewoon 30 km/u te zijn, dan is het mengen van fiets- en autoverkeer ook geen probleem meer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » wo 03 aug 2022, 9:29

Er zouden idd gewoon fietssuggestiestroken moeten liggen in beide richtingen. Het heeft geen nut een afgescheiden fietspad aan te leggen om dan de rest van de infrastructuur hier niet op te laten aansluiten....

Een mooi voorbeeld van hoe sommige gemeenten de nodige expertise missen om echt duurzaam de richtlijnen in het Vademecum te volgen.

Een voorbeeld van hoe het ook kan
66 Vennestraat
https://maps.app.goo.gl/Cx8emCHSV82wRvV68

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Fietsostrades

Bericht door Mikhail » vr 05 aug 2022, 11:40

Wimpie25 schreef: di 02 aug 2022, 9:26 ^^
Goh, de fietsvoorzieningen langs gewestwegen en de grotere steden en gemeenten zijn tegenwoordig wel dik in orde. Het zijn vaak de meer landelijke, Westelijke en armlastige gemeenten die nog een stuk achterstand hebben. Hoewel veel van die wegen van het tragere type zijn, is zeker niet altijd het geval. En het zijn die dus voor de moment het meest onveilig zijn.

Het zou een goed initiatief van de Vlaamse overheid zijn om gemeenten die duidelijk het zelf niet gebolwerkt krijgen, bij te staan met externe expertise en subsidies.
Klopt volledig, ik woon in de Vlaamse-Ardennen en hier moet je echt zoeken achter degelijke fietspaden, maar er is wel verbetering zichtbaar al gaat dit wel veel trager dan rond de grote steden.
****

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Fietsostrades

Bericht door Ds79m » vr 14 okt 2022, 11:04

Er komt een nieuwe fietssnelweg tussen Leuven en Aarschot die in 2025 klaar moet zijn. Inclusief sfeerimpressie met typisch Belgische trein.

Afbeelding
https://www.robtv.be/nieuws/stad-leuven ... -lo-144677
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Kaaiman » vr 14 okt 2022, 12:27

De Fyra was beter geweest. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Wimpie25 » vr 14 okt 2022, 13:25

Wat de F25 betreft zijn er eigenlijk al enkele delen opgeleverd. Te Aarschot zijn dit jaar ook al de voorbereidende werken gestart. Deze fietsostrade zal vrijwel over het gehele traject zo trouw mogelijk de spoorlijn tussen Aarschot en Leuven volgen. De grootste en meest ingrijpende werken zullen die wellicht in de stationsomgeving van Wezemaal zijn. Daar staat ook de bouw van een autotunnel onder het spoort in de planning.

Op deze dynamische kaart kan je zien wat er vandaag al af is.

https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F25

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Fietsostrades

Bericht door Mikhail » ma 17 okt 2022, 10:35

Was er ook maar zoveel schot in de zaak waar ik woon in Geraardsbergen. Hier is de fietsinfrastructuur nog van de jaren 80-90, met levensgevaarlijke karrensporen langs drukke gewestwegen.
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Fietsostrades

Bericht door Tommy » vr 23 dec 2022, 22:02

Ik kwam via de FAQ vanop https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... etssnelweg op deze pdf terecht: https://www.provincieantwerpen.be/conte ... gcodes.pdf
Waaaw! Mooi overzicht. Maar moet ons dat ook niet eens wakker schudden rond té complex voor Jan Modaal? :dontknow:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietsostrades

Bericht door Alfa » za 24 dec 2022, 1:07

^^ Dat dacht ik ook, als het allemaal bij elkaar ziet besef je pas echt hoe complex het is en hoe veel er verwacht wordt van de weggebruikers om dat allemaal te kennen. Bovendien ook de internationale bezoekers. Ik moet toegeven dat ik zelf onlangs een bord F99c tegenkwam en twijfelde of je daar nu met de auto door mocht of niet (antwoord: nee, tenzij plaatselijk verkeer dat dan verplicht is maximum 30 te rijden).

Plaats reactie