Afbeelding

Wegcode Belgie

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ernie
polderweggetje

Wegcode Belgie

Bericht door Ernie » vr 19 okt 2018, 12:51

Zag een artikel in de Waalse media en moest even zoeken naar de Vlaamse versie:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vl ... ~a757369b/

Lambo19
autoweg

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Lambo19 » vr 19 okt 2018, 14:15

Lijkt me eerder een politiek steekspel te zijn tussen Vlaanderen en Wallonië. Het is bekend dat Weyts en Bellot al langer overhoop liggen.
Hoewel er al jaren wordt gepleit en gediscussieerd over een vernieuwing van de Wegcode, is het nog maar de vraag of die er ooit zal komen. Het is een kwestie van tijd vooraleer het idee gelanceerd wordt om een Vlaamse Wegcode in te voeren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 19 okt 2018, 20:28

Dit toont vooral aan wat voor een idioot idee het was om de wegcode gedeeltelijk te regionaliseren. Als je artikel per artikel bepaalt wat de bevoegdheidsverdeling is dan is totale vernieuwing van de wegcode inderdaad moeilijk. Gezien de bevoegdheden nu zeer versnipperd zitten is het onmogelijk om 1 leesbare wegcode te produceren.

Dus geen steekspel tussen Wallonië en Vlaanderen, maar eerder de nukken van een koppig en in zichzelf gekeerd Vlaanderen die daardoor de federale overheid saboteert om de wegcode duidelijker te maken.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 19 okt 2018, 20:33

Volgens Weyts bestaat de oplossing erin om de dingen die tot de federale bevoegdheid horen en waarover men het eens is, eruit uit te lichten en wel door te voeren. Het vierkant groen voor fietsers is daarvan volgens de Vlaamse minister een goed voorbeeld.
Wat is vierkant groen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 19 okt 2018, 20:35

^^De situatie waarbij voetgangers en fietsers in alle richtingen tegelijkertijd groen hebben. In de praktijk bestaat dat trouwens als op veel plaatsen, vandaar dat ik het vreemd vind te lezen dat men van plan is om het in te voeren (terwijl ik dacht dat het al lang bestond).

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 19 okt 2018, 20:57

Wat moet erover in de wegcode staan dan? In Nederland stelt de wegbeheerder de lichten (op sommige kruispunten) zo af dat fietsers en voetgangers tegelijkertijd groen hebben. Veel plezier er mee. Er staat niet in de wet dat het niet mag, dus mag het wel. :lol:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 19 okt 2018, 21:39

^^Er is een conflict met dit artikel uit de wegcode:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /243-art61
Maar opnieuw: ik vraag me dan wel wat de wettelijkheid is van het 'vierkant groen' dat nu reeds bestaat (in onder andere Antwerpen en Sint-Niklaas).

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 20 okt 2018, 8:57

Vinny schreef:
vr 19 okt 2018, 20:57
Wat moet erover in de wegcode staan dan? In Nederland stelt de wegbeheerder de lichten (op sommige kruispunten) zo af dat fietsers en voetgangers tegelijkertijd groen hebben. Veel plezier er mee. Er staat niet in de wet dat het niet mag, dus mag het wel. :lol:
Het Nederlandse RVV is eigenlijk erg summier. De Belgische Wegcode, maar ook de wetgeving in andere landen, is veel uitgebreider en laat minder vrijheid voor interpretatie.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » za 20 okt 2018, 18:25

Alfa schreef:
vr 19 okt 2018, 21:39
^^Er is een conflict met dit artikel uit de wegcode:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /243-art61
Maar opnieuw: ik vraag me dan wel wat de wettelijkheid is van het 'vierkant groen' dat nu reeds bestaat (in onder andere Antwerpen en Sint-Niklaas).
Het merkwaardige is dat deelconflicten in België veel meer gangbaar zijn dan in Nederland. Als je bovenstaand artikel letterlijk neemt zou een vrije rechtsaffer ook niet mogen denk ik.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 okt 2018, 21:07

^^Jawel, want een vrije rechtsaffer heeft in België geen verkeerslicht. Dat wordt gezien als bypass van het kruispunt.

Plaats reactie