Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » do 29 jun 2017, 22:00

tompie schreef:Zou het niet kunnen dat de h staat voor hoofdrijweg en de v voor verbindingsweg? Het is zowat het enige wat ik ervan kan maken...
Volgens mij is het een raadsel. Om precies te zijn een kruiswoordraadsel: h = horizontaal, v = verticaal.
En wij mogen ze invullen.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » vr 30 jun 2017, 1:50

Laat staan dat de normale weggebruiker het zal weten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 30 jun 2017, 8:32

De gewone weggebruiker hoeft zich er dan ook niets van aan te trekken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » vr 30 jun 2017, 23:50

Die borden zijn wel degelijk ook voor de gewone weggebruiker bedoeld. Om te kunnen uitleggen aan bv hulpdiensten waar hij zich bevindt. Dat is net het hele doel van die bordjes.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door tompie » ma 03 jul 2017, 12:33

Thv N31/A11 momenteel nieuwe km-borden kunnen spotten met volgende suffixen:
-h (hoofdweg)
-v (verbindingsweg)
-a (afrit)
-t (toerit)
( tussen haakjes de vermoedelijke betekenis)
De letters vervangen dus het onduidelijke oude systeem met cijfers die gebruikt werd bij op- en afritten en verbindingswegen.

Ook opmerkelijk is dat de km-waardes van de afritten en verbindingswegen niet op km0 beginnen maar gewoon de km-waarde van de hoofdrijweg volgen, enkel de suffix veranderd.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Vinny » ma 03 jul 2017, 20:05

Ik vind dat wel een stuk duidelijker ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » ma 03 jul 2017, 20:38

^^ Want dat doen we in Nederland ook.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » ma 03 jul 2017, 23:19

tompie schreef: De letters vervangen dus het onduidelijke oude systeem met cijfers die gebruikt werd bij op- en afritten en verbindingswegen.

bij op- en afritten en verbindingswegen is het inderdaad een verbetering tov de codetaal die vandaag gebruikt werd. Maar voor de hoofdweg zie ik het toegevoegde nut van 'h1' of 'h2' niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » ma 03 jul 2017, 23:46

^^ Hulpdiensten weten dan direct op welke rijbaan je pech hebt. (In Nederland is dat "Li" en "Re".)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » di 04 jul 2017, 0:34

^^
Hetgeen dus een enorme verbetering is tegenover het huidige systeem.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door vynkce » vr 11 aug 2017, 12:10

Er wordt kortelings gestart met het plaatsen van de nieuwe bordjes langs de Vlaamse snelwegen. Als eerste is de E313 in Limburg aan de beurt. In totaal worden 19300 bordjes vervangen voor een bedrag van 2,7 miljoen. Tegelijk met deze vervanging zal ook de N49 volledig omgenummerd worden naar A11/E34.

Veel meer info: https://wegenenverkeer.be/persberichten ... -vervangen

Afbeelding

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door juupke » vr 11 aug 2017, 12:46

^^
Ik vind dit bordje een stuk mooier dan die op de E34 bij Turnhout. Dit oogt iets minder volgepropt. Het A-nummerschildje is volgens mij een slag kleiner en heeft wat meer ruimte eromheen. Wel jammer dat het E-nummerschildje zo'n dik kader heeft.
Never drink and drive

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Wimpie25 » vr 11 aug 2017, 12:57

Het ontwerp is volledig naar de vooropgestelde richtlijnen. Wat er op de E34 was misgelopen :dontknow:

Nog een voorraadje

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Chris » vr 11 aug 2017, 14:43

Een mooi design wat mij betreft. Kilometerpaaltjes kunnen best aardig zijn, die in Spanje vind ik ook wel mooi.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Tommy » vr 11 aug 2017, 19:28

Vlaamse autosnelwegen krijgen nieuwe kilometerbordjes voor betere oriëntering

Afbeelding

De Vlaamse autosnelwegen krijgen nieuwe kilometerbordjes met een nieuwe, frissere look zodat weggebruikers zich vlugger kunnen oriënteren en zodat de hulpdiensten snel en accuraat weten waar een weggebruiker met pech zich bevindt.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft langs de E313 in Diepenbeek symbolisch het eerste nieuwe kilometerbordje geplaatst. Vroeger waren de bordjes rood met wit gekleurd. Nu is de hoofdkleur groen.

De bordjes worden voortaan ook dwars geplaatst in plaats van evenwijdig met de rijrichting. Voor het einde van het jaar worden alle 19.300 kilometerbordjes vervangen. De hele operatie kost zo'n 2,7 miljoen euro.

"We maken het weggebruikers en hulpdiensten makkelijker. De vervangingsoperatie, die op de E313 in Limburg begint, maakt de weg beter leesbaar. In het nieuwe ontwerp wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen kilometer- en hectometerbordjes. Het worden nu allemaal uniforme groene paaltjes, die beter afgestemd zijn op de kleurenstrategie van de autosnelwegen. Het nieuwe bordje geeft om de honderd meter weer waar iemand zich bevindt", vertelde minister Weyts.

Nu stonden de paaltjes om de kilometer. "Ter hoogte van de pechhavens worden de bordjes zowel met de rijrichting mee als tegen de rijrichting geplaatst, zodat de bestuurder met pech altijd zijn locatie kan aflezen zonder zich te moeten verplaatsen op de pechstrook. Dat is dus veiliger. De belangrijkste aanpassing is dat de rijrichting wordt aangegeven. De informatie staat voortaan op het bordje met de letter 'H', die voor hoofdweg staat. De 1 staat voor oplopend en de 2 voor aflopend. Aan de info op de bordjes hebben de hulpdiensten voldoende om te weten waar iemand zich bevindt", gaat Weyts verder.

Alle verwijzingen naar praatpalen worden ook weggehaald van het wegennet, omdat de praatpalen verdwijnen. Ook enkele wegsegmenten krijgen een nieuwe naam. Zo wordt de A11 doorgetrokken vanuit West-Vlaanderen. Hierdoor krijgt de N49, van Damme tot Assenede, ook de naam A11. Ook de E34 van Zelzate tot Antwerpen zal officieel tot A11 worden omgedoopt. Dat zorgt voor meer duidelijkheid op het terrein voor overheidsinstanties en hulpdiensten.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3043967
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » vr 11 aug 2017, 19:29

Eigenlijk gaan deze bordjes nu ook ongewild functioneren als reflector langs de rechterkant van de weg...

In de achtergrond zie je ook een wit vorkbord staan met verwijzing naar een industriezone. Je bent ze steeds vaker te zien, nu ook buiten Limburg.
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 11 aug 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » vr 11 aug 2017, 19:46

Als ik het nu zo bekijk op de foto's lijkt het me best keurig te zijn. Nu weten we dus ook ook waarvoor de aanduidingen h1 en h2 staan. Het E-nummer op de kilometerbordjes blijft evenwel te klein naar mijn mening.
"AWV"
Aanvullend krijgen enkele wegsegmenten een nieuwe naam. Zo wordt de A11 doorgetrokken vanuit West-Vlaanderen. Hierdoor krijgt de N49, van Damme tot Assenede, eindelijk de naam die hij verdient: A11. Ook de E34 van Zelzate tot Antwerpen zal officieel worden omgedoopt tot A11.
Dat zou de eerste keer zijn waarbij een autosnelweg primair een A-nummer draagt als deze tevens over een E-nummer beschikt. Ik leid hieruit af dat de wegnummers N49 en E34 dus definitief verdwijnen voor het stuk snelweg tussen Antwerpen en het nieuwe knooppunt met de A11 in Knokke?
Laatst gewijzigd door Lambo19 op vr 11 aug 2017, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » vr 11 aug 2017, 19:56

Op zich maakt de E nummering niets uit, aangezien het systeem de nummering volgt van de A weg en niet van de E weg, dit was ook zo vroeger al. Want kilometer 5 op de E40 kan op 3 plaatsen liggen in Vlaanderen en dan nog in 2 richtingen...

Behalve wij hier op het forum is er (denk ik) niemand die zich een moer aantrekt van de naamsaanduiding van de wegnummering op deze nieuwe bordjes.
****

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22842
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door harry » vr 11 aug 2017, 22:26

Maar het is wel onduidelijk wat ze precies bedoelen met:
Ook de E34 van Zelzate tot Antwerpen zal officieel worden omgedoopt tot A11.
want deze weg was officieel al A11.
Ik leid hieruit af dat de wegnummers N49 en E34 dus definitief verdwijnen
Dat lijkt me ook de enig mogelijke uitleg. Jammer dat E34 verdwijnt. Misschien omdat die niet door mag lopen over de nieuwe A11 (geen Europese toestemming)?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 aug 2017, 22:53

^^ Ik denk dat men de hele route als één geheel wil zien, en dat men daarom het E-nummer wat maar op een deel van de route van toepassing is, ondergeschikt maakt.

In andere gevallen zijn er wel wat losse eindjes van A-wegen die grotendeels een E-nummer hebben, zoals het stukje A25 naar Luik of de A10 naar Oostende.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » vr 11 aug 2017, 23:00

Misschien bedoelen ze gewoon dat ze de N49 ondergeschikt gaat maken aan de A11, want op en rond de 'expressweg' vindt je nog altijd verwijzingen naar de N49 die eigenlijk al een tijdje de A11 is.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » za 12 aug 2017, 12:39

Eerlijk gezegd zou ik het niet erg vinden mocht de E34 Antwerpen-Knokke officieel als A11 bewegwijzerd worden. Dan is het op radiobulletins meteen duidelijk welke weg er bedoeld wordt. Want de A11 heeft maar weinig vandoen met de E34 Ranst-Nederland.

En ik moet toegeven dat de bordjes in de realiteit beter meevallen dan het schetsje dat we eerst te zien kregen. De verhoudingen kloppen beter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 12 aug 2017, 13:23

Alfa schreef:Eerlijk gezegd zou ik het niet erg vinden mocht de E34 Antwerpen-Knokke officieel als A11 bewegwijzerd worden. Dan is het op radiobulletins meteen duidelijk welke weg er bedoeld wordt. Want de A11 heeft maar weinig vandoen met de E34 Ranst-Nederland.
Dat is inherent aan het gebruik van E-nummers.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Willem » za 12 aug 2017, 16:07

En de E34 is niet het enige nummer dat daarvan last heeft. De E40 is op de A10 tussen Brussel en Jabbeke toch een heel andere weg dan de E40 op de A3 tussen Brussel en Luik (en verder).
Inderdaad is de oplossing om op elke snelweg zowel A als E-nummers aan te geven. Dus niet alleen op de A11, maar wel op alle snelwegen doorheen heel België.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Hensepens » za 12 aug 2017, 17:22

juupke schreef:^^
Ik vind dit bordje een stuk mooier dan die op de E34 bij Turnhout. Dit oogt iets minder volgepropt. Het A-nummerschildje is volgens mij een slag kleiner en heeft wat meer ruimte eromheen. Wel jammer dat het E-nummerschildje zo'n dik kader heeft.
Eiegenlijk mee eens. Dit zijn hele nette mooie borden hoor.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Jump » za 12 aug 2017, 17:54

Wat gebeurd er dan met die bordjes die daar reeds op de E34 staan? Want daar staat het A nummer niet gecentreerd, en op deze nieuwe wel.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » za 12 aug 2017, 21:40

De E34 van Antwerpen tot Knokke wordt dus omgenummerd naar A11.
Dat is één zaak, niet onbelangrijk is dan wel dat het wegnummer verwijzend naar dit stuk van de E34 op de bewegwijzering vervangen dient te worden door het nieuwe wegnummer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Mikhail » za 12 aug 2017, 22:54

Dat zou een unicum zijn dat een E weg wordt omgenummerd naar een A nummer op de bewegwijzering... Zou op deze weg de bordjes niet gewoon het E nummer vermeldt worden naast het A nummer op de nieuwe kilometerbordjes?

De foto met het nieuwe kilometerbordje op de A11 kan ook alleen maar een A nummer vermelden omdat dit geen E weg is... zou dit trouwens ook niet de reden zijn dat het A schildje daarom groter is dan op de borden met een gemeenschappelijk E nummer?

Het stuk snelweg A10 tussen Jabbeke en Oostende zal hier dan ook de regel volgen en geen E nummer vermelden.

Ik ben ook benieuwd hoe men het op de ring van Brussel gaat aanpakken, komt hier enkel R0 of zou men ook de E19/E40 erop vermelden want deze loopt officieel over een stuk van de R0. Ik weet niet hoe het nu op de ring rond Brussel op de kilometerbordjes staat, ik denk gewoon R0.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Alfa » za 12 aug 2017, 23:20

Op de site van AWV is het persbericht iets anders, er staat een extra zinnetje: https://wegenenverkeer.be/persberichten ... -vervangen
Aanvullend krijgen enkele wegsegmenten een nieuwe naam. Zo wordt de A11 doorgetrokken vanuit West-Vlaanderen. Hierdoor krijgt de N49, van Damme tot Assenede, eindelijk de naam die hij verdient: A11. Ook de E34 van Zelzate tot Antwerpen zal officieel worden omgedoopt tot A11. Voor de weggebruiker verandert er niets. Voor de hulpdiensten en andere overheidsinstanties zorgt deze naamswijziging voor meer duidelijkheid op het terrein.
Dus het zou kunnen dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en het puur om de nummers op de hectometerpaaltjes gaat.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Lambo19 » za 12 aug 2017, 23:29

^^
Bedoelen ze dan dat de E34 van Antwerpen tot in Westkapelle administratief het wegnummer A11 krijgt maar bewegwijzerd blijft als E34?

Het N-nummer zal dan enkel nog van toepassing op het deel vanaf de nieuw gerealiseerde rotonde in Westkapelle tot in Knokke lijkt me.

Plaats reactie