Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2017, 10:57

Peter schreef:Het wegnummer in de weg-uitvoering lijkt in tegenstelling tot de ontwerpen niet gecentreerd. Apart.
Ik vond het dat het gecentreerde ontwerp er op één of ander manier iets rustiger uitzag, al vind ik dit al heel knap.
Snelwegfreak schreef:Ziet er goed uit!
Ligt het aan mij of zijn de bordjes iets kleiner dan de oude km-bordjes? In ieder geval zijn het wegnummer (A-nummer) en de hectometrering goed leesbaar, wat het belangrijkst is.
Op de oude stond minder info op, enkel een wegnummer en de betreffende kilometerwaarde. Met het nieuwe systeem vervalt ook het onderscheid wat betreft ontwerp tussen de HM-bordjes en de KM-bordjes. Wellicht dat men het geheel daarom iets kleiner heeft gemaakt, onze oude KM-bordjes zijn gigantisch en de HM-bordjes relatief klein.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » wo 24 mei 2017, 19:23

Ik zie vooral een nummerbrij met een lelijke groen-witte combinatie. Niet een maar vijf stappen terug vergeleken met de huidige borden. Waarom ze die bordjes per se een ander uiterlijk moeten geven is mij nog altijd niet duidelijk.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 24 mei 2017, 19:27

^^ Ik heb liever elke honderd meter deze bordjes dan elke kilometer zo'n oud paaltje. Al ben ik met je eens dat het qua ontwerp beter had gekund.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door mavas » wo 24 mei 2017, 19:34

Ik zou eigenlijk graag eerst het wegnummer zien, en dan pas de hectometrering. Dat is voor mijn gevoel logischer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » do 25 mei 2017, 13:09

Snelwegfreak schreef:^^ Ik heb liever elke honderd meter deze bordjes dan elke kilometer zo'n oud paaltje. Al ben ik met je eens dat het qua ontwerp beter had gekund.
We hadden ook in het oude systeem al elke 100 meter een paaltje ;)

Al bij al zijn de nieuwe versies wel een enorme verbetering tegenover dat oude nietszeggende rood-witte antieke Ontwerp.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Snelwegfreak » do 25 mei 2017, 13:28

^^ Uiteraard, maar dat waren die mini-bordjes zonder informatie die haaks op de rijrichting stonden. Daar had je dus helemaal niets aan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Davy » do 25 mei 2017, 13:38

Ik ben het met Alfa eens: het ziet er niet uit, je ziet 1 grote nummerbrij. Dat het wegnummer niet vermeld is op de niet hele-kilometerbordjes is met een sticker op te lossen, de bordjes zijn er groot genoeg voor.

Ik blijf bij mijn visie dat dit vooral een uiting is dat het een Vlaams systeem moest zijn, zoals men de laatste tijd wel vaker het wiel opnieuw probeert uit te vinden. Rood/wit is te Belgisch natuurlijk...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » do 25 mei 2017, 15:56

Wimpie25 schreef: Al bij al zijn de nieuwe versies wel een enorme verbetering tegenover dat oude nietszeggende rood-witte antieke Ontwerp.
In welk opzicht dan? Je geeft niet eens een punt waar het oude ontwerp tekort schoot. Je kom niet verder dan wat algemene woorden die weinig met het ontwerp of de kwaliteit te maken hebben. Dat het oud is is absoluut geen argument.

Het komt weeral op hetzelfde neer. Jij vindt alles goed dat nieuw is, zeker als het Vlaams is. De kwaliteit lijkt er niet veel toe te doen, als het maar nieuw is. Het oude ontwerp was tenminste helder en duidelijk. Het E-nummer in het midden voorzien was zelfs esthetischer en eleganter dan wat ze hier doen. Het E-nummer en het A-nummer gaan in dat nieuwe ontwerp niet goed samen. Die bordjes lijken wel ontworpen te zijn voor de specifieke situatie van dubbelnummering bij de E313 en E34. Maar hoeveel keer komt dat voor? In de rest van het wegennet resulteert die ontwerpkeuze vooral in het feit dat het E-nummer en A-nummer niet dezelfde lettergrootte hebben en niet mooi onder elkaar passen. Wat het vooral minder helder maakt.

In het nieuwe ontwerp zie je echt een nummerbrij. Zeker vanop afstand. Samen met informatie die geen enkele weggebruiker doorziet zoals die 'h1'.

Er is en was geen enkele reden om de rood-witte combinaties te verlaten. Rood-wit valt beter op in het landschap dan groen-wit.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » do 25 mei 2017, 23:29

Snelwegfreak schreef:^^ Uiteraard, maar dat waren die mini-bordjes zonder informatie die haaks op de rijrichting stonden. Daar had je dus helemaal niets aan.
Inderdaad, de hm-bordjes zijn wat het huidige systeem betreft een absurditeit. Een volledige paal voor een nutteloos minibordje.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » vr 26 mei 2017, 20:42

Die bordjes werden vaak aan vangrail bevestigd. Of aan gevels. De grootte van dat bordje staat trouwens los van het ontwerp. Want daar ging het hier over: het ontwerp.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » za 27 mei 2017, 19:10

Ik moet zeggen dat ik ook allesbehalve weg ben van de nieuwe hectometerbordjes als ik het zo zie op de foto. Buiten het feit dat het er duidelijk leesbaar uitziet, kan ik niets positiefs op aan merken.
Het geheel oogt rommelig mede doordat zowel het A als het E-nummer worden vermeld.

Als men er toch voor kiest beide wegnummers te vermelden, dan moet dat wel op een betere manier kunnen m.i.
Neen, dat vind ik dit vele malen beter eruitzien dat dit amateuristisch geknutsel. Gelukkig dat het groen niet hetzelfde is als dat lelijk felgroen vanuit de openbare aanbesteding. Waarvoor staat die h2 trouwens? Heeft dat iets te maken met de rijrichting ofzo?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Hajo » zo 28 mei 2017, 14:42

Ik was gisteren even in België en heb deze nieuwe hm-bordjes nog niet gezien. Ik heb de E40 (Liège -> Aachen) en E25 (Bastogne -> Liège) bereden en er speciaal op gelet. Tevergeefs. Wellicht omdat dit Wallonië is?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door verfmeer95 » zo 28 mei 2017, 15:14

^^ Aangezien de topictitel "Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen" denk ik niet dat Wallonië ze ook plaatst.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door BHJ » zo 28 mei 2017, 15:39

Wat doet Wallonië dan?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » zo 28 mei 2017, 16:11

Daar blijven ze de huidige borden plaatsen.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door BHJ » zo 28 mei 2017, 16:33

Daar gaat het weinige beetje continuïteit in de Belgische bewegwijzering...
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Km357 » zo 28 mei 2017, 17:12

Ja, het is op zich belachelijk dat deelstaten verschillende vormen doorvoeren, maar daar hebben ze nu eenmaal het recht toe. Zijn er eigenlijk andere landen die zo'n verschillende bebording hebben doorheen hun land? En we spreken hier niet over oud vs nieuw.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 28 mei 2017, 17:51

^^
In de meeste federale staten is dat eerder regel dan uitzondering.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » zo 28 mei 2017, 20:16

^^In de meeste federale landen is er wel degelijk eenheid van ontwerp. Duitsland, de VS, Rusland, ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 28 mei 2017, 20:49

^^
In de VS is er alles behalve eenheid wat betreft signalisatie, wegmarkeringen en aanverwanten tussen de staten onderling. In buurland Canada is het niet en anders en ook in Australië zijn er grote verschillen. In Maleisië heb ik duizenden kilometers weg gezien en daar bestaat er zelfs geen absolute richtlijn, de deelstaten kennen daar zoals in België een grote mate van autonomie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Palance » zo 28 mei 2017, 20:53

Anderzijds: In een volstrekt gedecentraliseerd land als Bosnië-Herzegovina zijn wegwijzers en verkeersborden in de landsdelen qua layout vrijwel identiek aan elkaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » zo 28 mei 2017, 21:23

tovm74 schreef:Nieuwe hectometer paaltjes op de E34 tussen Beerse en Lille

Afbeelding
Op de N16 in Bornem staat ook al een nieuwe proefopstelling van hectometer paaltjes, een stuk of 5, deze zien er wel anders uit dan bovenstaande foto, ze zijn zeker laar half zo klein en rood op wit. Een foto heb ik niet kunnen nemen...
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » zo 28 mei 2017, 21:29

mavas schreef:Ik zou eigenlijk graag eerst het wegnummer zien, en dan pas de hectometrering. Dat is voor mijn gevoel logischer.
Daar ben ik het ook volledig mee eens. Als je in nood moet bellen en ze vragen je op welke weg je je bevindt, dan zullen de meeste mensen de eerste regel lezen en pas dan de tweede, dat zal wel voor verwarring zorgen. Ook had men de E nummering misschien ook beter achterwege gelaten...
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » zo 28 mei 2017, 21:48

Mikhail schreef: Op de N16 in Bornem staat ook al een nieuwe proefopstelling van hectometer paaltjes, een stuk of 5, deze zien er wel anders uit dan bovenstaande foto, ze zijn zeker laar half zo klein en rood op wit. Een foto heb ik niet kunnen nemen...
Hoe bedoel je, de afzonderlijke hectometerpaaltjes komen in het nieuwe systeem te vervallen. In het huidige systeem zijn ze ook rood op wit.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mandelsoft » ma 29 mei 2017, 10:00

Mikhail schreef:Daar ben ik het ook volledig mee eens. Als je in nood moet bellen en ze vragen je op welke weg je je bevindt, dan zullen de meeste mensen de eerste regel lezen en pas dan de tweede, dat zal wel voor verwarring zorgen. Ook had men de E nummering misschien ook beter achterwege gelaten...
Ik zou juist de A-nummering achterwege hebben gelaten; de E-nummers staan namelijk veel prominenter aangegeven en zijn dus de facto duidelijker.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 29 mei 2017, 10:44

^^
Het is door de A-nummers dat men een exacte locatie kan bepalen. De E40 bijvoorbeeld is bijna 300km lang en verloopt over 4 of 5 verschillende snelwegen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Alles administratief onder 1 wegnummer categoriseren zou een ingewikkelde zaak worden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mandelsoft » ma 29 mei 2017, 20:55

^^ Waarom is dat überhaupt een probleem? In Zweden kan het makkelijk met de E4 en die is 2000 kilometer lang en is ook onderverdeeld in drie trajecten. Misschien kan men beter de kilometrering op orde maken in plaats van men te verwarren met extra wegnummers.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » ma 29 mei 2017, 21:23

Wimpie25 schreef:
Mikhail schreef: Op de N16 in Bornem staat ook al een nieuwe proefopstelling van hectometer paaltjes, een stuk of 5, deze zien er wel anders uit dan bovenstaande foto, ze zijn zeker laar half zo klein en rood op wit. Een foto heb ik niet kunnen nemen...
Hoe bedoel je, de afzonderlijke hectometerpaaltjes komen in het nieuwe systeem te vervallen. In het huidige systeem zijn ze ook rood op wit.
Ik heb er spijtig genoeg geen foto van kunnen nemen maar het ontwerp zag er ongeveer zo uit:

Witte achtergrond
Links was een reflector bevestigd
Rechts boven in rood of zwart (ben niet meer zeker) de kilometer en hectometer
Rechts onder het wegnummer in wit op blauw

Het ziet er totaal anders uit dan de nieuwe hectometerpaaltjes voor de snelwegen.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » ma 29 mei 2017, 21:50

^^
Aha, nu wordt het me duidelijk. Je hebt het nieuwe ontwerp voor de gewestwegen gespot, daar is eerder al eens een foto van verschenen :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » ma 29 mei 2017, 23:12

Km357 schreef:Ja, het is op zich belachelijk dat deelstaten verschillende vormen doorvoeren, maar daar hebben ze nu eenmaal het recht toe. Zijn er eigenlijk andere landen die zo'n verschillende bebording hebben doorheen hun land? En we spreken hier niet over oud vs nieuw.
Je moet het meer vergelijken met de voormalige koloniën. De federale overheid schrijft in België simpelweg geen ontwerpen meer voor waar de bewegwijzering aan moet voldoen met als gevolg dat je toenemende verschillen krijgt omdat de wegbeheerders een eigen idee hebben over wat het ideale ontwerp is. In de federale landen die in de draad worden genoemd bestaat (nog) wel een landelijk verbindende richtlijn met als gevolg dat de verschillen dus kleiner zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie