F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door waldo79 » zo 14 mei 2017, 20:27

Attietattie schreef:^^ Onderstaande is toch simpelweg onjuist of zie ik iets over het hoofd?
waldo79 schreef:Geen wonder, want het schouwen van de spitsstrook gebeurt door met voertuigen er langs te rijden.
Dat deel van mijn bericht moge onjuist zijn. Waar ik over val is dat mijn waarneming van een onbewaakt pechgeval in twijfel is getrokken. Zo kwam het bij mij binnen :surrender:

Voor de rest dwalen we af :write:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » ma 15 mei 2017, 20:46

keokiracer schreef:^^ Ja, klopt niks van voor zover ik weet. Gebeurt gewoon via camera's, net als in NL.
Echter kunnen na de openstelling uiteraard wagens met pech komen te staan, dat wordt in zowel NL als BE niet automatisch opgemerkt. Human intervention is dan nodig, en dat kan wel eens een paar minuten duren voordat het pechgeval bekend is en de spitsstrook gesloten wordt.
Daar heb jij voor NL sowieso 2 filmpjes van (eentje A9 eentje A13 geloof ik, misschien nog wel meer).
Ik snap niet waarom hier geen AID camera's voor gebruikt worden, deze detecteren toch veel sneller stilstaande voertuigen? Nu is er maar 1 camera (gewone CCTV veronderstel ik) per portaal die stroomopwaarts en stroomafwaarts kan gedraaid worden. Het zou veel beter zijn om 2 AID camera's per portaal te installeren, 1 richting stroomopwaarts en 1 richting stroomafwaarts. Dan heb je een camera om de 400m ipv om de 800m, of ga ik ergens te snel aan voorbij? :dontknow:
****

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » ma 15 mei 2017, 23:08

Wat zijn AID-camera's?

Ik kan dat zelf op zich wel invullen, maar bestaan die überhaupt, met uitzondering van in tunnels?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » di 16 mei 2017, 16:58

Automatic Incident Detection

Kortweg: deze camera's doen metingen van de gemiddelde snelheid per rijstrook en detecteren ook stilstaande voertuigen en ongevallen, in ieder geval dat is wat ze zouden moeten doen... In de eerste jaren van de RSS portieken werden er enkele met deze camera's gewerkt, nu wordt dit ook gecombineerd met dubbele lussen in het wegdek.
Laatst gewijzigd door Mikhail op di 16 mei 2017, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » di 16 mei 2017, 17:01

Het snelheidsregime op wegen met RSS wordt automatisch aangestuurd en toegepast per rijstrook. Me dunkt dat het systeem al geautomatiseerd is?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » di 16 mei 2017, 17:15

Vroeger gebeurde dit enkel met camera's, sinds kort is het systeem ge-update en functioneert het nu ook met de dubbele lussen. Hoe het juist in detail werkt moet ik het antwoord wel schuldig op blijven.
****

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Tokke1976 » wo 17 mei 2017, 0:57

AID-camera's hebben 1 groot nadeel, ten opzichte van hun beweegbare tegenpolen: je hebt veel meer camera's nodig om een zone te bekijken.
Laat 1 camera vanop de portiek tegen de rijrichting inkijken en de volgende met de rijrichting mee, dan is het gedeelte tussen beide camera's onbewaakt. Het plaatsen van PTZ-camera's voor spitsstrook, maar voor verkeersbewaking in het algemeen is pakken interessanter. Je kan de camera's immers richten en zoomen zoals je zelf wil.

De rijstrooksignalisatie werd vroeger inderdaad aangestuurd door AID-camera's, maar dat is ondertussen toch al enkele jaren geleden. Alle portieken worden door dubbele lussen aangestuurd, waardoor de werking pakken correcter is en meer aansluit bij de verkeerssituatie.
In Vlaanderen wordt alle info centraal verwerkt, tegenover in Nederland lokaal per portaal.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Tommy » ma 15 jan 2024, 13:33

Het gaat niet zo goed met F.A.S.T.!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/15 ... -tussenko/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » wo 17 jan 2024, 9:29

Ik kan goed geloven dat niemand nog het contract voor de snelwegen rond Antwerpen + Antwerpse ring wilt ondertekenen, hoe kan je daar tegenwoordig nog binnen de 20mn aan het ongeval geraken? Er zijn altijd wel enkele ezels die ervoor zorgen dat de reddingstrook niet 100% optimaal benut kan worden, en als een groot deel van deze snelwegen binnenkort nog versmald gaat worden bij werken dan is het helemaal onmogelijk om er nog tijdig te geraken…
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Alfa » wo 17 jan 2024, 9:39

Misschien moeten ze in de boeteclausule vertragingen die niet de schuld zijn van de takelaar (zoals files) niet in rekening brengen. Want dat lijkt het twistpunt te zijn. Hoe doen ze dit in bv Nederland trouwens?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Attietattie » wo 17 jan 2024, 17:11

^^ Hier krijgen bergers ook een boete als ze te laat zijn. Er wordt wel enigszins soepel mee omgegaan, maar feit is dat ze bij één minuut te laat een boete kunnen verwachten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Kaaiman » wo 17 jan 2024, 19:56

Van F.A.S.T. naar N.E.F.A.S.T.: Niet Effectief Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst. :p
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door mavas » di 06 feb 2024, 23:51

Dit nieuws heeft zelfs het Nederlandse nieuws gehaald vandaag: https://nos.nl/artikel/2507839-bergers- ... -antwerpen

Er wordt nu gewerkt met tijdelijke contracten, omdat alle afgesloten contracten inmiddels zijn verlopen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Jump » wo 07 feb 2024, 20:07

Mocht iedereen een rood kruis boven een rijstrook eens niet negeren, zou het voor de bergers ook makkelijker zijn om tot aan het ongeval te geraken. Nu zie je altijd dat er toch nog tot op het laatste gereden wordt en de kruisen in de meeste gevallen gewoon genegeerd worden, net zoals de andere snelheden die flipperkast spelen.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Archeopendra1234 » wo 07 feb 2024, 23:15

^^
Eergisteren nog meegemaakt aan werken voor de Kennedytunnel... ik voeg netjes in aan de pijl om in te voegen, en voorbij dat rode kruis toeteren ze omdat ik niet wil laten invoegen🧐

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » do 08 feb 2024, 10:23

Ze zouden moeten werken met automatische camera's die boetes uitdeeld wanneer je voorbij dit rood kruis nog blijft rijden. Ik ben ook iemand die de volledige invoegstrook tot op het einde zal benutten, maar een rood kruis zal ik nooit negeren.
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » do 08 feb 2024, 11:10

Meteen abrupt aan de oranje pijl invoegen is niet nodig, je mag de volledige strook tot aan het volgende rood kruis gebruiken. Ik merk vaak situaties op waar velen vanaf de oranje pijl nerveus beginnen te proppen en zo het verkeer op de hoofdrijbaan onnodig stremmen. In dat geval hadden we het dynamisch management evengoed kunnen laten en met statische wegmarkeringen werken.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door sven_engelen » do 15 feb 2024, 15:19

^^ Verdrijfpijlen worden door een ieder geïnterpreteerd alsof je abrupt de andere rijstrook op moet. Vooral als er flashers bij knipperen wat in Nederland het geval is. Ik moet ook eerlijk zijn dat ik tussen de verdrijfpijl en het rode kruis in de file altijd wel probeer om op de andere rijstrook te komen. Als er helemaal geen file is en het is rustig op de weg (meestal 's nachts) dan schuif ik bij de pijl al op.
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » do 15 feb 2024, 15:46

^^
Dat is inderdaad de meest logische en efficiënte manier om een dynamisch afgevallen rijstrook te benutten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Mikhail » di 20 feb 2024, 13:48

Wimpie25 schreef: do 08 feb 2024, 11:10 Meteen abrupt aan de oranje pijl invoegen is niet nodig, je mag de volledige strook tot aan het volgende rood kruis gebruiken. Ik merk vaak situaties op waar velen vanaf de oranje pijl nerveus beginnen te proppen en zo het verkeer op de hoofdrijbaan onnodig stremmen. In dat geval hadden we het dynamisch management evengoed kunnen laten en met statische wegmarkeringen werken.
Ik ga altijd doorrijden tot het einde en net voor het rode kruis invoegen, of kwam mijn bericht dan anders over? Te vroeg invoegen is inderdaad een stremmende factor waar je heel veel mensen de fout ziet ingaan en dan heb je ook nog een groot deel bestuurders wat je er op het einde niet inlaat omdat ze het principe van ritsen niet kennen…
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Wimpie25 » di 20 feb 2024, 14:44

^^
Nee nee, wij zijn van hetzelfde standpunt :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Alfa » di 20 feb 2024, 17:53

Mikhail schreef: di 20 feb 2024, 13:48
Wimpie25 schreef: do 08 feb 2024, 11:10 Meteen abrupt aan de oranje pijl invoegen is niet nodig, je mag de volledige strook tot aan het volgende rood kruis gebruiken. Ik merk vaak situaties op waar velen vanaf de oranje pijl nerveus beginnen te proppen en zo het verkeer op de hoofdrijbaan onnodig stremmen. In dat geval hadden we het dynamisch management evengoed kunnen laten en met statische wegmarkeringen werken.
Ik ga altijd doorrijden tot het einde en net voor het rode kruis invoegen, of kwam mijn bericht dan anders over? Te vroeg invoegen is inderdaad een stremmende factor waar je heel veel mensen de fout ziet ingaan en dan heb je ook nog een groot deel bestuurders wat je er op het einde niet inlaat omdat ze het principe van ritsen niet kennen…
Interessant dat je dat ritsen aanhaalt, eigenlijk kan je dan zelfs stellen dat het verplicht is zo ver mogelijk door te rijden en zo dicht mogelijk bij het rode kruis van vak te veranderen. Mensen die te vroeg invoegen doen den eigenlijk een overtreding. Maar dan alleen bij sterk vertraagd verkeer als ik het goed heb (enkel dan is ritsen immers verplicht). Dat betekent dan ook dan verkeer op het vak ernaast in die omstandigheden beurtelings voorrang moet verlenen. Terwijl veel mensen verkeer dat invoegt vanaf een strook die afgestreept staat foutief beschouwen als een soort invoegstrook.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: F.A.S.T. (Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst)

Bericht door Archeopendra1234 » di 20 feb 2024, 21:30

Voor het rode kruis laat ik iedereen die wilt invoegen, voorbij het rode kruis ben ik geneigd om niemand nog voorrang te geven... misschien ben ik wel verkeerd en moet ik, ook al is de andere in overtreding, voor de veiligheid wel laten invoegen?

Plaats reactie