expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door MotelMioveni » wo 30 aug 2017, 17:46

Kennen jullie Martelange? Wie onderweg is tussen Bastogne en Arlon kan de E25 (A26 en A4) nemen, of kiezen voor de N4 langs Martelange. In Martelange valt vervolgens op dat alle tankstations aan één kant van de weg zitten, namelijk de oostzijde, waar ze op Luxemburgs grondgebied staan en dus goedkope brandstof kunnen verkopen, zonder de files die je in de zomer ziet rond tankstations langs Luxemburgse snelwegen.

Dat Martelange en omgeving ook bekend is om leisteen en dakpannen, dat weet niemand. Op dit forum heb ik ooit foto's voorbij zien komen uit 1967, van een ramp in Martelange. Details waren mij onbekend, totdat ik op de website van RTL.lu een artikel las (in het Luxemburgs), waarin werd aangekondigd dat er in het dorpshuis van Martelange een expositie zou zijn over deze ramp, die 50 jaar geleden gebeurd is.

Afgelopen weekeinde was ik in Martelange. Het dorpshuis waar de expositie is, ligt langs de N848, komend vanaf de N4 aan de linkerkant, iets voorbij het politiebureau. Wie de expositie wil zien moet snel zijn, want die wordt binnenkort weer opgeruimd. Vrijwilligers maken in het weekeinde de expositie toegankelijk, als ik het goed begrepen heb, nog maar één weekeinde, op zaterdag en zondag vanaf 14u tot 18u.

Wat ik van de expositie onthouden heb: de chauffeur van de ontplofte tankwagen kwam uit Saint Avold in Frankrijk en had een brandbaar gas geladen in Beek, bij Maastricht. Hij wilde, naar men zegt, op tijd zijn voor een bruiloft, waar hij nooit is aangekomen, omdat hij bij het ongeval is omgekomen. Of hij te hard gereden heeft, zal voor de nabestaanden van de ongeveer 22 doden voor altijd gokken blijven.

Op 21 augustus 1967 rond 12u10 is de tankwagen, komende vanuit Bastogne, Martelange binnen gedenderd, naar men vermoedt met falende remmen. Door de botsing tegen de leuning van de brug over de Sûre is de tank opengescheurd en het brandbare gas ontploft. De ontploffing heeft de tank zo'n 250 meter westwaarts langs de Sûre geslingerd. De cabine kwam terecht bij het schuin tegenovergelegen Aral-tankstation.

Door de brandende cabine van de vrachtwagen raakte een dieseltank van het tankstation in brand en die brand verwoeste in de hoofdstraat langs de N4 huis na huis voordat de (uit Luxemburgse plaatsen in de omgeving toegegsnelde) brandweer het vuur eindelijk onder controle kreeg. Een Spaans gezin wat in Nederland woonde werd verkoold teruggevonden in hun auto. In tentoongestelde kranten zijn meer gruwelijke detaisl te lezen.

Achteraf mogen we blij zijn dat dit grote ongeluk niet 20 minuten eerder plaatsvond, want dan was het helemaal een enorme ramp geworden. In Martelange was het namelijk kermis geweest op zondag 20 augustus 1967 en volgens de traditie was er een processie door het hele dorp, dus ook over de N4, naar de begraafplaats getrokken, waarbij honderden mensen de latere rampplek zijn gepasseerd...

Dat we op dit forum beelden hebben van vlak na het ongeluk is puur toevallig. Een amateurfilmer was bezig zijn nieuwe filmcamera te testen. Eigenlijk wilde hij het café binnengaan wat bij de brand verwoest werd, maar hij zag dat hij pantoffels droeg. Hij ging dus naar huis om schoenen te halen en dat redde zijn leven, waardoor hij de gevolgen van de ramp direct kon filmen, op zijn pantoffels.

De ramp in 1967 was niet het eerste ongeluk en mogelijk ook niet het laatste. In de expositie hangt een overzicht uit van alle ongelukken. De gedenksteen voor de doden die bij deze ramp vielen zat op de brug over de Sûre, maar die gedenkplaat ging verloren toen er een paar jaar later opnieuw een vrachtwagen tegen de leuning van de brug botste, op precies dezelfde plek als de tankwagen met gas.

Na de ramp is het verloop van de N4 aan de noordzijde van Martelange verlegd, zodat de bochten wat vloeiender werden, in de hoop dat dit de remmen van vrachtwagens zou ontlasten. Het heeft tot begin jaren '90 geduurd voordat er eindelijk grindbakken kwamen om als noodstop te gebruiken. Pogingen om het zware verkeer de toegang tot Martlange te verbieden zijn gestrand op de lobby van de benzinestations.

De ramp heeft in Martelange veel littekens nagelaten onder de mensen, zowel van de brandwonden, als vanwege de psychische schade, die destijds werd doodgezwegen. Ik heb diverse mensen gesproken en/of gehoord die op de expositie hun verhaal kwamen doen. Enkele vrijwilligers wilden hun Nederlands op mij oefenen en zo werd mijn aanwezigheid nog tot 18u25 gedoogd. Er was meer filmmateriaal dan ik tijd had...

edit: foutje verbeterd en zin toegevoegd (en nu weg, want ik heb haast)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door waldo79 » wo 30 aug 2017, 19:10

Ongetwijfeld zal het destijds een catastrofe geweest zijn en heel naar voor de bevolking aldaar.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 30 aug 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: off-topic deel verwijderd

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door MotelMioveni » wo 30 aug 2017, 21:40

Als ik nu toch eens wist in welke draad van dit forum ik die ene foto in Martelange gezien had, hè, dan kon ik een linkje daarheen plaatsen. :dontknow:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Jump » wo 30 aug 2017, 22:01

Deze foto?

Afbeelding

Staat hier: viewtopic.php?t=17001

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door MotelMioveni » wo 30 aug 2017, 22:18

Ja, precies, Jump, dát was de foto en de discussiedraad die ik bedoelde! Dank je! :top:

Sindsdien wist ik van het ongeluk. Dezelfde foto hangt ook op de expeditie in Martelange, als deel van een serie foto's die genomen werd vlak nadat de tankwagen was ontploft. Ik heb de vrijwilligers van de 'cercle histoire' in Martelange uitgenodigd om op Wegenforum een bericht te posten. Zijn er al nieuwe gebruikers gespot?

Ben ik de enige die zo gek is om zo'n eind te rijden voor die expositie? Of zijn er meer mensen die de oude kranten, filmbeelden en foto's wel eens willen zien? Tip: op maar 1km van de expositie kun je heel goedkoop tanken en een voorraadje drank en nicotine inslaan... (voor de buren, natuurlijk, want ik rook niet en drink zelden) ;)

Toen ik er toch was, heb ik er maar een wandelweekeind van gemaakt. Gratis geslapen in Motel Mioveni... :yes:

edit: typfout verbeterd
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

maximumsnelheid binnen bebouwde kom 60 km/u tot welk jaar?

Bericht door MotelMioveni » wo 30 aug 2017, 22:32

:offtopic:

Op de foto uit Martelange valt mij de maximumsnelheid op: binnen de bebouwde kom, maar toch 60 km/u toegestaan. Weet iemand tot welk jaar dat zo geregeld was? Sinds wanneer is het (bijna) overal in Europa 50km/u binnen de bebouwde kom?

Of had ik voor deze vraag weer een apart onderwerp moeten openen of dieper in het forum moeten graven, op zoek naar een antwoord? :dontknow:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 aug 2017, 22:54

^^ Op hoofdwegen geldt nog wel vaker een afwijkende Vmax bibeko. In Wallonië kom je 70 (regelmatig) en 90 (sporadisch) bibeko ook wel tegen.

Het bord staat niet bij de komgrens, dus het lijkt mij een afwijkende Vmax omdat de weg door Martelange toen een doorgaande route was. Sinds de E25 en E411 geopend zijn is dat in Martelange natuurlijk minder het geval, en de passage van Martelange is misschien ook niet echt geschikt voor een hogere Vmax.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Lambo19 » wo 30 aug 2017, 22:56

Tot in 1992 gold er in België een algemene maximumsnelheid van 60 km/h in de bebouwde kom. Als ik het goed heb waren er buiten België maar enkele landen in Europa waar 60 km/h lange tijd gangbaar was in de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Coen Tunnel » do 31 aug 2017, 0:08

^^ In West-Europa was het een uitzondering, maar het was wel gangbaar in de landen van het Warschaupact en Joegoslavië. Nog steeds geldt in sommige van die landen een Vmax van 60 km/u bibeko.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door waldo79 » do 31 aug 2017, 21:38

Frankrijk voerde ook 60 als Vmax.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Chris » do 07 sep 2017, 23:54

Volgens mij was er destijds ook een vergelijkbare ramp in ik meen Herborn in Duitsland. En de ontploffende tankauto (BLEVE) bij de camping Los Alfaques in Spanje waarbij 200+ doden vielen.

Ik heb vanochtend getankt in Martelange. Alle tankstations hadden € 1.184 per liter voor Euro 95, behalve de Lukoil die 1 cent lager zat. Arlon - Bastogne (of Luxembourg - Liège) is via de N4 11 kilometer korter dan via de autosnelweg. Maar duurt iets langer (helemaal als je gaat tanken uiteraard).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Mikhail » za 09 sep 2017, 11:23

^^ Daar zat je gewoon als een rat in de val...
****

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Ds79m » za 09 sep 2017, 11:43

Chris schreef:Volgens mij was er destijds ook een vergelijkbare ramp in ik meen Herborn in Duitsland. En de ontploffende tankauto (BLEVE) bij de camping Los Alfaques in Spanje waarbij 200+ doden vielen.
Van die ramp is een paar jaar terug nog eens een reportage op TV geweest. Ik geloof bij Andere Tijden.
Ik heb vanochtend getankt in Martelange. Alle tankstations hadden € 1.184 per liter voor Euro 95, behalve de Lukoil die 1 cent lager zat. Arlon - Bastogne (of Luxembourg - Liège) is via de N4 11 kilometer korter dan via de autosnelweg. Maar duurt iets langer (helemaal als je gaat tanken uiteraard).
Het is vooral een leuke afwisseling op de bijzonder saaie snelwegen door de Ardennen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Jeroen » za 09 sep 2017, 13:53

Lambo19 schreef:Tot in 1992 gold er in België een algemene maximumsnelheid van 60 km/h in de bebouwde kom. Als ik het goed heb waren er buiten België maar enkele landen in Europa waar 60 km/h lange tijd gangbaar was in de bebouwde kom.
In België geldt het formeel nog steeds als maximumsnelheid buiten de bebouwde kom voor vrachtwagens.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

verder lezen over ontploffing van tankwagen in 1967 in Martelange

Bericht door MotelMioveni » di 12 sep 2017, 0:37

En zo werd het nog een interessant discussiedraadje. Iedereen bedankt voor de reacties! :top:

De expositie in Martelange, waar het om begon, is inmiddels voorbij. Wie verder wil lezen over de ramp met de tankwagen in 1967, kan op internet terecht.

Ik zocht op de website van RTL Luxemburg naar de prijs van benzine in Luxemburg, vlak voor de verjaardag van de ramp en zo kwam ik bij dit artikel uit, geschreven in het Luxemburgs: (De burgemeester van Martelange vindt dat de weg N4 ook vandaag de dag nog een gevaar is)
http://www.rtl.lu/letzebuerg/1067670.html

Dit Britse filmpje kon je ook op de expositie bekijken (maar ik was zo aan het kletsen met de vrijwilligers en mensen uit het publiek die de ramp hebben meegemaakt, dat ik te weinig tijd had om alle computers met filmbeelden af te lopen en alle filmpjes te bekijken) https://www.youtube.com/watch?v=EbUOjAUf4uw

Als je Luxemburgs een interessant taaltje vindt, kijk dan ook even naar dit filmpje uit 1997, toen de ramp voor de 30e keer herdacht werd: https://www.youtube.com/watch?v=TCYiqZYK1kE

De Frans-talige zender TV Luxembourg (zo heet de Belgische provincie die ooit van het groothertogdom werd afgesplitst): https://www.tvlux.be/video/info/catastr ... 26749.html

De Waalse publieke omroep RTBF, met een filmpje in een formaat wat op mijn computer maar niet wil afspelen:
https://www.rtbf.be/auvio/detail_martel ... id=2245652

Wie Frans kan lezen, kan ook dit artikel van de RTBF lezen:
https://www.rtbf.be/info/regions/luxemb ... id=9685848

Wikipedia in het Frans, maar het tijdstip van de ramp had 12u10 moeten zijn en niet 11u50 (één journalist van Le Soir heeft ooit zijn huiswerk niet goed gedaan en die fout gemaakt, zo werd mij op de expositie uitgelegd - Bij Wikipedia geldt helaas de regel dat als een krant onzin schrijft, ze dat liever geloven dan een serieuze bijdrage op een forum waar deskundigen discussiëren, of sprekende beelden in een filmpje op YouTube, zo heb ik ervaren toen de brug tussen Calafat in Roemenië en Vidin in Bulgarije werd gebouwd, maar dat geheel terzijde)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Catastrophe_de_Martelange

Ook de Duitse Wikipedia gaat in de fout, want de lading van de tankwagen was geen LPG, maar polypropeen, of iets dergelijks, wat evengoed een zeer brandbaar gas is (Ze bekijken het maar bij Wikipedia; ik heb al te vaak pagina's willen verbeteren om dan in een edit-war verstrikt te raken met wiki-bureaucraten die denken alle regels van Wikipedia te kennen en op die manier de waarheid - die hen niet bekend is - te vermoorden)
https://de.wikipedia.org/wiki/Gasexplos ... Martelange

Wie talen leuk vindt, maar het gesproken Luxemburgs niet kan verstaan, moet maar eens proberen om het te lezen: https://lb.wikipedia.org/wiki/Camionsex ... zu_Maartel

Enzovoorts...

De website waarop de foto's van de expositie permanent tentoongesteld schijnen te staan heb ik nog niet gevonden. Allez, les amis du cercle d'histoire de Martelange... Waar blijft jullie bijdrage? :ongeduldig: ;)

edit: vergeten weblink met toelichting alsnog toegevoegd
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

no pun intended! ;-)

Bericht door MotelMioveni » di 12 sep 2017, 0:55

^^
Er stond bij Wikipedia in de titel: "Camionsexplosioun", dus "vrachtwagenontploffing". Voor de dubbele bodem die door inkorting van de weblink ontstaan is ("vrachtwagenseks") ben ik niet verantwoordelijk! No pun intended, boys! :p :lol:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door paolie » di 12 sep 2017, 8:01

Ds79m schreef:Het is vooral een leuke afwisseling op de bijzonder saaie snelwegen door de Ardennen.
Zowat de mooiste snelwegen van Noordwest Europa bijzonder saai noemen :?: :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Coen Tunnel » di 12 sep 2017, 8:32

^^ De mooiste snelwegen van Noordwest-Europa heb je nog eerder in het Verenigd Koninkrijk. ;)

Maar even to the point: Ik kan de opmerking van Ds79m wel begrijpen. Zeker ten zuiden van Houffalize is de E25 niet zo interessant meer. En de E25 is sowieso een stuk minder spectaculair dan de E42 van Battice naar Sankt-Vith.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Chris » di 12 sep 2017, 15:37

De E25 is inderdaad niet zo heel spannend. Zuidelijk van Houffalize zijn de hoogteverschillen beperkt en elders zie je door de dichte bebossing niet zo veel van de omgeving behalve op enkele hellingen. De afdaling bij Beaufays is wel aardig, maar die bij Verviers is nog wat spectaculairder. Ik heb de E25 dit jaar 5 keer gereden en het stuk Arlon - Bastogne is eigenlijk niet zo interessant. Eigenlijk had ik een keer de E411-E42 moeten pakken via Namur. Is wel 33 kilometer langer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: verder lezen over ontploffing van tankwagen in 1967 in Martelange

Bericht door Egbert » wo 13 sep 2017, 9:37

MotelMioveni schreef:Ook de Duitse Wikipedia gaat in de fout, want de lading van de tankwagen was geen LPG, maar polypropeen, of iets dergelijks, wat evengoed een zeer brandbaar gas is
Het filmpje van British Pathé spreekt over "Dutch gas, highly compressed into liquid form". Dat is gewoon LPG, waarbij het niet per se LPG hoeft te zin wat wij tanken. Dat staat ook netjes in de Duitse wiki, Flüssiggas en in de Franse, GPL. Naast onze autobrandstof LPG kan het ook zuiver propaan of butaan zijn.
Dat er prolypropeen in zat lijkt me sterk, want dat is een plastic polymeer, niet vloeibaar bij kamertemperatuur en het zal ook niet in die vorm zo ontploffen.
Dus als je een editwar wil starten zul je zelf ook eerst zeker moeten weten wat er dan wel in die tanker zat. Ik denk dat LPG, GPL, Flüssiggas de lading best goed dekt.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Basjuh1981 » wo 13 sep 2017, 10:38

Chris schreef:Eigenlijk had ik een keer de E411-E42 moeten pakken via Namur. Is wel 33 kilometer langer.
Dat is ook een mooie route om te rijden. Dat het 33 km langer is, hoeft de pret niet te drukken. Ik heb deze route een keer gereden, maar dat kwam doordat ik een foutje maakte bij Loncin. Dus hadden we de langere route naar Luxemburg :D

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door MotelMioveni » za 16 sep 2017, 0:57

Egbert schreef:
Dat er prolypropeen in zat lijkt me sterk, want dat is een plastic polymeer, niet vloeibaar bij kamertemperatuur en het zal ook niet in die vorm zo ontploffen.
Dus als je een editwar wil starten zul je zelf ook eerst zeker moeten weten wat er dan wel in die tanker zat.
:oops: Oeps, nu word ik ook nog ontmaskerd. Nee, ik wist het niet dusdanig zeker dat ik op Wikipedia een edit-war wilde beginnen. Ik twijfelde al toen ik het schreef, of het geen propaan moest zijn, maar ik meende mij te herinneren dat ik op de tentoonstelling iets over polypropyleen had gelezen.

Het moet in elk geval een stof zijn geweest die direct in brand kon vliegen toen de tank openscheurde door de botsing tegen de leuning van de brug over de Sûre. Was het misschien ethyleen? In alle eerlijkheid: ik heb geen aantekeningen gemaakt, dus ik zal mij wel vergist hebben, met of zonder -yl- erbij... :dontknow:

Ik heb bij scheikunde niet zo opgelet en ik had geen zin om achter in de kast te gaan graven naar mijn map met de ADR-cursus, om de eigenschappen van de brandbare stoffen na te zoeken. Dus, Egbert, als jij op basis van argumenten meent dat er geen polypropyleen in de tanker kan hebben gezeten, dan moet ik erover zwijgen. :shutup:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Jeroen » za 16 sep 2017, 10:51

Chris schreef:De E25 is inderdaad niet zo heel spannend. Zuidelijk van Houffalize zijn de hoogteverschillen beperkt en elders zie je door de dichte bebossing niet zo veel van de omgeving behalve op enkele hellingen. De afdaling bij Beaufays is wel aardig, maar die bij Verviers is nog wat spectaculairder. Ik heb de E25 dit jaar 5 keer gereden en het stuk Arlon - Bastogne is eigenlijk niet zo interessant. Eigenlijk had ik een keer de E411-E42 moeten pakken via Namur. Is wel 33 kilometer langer.
Met de vrachtwagen wordt het op de route richting Luxemburg vanaf Luik wel wat spannender. Eerst het krappe tunneltracé door de stad, gevolgd door de eerste serieuze klim bij Beaufays, waarna het flink klimmen en dalen blijft tot aan Bastogne. Ik vind het zelf wel een aangename route om te rijden, te meer omdat het één van de rustigste snelwegen van België is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: expositie in Martelange over ontploffing van tankwagen in 1967

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 sep 2017, 18:48

Jeroen schreef:Ik vind het zelf wel een aangename route om te rijden, te meer omdat het één van de rustigste snelwegen van België is.
Eigenlijk vooral dat. Je kunt er lekker opschieten. Voor mij is het de meest relaxte route om naar Luxemburg te rijden.

Plaats reactie