Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » wo 08 feb 2017, 17:42

^^ Tenzij je een stap verder gaat, namelijk door de letters niet alleen te gebruiken voor de rijrichting (en eventueel zaken als parallelbanen en verbindingslussen), maar ook voor het 'onderdeel' van de E-weg waarop je op dat moment rijdt. Je zou op een E19 bijvoorbeeld de letters A en B kunnen toekennen aan de kilometerwaarden van het A1-gedeelte van de E19, en dan de letters C en D aan het A7-gedeelte van die weg. En datzelfde met andere E-nummers. Dan zijn er unieke kilometerwaarden voor alle E-wegen, zonder dat je daarvoor het A-nummer nodig hebt, namelijk de combinatie van sectorletter en km-waarde.

Overigens moet je dan wel een beetje puzzelen met de verschillende E-dubbelnummeringen. Want een gedeelte van de genoemde sector C/D van de E19 is ook onderdeel van de E42. Bekeken vanuit het westen het derde A-nummer, dus op een van beide E-wegen kun je de letters dan niet lekker volgordelijk op laten lopen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat de E42 verder weer een dubbelnummering heeft met de E40, waar je natuurlijk ook weer rekening mee moet houden.

Overigens vind ik het enkele E-schildje bij dubbelnummeringen wel een positieve stap.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door MA60 » wo 08 feb 2017, 20:25

Wimpie25 schreef:^^
Het zijn eigenlijk in alles Vlaamse borden, zowel het materiaalgebruik (SB250), ontwerp (SNV met extra spatiëring), type van portaal en plaatsing zul je eigenlijk nooit in Wallonië tegenkomen :D. Het Waals gewest plaatst borden met een Allusign-achtig materiaal en ze gebruiken tegenwoordig de versie van SNV voor drukwerk. Die versie met beperkte spatiëring. Het staat toe om Breedschrift te gebruiken op kleinere borden maar het offert wel het beeld van ruimte op dat SNV voor bewegwijzering kan .
Ik ben fundamenteel van het principe dat alles zo snel mogelijk in de praktijk kan en moet omgezet worden. Het ergste dat er kan gebeuren bij een field-test, is het product gewoon niet werkt. Trial & Error is en blijft een zeer productief en leerrijk proces. Ik ben mij er echter ook van bewust dat niet iedereen hiervan overtuigd en dat er personen af en toe mijn (weinig gebruikte) remmen aantrekken. :D
Wallonie gebruikt net als Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Nederland borden uit lamel-opbouw. Heeft niets met het bedrijf Alusign te maken. Overigens behoorden die borden vanaf 1987 tot het standaardbestek van het Unitaire ministerie van Verkeerswezen en werden ze tot 1993 en masse in Vlaanderen geplaatst.(vnl. Limburg.) Met de federalisering van Openbare werken bleef enkel Wallonie deze Stijl aanhouden. In Vlaanderen kom je ze amper nog tegen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » wo 08 feb 2017, 21:20

Coen Tunnel schreef:^^ De A-nummers zijn wel noodzakelijk want de kilometerwaarden op E-wegen die over meerdere A-wegen lopen (zoals de E40, E19 en E25) zijn niet uniek.
Er zijn natuurlijk landen die het op hectometerbordjes lange tijd helemaal zonder wegnummer deden. Hier op de ringweg Zürich zelfs een kilometerbord met alleen de kilometerwaarde.
https://goo.gl/maps/VBVYj5p4JbR2

En dan heb je natuurlijk dat de wegbeheerder in Wallonië (Sofico) ook een nogal eigenaardige wegnummering er op na houdt:
Sortie fermée sur la E42 (A8182) à Sortie TOURNAI FROYENNES(34) vers BRUXELLES du km 0,0 au km 0,3 sur une distance de 0,3 km.
bron: http://trafiroutes.wallonie.be/trafirou ... &noPopup=Y

Of de weggebruiker hier nu echt mee geholpen wordt vraag ik me af. Ben blij dat ze op de site ook een grafische weergave hebben... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » wo 08 feb 2017, 21:35

Een eerste poging alle kilometrages van de E-wegen een beetje logisch in te delen, zonder dat je afgrijselijk hoge km-waardes krijgt. Let op- het plaatje is behoorlijk groot.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » wo 08 feb 2017, 21:42

Wimpie25 schreef:Het is wel zo dat in België het wegnummer van je huidige route na elke oprit op een autosnelweg wordt herhaald dus op zich is die nood niet zo groot.
Dat was in Nederland ook zo, voordat het wegnummer op ieder hm-bordje stond. Na de invoering van die nieuwe hm-bordjes zijn die andere bordjes langzaam verdwenen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » wo 08 feb 2017, 22:02

Vinny schreef:
Sortie fermée sur la E42 (A8182) à Sortie TOURNAI FROYENNES(34) vers BRUXELLES du km 0,0 au km 0,3 sur une distance de 0,3 km.
bron: http://trafiroutes.wallonie.be/trafirou ... &noPopup=Y Of de weggebruiker hier nu echt mee geholpen wordt vraag ik me af. Ben blij dat ze op de site ook een grafische weergave hebben
Dat zijn wegnummers speciaal voor afritten?
Vinny schreef:Er zijn natuurlijk landen die het op hectometerbordjes lange tijd helemaal zonder wegnummer deden.
Binnen Europa is het volgens mij nog steeds geen algemeen gebruik om wegnummers neer te zetten op hectometerpaaltjes. Je ziet ze vooral in landen die alleen bordjes plaatsen op de hele kilometer of op de hele kilometer een uitgebreider bordje plaatsen. In landen waar (al dan niet naast uitgebreidere kilometerbordjes) aanduidingen staan met kortere intervallen, zie je het wegnummer vaker niet dan wel: Denemarken, Duitsland, Tsjechië, de hectometerbordjes van Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en tot nu toe België. De enige landen waar je tot nu toe het wegnummer tegenkomt op ieder bord met een kilometerwaarde zijn Groot-Brittannië en Nederland. En in GB dan alleen nog op de snelwegen voorzien van blauw-gele bordjes om de 200 meter.
harry schreef:
Wimpie25 schreef:Het is wel zo dat in België het wegnummer van je huidige route na elke oprit op een autosnelweg wordt herhaald dus op zich is die nood niet zo groot.
Dat was in Nederland ook zo, voordat het wegnummer op ieder hm-bordje stond. Na de invoering van die nieuwe hm-bordjes zijn die andere bordjes langzaam verdwenen.
Allemaal mooi afkomstig uit de Amerikaanse traditie, met wegnummers op een aparte trailblazer na iedere oprit. In veel landen zijn ze wat later geïntegreerd met afstandenborden na de afrit. België is een van de weinige landen waar die twee nog uit elkaar worden gehouden (zo hier en daar een Waalse stuiptrekking daargelaten). En ook Nederland komt nu via zijn eigen omweg uit op een herhaling van het wegnummer na iedere oprit, ook los van het gepriegel van een hectometerbordje.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 08 feb 2017, 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » wo 08 feb 2017, 22:04

Ik ben er nog niet uit of ik de nieuwe kilometerbordjes een voortuigang vind t.o.v. van de huidige rood-wit gekleurde borden. Die groene kleur is echt wel te fel en maakt de borden onnodig druk. Het punt kan best vervangen worden door een komma. Verder zie ik weinig verkeerds.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 08 feb 2017, 23:32

^^
Het betreft toch hetzelfde groen als nu in gebruik is op de reguliere bewegwijzering, ik denk dat dat wit op groen toch iets leesbaarder is als rood op wit?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » do 09 feb 2017, 0:34

Pino schreef:Binnen Europa is het volgens mij nog steeds geen algemeen gebruik om wegnummers neer te zetten op hectometerpaaltjes. Je ziet ze vooral in landen die alleen bordjes plaatsen op de hele kilometer of op de hele kilometer een uitgebreider bordje plaatsen. In landen waar (al dan niet naast uitgebreidere kilometerbordjes) aanduidingen staan met kortere intervallen, zie je het wegnummer vaker niet dan wel: Denemarken, Duitsland, Tsjechië, de hectometerbordjes van Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en tot nu toe België. De enige landen waar je tot nu toe het wegnummer tegenkomt op ieder bord met een kilometerwaarde zijn Groot-Brittannië en Nederland.
Ik moest dit toch een paar keer lezen om te begrijpen wat je bedoelt. Met "ieder bord met een kilometerwaarde" bedoel je kennelijk ook de hectometerbordjes die niet op de hele kilometer staan, anders slaat die laatste zin nergens op.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » do 09 feb 2017, 7:21

^^ Ja inderdaad. Iets als 142,3 is tenslotte ook een waarde uitgedrukt in kilometers. Boodschap was dat bordjes geplaatst op een hele kilometer (bijv 142,0) veel vaker een wegnummer bevatten dan bordjes die niet op de hele kilometer zijn geplaatst.

De term hectometerbordje is in een Europese context wat lastig, aangezien de bordjes in veel landen niet zijn geplaatst om de hectometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » do 09 feb 2017, 13:24

Pino schreef:De term hectometerbordje is in een Europese context wat lastig
Inderdaad, zelfs in NL.
De waarde is meestal geen hectometerwaarde en het is vaak geen bordje maar een paaltje (zoals bijv. in Flevoland en Friesland). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 09 feb 2017, 15:48

In België zijn het steeds hectometerwaarden en hangen de bordjes aan een paaltje :D

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door paolie » do 09 feb 2017, 16:32

^^ Nee, het zijn kilometerwaarden, maar we noemen het hectometerbordjes, omdat ze om de hectometer geplaatst zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 09 feb 2017, 19:23

^^
Idem aan het systeem in ons land dus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » do 09 feb 2017, 20:00

harry schreef:
Pino schreef:De term hectometerbordje is in een Europese context wat lastig
Inderdaad, zelfs in NL.
De waarde is meestal geen hectometerwaarde en het is vaak geen bordje maar een paaltje (zoals bijv. in Flevoland en Friesland). :)
Jij fotografeert toch ook wel eens iets waar geen wegnummer op staat en toch noemen we je wegnummerfotograaf ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door harry » do 09 feb 2017, 20:05

Wimpie25 schreef:Idem aan het systeem in ons land dus.
paolie heeft het over jullie land!
Wimpie25 schreef:In België zijn het steeds hectometerwaarden en hangen de bordjes aan een paaltje :D
Je kunt dit toch nauwelijks een bordje noemen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » do 09 feb 2017, 21:06

^^
Dat is een kilometerpaaltjes, dit zijn de 100m-bordjes naar waar ik verwees, toevallig ook nog zo'n klassiek plastieken exemplaar ;)


Aarschotsesteenweg

https://goo.gl/maps/XFh57nCo7RS2


Over het algemeen zien ze er zo uit

R25

https://goo.gl/maps/1fFdPdZahTs

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Cartman » ma 13 feb 2017, 13:25

Een wegnummer op elke hectometer kan voor de hulpdiensten idd handig zijn, zeker als er een noodoproep komt van buitenlandse chauffeurs. Daar hadden de praatpalen natuurlijk een groot voordeel.

Met het verdwijnen van de praatpalen moest er zowiezo op grote schaal vernieuwing gebeuren van de kilometerpaaltjes.
- De 'losse' kleine vierkante bordjes die de dichtsbijzijnde praatpaal aanwijzen moesten zowiezo verwijderd worden. En ik dacht dat men in één bewewing de kilomterbordjes 90 graden ging draaien om ze leesbaar te maken voor aankomend verkeer.
- Ook de kilometer-/hectometerbordjes met geintegreerde verwijzing naar de dichtbijzinde praatpaal moesten verwijderd/aangepast worden.

Hopelijk wordt dit snel uitgevoerd. Op zich zijn dat geen grote werken (voornamelijk mobiele werven op de pechstrook) en kan het merendeel van de paaltjes zelf hergebruikt worden. Hier en daar zullen er ook bordjes van de betonnen middenberm moeten verdwijnen. Worden deze ook vervangen of gaan ze gewoon weg?

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Cartman » ma 13 feb 2017, 13:26

Domme vraag misschien, maar komen er ook gelijkaardige (blauwe) exemplaren op N-wegen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 13 feb 2017, 14:29

^^
Ergens verder terug in dit topic is een een voorbeeld van een blauw exemplaar voorbijgekomen. Ik vermoed dat men inderdaad voor een actieve ervangen op het SWN gaat (ivm met het verdwijnen van praatpalen) en op het OWN de bordjes gradueel gaat vervangen naargelang de noden en in het geval van werken aan de wegenis.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 13 feb 2017, 14:30

Cartman schreef:En ik dacht dat men in één bewewing de kilometerbordjes 90 graden ging draaien om ze leesbaar te maken voor aankomend verkeer.
De bordjes op de hele kilometer zijn al leesbaar voor aankomend verkeer, dus je doelt op de bordjes op km xxx,1 tot en met xxx,9? Weet niet of ik daar voor zou zijn, want het maakt het wegbeeld wel wat drukker. Ben in die zin altijd wel fan van de huidige Belgische methode, waar je eens in de kilometer een bordje ziet en de bordjes op de hectometers juist niet leesbaar zijn voor aankomend verkeer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » ma 13 feb 2017, 14:37

^^ de hectometerbordjes worden allesinds in oost en west-vlaanderen al een 2 tal jaar "leesbaar" geplaatst bij vervanging.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 13 feb 2017, 15:34

De hectometerbordjes in België staan normaliter parallen met de rijbaan en de kilometerbordjes dwars. Het is de gewoonte om bij wegen met meer dan drie rijvakken per richting, deze vorm van signalisatie ook op de middenberm te bevestigen. Daar staan alle bordjes parallel aan de rijbaan.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Cartman » ma 13 feb 2017, 17:26

Kwam dus van hier. Ik neem aan dat nieuwe bordjes ineens dwars op de rijweg zullen geplaatst worden.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150812_01815667

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Lambo19 » ma 13 feb 2017, 18:25

Nooit begrepen waarom die hectometerborden evenwijdig met de rijbaan werden geplaatst. Logisch dus dat ze nu dwars geplaatst worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » ma 13 feb 2017, 18:48

Alles dwars plaatsen draagt het risico in zich dat het wegbeeld wat onrustiger wordt. Maak ik me niet zo druk over bij kleine witte bordjes (pak 'm beet de Italiaanse), maar in Nederland (groter en retroflecterend groen) vind ik het risico reëel. Schijn 's avonds met felle koplamp op een retroflecterend meerkleurig hectometerbordje en je hebt allemaal felgroene blokjes in je zicht.

En de vraag is hoe hard je deze waarden nu ook alweer echt nodig had terwijl je rijdt. Als je snel de hulpdiensten wilt bereiken, is het goed dat je er snel eentje kunt zien, maar dat zijn nu bij uitstek de situaties waarin je de tijd hebt om opzij te kunnen kijken naar het parallel geplaatste bordje. Je staat immers doorgaans stil. Opvallend aan het Standaard-artikel is in zoverre de suggestie dat de hulpdiensten zelf baat zouden kunnen hebben bij het tijdens het rijden lezen van een exacte waarde. Persoonlijk vind ik dat iets gezocht, maar het is een proef dus laat ze maar testen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 13 feb 2017, 19:11

Door ze parralel aan de rijbaan te plaatsen zorg je ervoor dat de bordjes uit beide richtingen leesbaar zijn terwijl er dwars altijd een "voor- en achterkant hebben". Het is nu wel zo dat er om de 100 oranje bordjes staan die naar de dichtstbijzijnde noodtelefoon wijzen en in sommige gevallen dienen die ter vervanging van een oranje reflector. De witte bordjes zijn nog maar sinds een jaar of 10 reflecterend. De oranje vallen weg en de nieuwe groene zullen dus allemaal reflecterend zijn, al bij al zou het qua zichtbevuiling een nuloperatie moeten zijn.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mundial » di 14 feb 2017, 15:20

Het zou handig zijn als men er net als in Nederland de maximumsnelheid op zou vermelden, zeker nu met de wijziging naar 70.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » di 14 feb 2017, 17:25

^^
Slecht idee vind ik dat. Op die manier gaat de essentie van de hectometerborden verloren. Waarom zou je de Vmax vermelden op zulke borden? Maximumsnelheden worden bepaald door regels of C43 borden. Compleet overbodig om daar vermelding van te maken op hectometerborden. Het lijkt misschien een leuke toevoeging, in de praktijk is het m.i. een nutteloze toevoeging.

De toegelaten snelheid hoort gewoon niet vermeld te worden op hectometerborden. Simpelweg om die reden dat die informatie daar niet thuis hoort. Bovendien gaat de kernboodschap verloren en gaat de leesbaarheid erop achteruit.

Leg automobilisten maar eens uit dat ze Vmax kunnen aflezen op de hectometerborden. Ik zie het nog gebeuren dat mensen zich blind staren op de borden in de berm om de maximumsnelheid te achterhalen.

Zijn er buiten Nederland überhaupt landen waar er vermelding wordt gemaakt van de Vmax op hectometerbordjes?

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mundial » di 14 feb 2017, 17:51

Lambo19 schreef:^^
Waarom zou je de Vmax vermelden op zulke borden? Maximumsnelheden worden bepaald door regels of C43 borden. De toegelaten snelheid hoort gewoon niet vermeld te worden op hectometerborden. Simpelweg om die reden dat die informatie daar niet thuis hoort.
De toegelaten snelheid hoort in Europa ook niet te verschillen tussen regio's of vaak te variëren van 100/120/130.
In Frankrijk of Spanje mis ik die bordjes niet, in België zouden ze soms wel van pas kunnen komen. Het is eerder een symptoom van een ander probleem.
Lambo19 schreef: Bovendien gaat de kernboodschap verloren en gaat de leesbaarheid erop achteruit.
De groene bordjes in Nederland zien er nog steeds hetzelfde uit en zijn even groot, er komt alleen een zwarte band boven met daarin een C43. Ik

Plaats reactie