Milieuzone Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Rens15 » ma 08 okt 2018, 10:43

Schijnbaar was de milieuzone in Brussel al in januari 2018 ingevoerd en zijn ze vanaf oktober 2018 gaan handhaven. Ik ben weleens in Brussel geweest in de afgelopen maanden maar die borden van de milieuzone zijn me niet opgevallen. Erg leuk dat de ANWB vorige week pas gewaarschuwd heeft ervoor. Communicatie met en door Belgische instanties is een grote ramp.

Ik ben een flinke tegenstander van die irritante milieuzones. Ik ben er wel voor dat het schoner moet maar het is natuurlijk in de tijd van de EU volkomen kansloos dat iedere stad maar zelf wat mag aanrommelen. In België is het dan ook weer zo dat als het Vlaamse en Waalse Gewest zeggen wij doen Plan A, Brussel mag zeggen: nee, we doen Plan B. Waardeloos systeem in België. Het registreren voor de milieuzone is gratis, totdat je achter het certificaat van overeenstemming komt. Zwaar kansloos dat het nodig is in Brussel. Ze moeten zich schamen daar voor die domme regeltjes. Hopelijk komt Brussel snel tot inzien dat ze fout zijn met deze belachelijke milieuzone en versoepelen ze de regels, maar dat zal ongetwijfeld wel niet gaan gebeuren denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 okt 2018, 11:05

Een kentekenbewijs zou voldoende moeten zijn om aan te tonen dat je auto aan de eisen voldoet. Dat is in Duitsland (Umweltplakette) en Frankrijk (Crit'Air) immers ook zo. En zelfs in Antwerpen, waar uitwisseling is met de Nederlandse autoriteiten betreffende deze gegevens.

Maar in Brussel eist men het volstrekt onnodige certificaat van overeenstemming. :roll:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Km357 » ma 08 okt 2018, 12:31

Willem schreef: ma 08 okt 2018, 8:52 Zojuist de Skoda gebeld: ze vroegen 90 euro voor dat certificaat.

Ik denk dat ik de auto voortaan maar bij de metrohalte in Kraainem parkeer en dan verder met het ov ga....
Gelijkvormigheidsattest dient bij de auto te zijn, dat is deel van de verkoop. Maar Skoda probeert je hier even 90 euro te laten neerleggen voor iets wat zij gemakkelijk zouden moeten kunnen opsturen naar jou.

Tja, die LEZ's...Brussel doet haar naam qua administratieve stad wel eer aan zo. Weet je wat er gebeurde toen ik m'n Belgisch kenteken in gaf?

"Dit kenteken komt niet voor in onze database".

:emo:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 okt 2018, 15:41

Km357 schreef: ma 08 okt 2018, 12:31Gelijkvormigheidsattest dient bij de auto te zijn, dat is deel van de verkoop.
Is dat in alle landen zo? Ik heb het (al is het dan bij tweedehands auto's) nog nooit gezien...

En dan nog, dat document is niet nodig om te kunnen bepalen of een auto aan de eisen voldoet. Als het kentekenbewijs in Duitsland en Frankrijk voldoende is om een milieusticker te krijgen die voor elke zone geldig is, waarom moet het in Brussel dan zo gecompliceerd en weer zo afwijkend ten opzichte van die andere stad in België waar een milieuzone is?

Ook met mijn paspoortgegevens heeft het BHG niks te maken, die zijn ook niet nodig om te kunnen vaststellen of mijn auto aan de eisen voldoet. En aangezien de website zo amateuristisch is (een formulier dat heel traag of niet laadt, en tig spelfouten voor een 'officiële' webpagina van een Belgisch gewest waar Nederlands een officiële taal is) vraag ik me af of alles wel goed en veilig conform de GDPR verwerkt wordt.

Daarnaast is het idioot dat de registratie ook voor Nederlandse auto's maar voor drie jaar geldig is. Nederlandse kentekens zijn gebonden aan de auto, dus ook als die auto van eigenaar wisselt blijft het kenteken bij de auto horen.

Ik vind Brussel een leuke stad en ik dacht onlangs: daar moet ik binnenkort maar weer een keer naar toe. Maar ik denk dat ik het maar niet doe, want de gastvrijheid is ver te zoeken en de drempels die worden opgeworpen om met mijn auto (die aan de eisen voldoet) de stad in te kunnen rijden zijn buiten alle proporties. Registratie is tot daar aan toe, maar dat zou vlot en ongecompliceerd moeten zijn. Een scan of foto van het kentekenbewijs, en klaar.

Ik heb visumprocedures meegemaakt die eenvoudiger zijn dan het verkrijgen van de registratie van een voertuig voor de Brusselse milieuzone.

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door ZwolleNoord1 » ma 08 okt 2018, 17:05

Helemaal eens met Coen Tunnel, ik wou eigenlijk net zoals voorgaande jaren rond de kerst een lang weekend Brussel bezoeken.
Maar denk dat ik dit keer toch voor Lille ga..

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Hajo » ma 08 okt 2018, 18:44

@ Coen Tunnel: jouw commentaar slaat de spijker op z'n kop. :top:

Er is uiteraard een alternatief: je auto buiten de zone parkeren en het OV gebruiken. En ik denk dat dat ook de bedoeling van deze maatregel is: langzamerhand de meest vervuilende voertuigen uit de stad weren en de toelating voor voertuigen die wel aan de eisen voldoen, zo bureaucratisch en zo duur maken dat de eigenaren ervan het OV kiezen.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door tsov » ma 08 okt 2018, 18:56

Zojuist het formulier ingevuld zonder het certificaat en een id-bewijs, want dat zijn geen verplichte velden. Kijken wat er gebeurt ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Willem » ma 08 okt 2018, 19:00

Nou, mijn registratie is binnen.

In plaats van dat certificaat heb ik de achterzijde van het kentekenbewijs opgestuurd, daar staan allerlei technische zaken op.
Een kwartier geleden heb ik het formulier ingevuld en zojuist kwam een drietalig mailtje driemaal binnen dat de registratie in orde is. Nu is het alleen zaak om de mail goed te bewaren want dat is het enige bewijs.

In die paar minuten kunnen ze nooit de boel gecontroleerd hebben, dus ik ben benieuwd wat er gebeurt als je een kopie van je zwemdiploma ofzo opstuurt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 okt 2018, 19:12

Dan lijkt het in de praktijk mee te vallen...

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door tsov » ma 08 okt 2018, 19:17

Bij mij is het bevestigingsmailtje ook binnen, gelukkig maar één keer.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door tsov » ma 08 okt 2018, 19:41

Ah, 10 minuten later kwamen er nog twee mailtjes achteraan :emo:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Km357 » ma 08 okt 2018, 21:14

Hajo schreef: ma 08 okt 2018, 18:44 @ Coen Tunnel: jouw commentaar slaat de spijker op z'n kop. :top:

Er is uiteraard een alternatief: je auto buiten de zone parkeren en het OV gebruiken. En ik denk dat dat ook de bedoeling van deze maatregel is: langzamerhand de meest vervuilende voertuigen uit de stad weren en de toelating voor voertuigen die wel aan de eisen voldoen, zo bureaucratisch en zo duur maken dat de eigenaren ervan het OV kiezen.
Ooit al op een bus van De Lijn gezeten vanuit zo'n buiten-de-stad-parking? :nothanks: Gewoon een andere stad kiezen om naar toe te gaan.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door EtienneM » ma 08 okt 2018, 21:43

Zelfs voor de voertuigen van de federale politie is de milieuzone in Brussel te streng, er zijn maar liefst 550 van de 3400 voertuigen op een witte lijst geplaatst, zodat er geen boete wordt verstuurd...

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ho ... ~ae5c17a4/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Alfa » ma 08 okt 2018, 23:12

Ik zat te denken, zou het niet kunnen dat Brussel de procedure expres zo lastig maakt om buitenlands autoverkeer te ontmoedigen?
Km357 schreef: ma 08 okt 2018, 21:14
Hajo schreef: ma 08 okt 2018, 18:44 @ Coen Tunnel: jouw commentaar slaat de spijker op z'n kop. :top:

Er is uiteraard een alternatief: je auto buiten de zone parkeren en het OV gebruiken. En ik denk dat dat ook de bedoeling van deze maatregel is: langzamerhand de meest vervuilende voertuigen uit de stad weren en de toelating voor voertuigen die wel aan de eisen voldoen, zo bureaucratisch en zo duur maken dat de eigenaren ervan het OV kiezen.
Ooit al op een bus van De Lijn gezeten vanuit zo'n buiten-de-stad-parking? :nothanks: Gewoon een andere stad kiezen om naar toe te gaan.
Buiten-de-stad-parkings werken prima. Zeker die bij Antwerpen en Brussel waar je gemakkelijk kan overstappen op de metro of tram. Ik zou zelfs zeggen dat het gemakkelijker is dan een parking in de stad zoeken en meestal zelfs even snel als de lijn voldoende frequent is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Alfa » ma 08 okt 2018, 23:51

Alfa schreef: za 06 okt 2018, 3:20
Palance schreef: vr 05 okt 2018, 19:07 “De” gevraagde formulier... :neenee:
Nederlands in Brussel, je ziet dit soort fouten wel vaker.

QED: http://www.standaard.be/cnt/dmf20181008_03819745

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door ZwolleNoord1 » di 09 okt 2018, 3:17

Het valt mij in Brussel altijd op dat de van oorsprong 'allochtone' bevolking het Nederlands beter onder de knie heeft dan de Frans talige 'autochtone' belgen...

Wel eens 3 keer ''mevrouw'' in een restaurant geroepen, en ze draaide zich echt niet om.
En ook ''zakje'' bij een supermarkt gevraagd, de beste man deed net alsof hij mij niet hoorde.. Bij het woord ''Sac'' kreeg ik het echter wel meteen..

Ook bij een Marokkaans restaurant gegeten, en daar konden ze vloeiend Nederlands met een licht frans accent.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 09 okt 2018, 9:44

Coen Tunnel schreef: ma 08 okt 2018, 19:12 Dan lijkt het in de praktijk mee te vallen...

Uiteraard valt die registratie in de praktijk nog mee. Nederlanders laten zich altijd afschrikken door het vooruitzicht op een papierwinkel, da's gewoon België :)
ZwolleNoord1 schreef: ma 08 okt 2018, 17:05 Helemaal eens met Coen Tunnel, ik wou eigenlijk net zoals voorgaande jaren rond de kerst een lang weekend Brussel bezoeken.
Maar denk dat ik dit keer toch voor Lille ga..
Ik zou er toch nog eens over nadenken, Brussel met de kerst is geweldig en in tegenstelling tot Rijsel heb je er toch nog een beetje dat thuisgevoel ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Palance » di 09 okt 2018, 10:08

Ik spaar het milieu in Brussel dit jaar, en ga gewoon met het vliegtuig elders heen voor de kerst :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees2001
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 15:12

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door kees2001 » ma 12 nov 2018, 15:19

Op de website van de ANWB staat:
Ben je vergeten te registreren dan kun je dit gedurende de dag van aankomst alsnog doen bijvoorbeeld bij aankomst in het hotel binnen de milieuzone.
Ik hoop dat dit zo is, want ik heb het met mijn telefoon IN die milieuzone gedaan.

Ik heb het enkele malen eerder geprobeerd, maar die website werkte voor geen meter op mijn telefoon. Ik wilde dit voor de zekerheid doen, omdat ik naar het vliegveld moest. En ik kwam per ongeluk (door de gebrekkige bewegwijzering) in die milieuzone terecht.

Het (onduidelijke) bord van "milieuzone" stond pas op het moment dat je niet meer terug kon. :wall:

Als ze me een boete sturen ga ik het sowieso aanvechten. Hier word je toch helemaal gestoord van, al die nutteloze milieuzones. :wall:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 nov 2018, 15:53

Palance schreef: di 09 okt 2018, 10:08 Ik spaar het milieu in Brussel dit jaar, en ga gewoon met het vliegtuig elders heen voor de kerst :twisted:
Je kunt ook gewoon met het vliegtuig naar Brussel, KLM vliegt nog steeds op die route. :mrgreen:

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door ZwolleNoord1 » ma 12 nov 2018, 17:10

Ik boycot ook Brussel, planning was de kerstmarkt maar ga nu lekker naar Lille.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Km357 » ma 12 nov 2018, 17:34

Lille krijgt in 2019 wel een Crit Air zone. Al die steden zijn volledig gek geworden met hun laag emissiegezever.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door mavas » ma 12 nov 2018, 18:17

kees2001 schreef: ma 12 nov 2018, 15:19 Op de website van de ANWB staat:
Ben je vergeten te registreren dan kun je dit gedurende de dag van aankomst alsnog doen bijvoorbeeld bij aankomst in het hotel binnen de milieuzone.
Ik hoop dat dit zo is, want ik heb het met mijn telefoon IN die milieuzone gedaan.

Ik heb het enkele malen eerder geprobeerd, maar die website werkte voor geen meter op mijn telefoon. Ik wilde dit voor de zekerheid doen, omdat ik naar het vliegveld moest. En ik kwam per ongeluk (door de gebrekkige bewegwijzering) in die milieuzone terecht.

Het (onduidelijke) bord van "milieuzone" stond pas op het moment dat je niet meer terug kon. :wall:

Als ze me een boete sturen ga ik het sowieso aanvechten. Hier word je toch helemaal gestoord van, al die nutteloze milieuzones. :wall:
Maar als je op de dag dat je er bent nog kunt betalen, heb je dan nog steeds dat certificaat nodig?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees2001
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 15:12

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door kees2001 » ma 12 nov 2018, 18:32

Je hoeft niks te betalen voor dat registreren. Dat is het belachelijke eraan (één van de dingen).
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 12 nov 2018, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Storend lange quote verwijderd

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Chris » ma 12 nov 2018, 18:39

Ik heb ook een registratie gedaan met foto's van mijn kentekenbewijs. Ik kreeg op een zondag binnen 2 minuten een email met de volgende tekst:
  • Mevrouw, Mijnheer,

    Wij hebben uw registratie voor het geregistreerde voertuig XX000X goed ontvangen.

    Deze registratie is geldig voor 3 jaar op voorwaarde dat de nummerplaat van het voertuig niet verandert. In geval van verandering van wagen en/of nummerplaat, moet u ons hiervan meteen op de hoogte brengen.

    Wij blijven tot uw beschikking voor alle bijkomende informatie via het e-mail adres : info.fiscaliteit@gob.brussels
Ze hebben de registratie ontvangen en is blijkbaar 3 jaar geldig. Maar kan je ergens controleren dat je kenteken voldoet aan de eisen? Ik kan me niet voorstellen dat ze mijn foto's op een zondagmiddag binnen 2 minuten na verzending al beoordeeld hebben. Dat was 3 weken geleden en ik heb er sindsdien ook niks meer van vernomen.

kees2001
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 15:12

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door kees2001 » ma 12 nov 2018, 21:25

Ze zouden het zo via de RDW kunnen opvragen via: https://opendata.rdw.nl/
En ze gaan er van uit dat jij de juiste data invult. Als je dat niet doet kun je daar dus ook een boete voor krijgen.

Maar aangezien ze het automatisch zouden kunnen doen is dit systeem zo belachelijk bureaucratisch. Een beetje buitenlandertje pesten/bestelen.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 12 nov 2018, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Storende quote verwijderd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 13 nov 2018, 15:10

ZwolleNoord1 schreef: ma 12 nov 2018, 17:10 Ik boycot ook Brussel, planning was de kerstmarkt maar ga nu lekker naar Lille.
Lekker voor het milieu, die paar extra 100km richting Rijssel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door waldo79 » di 13 nov 2018, 17:08

Het maakt niet zo gek veel uit in afstand.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Km357 » di 13 nov 2018, 17:32

Wimpie25 schreef: di 13 nov 2018, 15:10
ZwolleNoord1 schreef: ma 12 nov 2018, 17:10 Ik boycot ook Brussel, planning was de kerstmarkt maar ga nu lekker naar Lille.
Lekker voor het milieu, die paar extra 100km richting Rijssel.
Personen zijn toch nog altijd vrij om te gaan en staan waar ze willen in West-Europa dacht ik zo?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzone Brussel

Bericht door Coen Tunnel » di 13 nov 2018, 19:32

waldo79 schreef: di 13 nov 2018, 17:08 Het maakt niet zo gek veel uit in afstand.
Toch nog een dikke 80 km per enkele reis als je vanuit Nederland via Hazeldonk komt.
Wimpie25 schreef: di 13 nov 2018, 15:10Lekker voor het milieu, die paar extra 100km richting Rijssel.
Ik weet dat Nederlanders nog wel eens Rijssel met dubbel-s schrijven, maar ik dacht dat Vlamingen toch wel de correcte spelling Rijsel zouden hanteren. ;)

Plaats reactie