Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » di 14 feb 2017, 19:14

Vlaanderen experimenteert al een jaar of 7 met leesbare wegmarkeringen. Misschien dat er met de wijziging ik de maximumsnelheden sneller op gaat worden ingezet. De Vmax op administratieve signalisatie vermelden zal dus niet nodig zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » di 14 feb 2017, 22:48

Lambo19 schreef:De toegelaten snelheid hoort gewoon niet vermeld te worden op hectometerborden. Simpelweg om die reden dat die informatie daar niet thuis hoort.
Wat een briljante redenatie.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 feb 2017, 23:18

Lambo19 schreef:^^
Slecht idee vind ik dat. Op die manier gaat de essentie van de hectometerborden verloren. Waarom zou je de Vmax vermelden op zulke borden? Maximumsnelheden worden bepaald door regels of C43 borden. Compleet overbodig om daar vermelding van te maken op hectometerborden. Het lijkt misschien een leuke toevoeging, in de praktijk is het m.i. een nutteloze toevoeging.
De essentie van de hectometerborden...

Voor alle duidelijkheid: in Nederland zijn de vermeldingen van de maximumsnelheid op hectometerpaaltjes ook puur ter informatie. Ze zijn ondersteunend. De maximumsnelheid wordt ook in Nederland bepaald door de gewone borden :A1: en de verkeersregels.
De toegelaten snelheid hoort gewoon niet vermeld te worden op hectometerborden. Simpelweg om die reden dat die informatie daar niet thuis hoort. Bovendien gaat de kernboodschap verloren en gaat de leesbaarheid erop achteruit.
In verschillende landen wordt verschillende informatie op hectometerbordjes gezet. Behalve de afstand staat soms het wegnummer erbij, soms een letter voor een verbindingsboog, soms een benaming van de richting, en in Nederland op sommige bordjes de maximumsnelheid.
Leg automobilisten maar eens uit dat ze Vmax kunnen aflezen op de hectometerborden. Ik zie het nog gebeuren dat mensen zich blind staren op de borden in de berm om de maximumsnelheid te achterhalen.
Er zijn veel slechte automobilisten, maar ik mag toch aannemen dat een kleine :A1: op een hectometerbordje wel opvalt, en zo niet, dan is er nog geen man overboord. De snelheid die wordt bepaald door de gewone verkeersborden en de verkeersregels is immers leidend. De aanduiding op het hectometerbordje is puur ondersteunend.
Zijn er buiten Nederland überhaupt landen waar er vermelding wordt gemaakt van de Vmax op hectometerbordjes?
Nee. Maar dat het in andere landen niet wordt gebruikt betekent niet per definitie dat het een slecht idee is. Ook in Nederland is het nog niet zo lang gangbaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 6:37

^^ In andere landen wordt de maximumsnelheid veel vaker herhaald met andersoortige bordjes. Denk aan de Franse borden met geldende maximumsnelheid en RAPPEL of aan de Britse kleinere bordjes hoog aan lantarenpalen. Nederland heeft die traditie veel minder, maar op enig moment wel besloten dat het met de steeds vaker afwijkende vmax wenselijk is om vaker te gaan herhalen. Dat had op de in Europa gangbaardere manier met aparte bordjes gekund, maar een toevoeging op de hectometerbordjes op de hele kilometer vind ik wel elegant.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Peter » wo 15 feb 2017, 8:22

Lang niet alle landen hebben hm-bordjes of zelfs km-bordjes op de rijks of provinciale wegen, hoewel snelwegen vrijwel altijd wel (vanaf de rijbaan leesbare) 500 en 1000 meter bordjes hebben. Waar km-waarden op reflectorpaaltjes staan is ook geen plek voor een Vmax, tenzij je er weer een opzetbordje opzet. Genoeg provincies in Nederland, die ook nog niet aan Vmax op de hm-bordjes doen....

Op de Vlaamse (en Waalse) snelwegen is er buiten de stadssnelwegen met matrixborden natuurlijk veel minder variatie in de Vmax dan in Nederland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door paolie » wo 15 feb 2017, 9:46

Coen Tunnel schreef:
Lambo19 schreef:^^
Slecht idee vind ik dat. Op die manier gaat de essentie van de hectometerborden verloren. Waarom zou je de Vmax vermelden op zulke borden? Maximumsnelheden worden bepaald door regels of C43 borden. Compleet overbodig om daar vermelding van te maken op hectometerborden. Het lijkt misschien een leuke toevoeging, in de praktijk is het m.i. een nutteloze toevoeging.
De essentie van de hectometerborden...

Voor alle duidelijkheid: in Nederland zijn de vermeldingen van de maximumsnelheid op hectometerpaaltjes ook puur ter informatie. Ze zijn ondersteunend. De maximumsnelheid wordt ook in Nederland bepaald door de gewone borden :A1: en de verkeersregels.
Puur ondersteunend en informatief, maar je wil niet weten hoe vaak ik afwijkende V-max waarden tegenkom op de hectometerpaaltjes tov de reguliere bebording. En dan is het ineens niet meer ondersteunend, maar verwarrend. Buiten het feit dat het ook nog eens behoorlijk betuttelend overkomt. Kortom, slecht idee, niet invoeren in andere landen!
Onze wegbeheerders zouden eens moeten beginnen met het consequent en correct plaatsen van de reguliere bebording, ook bij werkzaamheden en tijdelijke snelheidsverlagingen (aan beide zijden van de rijbaan bij 2 of meer rijstroken, na iedere oprit herhalen, tijdelijke borden fatsoenlijk opheffen en rekening houden met reguliere afwijkingen van de V-max, tijdig weghalen van tijdelijke verlagingen etc. etc..).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 feb 2017, 10:18

paolie schreef:Puur ondersteunend en informatief, maar je wil niet weten hoe vaak ik afwijkende V-max waarden tegenkom op de hectometerpaaltjes tov de reguliere bebording.
Werkelijk? Ik maak toch aardig wat kilometers door heel Nederland, maar ik kom dat niet vaak tegen. Hooguit bij kortdurende wegwerkzaamheden, bij langdurende wegwerkzaamheden is de Vmax op de hectometerpaaltjes ook nog wel eens afgeplakt.
Onze wegbeheerders zouden eens moeten beginnen met het consequent en correct plaatsen van de reguliere bebording, ook bij werkzaamheden en tijdelijke snelheidsverlagingen (aan beide zijden van de rijbaan bij 2 of meer rijstroken, na iedere oprit herhalen, tijdelijke borden fatsoenlijk opheffen en rekening houden met reguliere afwijkingen van de V-max, tijdig weghalen van tijdelijke verlagingen etc. etc..).
Daar ben ik het mee eens. Maar dat staat mijns inziens los van de vermeldingen van de maximumsnelheid op hectometerpaaltjes.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2017, 10:45

Pino schreef:^^ In andere landen wordt de maximumsnelheid veel vaker herhaald met andersoortige bordjes. Denk aan de Franse borden met geldende maximumsnelheid en RAPPEL of aan de Britse kleinere bordjes hoog aan lantarenpalen. Nederland heeft die traditie veel minder, maar op enig moment wel besloten dat het met de steeds vaker afwijkende vmax wenselijk is om vaker te gaan herhalen. Dat had op de in Europa gangbaardere manier met aparte bordjes gekund, maar een toevoeging op de hectometerbordjes op de hele kilometer vind ik wel elegant.
In België is dat een vaak gebruikt principe. Het is zelfs zo dat dankzij de voormalig "afwijking" (VMAX 70) dat we in een Vlaanderen een Ierse situatie hadden waarbij de geldende maximumsnelheid vrijwel altijd werd aangegeven. Op een gewestweg met weinig kruispunten, komen de borden met "Herhaling" zeer frequent voor. Het onderbord "HERHALING" wordt trouwens ook gebruikt voor inhaalverboden.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door paolie » wo 15 feb 2017, 12:48

Coen Tunnel schreef:
paolie schreef:Puur ondersteunend en informatief, maar je wil niet weten hoe vaak ik afwijkende V-max waarden tegenkom op de hectometerpaaltjes tov de reguliere bebording.
Werkelijk? Ik maak toch aardig wat kilometers door heel Nederland, maar ik kom dat niet vaak tegen. Hooguit bij kortdurende wegwerkzaamheden, bij langdurende wegwerkzaamheden is de Vmax op de hectometerpaaltjes ook nog wel eens afgeplakt.
Paar voorbeeldjes:
- N201 oprit Zijdelweg: autoweg. Na de oprit volgen geen A1-borden, dus V-max 100, maar op de hectometerpaaltjes staat 80 https://www.google.nl/maps/@52.2552145, ... 6656?hl=nl
- A9 Knooppunt Holendrecht: volgens reguliere bebording 60, volgens hecometerpaaltjes 100. Deze A1-60 is overigens een permanent bord, maar slechts aan één zijde van de rijbaan en wordt na de bocht ook nergens opgeheven... https://www.google.nl/maps/@52.2859053, ... 6656?hl=nl
- N522 Ouderkerk a/d Amstel: binnen de kom, dus 50. Op hectometerpaaltjes afwisselend 50 en 80. https://www.google.nl/maps/@52.2979938, ... 6656?hl=nl

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2017, 17:25

Mij lijkt het systeem van Vmax'en op die borjes echt nul komma nul meerwaarde te hebben. Bovendien wordt die vorm van signalisatie ineens afhankelijk van plaatselijke geldende regelgeving.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door waldo79 » wo 15 feb 2017, 17:46

Wat al aangegeven is, het is meer ter bevestiging dan dat je er wettelijke status aan kunt ontlenen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » wo 15 feb 2017, 17:57

Zeker in Vlaanderen heeft zoiets nut. Want omdat er overal bebouwing is is het vaak moeilijk te zien of je in de bebouwde kom bent of niet.

Ik ben dus veel meer gecharmeerd van het Nederlandse ontwerp. Ook van de aanduiding 'Li' en 'Re' ipv het compleet onduidelijke 'h1' dat men blijkbaar wil invoeren. h1 is te cryptisch en staat ook lelijk op de borden. Het lijkt wel een sjabloon als placeholder voor tekst.

Afbeelding

Maar uiteindelijk is het beter gewoon het huidige ontwerp te behouden. Hoeveel duidelijker en simpeler kan een ontwerp zijn? Wat is hier in hemelsnaam mis mee. Niets, helemaal niets. Dit is gewoon zinloze vernieuwingsdang.

Afbeelding

Vergelijk bovenstaand simpel en duidelijk ontwerp met onderstaand druk misbaksel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 15 feb 2017, 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 17:57

Alfa schreef:Zeker in Vlaanderen heeft zoiets nut. Want omdat er overal bebouwing is is het vaak moeilijk te zien of je in de bebouwde kom bent of niet.
... en ik kan alleen maar zeggen dat ik er meerwaarde aan ontleen in een land waar je steeds minder aan omgevingsfactoren (met name wegtype) kunt zien wat de maximumsnelheid zal zijn. De wetenschap dat er binnen de kilometer, op een voorspelbare plaats, een herhaling zal staan vind ik erg prettig.

H1 is inderdaad vrij cryptisch en de plaatsing op het bord draagt bij aan het placeholder-idee. Ik kan één rechtvaardiging verzinnen, namelijk dat Nederland naast Li en Re nog suffixen nodig heeft in de kilometerwaarden voor parallelbanen, toe- en afritten. Met h1 en verdere varianten zou dat zich laten combineren tot maar één vermelding.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 15 feb 2017, 19:08

Ik vind het nieuwe ontwerp een enorme verbetering tegen de oude, stilstand is achteruitgang en alleen daarom kijk ik uit naar de praktijkvoorbeelden. Ik vermoed dat de aanduiding H1 gewoon een voorbeeldfunctie vervult.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 feb 2017, 19:38

Pino schreef:Nederland naast Li en Re nog suffixen nodig heeft in de kilometerwaarden voor parallelbanen, toe- en afritten. Met h1 en verdere varianten zou dat zich laten combineren tot maar één vermelding.
Extra aanduidingen naast Li of Re kan niet: het is óf Li/Re, óf het is een specifieke aanduiding in het gele kadertje. Een methode die zich in Nederland prima bewezen heeft (BPS).

Ik ben wel benieuwd waar "h1" voor staat en hoe de Vlamingen omgaan met allerlei mogelijke verbindingsbogen of parallelbanen. Door die specifiek aan te duiden is de locatiebepaling voor hulpdiensten zeer gemakkelijk.

Hoewel het nog afwachten is of het ook zo zal zijn, vind ik het kwalijk dat op het nieuwe bordje op het OWN wél Li en Re staat, maar op de snelwegen straks niet? Even in de gaten houden: zou vreemd zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » wo 15 feb 2017, 19:47

Wimpie25 schreef:Ik vind het nieuwe ontwerp een enorme verbetering tegen de oude, stilstand is achteruitgang en alleen daarom kijk ik uit naar de praktijkvoorbeelden. Ik vermoed dat de aanduiding H1 gewoon een voorbeeldfunctie vervult.
Stilstand is achteruitgang is vooral een inhoudsloze kreet.

Bij ontwerpen is dat ook absoluut niet het geval dat een ontwerp behouden dat werkt achteruitgang is. Integendeel, daar is vernieuwing enkel nodig als toegevoegde waarde is. Dat is er soms, maar hier niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2017, 19:51

Ik heb eigenlijk liever het systeem zoals dat in Zweden is: daar wordt per weg bekeken welke maximumsnelheid passend is en plaatst men gewoon reguliere borden, bijvoorbeeld:
:A1-80:

Op plaatsen waar het niet geheel duidelijk is of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt kan ook gewoon het bebouwdekom-symbooltje worden toegepast. In Vlaanderen bestaat dat al, in Nederland zie ik dat ook graag uitgerold worden. Zeker voor buitenlanders is dan in één oogopslag duidelijk dat er een bebouwde kom wordt betreden en dat het blauwe bord niet bijvoorbeeld een wegwijzer is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 19:51

Snelwegfreak schreef:Extra aanduidingen naast Li of Re kan niet: het is óf Li/Re, óf het is een specifieke aanduiding in het gele kadertje. Een methode die zich in Nederland prima bewezen heeft (BPS).
Ik weet dat dat de Nederlandse systematiek is, maar niets dwingt de Vlamingen die integraal over te nemen. Waarom zouden ze niet h1 en h2 gebruiken voor links en rechts op de hoofdbaan, p1 en p2 voor parallelsystemen, a1 en a2 voor afritten en o1 en o2 voor toeritten? In plaats van Nederlands Li 12.3c krijg je dan a1 12.3.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 feb 2017, 19:56

^^ Tja, waarom opnieuw het wiel uitvinden?

@Vinny: dat is ook zo'n beetje het Amerikaanse systeem. Zeker in Nederland wel wat voor te zeggen tegenwoordig met dat krampachtige in hokjes proppen van wegen conform DV.

@Alfa: eens. Ik zou liever zien dat ze de nieuwe bewegwijzering met pijlen omhoog eens nationaal vastleggen, verder uitrollen en zorgen voor uniformiteit. Het begint stilaan een puinhoop te worden in België, zeker nu Vlaanderen alles anders lijkt te willen doen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 feb 2017, 19:58

Pino schreef:Nederlands Li 12.3c.
Dat kan dus niet ;) De aanduiding "Li" vervalt als je een aanduiding als "c" hebt, omdat die "c" al staat voor de afrit van de linker rijbaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 20:02

Snelwegfreak schreef: Tja, waarom opnieuw het wiel uitvinden?
Omdat het misschien wel efficiënter is, met één gegeven minder op het bord, minder kans op fouten en misschien wel makkelijker te verwerken in BPS-achtige systemen? Ik wil mezelf allerminst expert noemen, maar het zou zomaar kunnen. Juist iets als het feit dat Li en Re onder bepaalde omstandigheden wegvallen en dat er dan suffixen komen, betekent dat je geen uniform formaat hebt en dat programmeert niet altijd makkelijk.

En dat is dan dus ook niet 'het wiel opnieuw uitvinden', maar een verbetering van het wiel uitvinden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 feb 2017, 20:08

Dat laatste moeten we nog maar zien. BPS is, als je het enigszins kent (zoals de hulpdiensten) juist efficiënt. Maar goed: we gaan het merken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mundial » wo 15 feb 2017, 20:16

H1 en H2 lijken me termen die je makkelijk door elkaar haalt als je vlug moet zijn of ze van ver probeert te lezen, met Li en Re heb je dat minder.
Het probleem met de letters achter getallen (12.3c) kan je oplossen door andere suffixen bv. PAli, PAre, Ali, Are.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 20:28

Snelwegfreak schreef:Dat laatste moeten we nog maar zien. BPS is, als je het enigszins kent (zoals de hulpdiensten) juist efficiënt. Maar goed: we gaan het merken.
We moeten in Nederland ook zeker niet van BPS afstappen. Maar Belgische hulpdiensten begonnen toch al op een nulpunt, dus dan moeten ze doen wat ze efficient vinden.

Of er met dit soort cryptischer codes eerder verwarring kan ontstaan dan met suffixen, dat laat ik maar in het midden en moet zonodig maar verder onderzocht worden. Voor nu houd ik het er maar op dat de Britten ook met niet heel veel meer werken dan een A en een B (weet niet hoe die werken bij verbindingslussen e.d.). En als je bang bent voor cijfer-lettercombinaties, vervang dan h1 en h2 door A en B enzovoort. Genoeg letters in het alfabet om de verschillende varianten met een karakter aan te geven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » wo 15 feb 2017, 21:52

Pino schreef:Nederlands Li 12.3c.
Snelwegfreak schreef:Dat kan dus niet ;) De aanduiding "Li" vervalt als je een aanduiding als "c" hebt
Bovendien gebruiken we in Nederland de decimale komma, zoals het hoort. Punt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2017, 22:22

Pino schreef:
Snelwegfreak schreef:Dat laatste moeten we nog maar zien. BPS is, als je het enigszins kent (zoals de hulpdiensten) juist efficiënt. Maar goed: we gaan het merken.
We moeten in Nederland ook zeker niet van BPS afstappen. Maar Belgische hulpdiensten begonnen toch al op een nulpunt, dus dan moeten ze doen wat ze efficient vinden.

Of er met dit soort cryptischer codes eerder verwarring kan ontstaan dan met suffixen, dat laat ik maar in het midden en moet zonodig maar verder onderzocht worden. Voor nu houd ik het er maar op dat de Britten ook met niet heel veel meer werken dan een A en een B (weet niet hoe die werken bij verbindingslussen e.d.). En als je bang bent voor cijfer-lettercombinaties, vervang dan h1 en h2 door A en B enzovoort. Genoeg letters in het alfabet om de verschillende varianten met een karakter aan te geven.
Dat bestaat al: http://notab.outducks.org/be/z002/IMG_2668a3z.jpg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Peter » do 16 feb 2017, 3:54

We hadden in Nederland ook prima L en R (of l en r) kunnen gebruiken ipv Li en Re. Hadden we wellicht een paar verbindingsbogen met een L of R moeten hernummeren (her-indexen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » do 16 feb 2017, 8:31

Snelwegfreak schreef:.

Ik ben wel benieuwd waar "h1" voor staat en hoe de Vlamingen omgaan met allerlei mogelijke verbindingsbogen of parallelbanen. Door die specifiek aan te duiden is de locatiebepaling voor hulpdiensten zeer gemakkelijk..
Op zich bestaat daar vandaag al een systeem voor, is dit hetgeen waarnaar je verwijst?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » do 16 feb 2017, 8:46

Zou zomaar kunnen. Behoorlijke code...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » do 16 feb 2017, 8:59

Die code bevat onder andere het wegnummer, de aard, plaats... Verder kan je trouwens mooi zien dat we al jaren een punt gebruiken als decimaal teken :)

Plaats reactie