Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » zo 19 aug 2018, 16:48

Km357 schreef: zo 19 aug 2018, 15:58 ^^ Verbaast me niks.

Ondanks alles zijn er wel meer dan een paar plausibele verklaringen gegeven, maar die passen kennelijk niet in uw kraam. Ondertussen kon u het niet laten om iedereen maar wat voor rotte vis uit te maken. Als ex-leerkracht zou je toch nochtans denken dat u beter zou weten, of deed u dat naar uw leerlingen ook?

Frans is trouwens geen minderheidstaal in België maar een nationale taal. Op de viamichelin site (die nochtans Frans is) staat er Nationale Weg 203a trouwens. Misschien eens dat dogmatisch conservatief Vlaams-NL denken opzij zetten...
Ik heb het niet over rotte vis, noch over Michelin.
Wél over het feit dat de door Marcel doorgestuurde verwijzing n Google Maps w.b. wegeninformatie, een verbindingsweg in Vlaanderen onterecht in het Frans benoemd.
Dát was een mooie inbreng van hem, en die kan ik dan ook waarderen. Het bevestigd dat er nog steeds krachten zijn in belgië die Internationaal laten uitschijnen dat dit een Franstalig land is. Dit, terwijl de meerderheid Nederlands spreekt en schrijft. Dat daar velen tussen zitten die graag dwepen met NederFrAnglais, is duidelijk op bijna alle fora.

Het begint er dus meer en meer op te lijken dat diezelfde krachten er ooit (?) toe kwamen het Franse tegensprekelijke systeem met een punt ipv een komma, er door gedrukt hebben.

Bedankt toch voor de medewerking aan het stilaan boven water komen van het antwoord op de oorspronkelijke vraag.
We geraken er nog!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » zo 19 aug 2018, 17:13

België is net zozeer een Franstalig land als het een Nederlandstalig land is, want beide zijn nationale talen. Ik weet het, voor sommigen valt dat heel moeilijk te verteren, maar feiten kun je niet zomaar naast je neerleggen gewoon omdat je vindt dat het anders zou moeten zijn. Opmerkelijk dat er nog altijd mensen zijn die in een soort van Franstalige samenzwering geloven, terwijl beide talen (FR en NL) eigenlijk internationaal minder en minder belang hebben. Maar in plaats van samen te werken is het natuurlijk zoveel constructiever om beide tegen elkander op te zetten.

Soit, wat er ook van moge zijn, mij lijkt me het scenario waar gewoon iemand een design op de computer heeft gemaakt en die dan een punt gebruikte tussen de cijfers zonder er verder bij na te denken veel logischer en geloofwaardiger dan een onderliggende verstrekkende pro-Franstalige houding voor een Vlaams ontwerp.

Beide scenarios zijn sowieso B-film waardig qua belang ze hebben voor de eindgebruiker, de weggebruiker.

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » zo 19 aug 2018, 18:12

^^ Je springt weer van de hak op de tak.
In mijn vorige bijdrage ging het vooral over het feit dat Franstaligen erin slagen een weg in Vlaanderen in het Frans te benoemen en je sleurt er zowaar wéér allerlei veronderstellingen bij die daarover niet ter zake zijn.

Om even samen te vatten, want ondertussen zijn er dus twee vragen gerezen die minstens raaklijnig is aan het onderwerp.

1. De oorspronkelijke vraag: Waarom een punt en geen komma, zoals in het consequente Nederland.
2. Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 aug 2018, 18:57

Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 18:121. De oorspronkelijke vraag: Waarom een punt en geen komma, zoals in het consequente Nederland.
Ik denk dat het antwoord hierop heel lastig te vinden zal zijn. Als iemand de echte reden al weet. Het lijkt er op dat in ieder geval op dit forum niemand het antwoord weet. We kunnen alleen maar een paar mogelijke logische verklaringen geven.
2. Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?
Simpelweg een foutje van Google, wellicht een verkeerde taalinstelling van de straatnaam. Komt in België zo nu en dan wel vaker voor. Hoef je geen Franstalig complot in te zien. Er zijn ook straten in Wallonië die in het Nederlands worden aangegeven.
Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 16:48Het begint er dus meer en meer op te lijken dat diezelfde krachten er ooit (?) toe kwamen het Franse tegensprekelijke systeem met een punt ipv een komma, er door gedrukt hebben.
Er zijn een aantal mogelijke verklaringen gegeven die je zonder reactie naast je neer hebt gelegd, en in plaats daarvan zoek je met een soort tunnelvisie eigenlijk alleen maar naar dingetjes die voor jou een Franstalig complot bevestigen.
Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 14:09Wees gerust dat de ambtenarij heel goed weet waar de klepel hangt, maar zij zwijgen als vermoord. Het is juist omdat ik van die mensen (o.a. AWV) ook allerlei smoesjes kreeg op mijn aanvraag, dat ik me naar dit forum richtte.
Jij denkt echt dat het AWV weet waarom er een punt wordt gebruikt, maar dat ze het jou niet willen vertellen? Wat denk je nou, dat als die informatie er zou zijn het staatsgeheim is? :dontknow: Soms is er gewoon geen (of geen eenvoudig) antwoord te geven op de vraag waarom iets zo is zoals het is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » zo 19 aug 2018, 19:35

Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 18:12
2. Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?

Nogmaals, op de Viamichelin site wordt die weg wel in het nederlands vermeld. Dat heb je zelfs onderkend als zijnde gelezen en nu ontwijk je dat feit gewoon. Terug blijf je hangen in dogmatisch conservatief denken ook al tonen feiten aan dat je denken niet met de realiteit stroomt.

Het lijkt me ondertussen duidelijk wie "we" betekent in je oorspronkelijke post. Dat zal aan onze Nederlandse vrienden hier wel voorbijgaan of het kan hen een worst wezen, beide zijn goed, maar het lijkt me duidelijk dat je oorspronkelijke pijnpunt enkel maar een manier was om hier een bepaald idee te plaatsen waar geen positieve weerklank voor kwam.

Terug, probeer eens verder te kijken dan dat extreem-Vlaamsnationalistisch standpunt. De wereld is groot en eindigt niet bij het plein rond de kerktoren. Ongelooflijk dat zulke mensen nog denken van een klankbord te krijgen.

En om het even "cru" te zeggen:
Faut pas chercher midi à 14 heures.

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » zo 19 aug 2018, 20:38

Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 18:12
2. Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?
Nogmaals, op de Viamichelin site wordt die weg wel in het nederlands vermeld. Dat heb je zelfs onderkend als zijnde gelezen en nu ontwijk je dat feit gewoon. Terug blijf je hangen in dogmatisch conservatief denken ook al tonen feiten aan dat je denken niet met de realiteit stroomt.
Nogmaals, ik heb het niet over Michelin noch over Sint Niklaas, maar over Google. Dáár komt de kaart in de verwijzing van. Je plaatje blijft doordraaien weet je?
Het lijkt me ondertussen duidelijk wie "we" betekent in je oorspronkelijke post. Dat zal aan onze Nederlandse vrienden hier wel voorbijgaan of het kan hen een worst wezen, beide zijn goed, maar het lijkt me duidelijk dat je oorspronkelijke pijnpunt enkel maar een manier was om hier een bepaald idee te plaatsen waar geen positieve weerklank voor kwam.
Ondertussen zou je misschien verlangen dat ik mijn ex schoonmoeder en achter kleinkind hun cv hier plaats, maar wie de vraag stelt is onbelangrijk voor een objectief antwoord.
Terug, probeer eens verder te kijken dan dat extreem-Vlaamsnationalistisch standpunt. De wereld is groot en eindigt niet bij het plein rond de kerktoren. Ongelooflijk dat zulke mensen nog denken van een klankbord te krijgen.
Je wensen steken je fantasie voorbij, goed mogelijk dat ik de wereld al rondreisde voor jij nog maar in de wieg lag.
Ongelooflijk dat zulke mensen nog denken van een klankbord te krijgen.
Ach zo, je bent er eentje van wie gaan we nu eens uitsluiten, pesten, enz? De dommocratie zelve bijna.
En om het even "cru" te zeggen:
Faut pas chercher midi à 14 heures.
Niet meer in staat om het in eigen taal te verwoorden?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » zo 19 aug 2018, 20:59

^^ Zielig. Maar, dat viel gewoon te verwachten. Al lang is duidelijk dat het helemaal niet over de oorspronkelijke vraag ging. U zei iets over in de val trappen die niet eens opgezet was?

U bent volledig in de val getrapt die maar al te duidelijk opgesteld was.

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » zo 19 aug 2018, 21:18

2. Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?
Simpelweg een foutje van Google, wellicht een verkeerde taalinstelling van de straatnaam. Komt in België zo nu en dan wel vaker voor. Hoef je geen Franstalig complot in te zien. Er zijn ook straten in Wallonië die in het Nederlands worden aangegeven.
Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 16:48Het begint er dus meer en meer op te lijken dat diezelfde krachten er ooit (?) toe kwamen het Franse tegensprekelijke systeem met een punt ipv een komma, er door gedrukt hebben.
Er zijn een aantal mogelijke verklaringen gegeven die je zonder reactie naast je neer hebt gelegd, en in plaats daarvan zoek je met een soort tunnelvisie eigenlijk alleen maar naar dingetjes die voor jou een Franstalig complot bevestigen.
Gaardenier schreef: zo 19 aug 2018, 14:09Wees gerust dat de ambtenarij heel goed weet waar de klepel hangt, maar zij zwijgen als vermoord. Het is juist omdat ik van die mensen (o.a. AWV) ook allerlei smoesjes kreeg op mijn aanvraag, dat ik me naar dit forum richtte.
Jij denkt echt dat het AWV weet waarom er een punt wordt gebruikt, maar dat ze het jou niet willen vertellen? Wat denk je nou, dat als die informatie er zou zijn het staatsgeheim is? :dontknow: Soms is er gewoon geen (of geen eenvoudig) antwoord te geven op de vraag waarom iets zo is zoals het is.
Beste Coen,

Dat niemand het hier weet, blijkt. De logica van de een is niet die van de ander, dus dáár zijn we niets mee.
Waarom wordt een weg in Vlaanderen in het Frans benoemd? Dat toont nogmaals de lafheid aan van de vele Vlamingen die gewoon doen alsof hun neus bloedt. Weer een stap dichter bij de echte oorzaken?
Simpelweg een foutje van Google, wellicht een verkeerde taalinstelling van de straatnaam. Komt in België zo nu en dan wel vaker voor. Hoef je geen Franstalig complot in te zien. Er zijn ook straten in Wallonië die in het Nederlands worden aangegeven.
Een Aha Erlebnis dus? Een foutje van Google? Zoals MS Outlook, in plaats van Antw: "Re:" zet? Dat zijn geen foutjes, maar doelbewust, want anders worden ze rechtgezet. En als er in Wallonië al één straat met een Nederlandstalige naam zou zijn, wat ik betwijfel, dan is dat zeker niét door een "toevallig" foutje.
Bovendien is er, gezien de weerwoorden hier, duidelijk wat aan de hand. Want er wordt op dit forum over allerlei dingen meningen gewisseld. Meestal door Nederlandstaligen. Heeft niemand van jullie dit dan ooit gemerkt en gemeld? Minstens eigenaardig hoor.

Ondertussen stak ik mijn licht op bij Franse vrienden, ingenieurs, ex studenten van me, in Rijsel. Want ook daar kan het niet anders dan dat dit punt niet zonder slag of stoot aangenomen werd.
Zij stelden me vroeger al de vraag of er in het Nederlands niets bestaat voor o.a. concluderen, faciliteren, mainteneren, enz. Ik heb dat toen gemakkelijk kunnen oplossen, want onze taal is rijker aan woordenschat dan alle ons omringende. En nu heb ik dus een mooie vraag voor hen.
Bedankt ook daarvoor!

Ik mainteneer,

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door evos » ma 20 aug 2018, 0:17

Hanlon's scheermes lijkt me hier wel van toepassing:
"Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity"
Vertaling: "Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid."
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door captain007 » ma 20 aug 2018, 9:09

Het is wel even mooi geweest met het modder gooien. Daarom gaat deze draad even op slot :!:

jefke
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 12 dec 2005, 21:27
Locatie: Houtvenne, BE
Contacteer:

Nieuwe km-bordjes op gewestwegen?

Bericht door jefke » wo 23 jan 2019, 16:59

Hallo,

Vandaag een nieuw km-bordje gespot in Geel, eerste keer dat ik deze zie op gewestwegen.

Worden deze ook vernieuwd?

Groetjes
Kenny

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EtienneM op wo 23 jan 2019, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zet a.u.b. je Tapatalk-onderschrift uit, bedankt!

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door EtienneM » wo 23 jan 2019, 21:45

^^ De nieuwe blauwe hectometerpaaltjes zijn nog maar sporadisch op de gewestwegen te zien. De enige die ik even uit mijn hoofd weet, zijn rondom de A11. Daar zijn in ieder geval delen van de N31 en N49 met de 'blauwe hectometrering'. Het formaat zoals dat in Geel te zien is, ben ik inderdaad nog niet tegengekomen.

Afbeelding

TOEVOEGING
Een ander model van de blauwe hectometerpaaltjes is hier te zien: viewtopic.php?f=12&t=20641&start=150#p965073
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » wo 23 jan 2019, 22:08

Bv. op de tweede verwijzing die je meegeeft is bij nader toezien een naamgeving "Route Nationale 203a" te zien. Dát brengt ons al wat dichter bij de vermoedelijke oorsprong van het punt ipv een komma, zoals NL doet met zijn hectometerpaaltjes. Die zijn tenminste consequent.
Dat doet meteen een nieuwe bijvraag rijzen, waarom staat daar niet Rijksweg 203a, of Gewestweg 203a. Zélf denk ik dat we nu dicht bij de oplossing zitten. want waarom staat dat daar nu weer in het Frans, terwijl het Frans erkend is als een minderheidstaal in belgië. Ik meen dat dit zogezegd niet aan Google kan aangerekend worden, maar wél aan hun bronnen. Niet dat dié zo objectief zijn. Anderzijds meen ik te weten dat Google belgië in In Dour, nabij Bergen gevestigd is, en welke taal zou daar de voertaal zijn? Wel, wel, wel.
De letterprefixen in België zijn:
E: Europese route / Route de réseau routier Europeéne
A: Autosnelweg / Autoroute
N: Nationale weg (Rijksweg) / Route Nationale
R: Ringweg / Route "Ring"
B: Verbindingslus / Bretelle
T: Toeristische weg / Chemin Touristique
P: Provinciale weg / Route Provinciale (formeel grotendeels opgeheven)

Alleen wegen die met een B worden aangeduid zijn, is voor Nederlandstalige Belgen een wat vreemde keuze. En een "Ring" is juist een Nederlandstalig leenwoord in Wallonië. In Frankrijk kennen ze dat woord niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 jan 2019, 23:00

^^ Wikipedia meldt ook dat Ring het gebruikelijke woord in heel België is: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ceinture_ ... C3%A9rique

Eigenlijk is het dus een leenwoord geworden dat alleen in Wallonië gebruikt wordt, zoals er in Wallonië wel meer woorden gebruikt worden die niet in het standaard Frans gebruikt worden. Denk alleen al aan hoe de Walen tellen.

Het Franstalige artikel over de Ring van Brussel heet simpelweg Ring de Bruxelles en het woord ring wordt consequent gebruikt in het artikel. Ook op de bewegwijzering in Wallonië komt de naam Ring terug, zoals bij Luik.

Je had aan de R trouwens ook simpelweg de betekenis 'Rocade' kunnen geven, en dan was het ook correct Frans geweest. ;)

Gaardenier
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 19:56

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Gaardenier » do 24 jan 2019, 0:56

Je bedoelt waarschijnlijk hét punt?
De punt kan je wel aan een potlood slijpen maar niet als decimaal teken, noch boven de letter i, of als plaatsbepaling.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Afrit13 » do 24 jan 2019, 1:29

De punt kan juist wel het decimale teken zijn, etc. Het punt is alleen bij tijdstippen, plaatsen of een punt wat je probeert te maken. (Wat bij jou dus niet helemaal lukte).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Peter » do 24 jan 2019, 8:00

Vinny schreef: wo 23 jan 2019, 22:08En een "Ring" is juist een Nederlandstalig leenwoord in Wallonië. In Frankrijk kennen ze dat woord niet.
Ik vermoed dat de basis toch uit de USA of indirect de UK komt, die natuurlijk al meer dan honderd jaar "ring-roads" hadden. Een veel ingeburgerder term dan ringwegen. Probleem in Belgie is overigens dat het merendeel der ringen niet gesloten is. C-wegen dus eigenlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door paolie » do 24 jan 2019, 9:35

^^ Ik denk het niet. Wenen kent al sinds 1857 de Ringstrasse. Ook heel veel Duitse steden kennen Ringstrassen. In Nederland wordt al sinds de 17e eeuw over Ringdijken gesproken. Het lijkt mij dus zelfs waarschijnlijker dat het woord eerder in het Duits en Nederlands dan in het Engels werd gebruikt.
Laatst gewijzigd door paolie op do 24 jan 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » do 24 jan 2019, 12:47

Coen Tunnel schreef: wo 23 jan 2019, 23:00Ook op de bewegwijzering in Wallonië komt de naam Ring terug, zoals bij Luik.
Terwijl ze bij Charleroi vrij consequent Périphérique gebruiken voor de R3, en Ring voor de R9 (zonder ergens het nummer R9 te gebruiken).
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 24 jan 2019, 14:12

^^ Daar heb je natuurlijk ook de bijzondere situatie van twee snelwegringen, waarbij de R3 op sommige plekken een redelijk eind van de agglomeratie af ligt.

Staat daar nou A54 in wit-op-groen?

In Brussel is in het Frans de Ring alleen de R0, de Kleine Ring (R20) heet in het Frans de 'Petite Ceinture'.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » do 24 jan 2019, 20:41

Peter schreef: do 24 jan 2019, 8:00
Vinny schreef: wo 23 jan 2019, 22:08En een "Ring" is juist een Nederlandstalig leenwoord in Wallonië. In Frankrijk kennen ze dat woord niet.
Ik vermoed dat de basis toch uit de USA of indirect de UK komt, die natuurlijk al meer dan honderd jaar "ring-roads" hadden. Een veel ingeburgerder term dan ringwegen. Probleem in Belgie is overigens dat het merendeel der ringen niet gesloten is. C-wegen dus eigenlijk.
Volgens mij is België het eerste land ter wereld dat ringwegen apart is gaan nummeren, al komt het sporadisch ook voor in Duitsland en in Denemarken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Chris » do 24 jan 2019, 20:53

Texas had al genummerde loops vanaf 1939.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door EtienneM » ma 13 jul 2020, 20:28

Langzaam maar zeker zie je de nieuwe hectometerbordjes langs steeds meer gewestwegen verschijnen. Hier in de buurt zijn ze het alleen nog niet helemaal eens over het design. Over een paar honderd meter al 3 verschillende varianten met betrekking tot lettertype en uitlijning gezien ;)

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » ma 13 jul 2020, 20:59

De middelste vind ik persoonlijk de mooiste.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 9:39

EtienneM schreef: ma 13 jul 2020, 20:28 Langzaam maar zeker zie je de nieuwe hectometerbordjes langs steeds meer gewestwegen verschijnen. Hier in de buurt zijn ze het alleen nog niet helemaal eens over het design. Over een paar honderd meter al 3 verschillende varianten met betrekking tot lettertype en uitlijning gezien ;)

https://i.imgur.com/GZEyeXA.png
Geen enkele van de drie gebruikt helemaal de correctie spatiëring en verhouding, maar als je het blauwe gedeelte van de linkse combineert met het witte van het rechtse, heb je een correcte layout. :)

In elk geval, ik zag van de week deze voorbij komen. Da's nog een categorie erger, is trouwens reeds gemeld bij Meldpunt Wegen. Het bordje staat volgens bij ook aan de verkeerde kant van de weg (alle andere paaltjes spreken langs die kant van h2).

Afbeelding

https://www.google.be/maps/@50.8442337, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » di 25 jan 2022, 8:26

Een aantal berichten in deze draad is verwijderd omdat deze sfeerbedervend werden en veel van hetzelfde. Gelieve het hier weer on-topic én vriendelijk te houden. M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Tommy » di 25 jan 2022, 11:01

tompie schreef: ma 09 okt 2017, 18:07 Men is op de E40 in West-Vlaanderen nog maar pas gestart met de nieuwe bordjes en het loopt al in de soep. Volgens de nieuwe km-bordjes loopt de E40 door naar Oostende en heeft de A18 geen E nummer :facepalm:
Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat niemand bij het ontwerp, fabricage, plaatsing of een weginspecteur zo een fouten opmerkt?
Afbeelding

Ook opmerkelijk is dat op het vernieuwde stuk N49 tussen de A11 en de nieuwe rotonde de km- en hm- bordjes in de oude stijl aangebracht zijn terwijl bij de rest van het A11 project ook bij de N-wegen alles reeds in de nieuwe stijl is uitgevoerd.
Dit vind ik pas een grove fout. Veel erger dan een punt of komma als decimaal teken. Had er zelfs niet eens op gelet. Dat lees gewoon hetzelfde...
Conclusie: Als de hulpdiensten maar snel op de juiste plaats aankomen denk ik dan!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » di 25 jan 2022, 12:33

^^
Nuja, je verwijst wel naar een bericht van 5 jaar geleden. Ondertussen is de gehele wegenis daar volledig vernieuwd geweest. Het bordje zelf is 3 jaar geleden vervangen door een correctie versie. Het klopt verder wel dat het vreemd is dat zo'n zaken kunnen passeren, maar ik herinner me nog dat Vlaanderen al de nieuwe hectometerbordjes in één keer via een aanbesteding heeft aangekocht gehad bij dezelfde fabrikant. Dat gaat over duizenden exemplaren, dat er dan een reeks tussenzit waar het E-nummer op de verkeerde weg wordt geplakt. Geen kleine fout, maar het administratieve nummer klopt op zich wel. Dan zou ik in afwachting van een correcte set, ook wel doorgaan met de vervanging zodat tenminste alle bordjes dezelfde nieuwe stijl hebben.

https://www.google.be/maps/@51.172728,2 ... 384!8i8192

Plaats reactie